תפריט עמוד
"אם הנהגים התקועים בפקק יביטו בקיר שעליו אנחנו מציירים עכשיו ויירגעו – הצלחנו במלאכתנו", אומר ז'אן־מישל בּוּשֶה, אמן צרפתי, השותף לציור קיר ענקי ברחוב אגריפס בירושלים, מהרחובות הססגוניים בעיר. ציור הקיר, ביוזמת החברה לפיתוח מזרח ירושלים, מתאר את האנשים, הדוכנים והמבנים של שוק מחנה יהודה ושל האיזור הציורי שסביבו, ההומה אדם כמעט תמיד, עמוס בקונים ופקוק שעות רבות במהלך היום.
על קיר הבניין בן ארבע הקומות, הנישא לגובה 12 מטרים וחצי וששטחו 135 מטרים רבועים, אפשר לראות עכשיו דוכנים ועליהם שפע פירות וירקות, ילדים משחקים, דמויות של ירושלמים טיפוסיים ועוד. "אנחנו אמנם אמנים צרפתים", אומר בּוּשֶה, "אבל הציורים

סקרנים צבאו על "הדוכנים" ועל "החנויות" ברחוב אגריפס לפני פירוק הפיגומים

שאנו מציירים הם מקומיים, כלומר שייכים למקום מבחינת המציאות הנשקפת מהם, הצבע השולט בהם והאור האופייני. אין ציור בירושלים כציור בקוויבק (Québec), בליון (Lyon), בברצלונה (Barcelona) או בלייפציג (Leipzig). בכל עיר שבה עבדנו, ציירנו בהתאם לרוח המקום".
ז'אן־מישל בּוּשֶה הוא אחד מ־12 אמנים החברים בקבוצה הצרפתית "עיר היצירה" (de la création Cité), שהתגבשה לפני כ־25 שנה בבית הספר לאמנות שבו למדו חבריה. בתחילת דרכם ציירו חברי הקבוצה על קירות בתי ספר ומוסדות לחולי רוח. התגובות החיוביות לא איחרו לבוא, והציורים, כך התרשמו, שימחו את האנשים. לדברי בּוּשֶה, את ההשראה והעידוד לסוג ציור זה הם חבים לאמנים ממקסיקו, "שם הבנו את הרעיון של ציור קיר המותאם לסביבה".
איך זה עבד בירושלים? תחילה צולמו אלפי תמונות בשוק ובסביבתו. צילומים אלה שימשו את האמנים בסטודיו באוּלָן (Oullins), עיירה קטנה ליד ליון, לציור על יריעות פוליאסטר באורך  עשרה מטרים האחת. תהליך הציור כלל רישום על דף שקוף והקרנתו על בד. הפוליאסטר הוא חומר עמיד יחסית לתנאי מזג אוויר משתנים, ומשערים שהציור יחזיק מעמד עשרים עד שלושים שנה.
בתום שנתיים התקבל הגוון המתאים, והעבודה עברה לירושלים. יריעות הפוליאסטר הוצמדו לקיר באמצעות דבק אקריליק. טכניקה זו, שנקראת מרופלאז' (marouflage), אינה חדשה, וכבר בתקופת הרנסאנס השתמשו בה. הבחירה במרופלאז' מודרני לפרויקט בירושלים הוזילה את עלותו.
אחרי הדבקת היריעות על הקיר הגיעו מצרפת אמנים נוספים, שעסקו בחיבור חלקי הציור השונים: אבנים, קשתות, צללים וכדומה. אל הצוות הצרפתי הצטרפו מתמחים ישראלים, חמישה מתוך 160 מועמדים, שזכו להיכלל בהכשרה שנמשכה חצי שנה, בצרפת ובארץ. התוצאה מהממת וכוללת אשליה של תלת מימד אמינה עד כדי כך, שלעתים קשה להבחין מרחוק בין מרפסת או חלון אמיתיים לאלה המצוירים. זהו הציור השלישי של צוות "עיר היצירה" בירושלים. השניים הקודמים מתנוססים במרכז המדרחוב ובחטיבת הביניים של בית הספר המקיף בגילה. הפרויקט המתוכנן הבא – אם יימצא לכך מימון – הוא ציור על קירות שיכונים בשכונת קריית היובל.

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.