תפריט עמוד

טבע לעשירים בלבד

מיזם תיירותי חדש מאיים להיבנות בשמורת תמנע. המאבק לשינוי התוכנית בעיצומו, אך ייתכן כי כבר מאוחר מדי. וזה רק אחד משורה של פרויקטים אנטי–סביבתיים בכסות של מיזמים אקולוגיים

בחודשים האחרונים מתרוצצת בדואר האלקטרוני מצגת שכותרתה "עזרו לעצור את פרויקט המלונות בפארק תמנע". הפרויקט הוא מיזם תיירותי חדש של קבוצת איגרא בשיתוף עם המועצה האזורית חבל אילות, שמתוכנן להיבנות בתוך שמורת תמנע, ויכלול בית מלון, מתחמי בידור וקניות, ופארק של אטרקציות מיוחדות.

באתר האינטרנט של קבוצת איגרא מתגאים במה שהוא בעצם העוול הסביבתי הגדול ביותר של הפרויקט – המיקום. "פרויקט תמנע מתוכנן להיבנות על שטח של כ–300 דונם, בתוך שמורת טבע מדברית מדהימה ביופייה", מוסבר שם. בכלל, הם מרבים להשתמש במילה "אקולוגי". זה כנראה עוזר בשיווק המיזם, לא רק לנופשים, אלא גם למוסדות התכנון, אבל קשה להבין מה יכול להיות אקולוגי בפארק מים באמצע המדבר, גם אם מדובר במים מוּשבים.

המאבק לשינוי התוכניות בתמנע הוא מהקשים ביותר, יש שיאמרו מאבק אבוד מראש. רק עתה, כשהבנייה עומדת להתחיל, התעוררו תושבי האזור. למאבק הצטרפו גם גופים דוגמת החברה להגנת הטבע, אגודת אדם טבע ודין, ראשי השדולה הסביבתית של הכנסת ומפלגת הירוקים. הציבור מפגין תמיכה רחבה יחסית, ועד כה נאספו כ–25 אלף חתימות נגד המיזם.

מפריחים בלוני ניסוי
מתברר שתמנע היא רק קצה הקרחון. קבוצת איגרא מתכננת גם הקמה של רשת מלונות בנגב, בקונספט אנטי–סביבתי בעליל – בנייה בלב השטח הפתוח. "אשכול בנגב הוא רשת הכוללת עשרה בתי מלון קטנים בני שלושים עד חמישים חדרים כל אחד", נכתב באתר הקבוצה. "כל מלון יהיה מנותק מסביבה אורבנית ויוקף בנוף מדברי".

התפישה התכנונית של הפרויקט אמנם משדרת שפה של התמזגות עם הסביבה, אבל היא לא באמת כזאת. המבנים הנמוכים ובוסתני התאנה, הזית, הגפן והרימון שימוקמו על פי התוכנית בוואדיות, לא באמת הופכים את אשכול המלונות לסביבתי.

אתר האינטרנט של הקבוצה מגלה כי לאחר מיון ראשוני נמצאו מגרשים שמתאימים לבניית המלונות, ובהם נחל נוקד, הר אבנון (שלא מכבר הסתיים מאבק נגד התוכנית לבנות עליו יישוב חדש), מתחם הרדאר וגן הפסלים על מצוק מכתש רמון, לב הנגב (מיזם תיירותי גדול בנחל בוקר המעורר התנגדויות זה זמן מה), חולות משאבים, ומגרש המכונה "תיירות אלטרנטיבית", ממזרח למצפה רמון. נדמה כי לפחות אחדים מהמגרשים הם סוג של בלוני ניסוי או "עזים" שנכנסו לתוכנית רק על מנת לשמש בעתיד קלפי מיקוח, כאשר ייאלצו להגיע לפשרה עם הארגונים הירוקים. ואולם כל זה אינו ממעיט מן האנטי–סביבתיות של הקונספט.

מוכרים את המדבר
האם צריך כלל להסביר מדוע הקמת מלון בוטיק באמצע הכלום היא עוול סביבתי? כשזה נוגע לציבור הרחב עוד אפשר להציב סימני שאלה בעניין, אבל כשהדברים אמורים במקבלי ההחלטות, הפוליטיקאים והמתכננים, אין ספק שהם יודעים היטב, אבל לא אכפת להם. הם הורסים את הארץ בעבור בצע כסף אגב שימוש ציני בסיסמאות נבובות כמו "פיתוח הנגב", ומוכרים את המדבר למרבה במחיר כשרוממות השיח הציוני בגרונם. כך בהקמת יישובים חדשים, וכך בהקמת מלונות יוקרה פצפונים שכבישים רחבים יוליכו אליהם.

לתוכנית שכזאת יש גם פנים חברתיים, מה שנקרא בעגה הירוקה – צדק סביבתי. גם אם מתעלמים מהפגיעה האקולוגית שבהקמת בית מלון בשטחים פתוחים, העובדה היא שאין יותר מדי מקומות כאלה. מספרם מוגבל מאוד, ואי אפשר למלא את כל המדבר במאות בתי מלון קטנטנים שישבו בלבו, כשרק טבע סביבם. משמעות הדבר פשוטה: בתי המלון הללו ישמשו רק את מי שהפרוטה מצויה בכיסו. מדובר בטבע לעשירים בלבד. ראוי לזכור את זה כאשר פוליטיקאים ושאר בעלי אינטרנסים יתחילו לנפנף בטיעון השחוק של יצירת מקומות עבודה.

מבחינת מוסדות התכנון, התוכנית לבניית אשכול המלונות לא נמצאת אפילו בחיתוליה, לעומת פרויקט המלונות בתמנע, שכבר אושר. אנשי ההתארגנות המקומית נגד הפרויקט תולים עתה תקווה באפשרות לעתור לבית המשפט, או לערער לוועדה המחוזית בטענה שלא היה שיתוף מספיק של הציבור באישור התוכנית כמתבקש בחוק. יש לקוות שתהליך שיתוף הציבור באישור תוכנית אשכול בנגב יהיה שקוף יותר, וכך אולי יהיה אפשר לעצור את התוכנית בעודה באִבה. סיפור תמנע מוכיח שיש דברים שצריך להרוג כשהם עוד קטנים.

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.