תפריט עמוד

אדמונד הילארי – הראשון שעמד על פסגת העולם

לפני חמישים וחמש שנים, כאשר שב מפסגת האוורסט לאחר שהיה האדם הראשון שהעפיל אליה, העלה הילארי את ההשערה שאיש לא ינסה עוד לטפס על ההר. "זה היה מבצע קשה, סבוך ומסוכן כל כך" אמר לי לפני כמה שנים הילארי בראיון בלונדון, "עד שנדמה היה לי שאף אחד לא יסתכן שוב כדי להגיע לשם פעם נוספת. זו היתה הטעות הכי גדולה שלי". הנתונים על מספר המנסים לטפס בכל אביב על הפסגה הגבוהה בעולם (8,850 מטר), ועל האופן שבו מתארגנות משלחות הטיפוס אל ההר הרתיחו את הילארי שזעק כנגד הנזק שנגרם לסביבה בשל המסחור הגובר.

בשעות לפני הצוהריים ב-29 במאי 1953 הצליחו הילארי ושותפו טאנסינג נורגאי להעפיל אל פסגת ההר הגבוה בעולם. בתום מסע מפרך שנמשך חודשיים וחצי, במסגרת משלחת בריטית גדולה, שאורגנה כמשלחת צבאית לכל דבר, עלו הילארי, מגדל דבורים ניו זילנדי, וטאנסינג נורגאיי, שרפה נפאלי, על הפסגה. היו בריטים שנעלבו מכך שהצמד הראשון על פסגת האוורסט לא כלל מטפס אנגלי, אבל זהות המעפילים לפסגה נקבעה באופן מקצועי על פי כושרם הגופני. הילארי וטאנסינג היו הכי חזקים במשלחת וזכו להיכנס להיסטוריה. באופן מקרי לחלוטין, ה2- ביוני 1953, היום בו שמעו בלונדון שנציגיהם עלו על ההר הגבוה בעולם, היה יום הכתרתה של המלכה אליזבת' השנייה. ההישג האנושי בטיפוס על האוורסט נתפס כחלק מחגיגות ההכתרה. הילארי זכה בתואר סיר עוד לפני שירד מן ההר.

מאז הפך האוורסט למושא תשוקתם של אלפים. סמל להצלחה. הוכחה לכך ש"עשית את זה במקום הכי קשה". עד תחילת שנות השמונים של המאה העשרים הגבילה נפאל באופן חמור את מספר המטפסים. בין השנים 1953 ל1973- הגיעו רק 38 מטפסי הרים אל פסגת האוורסט. בשנת 2001 לבדה עמדו כבר 182 בני אדם על הפסגה הגבוהה בעולם. יותר מ-1200מטפסים מ-63 מדינות הצליחו לבצע את המשימה מאז ימיו של הילארי. הנתונים המדהימים שהתפרסמו בחודש האחרון מצביעים על כך שיותר מאלף בני אדם ינסו להגיע לפסגה במהלך 2008. דורון אראל הוא הישראלי היחיד עד כה שעלה על הפסגה. אראל טיפס על האוורסט לפני עשר שנים במסגרת משלחת בינלאומית, שכללה מטפסים מניו זילנד וצרפת.

"זמן קצר לאחר שירדתי מן ההר הבנתי שנהפכתי לאדם מפורסם" הסביר הילארי בראיון בלונדון. "לא היתה לי כל כוונה כזו. הייתי בחור חזק שאהב לטפס על הרים. אבל כאשר הבנתי מה קורה החלטתי לנצל את הפרסום שלי כדי להביא תועלת. בעצם רציתי להביא תועלת בשני תחומים – לבני השרפה שחיים בנפאל ולהרי ההימלאיה שנפשי נקשרה בהם".

הרומן הממושך הזה שנמשך מאז הביא להילארי הרבה כבוד אבל גם הרבה כאב. בזכות הכספים שגייס והקרנות שהקים ברחבי העולם נבנו עבור בני השרפה בתי ספר, מרפאות, בית חולים ואפילו מסלול נחיתה, אותו הגדיר הילארי כ"טעות" כיוון שהקל על הגעת מטיילים להר.

יחד עם זאת גם הטרגדיה הגדולה של חייו קשורה בהר: אשתו הראשונה וביתו נהרגו בתאונת מטוס, כאשר טסו להימלאיה כדי להשתתף בחנוכת אחד מבתי הספר שהקים הילארי. במשך כמה שנים שקע המטפס הנודע בדיכאון אבל אחר כך התאושש, חזר לפעילותו ואפילו נישא בשנית, לאלמנתו של ידיד קרוב שלו, שנהרג בתאונה.

בנו של הילארי (גם הוא מנישואיו הראשונים) טיפס פעמיים על פסגת ההר והמשיך את המורשת המשפחתית.

הילארי שימש כשגריר ניו זילנד בנפאל, כשליח האו"ם ברחבי העולם ועסק רבות בנושאים הסביבתיים של פיתוח האוורסט והרי ההימלאיה והמסחור של טיפוס ההרים באזור.

בשנים האחרונות מיעט לנסוע ושב להתגורר באדלייד שבניו זילנד.

הוא נפטר בגיל 88 כתוצאה מסיבוכים של דלקת ריאות.

נפאל: סודות ההימלאיה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מנפאל

טרק בממלכת מוסטנג הנידחת, אי שם בצפון נפאל
טרק בממלכת מוסטנג הנידחת, אי שם בצפון נפאל

אם יש גן עדן הוא נמצא במוסטנג, מקום מושבם של טיבטים, סמוך לגבול עם סין (או טיבט, תלוי את מי שואלים), החיים את חייהם בחופש. עניין שאינו מובן מאליו מאז הסכסוך שהתעורר עם סין ובריחתו של הדלאי לאמה ...

מסע צילום במוקדי העניין בקטמנדו
מסע צילום במוקדי העניין בקטמנדו

במבט ראשון נראית קטמנדו מוזנחת, צפופה ומזוהמת, אך אל תתנו לרושם הראשוני להטעות אתכם, מדובר באחת מהערים הקסומות והמרתקות במזרח ובעולם כולו. הצלם חמי כרם חוזר בפעם החמישית אל קטמנדו למסע צילום שמתרכז דווקא בעיר עצמה, ולא בפסגות ...

בעקבות ציידי הדבש בהימלאיה בנפאל
בעקבות ציידי הדבש בהימלאיה בנפאל

מזה למעלה מ-2000 שנה גברי שבט הגורונג והמגאר, משלשלים עצמם בעזרת סולמות וחבלים מבמבוק, בין ענני הדבורים הגדולות בעולם במצוקי רכס ההימלאיה שבנפאל. לימור צדוק שהיתה בכלל עם עקבים ובדרך לטיסה, מצאה את עצמה בדרך תלולה בוצית בג'ונגל, ...