תפריט עמוד
1. מי צריך חיתול חד פעמי?
מיליוני הורים מודים בכל יום למריון דונובן, אמריקאית שנולדה
ב-1918 ובתחילת שנות החמישים המציאה את החיתול החד פעמי. דונובן עבדה כעורכת במגזין "ווג" אבל אז נישאה וילדה. היא פרשה מהעבודה, התמסרה לחיתולים ושנאה את זה. מהר מאוד החלהלחשוב על פתרונות יצירתיים. תחילה הידקה את וילון

האמבטיה לחיתולי הבד כדי למנוע נזילות, אחר כך התמסרה לחיפוש חומרים מתאימים, סופגים ורכים, שישמשו חיתולים חד פעמיים. בחברות הנייר צחקו ממנה. מי צריך מוצר מיותר כל כך? שאלו אותה. רק עשר שנים לאחר מכן, ולאחר שפיתחה קו ייצור ורשמה פטנט הסכימה חברת "פמפרס" לקנות ממנה את המוצר במיליון דולר.

2. מי המציאה את מגב המכונית?
ההמצאות הכי טובות הן אלה שנדמה שתמיד היו כאן איתנו. בדיוק לפני מאה שנים המציאה מרי אנדרסון את המגב למכונית. היא נסעה בחורף הקר בניו יורק, במכונית שנחשבה אז לחידוש מרתק. כאשר החל לרדת גשם נאלץ הנהג לפתוח את החלון ולשרבב את ראשו החוצה כדי לראות. זמן קצר אחר כך רשמה אנדרסון פטנט על מתקן פשוט: זרוע ועליה רצועת גומי שמנקה את החלון. ההפעלה נעשתה מתוך תא הנהג. ב-1916 הפך הפריט הזה לציוד חובה בכל כלי רכב שיוצר באמריקה.

צילום: Michelle Malven

3. מי עושה רוח?

הולנד אמנם נחשבת למולדת טחנות הרוח אבל היא לא מפיקה מכך הרבה חשמל. ייצור חשמל מרוח נחשבת כיום לאחת הדרכים הטובות ביותר לייצור אנרגיה ממקורות חלופיים, שאינם מזהמים את האוויר. בישראל מייצרים כמעט את כל החשמל מפחם ומדלק, אבל גם כאן הוקמו, בעיקר ברמת הגולן, כמה תחנות לייצור חשמל מרוח. גרמניה היא המדינה המובילה בעולם בתחום זה ובפער גדול. יכולת ייצור החשמל מרוח מגיעה במדינה זו ל-13 אלף מגהוואט. ספרד במקום השני מסוגלת לייצר 5,000 מגהוואט. ארה"ב במקום השלישי, דנמרק והודו באות אחריה והולנד ניצבת רק במקום השישי עם יכולת ייצור די דלה – 800 מגהוואט חשמל.

4. מי המציא את העכבר?

צילום: Erik Reis

אי אפשר לתאר את חיינו בלעדיו. אבל רק לפני ארבעים שנה זה נשמע רעיון מבולבל וקצת חסר סיכוי. דוגלאס אנגלבארט, מפתח מחשבים ותוכנה מקליפורניה הציג אז בפני ועדת הפטנטים האמריקאית את ההמצאה האחרונה שלו: קונכיית עץ שבתוכה שני גלגלי מתכת מסורבלים ומצידה האחורי משתלשל חוט ארוך. בגלל החוט דמוי הזנב, העניק אנגלבארט להמצאה את הכינוי "עכבר". הופ! עולם חדש ונפלא נפתח בפנינו. עד אז רק אנשי מקצוע ידעו להפעיל מחשב. הפטנט של אנגלבארט, בעזרתו אפשר "לטייל" על המסך ולהפעיל מערכות שינה את עולמם של משתמשי המחשב ואת ההיסטוריה האנושית. לזכותו רשומים עוד 45 פטנטים.

5. מי המציא את השפתון?

מוריס לוי, גבר אמריקאי, פיתח ב-1915 את השפתון כפי שהוא מוכר לנו היום, זה שמופיע בגליל מתכת ומציץ החוצה בתנועה סיבובית. השפתון נחשב לאחד המוצרים שהאריזה השפיעה באופן הדרמטי ביותר על הפופולריות שלו. עד לרגע ההמצאה של לוי היה השפתון אמצעי קוסמטי מוכר, אבל לא בשימוש רחב. מאז שהופיע באריזה הקטנה והנוחה לשימוש הפך לנחלת מיליארדי נשים בעולם ולתעשייה משגשגת. אריזת השפתון של לוי זכתה ב-1997 להימנות על הרשימה היוקרתית של 12 הסמלים התרבותיים המובהקים ביותר של המאה העשרים. סקר שנערך בארצות הברית העלה ששמונים אחוז מן הנשאלות ראו בשפתון את הדרך הקלה והמהירה ביותר לשפר את הופעתן.

6. מי המציא את הספרייה?

קשה לחשוב על המצאה מוצלחת יותר מהספרייה הציבורית, זו שמאפשרת לקרוא ספר מבלי לרכוש אותו או מבלי לכפות עלינו את אכסונו בבית במשך עשרות שנים. הספרייה הגדולה הראשונה היא כמובן זו שהוקמה כבר לפני אלפי שנים באלכסנדריה שבמצרים העתיקה.
למרות שהפופולריות של ספריות ציבוריות נמצאת בירידה מתמדת – 15 אחוז באירופה בעשור האחרון בלבד – כמה מן הספריות הגדולות בעולם מחזיקות על מדפיהן מספר מדהים של ספרים. המובילה ברשימת הספריות הגדולות בעולם היא ספריית הקונגרס בוושינגטון. 30 מיליון ספרים ניצבים על מדפיה. אחריה צועודת הספרייה הלאומית של סין עם 22 מיליון ספרים וספריית האקדמיה הרוסית למדעים עם 20 מיליון ספרים. הספרייה הציבורית של ניו יורק ניצבת במקום העשירי עם 11 מיליון ספרים.

7. מי המציא את הסולמות והנחשים?
המשחק האהוב "סולמות ונחשים" היה להיט גדול כבר לפני מאות שנים. בהודו טוענים שהמציא אותו המשורר בן המאה ה-13 גיאנדב. הסולמות ייצגו את התכונות או המעשים הטובים של האדם, אלה שמעלים אותנו מעלה, אולי אפילו לגן עדן, בעוד שהנחשים ייצגו את החטאים, אלה שדוחקים אותנו מטה. השיטה הפשוטה הזו להבין את החיים זכתה לפופולריות עצומה בסין, במזרח אסיה ובאירופה.

צילום: Anthony Dodd

האיטלקים אהבו את המשחק במיוחד. את ההוכחה אפשר לקבל עד היום בעיירה מיראנו בצפון איטליה, לא רחוק מוונציה. בנובמבר בכל שנה נאספים בה המונים בכיכר העיר כדי להשתתף ב"סולמות ונחשים" בגודל טבעי, עם שחקנים חיים. מטעמים מובנים הם מטפסים על סולמות אבל גולשים על אווזים.

צילום: goce risteski

8. מי המציא את הצוללת?
האנגלי ויליאם ברון William Bourne עיצב בשנת 1578 אבטיפוס של צוללת, אבל אף אחד לא העביר את זה אז לפסים מעשיים יותר. את הצוללת הראשונה בנה בשנת 1620 ההולנדי קורנליס דרבל (Cornelis Drebbel) בשירותו של מלך אנגליה ג'ימס הראשון. הצוללת של דרבן התבססה על העיצוב של ברון. שני פיתוחים של הצוללת שטו בנהר התמזה בין השנים 1620-1624. הצוללת הזו הייתה למעשה סירת עץ גדולה, מונעת במשוטים, שצופתה בעור אטום למים, בזכות פיתוח זה הצליחה הצוללת לשוט בעומק של כארבעה מטרים.

9. מי המציא את הכדור הפורח?

האחים הצרפתים מונגולפייה המציאו את הכדור הפורח בשנת 1783. הם בנו בלון גדול עשוי מבד משי וחיממו אוויר שהעלה אותו מעלה. על פי העדויות שנותרו מאז הטייסים הראשון בכדור הפורח היה אווז לבן שהושם בתא ועוד לפני שהבין מה קרה לו כבר שייט בגובה כמה עשרות מטרים. מה קרה לו אחר כך? האחים מונגולפייה כל כך התלהבו מהמצאתם שכנראה לא טרחו לתעד את קורותיו של האווז. בטיסה המאוישת הראשונה השתתפו האחים עצמם חמישה חודשים לאחר הכבוד שחלקו לאווז.

10. מי המציא את הפטיפון?

למעשה מדובר בהמצאת הגרמופון – מכשיר לנגינת מוזיקה. הטכנולוגיה פותחה בארצות הברית בשנת 1887. הממציא האחראי לה הוא היהודי אמיל ברלינר שנולד בהנובר גרמניה. בגיל 19 היגר לאמריקה. הפטנט נרשם על ההמצאה בשנת 1888. ברלינר הקים את חברת גרמופון שהיו לה חברות בנות ברחבי העולם מה שהפך את שם חברתו לשם המוצר בארצות רבות.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.