תפריט עמוד

מדגסקר, אי הפלאות

במדגסקר, האי הרביעי בגדלו בעולם, יש מגוון מרתק של נופים, בעלי-חיים, צמחיה ואנשים. היכרות עם מקום מסקרן (צילום: דנדן בולוטין ולילך לוי)

את סרטון הווידיאו הזה היה עדיף לקבל עם פס ריח בנוסף לפס הקול: ריחות של וניל וציפורן שגדלים באי וריחות הדוכנים בשוק ה-zoma המפורסם, שוק ענק ומגוון המתקיים בכל יום ששי באנטננריבו הבירה. אבל מכיוון שבשלב זה האפשרות הטכנית עדיין לא קיימת, תיאלצו להסתפק במראות הצבעוניים ובצלילים הקצביים שמביאים אנשי "מסע אחר" דנדן בולוטין ולילך לוי, ממסעם לאי האגדות מדגסקר. 

מדגסקר (הרפובליקה המלגשית) הוא האי הרביעי בגודלו בעולם. שטחו כ- 590,000 קמ"ר (כמעט פי 30 משטחה של ישראל), והוא שוכן כ- 400 ק"מ מזרחית לחופי מוזמביק שבאפריקה. לפני כ-165 מיליון שנה התנתקה מדגסקר מחופי אפריקה, והחלה בנדידה איטית מזרחה.

עקב ניתוק זה מיבשת אפריקה, וגם בגלל מגוון תנאי השטח והאקלים, מיערות גשם טרופיים דרך רמה המתנשאת עד לגובה של יותר מ-2,800 מטר  ועד לאזורים חצי מדבריים, התפתח באי מגוון בעלי חיים עצום. 97% מבעלי החיים (לא כולל ציפורים) אנדמיים למדגסקר. שני שליש ממיני הזיקיות בעולם, כ-135 מינים, נמצאים באי. ביניהם הזיקית הגדולה בעולם
(60 ס"מ, Calumma parsonii) והזיקית הקטנה בעולם, שגודלה כגפרור (Calumma nasutus).

אבל ללא ספק עיקר פרסומו של האי הגיע לו, ובצדק, בזכות הלמורים השייכים לסדרת הפרימטים הנמצאים רק במדגסקר. 

לפני כ-1,500 שנה שרר באי ממש גן עדן ביולוגי, אלא שאז הגיע האדם. ראשוני המתיישבים הגיעו כנראה מדרום מזרח אסיה (פולינזיה, מלזיה, אינדונזיה) ובשלב מאוחר יותר החלו להגיע אפריקאים, כך שהיום יש מגוון אנושי מרתק ממלוכסני עיניים ועד שחורי עור. האירופאים הראשונים שהגיעו במאה ה-16 היו הפורטוגזים, אחריהם הגיעו אנגלים וצרפתים.

גן העדן שמצאו המתיישבים הראשונים הפך לשדה קטל עבור בעלי החיים. מתוך 32 מיני למורים, הושמדו 15 המינים הגדולים שהגדול ביניהם היה בגודל גורילה.  המין הקטן ביותר, הלמור העכברי הננסי, שמשקלו כ- 25 גרם, נחשב כמין נכחד והתגלה שוב ב- 1992.

כמו כן הושמדו שני מינים של צבי ענק, היפופוטם גמדי ו-6 מינים של עופות קרקע, בהם העוף הגדול בעולם  –"עוף הפיל", שהגיע למשקל של 450 ק"ג.  אודותיו כנראה הומצאו האגדות על עוף ענק שיכול לשאת פיל ברגליו (מובן שמעולם לא ידע לעוף, וגם פילים לא היו מעולם במדגסקר).  במקביל להכחדה ולצייד בוראו גם 75% מהיערות, אבל גם המעט שנשאר יותר ממצדיק ביקור באי. 

 

    האם המאמר הזה עזר לך?

    עזר מאדדי עזרלא כל כך עזרכלל לא עזר




    תגובות פייסבוק

    כתבות ממדגסקר

    מדגסקר – סיור מקיף 3: הדרום הצחיח
    מדגסקר – סיור מקיף 3: הדרום הצחיח

    דרום מדגסקר הוא סיפור שונה לגמרי ממזרח האי, על יערות הגשם שלו, וממערב האי, על הצמחייה היובשנית למחצה. חלקו הגדול של הדרום הוא יער קוצני (Spiny forest), האנדמי למדגסקר. גילי חסקין משלים את הסיור המקיף במדגסקר, הפעם בחלק ...

    מדגסקר – סיור מקיף 2: אל המזרח הטרופי
    מדגסקר – סיור מקיף 2: אל המזרח הטרופי

    טיול זה הוקדש למזרח מדגסקר. הרמה המרכזית, שהיא עמודה השדרה של האי, מסתיימת במזרח במתלולי העתקים, שגובהם מאות מטרים והם יורדים אל מישור חוף צר. כאן, בשמורות אשר ביערות הגשם הטרופי, ראינו את נפלאות עולם החי והצומח של ...

    מדגסקר – סיור מקיף 1: מטאנה הבירה מערבה
    מדגסקר – סיור מקיף 1: מטאנה הבירה מערבה

    שמו של האי מדגסקר שבאוקיינוס ההודי, מעלה אסוציאציות של תושבים כהי עור ומלוכסני עיניים, סוחרים ערביים, עבדים אפריקאים ועולם חי יחיד ומיוחד, שהנציגים הידועים ביותר שלו הם הלמורים. אלה אותם קיפופים מקסימים, שזנבם ארוך, עיניהם גדולות והם מעוררים ...