תפריט עמוד

לראות את השמש בסטריאו

מדענים החוקרים את הפיסיקה של השמש יוכלו בקרוב לקבל מנה כפולה של כוכב האם שלנו, באמצעות צמד לוויינים חדישים המכונים "סטריאו". מדובר בפרויקט של נאס"א שנועד להפיק, לראשונה, תמונות תלת ממדיות של השמש, ובמיוחד של הסופות הסולריות הפוקדות אותה (Coronal Mass Ejections).
סופות אלה הן ההתפרצויות הגדולות ביותר המוכרות לנו במערכת השמש, והן משפיעות מאוד על רשתות החשמל ומערכות אלקטרוניות רבות על פני כדור הארץ, ואף מהוות סכנה לאסטרונאוטים וללוויינים בחלל.

המשימה:

פרויקט "סטריאו" מורכב משני לוויינים תאומים, כמעט זהים, אשר תוכננו, נבנו ונבדקו על ידי חוקרים במעבדת הפיסיקה היישומית באוניברסיטת ג'ונס הופקינס שבארה"ב. נאס"א מנהלת את הפרויקט. מדוע צריך שני לוויינים כדי לצלם את השמש? הבה נשתמש בעיננו כדי להסביר. אחזו חפץ קטן מול עיניכם כשהיד פשוטה לפנים. התבוננו בחפץ בעוד אתם עוצמים ופוקחים עין אחת לסירוגין. נראה כאילו החפץ "קופץ" מצד לצד, נכון? כמו כן שימו לב שהחפץ נראה שטוח יותר מאשר מראהו כאשר אתם מתבוננים בו בשתי עיניים פקוחות.
לווייני "סטריאו" יעבדו בשיטה דומה. הם יצלמו את השמש כל אחד בנפרד, משני מיקומים שונים, כאילו היו עיניים המביטות בה. אחר כך יאוחדו הצילומים וכך תתקבל תמונה תלת ממדית של השמש.

הכנסת הלוויינים למסלול:

הלוויינים יקיפו את השמש, כאשר אחד מהם נמצא לפני כדור הארץ והשני אחריו. כדי להביא את הלוויינים לאותם מיקומים קריטיים, המדענים מסתייעים בכוח הכבידה של הירח. מזה זמן רב ידוע כי כוח הכבידה של גוף שמיימי יכול להשפיע על הצורה ועל זווית המסלול של לוויינים. מנהלי המשימה חישבו ומצאו כי הדרך היעילה והחסכונית ביותר לשגר את צמד הלוויינים ולהכניסם למסלולים הנכונים היא על ידי שיגורם יחד בתוך טיל אחד, ושימוש בשדה הכבידה של הירח. הטכניקה של שימוש בכוח הכובד של הירח כבר שימשה בעבר להכנסת לוויינים למסלול, אולם זו פעם ראשונה שהיא משמשת להכנסת שני לוויינים למסלוליהם בו זמנית.

בדיקת הלוויינים:

בטרם שיגורם עברו צמד לווייני "סטריאו" סדרת בדיקות מקיפות במעבדות הפיסיקה והחלל של אוניברסיטת ג'ונס הופקינס ושל נאס"א. כל המערכות הראשיות והמשניות עברו טלטולים והרעדות ובדיקות אקוסטיות, המדמות את התנאים הקשים בהם צריכים הלוויינים לעמוד בעת השיגור ובחלל. אפילו החלקים הקטנים ביותר, כמו מעגלים אלקטרוניים זעירים, נבדקים לפני שהם משולבים בתוך המערכות השלמות.

מחוזות סולריים חדשים:

בזמן שהלוויינים הותקנו בבסיס השיגור כף קנוורל שבפלורידה בתוך הטיל שיישא אותם לחלל, עקבו אחריהם מרחוק צוות מדענים במעבדת נאס"א במרילנד. לאחר שהסתיימה ההתקנה עבר המעקב למחשבים ולמערכות בבסיס השיגור עצמו. לאחר שיגורם טסים הלוויינים במסלול המתחיל בנקודה הקרובה לכדור הארץ, ונמתח עד מעט אחרי הירח.
כחודשיים אחרי השיגור מנהלי המשימה של נאס"א יסנכרנו את הלוויינים, ויכוונו אחד מהם למסלולו, שמאחורי המסלול של כדור הארץ סביב השמש. חודש לאחר מכן יוסט הלוויין השני אל מסלולו, שנמצא לפני מסלולו של כדור הארץ סביב השמש.
כל לוויין מצויד ב-16 מכשירים בסך הכל, שיוצרו במעבדות רבות ברחבי העולם. כל מכשיר נועד לצפות ולחקור חלק אחר מן השמש. יחד יספק צמד הלוויינים מבט תלת ממדי חדש ומרתק על השמש ועל סערותיה האדירות.

(הסרטון באדיבות נאס"א)

    האם המאמר הזה עזר לך?

    עזר מאדדי עזרלא כל כך עזרכלל לא עזר




    תגובות פייסבוק