תפריט עמוד

להסה בירת טיבט

להסה היא בירתה הקדושה של טיבט, בה מתגוררים כ-200 אלף תושבים. העיר בנויה בעמק יארלונג (Yarlung) המוקף הרים מושלגים. ההשפעה הסינית ניכרת בעיקר בחלקה המערבי, ואילו בחלקה המזרחי של העיר נשארה יותר מן האווירה של להסה הישנה (צילום: עידית עדיאל ברטוב עריכה: אייל ברטוב)

במרכז להסה, סביב מקדש ג'וקאנג (Jokhang) שבכיכר בארקור ניתן לפגוש באחת המסורות הטיבטיות הידועות – ה"קורה" (Kora). זוהי הקפה רגלית המתבצעת בכיוון השעון במסלול מעגלי סביב מקומות מקודשים. המאמינים הולכים במסלול ומסובבים את גלגלי התפילה שלאורכו, משתטחים על האדמה, ממלמלים מנטרות ונושאים מנחות לפסלי הבודהה. בסמוך לקורה של ג'וקאינג ניצבים דוכני רחוב רועשים בהם נמכרים חפצי קודש ודגלי תפילה לצד גושי חמאת יק וירקות. אין להחמיץ את החוויה האנושית הטמונה בהליכה בקורה והמפגש עם מגוון עולי הרגל הפוסעים לאורכה, ומומלץ לחוותה בשעות הבוקר. באזור הבארקור יש גם מגוון של מסעדות מקומיות טובות ודוכני אוכל טיבטי. מקדש ג'וקאנג נבנה במאה השביעית, והינו מהקדושים בטיבט. גגו מוזהב ובתוכו פסלי בודהה מזהב טהור. מגג המקדש נשקף נוף העמק, כולל הפוטאלה.

הפוטאלה (Potala) חולשת על נופה של העיר ועל העמק ממרומי גבעה. הפוטאלה שימשה כארמונם של הדלאי לאמה בטרם הוגלה האחרון שבהם מארצו, ובה קבורים קודמיו. הארמון נבנה ב-1645, ובו 13 קומות ובהן כאלף חדרים, חפצי אמנות ומסמכים עתיקים. מסלול קורה סובב את הפוטאלה, ולאורכו שוק צבעוני.

מנזר סרה (Sera) הגדול נמצא בגבול ההרים. יש בו פסלים וציורי קיר מרתקים, אך האטרקציה המרכזית היא אנושית – דיוני הנזירים המתקיימים בשעות אחר הצהריים בחצר, המתמלאת פטפוטים רועש וגלימות אדומות. כבכל אתר קדוש, גם כאן מקיף מסלול קורה את האתר. בעוד הפוטאלה שמשה כמעון החורף לדלאי לאמה, נורבולינקה (Norbulingkha) שימש כארמון הקיץ. כיום משמש המקום כמוזיאון.

טיולי יום שונים יוצאים מהעיר אל סביבותיה, ואולי המוצלח שבהם הוא אל מנזר גנדן (Ganden), הנמצא במרחק של כשעתיים נסיעה באוטובוס (היוצא בשעת בוקר מוקדמת) מלהסה. החלק המעניין הוא הקורה שמסביב למנזר, המכילה נקודות תצפית יפהפיות על עמק נהר קאי צ'ו (Kyi Chu) הירוק, ואין להחמיצה. בעלי כושר גופני יכולים לצעוד ממנזר זה אל סמיה (Samye) בטרק יפה שאורכו כארבעה-חמישה ימי הליכה. יש להצטייד בציוד קמפינג ולהיזהר ממחלת הגבהים העשויה לפקוד את המטיילים לאורך הדרך. אל מנזר סמיה, המנזר הבודהיסטי הראשון בטיבט, ניתן להגיע גם באוטובוס מלהסה, ולשלבו בשיט מעבורת על נהר יארלונג (Yarlong). הנוף בסביבה מרהיב.

 

    האם המאמר הזה עזר לך?

    עזר מאדדי עזרלא כל כך עזרכלל לא עזר




    תגובות פייסבוק