תפריט עמוד

שבט הקונה בסאן בלאס

ארכיפלג האיים סאן בלאס, מצפון לפנמה, הוא ביתם של בני השבט האינדיאני "קונה". בני השבט מנהלים במקום אורח חיים מסורתי, שכמעט ואינו מושפע מהעולם החיצון. משפחת ברטוב חזרה מביקור מרתק (צילום ועריכה: אייל ברטוב)

הישר מפנמה סיטי, במעבר חד של ארבעים דקות טיסה, הגענו לחבל האיים של האינדיאנים בני שבט הקונה. חבל סאן בלאס, או "קונה יאלה" כפי שהוא קרוי בפי המקומיים, הוא ארכיפלג של קרוב ל-400 איים מצפון לפנמה, בים הקריבי, בסמוך לגבול קולומביה. החבל כולל גם את רצועת החוף והג'ונגל כמה קילומטרים לעומק היבשת.
בני הקונה מנהלים בטריטוריה שלהם אוטונומיה מוחלטת. הם אמנם כפופים לחוק הפנמי, אך אורח החיים שלהם מנוהל באופן עצמאי. הם מחולקים ל-49 קהילות שלכל אחת מהן מושל מקומי. שלושה מושלי-על ממונים על עסקי השבט כולו, הם נפגשים באי המרכזי פעמיים בשנה, מחליטים החלטות ומעבירים אותן לשבט בקונגרס גדול. בני הקונה נישאים רק בינם לבין עצמם, ומי שמפר את חוק המסורת ונישא לזר שאינו בן קונה מחוייב לעזוב את האיים. 

בני הקונה נמוכים ומוצקים, חיים מדיג ומחקלאות בין עשרות האיים הזעירים. על איים אחדים בנוי יישוב שלם בצפיפות, בית צמוד לבית, סירה אל סירה. איים אחרים מאוכלסים רק בבתים בודדים וכמה עצי קוקוס. התנועה בין האיים היא בסירות קנו צרות. בבוקר משייטים כולם לעבר האי המרכזי, מביאים את הילדים לבית הספר, ובמהלך היום אפשר לראות נשים בלבוש צבעוני שטות לקניות באחד האיים, או גבר שיוצא לטפל במטע הקוקוס. רבים מהם מרוויחים את משכורתם מהסעת תיירים מאי לאי. הגשם באיים מועט מאד ולא ניתן לקיים חקלאות ירקות. המים ברובם מליחים ומשמשים לרחצה. את מי השתייה מביאים בסירות מהנהרות ביבשת. 

נחתנו על האי פורווניר, אי שכולו כמה בקתות קש, אכסניה זרוקה ומסלול נחיתה קצר. מכאן, הפלגנו ליום שלם של קוקוס ושוניות מרהיבות באי הכלב- איסלה פרו. שייט מבוגר ניצב על חרטום הסירה וכיוון בתנועות כמעט בלתי נראות את המשיט, האוחז בהגה ויושב באחורי הסירה. הצופה הוותיק מנווט את דרכו בין האיים ורק הוא יודע לאן פנינו. לנו, הבורים בהלכות הים, מלאכת הניווט בים נראית בלתי אפשרית…
כמעט בכל אי, ברגע שמגיעה סירה עם תיירים, נשלפות עבודות האומנות המקומיות למכירה: מולות- רקמות צבעוניות מאד, ייחודיות לאינדיאנים בני שבט הקונה, שאינן משמשות רק לקישוט אלא תפורות בבגדי היום-יום של הנשים. נשות הקונה נראות בכל שעה כלבושות בגדי חג., גם כאשר הן חותרות בקנו צר בין האיים, וגם כאשר הן נוסעות לפנמה סיטי ומהלכות ברחוב בין התושבים המודרניים-מערביים. 

קרבת סאן בלאס לגבול קולומביה הופכת את האיים לאזור סחר ומעבר. אנייה קולומביאנית עגנה מול אחד האיים בו בחרנו לבלות באחד הימים. סירות רבות של בני קונה נאספו אל האי, על כל אחת מהן כמה שקי קוקוס מהאיים הרחוקים יותר. כמה שאלות הבהירו לנו שהסוחרים מקולומביה מגיעים לאיים הפנמיים בערך פעם בשבוע, אוספים את כל הקוקוסים ונותנים בעדם סחורות שונות. כסף לא עובר מיד ליד, רק סחורות. נתת שק קוקוס? קח תרנגולת אחת וכמה קילוגרמים של קמח וסוכר. מסחר בסיסי ותמים לכאורה… לא ראינו ולא שמענו, אבל כנראה שלעתים מתרחשות בספינות המסחר הללו גם עסקאות סמים.

    האם המאמר הזה עזר לך?

    עזר מאדדי עזרלא כל כך עזרכלל לא עזר




    תגובות פייסבוק