תפריט עמוד

קרחון צף ענק מאיים על כפר במערב גרינלנד

הקרחון העצום, שצף קרוב מאוד לחוף, מראה סימני שבירה. אם אכן יישבר, הדבר יגרום לגלי צונאמי שעלולים להציף כפר קטן במערב גרינלנד. תושבי הכפר פונו מבתיהם ומדענים עוקבים אחר יציבותו של הקרחון

 

169 תושביו של כפר קטן במערב גרינלנד פונו מבתיהם, מחשש שקרחון צף (iceberg) ענק אשר נסחף קרוב לחופי האי יתפצל ויגרום לאבדות בנפש וברכוש. המקומיים, הרגילים לראות קרחונים צפים בסביבות האי, אמרו כי מעולם לא ראו קרחון צף גדול כל כך. החשש העיקרי הוא שהקרחון יישבר וגושי הקרח העצומים שיפלו אל המים יגרמו לגלי צונאמי ולהצפת הכפר המבודד. מעבר לבתי הכפר, גם תחנת הכוח ומכלי הדלק הממוקמים סמוך לחוף עלולים להיפגע.

גרינלנד הוא האי הגדול בעולם שאינו יבשת והוא נמצא בין צפון האוקיינוס האטלנטי לאוקיינוס הארקטי. רוב שטחו של האי מכוסה בקרח והוא מאוכלס בדלילות רבה – מרבית התושבים, שכ-88% מהם הם אינואיטים (ילידים גרינלנדים), חיים בכפרים קטנים לאורך החופים בדרום-מערב האי. רק 6% מאדמות גרינלנד ניתנות לעיבוד, ופרנסת התושבים מבוססת בעיקר על דיג ומעט על כריית מחצבים.

בשנים האחרונות, מומחים מזהירים מפני גידול בהתנפצות קרחונים, לא עניין של מה בכך באי שיותר מ-80% ממנו מכוסים בקרח ובמים המקיפים אותו צפים קרחוני ענק. סדקים וחורים הנוצרים בקרחונים, תוצאה של ההתחממות הגלובלית, גורמים לשבירה של גושי קרח עצומים מהקרחונים וצניחתם למי האוקיינוס. נפילת גושי הקרח הגדולים עלולים ליצור גלי צונאמי שיסכנו את חיי התושבים ביישובים הסמוכים לחופים, ממש כמו הסכנה המאיימת כעת על הכפר הקטן שבמערב גרינלנד.

    האם המאמר הזה עזר לך?

    עזר מאדדי עזרלא כל כך עזרכלל לא עזר




    תגובות פייסבוק