עשרה אתרים במרוקו

 1. שוק: כיכר ג'מע אל-פנה במרקש
הלב הפועם של מרקש היא כיכר ג'מע אל-פנה (Djemma El Fna). בבקרים הכיכר משמשת כשוק, ובלילות היא קמה לחיים מלאי קסם ומסתורין, צבעוניות ואחיזת עיניים. תמצאו בה שורות של דוכני מזון עם ריחות מעוררי תיאבון, מספרי סיפורים ומכשפים, מגידי עתידות, נגנים, מאלפי נחשים וקופים, קוסמים ולהטוטנים, רקדנים ולוליינים. לצד אוטובוסים מלאים בתיירים שמגיעים לכיכר בכל שעות היממה, הכיכר מלאה במקומיים שמבלים במסעדות ובבתי הקפה המקומיים עד השעות הקטנות של הלילה.

2. אדריכלות: בתי האר-דקו בקזבלנקה
קזבלנקה הפכה ליעד תיירות פופולרי בעקבות הסרט המפורסם בכיכובם של המפרי בוגארט ואינגריד ברגמן, אבל יש לא מעט סיבות נוספות להגיע לעיר. הראשונה והבולטת ביותר הם בתי האר-דקו המקסימים שלה. בזכות האוסף הייחודי הזה מכנים אותה רבים "מיאמי של מרוקו". חובבי האדריכלות ימצאו כאן אינספור פנינים מן הקתדרלה משנות השלושים ועד בולבאר ד'אנפה ששדרת דקלים גבוהים מעטרת אותו. וילה זבאקו (Villa Zevaco) נחשבת ליהלום שבכתר הבתים היפים של קזבלנקה.

3. עיר: פס
פס (Fez) היא עיר אגדות אמיתית. כשנכנסים לעיר העתיקה של פס יוצאים למסע קסום אל מרוקו של ימי הביניים. פס הוקמה כבירתה של מרוקו במאה ה-8 והעיר העתיקה, Fez El-Bali, לא השתנתה הרבה מאז. זהו האזור העירוני הגדול בעולם בו אין תנועת מכוניות והעיר העתיקה הוכרזה על ידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמית. יש בפס כל מה שאפשר לבקש מעיר היסטורית שיש לשמה הילה רומנטית שמציתה את הדמיון. סמטאות צרות, שווקים צבעוניים, ארמונות, מסגדים, בתי ספר ללימודי קוראן ושימור של אומנויות מסורתיות אותן אפשר לראות ברובע הבורסקאים או בסדנאות של בעלי המלאכה הפזורות בעיר.

4. טבע 1: מפלי אוזוד
כשחושבים על מרוקו האסוציאציה העולה היא לרוב של נופים מדבריים, אבל מרוקו שופעת גם נופים ירוקים, יערות, אגמים ומפלי מים, בעיקר באזור הרי האטלס. מפלי אוזוד שבהרי האטלס הם מאתרי הטבע היפים ביותר במרוקו. המים, שמקורם בחבל אזילאל המושלג בחורף, נופלים ממצוק שגובהו כמאה מטר אל בריכות מים טבעיות. האזור כולו מוקף בחורש טבעי ירוק. ניתן לשחות בבריכות ולצפות בקופים שנהנים גם הם לטבול במים.

5. טבע 2: קניון טודרה
אתר נוסף בהרי האטלס הוא קניון טודרה היפהפה, המוכיח גם הוא במרוקו לא קשה למצוא ירוק. הקניון נמצא במורדות הדרומיים של האטלס הגבוה, ליד העיירה טינריר. עומקו של הקניון כ-300 מטר ורוחבו, בנקודה הצרה ביותר, עשרה מטרים בלבד. הקניון שופע דקלים ובין קירותיו התלולים זורם נחל צלול. הזמן טוב ביותר לטיול במקום הוא בשעות הבוקר, בשעות אחה"צ נעשה מאוד חשוך בין קירות הקניון. בקניון ניתן לעשות טיפוס מצוקים ויותר ויותר מטפסים מגיעים למקום במטרה לעסוק בטיפוס. בעמק הטודרה יש כפרים ברבריים מסורתיים הבנויים לבני טיט וכדאי מאוד לבקר בהם.

6. מחוץ למסלול: שפשאוואן
עיר ציורית ומלאת אווירה הנחבאת בהרי הריף ומהווה את אחת מההפתעות המתוקות והנעימות שיש למרוקו להציע. מעט מטיילים מגיעים לכאן, וזו עוד סיבה להגיע למקום שעדיין שומר על אותנטיות. בסמטאות הצרות והתלולות ניצבים בתי העיר הצבועים כחול, לבן וסגול, שלהם דלתות ססגוניות. הבתים הפוטוגניים הם חגיגה לכל חובב צילום. אחרי סיור בין הבתים אפשר לבקר בשוק המסורתי של העיר, לעשות קניות בחנויות של בעלי המלאכה המקומיים ולשבת בבתי התה והמסעדות המקומיות

7. חוויה מדברית עם אבק כוכבים: ווארזאזאת
כשחושבים על מרוקו מדמיינים בדרך כלל את מרקש על שווקיה הססגוניים או את הכפרים המסורתיים שבערים. הוליווד היא בדרך כלל אחת האסוציאציות המתבקשות האחרונות. אבל לווארזאזאת יש יתרון אחד גדול וסיבה מיוחדת להגיע אליה – יש בעיר את כל מה שמחפשים במרוקו, יחד עם משהו שאין לאף עיר אחרת במדינה להציע – אחד מאולפני הקולנוע הגדולים בעולם, בו צולמו סצינות מגלדיאטור, אלכסנדר, בבל ועוד. זו הזדמנות לראות פן קצת שונה של מרוקו, וזו כבר סיבה טובה להגיע למקום. מלבד זאת יש כאן קסבות, כפרים ברבריים ונופים מדבריים מדהימים – כל אלה הפכו את העיר וסביבתה לאהובה כל כך על במאים הוליוודיים. כאן גם נמצאת קסבה איט בן חאדו, אתר מורשת עולמית של אונסק"ו, שכיכבה בלמעלה מ-20 סרטים. העיר היא נקודת מוצא מצוינת לטיול בקניון הטודרה ובעמק דאדאס המפורסם בכפרים הורודים ובמטעי הדקלים שבו. אפשרות נוספת היא לעלות על גמל ולצאת לטיול בדיונות החול של הסהרה, עם לינה תחת כיפת שמיים זרועי הכוכבים.

8. ארכיאולוגיה: וולוביליס
כ-33 קילומטר ממערב לעיר מקנס (Meknes) נמצאת וולוביליס (Volubillis), אחת הערים החשובות במרוקו, בה נמצא אתר העתיקות הרומיות הגדול ביותר במדינה, וזה שהשתמר בצורה הטובה ביותר. וולוביליס מתוארכת למאות השנייה והשלישית לספירה, אז הגיעה לגדולתה, אבל חפירות גילו שהאתר יושב לראשונה עוד לפני כן, על ידי בני קרתגו. העיר שימשה כמרכז מסחרי חשוב, ודרכה עברו סחורות מאזור דרום הסהרה לכיוון צפון, אל נמלי הים התיכון ואל רומא.
במרכז וולוביליס יש רחוב מסחרי עם מבני קשתות ושרידים של בזיליקה מהתקופה הביזנטית. בנוסף, אפשר לראות פסיפסים נפלאים של בתי העשירים, שנבנו מהשער המזרחי לכיוון לב העיר, ורבים מהם כוללים אלמנטים הלקוחים מהמיתולוגיה היוונית-רומית. כל אלו מעידים על מעמדה ועושרה הרב של העיר בתקופתה.

9. מסגד: חסן השני בקזבלנקה/מסגד קוטובייה במרקש
מסגד קוטובייה במרקש נחשב לאחד המסגדים היפים ביותר באפריקה. המסגד נבנה לראשונה בשנת 1147 אך נהרס כיוון שלא היה לגמרי מיושר עם מכה. בנייתו הסתיימה בצורתו הנוכחית בשנת 1199 ומאז הוא האטרקציה המרכזית של מרקש. רק מוסלמים רשאים להיכנס אל בין כתליו, אבל כל השאר יכולים להתרשם ממראהו החיצוני המרשים ומהצריח שמתנשא לגובה של 70 מטר ונראה מכל מקום במרקש. מאחר ומי שאינו מוסלמי לא רשאי להיכנס למסגד, נמליץ כאן על מסגד ראוי נוסף, שאליו יכולים לא מוסלמים להיכנס בקבוצות מאורגנות: מסגד חסן השני בקזבלנקה. מסגד זה חדש בהרבה – בנייתו הסתיימה ב-1993. גם מסגד זה נושא בתואר מכובד – זהו המסגד השני בגודלו בעולם (אחרי המסגד במכה), רחבת המסגד יכולה להכיל עד 80,000 מאמינים ואולם התפילה עד 25,000 מתפללים. לפי בקשת המלך חסן השני, שאימץ פסוק מהקוראן "כס מלכותו של אללה הוא על המים", נבנה המסגד על המים. במרכז המסגד צריח בגובה של 210 מטר, מה שהופך אותו לצריח המסגד הגבוה ביותר בעולם. אמנים ואומנים מכל ערי מרוקו הובאו למסגד כדי לגלף 53,000 מטר מרובע עץ, וכן לרצף 10,000 מטר מרובע קרמיקה. בנוסף כולל המסגד גג ענק שנפתח מעל כל אולם התפילה, מדרסה, מוזיאון ספריה ובחלקו התחתון בית מרחץ. כל אלה הופכים את המסגד לאחד המפוארים ביותר בעולם.

10. חוף: אסווירה
אסווירה (Essaouira) שלחוף האוקיינוס האטלנטי היא אחת מערי החוף היפות ביותר במרוקו. בנוסף לחוף רחצה יפהפה, הפופולרי גם בקרב גולשי גלים, זוהי עיר רגועה ונעימה, מוקפת חומות. רחובות העיר צרים, והבתים בהם מסויידים לבן, בעוד שהדלתות והחלונות צבועים בכחול. נעים לטייל ברחובות בעיר, לבקר בנמל הדייגים הציורי, ולאכול במסעדות הדגים המשובחות.

לקריאה נוספת:

 

מרוקו: האתרים שאסור להחמיץ
מרוקו: האתרים שאסור להחמיץ
ערים אקזוטיות, שווקים ססגוניים, אתרים היסטוריים, קניונים תלולים, דיונות חול מרהיבות – עשרה אתרים נפלאים שאסור להחמיץ במרוקו
מערכת מסע אחר אונליין