תפריט עמוד

צפייה במפל שזורם במלוא עוצמתו היא חוויה מפעימה ומשובבת נפש, במיוחד עבור מי שמגיע ממדינה דלה במים כשלנו. הנה כמה מפלים מרשימים במיוחד מסביב לעולם:

1. מפלי האיגואסו, ברזיל/ארגנטינה/פרגוואי
מפלי האיגוואסו (Iguaco) נחשבים בעיני רבים למפלים היפים ביותר בעולם, וקשה להתווכח על כך. מאות מפלים שגובהם מגיע לשמונים מטר, רוחבם מגיע לכשלושה קילומטרים ועוצמתם אדירה (5,000 מ"מ של מים בשנייה), אך הייחוד של המפלים טמון בצמחייה הטרופית בה הם מוקפים. המפלים טובלים בירק רב, עוצמתם האדירה גורמת לרסס עז, ועולם החי של המקום, בעיקר ציפורים טרופיות כטוקנים ופרפרים ססגוניים, מעצים את החוויה. נקודת התצפית המומלצת היא מהצד הארגנטיני, אם כי גם הצד הברזילאי לא יאכזב.

מפלי האיגואסו. מוקפים בצמחייה טרופית

2. מפלי הניאגרה, ארצות הברית/קנדה
מפלי הניאגרה (Niagra Falls) הם המפלים המפורסמים ביותר בעולם, וכנראה גם הממוסחרים ביותר. זהו האתר הפופולרי ביותר לזוגות נישאים בצפון אמריקה שרוצים לבלות בו את ירח הדבש שלהם. למרות כל אלה, הביקור בהם מומלץ מאוד. מיליוני אמריקאים אינם יכולים לטעות. המפלים נמצאים בגבול בין ארצות הברית לקנדה, אך מהצד הקנדי התצפית מרשימה יותר והמפלים רחבים הרבה יותר (רוחבם בצד הקנדי מגיע ל-675 מטר). המפלים מציעים אטרקציות רבות למבקרים בהם, בהן שיט בספינת Maid of the mist שמקרבת את הנוסעים הרטובים למפלים, וצפייה במפלים ממסוק.


מפלי הניאגרה, המתוירים ביותר בעולם

3. מפלי ויקטוריה, זמביה/זימבבוואה
מפלי ויקטוריה נמצאים ברשימת שלושת הגדולים לצד האיגוואסו והניאגרה. רוחבם של המפלים הוא 1.7 קילומטרים וזרימתם מגיעה בשיאה, כלומר בעונת השיטפונות, ל-650 אלף מ"מ לדקה. אי אפשר להישאר כאן יבשים. המפלים שוטפים על נהר הזמבזי וייחודם טמון בכך שהנהר זורם בנוף יבש למדי ואילו בסביבת המפלים יש דווקא יער מרשים, הודות לרסס התמידי שהם מפיקים. גם המפלים האלו מציעים אטרקציות שונות ומשונות, בהן רפטינג על נהר הזמבזי השוצף או טיסה בכדור פורח מעל המפלים. מלבד יופיים המרהיב של המפלים ושל יער הגשם, תזכו לראות בסביבת המפלים חיות רבות, כגון תנינים, היפופוטמים ופילים.

מפלי ויקטוריה. אי אפשר להישאר יבשים

4. מפל אנחל, ונצואלה
המפל הגבוה בעולם, אנחל (Angel), נופל נפילה חופשית מגובה של כ-979 מטר. את המפל, שנמצא בפארק הלאומי נאימה, שבדרום-מזרח ונצואלה. אפשר לראות את המפל מן האוויר, בהליקופטר, או בהליכה רגלית שמתחילה במעלה נהר האקראו וממשיכה דרך הג'ונגל. המפל נקרא על שמו של הטייס האמריקאי ג'ימי אנחל, שגילה אותו ב-1937. נשיא ונצואלה לשעבר, הוגו צ'אבס, החזיר למפל את שמו המקורי, קרפקופאי מרו (Kerepakupai Meru), אבל בעולם הוא עדיין מפורסם כמפל אנחל.


מפל אנחל, המפל הגבוה בעולם

5. מפלי טרומלבך, לאוטרברונן, שווייץ
עמק לאוטרברונן בשווייץ ידוע בשל המפלים הרבים שבו, 72 מפלים של מי קרחונים צונחים מפסגות ההרים אל העמק. התחרות קשה, אך מפלי טרומלבך (Trummelbach) הם המיוחדים ביותר מכל המפלים שבעמק. מדובר בעשרה מפלים ספיראליים שיורדים בצורות שונות בנקיקי הסלע שבערוץ, ובזרימה אדירה. אל המפלים מגיעים באמצעות מעלית הרים שעולה דרך נקיק הסלע למעלה. את הירידה למטה כדאי לעשות ברגל וכך ליהנות גם מהנוף הנפלא של העמק.


מפלי טרומלבך יורדים בצורה ספירלית דרך הנקיק | צילום: Switzerland Tourism

6. מפל יוסמיטי, קליפורניה, ארצות הברית
המפל הגבוה ביותר בארצות הברית נמצא בפארק יוסמיטי (Yosemite). גובהו הכולל (של המפל התחתון והעליון) מגיע ל-740 מטר, מה שהופך אותו לחמישי בגובהו בעולם כולו. עוצמתו הלא מבוטלת היא של 9,000 ליטר בדקה, אך מומלץ לראותו בתחילת הקיץ, שכן אז הזרימה חזקה יותר מבהמשכו. יתרון נוסף של המפלים הוא היותם מוקפים בתפאורה המדהימה של היוסמיטי, הכוללת יערות של עצי סקויה, אגמים, הרים מושלגים ואפילו דובים שחורים.


מפלי יוסמיטי – העליון והתחתון | צילום: chensiyuan, GFDL

7. מפל גמלא, רמת הגולן, ישראל
ולסיום, אי אפשר בלי מפל ישראלי אחד. אמנם, במדינה שחונה שלנו קשה למצוא מפלים שישתוו בגודלם ובעוצמתם למפלים האחרים שברשימה, אבל גם לנו יש מפלים יפים שראוי לבקר בהם. חלק מהמפלים בארץ מציגים זרימה מרשימה רק בחורף, אבל יש מפלים כמו מפל גמלא, המפל הגבוה בארץ (51 מטר), שניתן ליהנות מהם כל השנה. למרות זאת, אל תצפו לרסס רטוב ומרענן -לא ניתן להגיע עד המפל, אלא רק לצפות בו ממרפסת התצפית. סיבה נוספת היא מיקומו של המפל בשמורת גמלא, שראויה לביקור בזכות עצמה. חובבי הארכיאולוגיה וההיסטוריה ייהנו מהביקור בשרידי העיר היהודית הקדומה, שמפורסמת במלחמת הגבורה שלה נגד הרומאים, ואילו חובבי הטבע ייהנו מהנשרים הרבים שמקננים במקום דרך קבע.

לקריאה נוספת:

החופים היפים בעולם
החופים היפים בעולם
חול נקי ורך, מים צלולים, מיקום יפהפה – החופים היפים בעולם מצטיינים בכל אלה, אבל לרובם יש עוד דבר מה שהופך אותם למושכים במיוחד. הנה כמה חופים שיגרמו לכם לרצות להישאר בהם עוד ועוד


לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.