תפריט עמוד

סוף שבוע בטביליסי

מחפשים מקום מיוחד בחו"ל, עם תרבות, אמנות, שווקים, אוכל נהדר ויין מצוין לבילוי של סוף שבוע? טביליסי, בירת גאורגיה, היא בדיוק מקום שכזה. במרחק טיסה קצרה מישראל תגלו עיר שמחברת בין מערב למזרח, עם בניינים היסטוריים, תצפיות מקסימות, רובע עתיק צבעוני ואפילו טבע פראי בלב העיר. בין חצ'פורי אחד לשני, כדאי לכם לצאת גם לטיולים קצרים מחוץ לטביליסי

אם מתחשק לכם לצאת לחופשה עירונית קצרה בחו"ל, סוף שבוע או כמה ימים באמצע השבוע, לאן תיסעו? יש לנו המלצה על יעד שאולי לא חשבתם עליו – טביליסי. בירת גאורגיה, שנמצאת במרחק של פחות משעתיים וחצי טיסה מישראל, היא יעד מושלם לסוף שבוע מענג, עם עיר עתיקה ייחודית, תצפיות מקסימות, מלונות טובים, שוק פשפשים נהדר ואוכל, אח איזה אוכל! ובאחד הימים תוכלו לצאת לטיול לא ארוך מחוץ לעיר, שיאפשר לכם הצצה אל הנופים המופלאים שיחכו לכם בפעם הבאה, כשתגיעו לטיול עומק במדינה היפהפייה.

אז בין אם טיול בגאורגיה נמצא ברשימת הטיולים העתידית שלכם, או שכבר ביקרתם וטיילתם בגאורגיה כמה וכמה פעמים, קבלו המלצה לסוף שבוע מושלם בטבילסי. רק לפני שנתחיל, נציין שאין פה סקירה של כל "אתרי החובה", אפילו לא קרוב לכך. ראשית, אני לא מאמינה שיש חובה כלשהי כשמטיילים בחו"ל, זאת החופשה שלכם ואתם יכולים לבחור לעשות מה מתחשק לכם. שנית, ההמלצות שלפניכם משאירות מספיק זמן לשוטט בכיף ברחובות, לשבת בבתי קפה, להציץ לחנויות, לנוח לצד הנהר ופשוט ליהנות מהעיר המקסימה הזאת, גם בלי לרוץ מאתר לאתר.

טביליסי. שילוב של אירופה ואסיה ונופים חלומיים

טביליסי. שילוב של אירופה ואסיה ונופים חלומיים | צילום: שאטרסטוק

חצ'פורי בלי הפסקה

את החצ'פורי הראשון שלי בטביליסי, הראשון מיני כמה וכמה (וכמה…), פגשתי בארוחת בוקר ביום הראשון בעיר. הוא היה שונה לגמרי מהחצ'פורי שאכלתי בטיול בבאטומי לפני שנים אחדות. שם הוא היה עשוי מבצק שמרים, מעוצב בצורת סירה, עם ביצה חיה שנפתחה במרכזו מיד עם צאתו מהתנור והתבשלה קלות בחומו של המאפה. ואילו זה של טביליסי הזכיר במראהו פיצה לבנה – מאפה בצק עגול, בקוטר של פיצה משפחתית, פרוס למשולשים, אלא שבשונה מפיצה, כאן הגבינה היתה בתוכו, בין שני עיגולי בצק דקים. למעשה זוהי לא גבינה אחת, אלא תערובת של כמה סוגי גבינות. והטעם? כזה  שהשכיח מיד את ספירת הקלוריות, רמת הכולסטרול ושאר עניינים של שמירה על המשקל.  בסך הכל מדובר בסוף שבוע אחד, ניחמתי את עצמי, סוף שבוע שבו מותר לשכוח מההגבלות ולהתמסר לחצ'פורי. חמים, שמנוני וטעים כמו חלום.

חצ'פורי לארוחת בוקר. באזורים שונים של גאורגיה יש גרסאות שונות של המאפה המופלא הזה

חצ'פורי לארוחת בוקר. באזורים שונים של גאורגיה יש גרסאות שונות של המאפה המופלא הזה

חצ'פורי לארוחת בוקר. באזורים שונים של גאורגיה יש גרסאות שונות של המאפה המופלא הזה

ואם לא ידעתם, לכל אזור של גאורגיה יש את החצ'פורי המיוחד לו, אבל כולם מכילים שני מרכיבים מרכזיים: בצק וגבינות. מכאן גם השם, חאצ'ו בגאורגית פירושו גבינה, פורי הוא לחם. ועוד דבר חשוב: חצ'פורי אוכלים חם, היישר מהתנור, כשהגבינות במצב נוזלי. עכשיו כשאתם מצוידים במידע בסיסי על המאכל המסורתי שתפגשו שוב ושוב במהלך סוף השבוע, אפשר לצאת לדרך, שבעים ומחויכים, אל רחובות העיר.

הכנת חינקלי. אוכל טוב תמיד משמח בטיול, אבל בגאורגיה הוא משמח במיוחד

הכנת חינקלי. אוכל טוב תמיד משמח בטיול, אבל בגאורגיה הוא משמח במיוחד

תצפיות מופלאות

טביליסי, בירת גאורגיה, שוכנת במזרח המדינה, משני צדדיו של נהר הקורה, ששמו הגאורגי הוא מטקווארי ("האיטי" בגאורגית). העיר משתרעת על גבעות שיורדות אל הנהר, ומעבר לה נמצאים רכסי הרים, שחוסמים למעשה את התפשטות המטרופולין. התוצאה: מצד אחד אזורים בנויים בצפיפות, מנגד – אזורים של טבע לא מופרע בלב העיר, מה שהופך את הטיול בה למורכב ומעניין יותר מערים גדולות אחרות. ועוד דבר שהגבעות מאפשרות: תצפיות נפלאות על העיר משני צדי הנהר.

נתחיל בתצפית על העיר העתיקה מרמת מטאחי (Metekhi plateau), גבעה מעל נהר, שבתחתיתה נמצא הרכבל שעולה לנקודת התצפית הבאה שלנו. מהרחבה שלצד כנסיית מטאחי נשקף נוף מקסים של העיר העתיקה, בתי המרחצאות על גדת הנהר ומעל הכל הפסל הלבן של אמא גאורגיה, שגם אליו עוד נגיע. במרכז הרחבה ניצב באון פסלו של וחטנג גורגסלי, שליט הממלכה העתיקה כארתלי, כשהוא רכוב על סוס וידו האחת מונפת אל על. כמו שכבר אפשר להבין, פסלים, היסטוריה ותצפיות ילוו אותנו לאורך כל הטיול בטביליסי ומחוצה להם.

הרכבל שעובר בין שתי נקודות תצפית משני עברי הנהר | צילום: שאטרסטוק

הרכבל שעובר בין שתי נקודות תצפית משני עברי הנהר | צילום: שאטרסטוק

מנקודת התצפית ירידה תלולה אך קצרה תביא אותנו אל הרכבל שעולה לנקודה הגבוהה ביותר בטביליסי. לא רחוק משם יש גם כדור פורח, שקשור לקרקע (בדומה לזה של פארק הירקון), אופציה נוספת ויקרה יותר להשקיף על העיר. קרון הרכבל עם החלונות השקופים מאפשר פנורמה של 360 מעלות על העיר, משני צדי הנהר. הכינו את המצלמות מראש, שכן הנסיעה כולה אורכת בסך הכל כשתי דקות. הרכבל יביא אתכם אל מבצר נאריקלה (Narikala) המרשים מהמאה הרביעית לספירה. מכאן הליכה קצרה במעלה הגבעה תביא אתכם אל קרטליס דדה, פסלה של אם האומה. הפסל הלבן, שגובהו 20 מ', הוא של אישה שבידה האחד אוחזת גביע יין ובשנייה חרב – מי שפניו לשלום יתקבל במאור פנים ובשפע, מי שפניו למלחמה יתקבל בחרב. למרגלות הפסל נפתחת תצפית מופלאה של הצד המודרני יותר של העיר, כולל גשר השלום המרהיב.

הנוף מפסל אם האומה בנקודה הגבוהה ביותר בעיר

הנוף מפסל אם האומה בנקודה הגבוהה ביותר בעיר

אם אתם אוהבים ללכת ברגל, רדו מכאן בסדרה של מדרגות וסמטאות תלולות אל העיר העתיקה.

העיר העתיקה של טביליסי

תשכחו מטיולים אחרים שלכם בערי בירה אירופאיות או אפילו כאלה אצלנו בעיר העתיקה של ירושלים או עכו. העיר העתיקה של טביליסי שונה לחלוטין. זהו בליל של בתים צבעוניים עם מרפסות עץ מגולפות, שכמו תלויים זה מעל זה, מחוברים ביניהם בגרמי מדרגות ושבילים צרים, מעל סבך של סמטאות אבן תלולות. בין בתי המגורים, שהצצה מבעד חלון או דלת פתוחה מגלה עד כמה צנועים הם מבפנים, פזורים בתי קפה, מלונות בוטיק קטנים, גלריות אמנות, חנויות מזכרות ובתי מרחץ.

העיר העתיקה של טביליסי. הבתים כמו תלויים זה מעל זה ומעל הסמטאות הצרות

העיר העתיקה של טביליסי. הבתים כמו תלויים זה מעל זה ומעל הסמטאות הצרות

העיר העתיקה של טביליסי. הבתים כמו תלויים זה מעל זה ומעל הסמטאות הצרות

בכיכר עם בתי המרחץ, שקל לזהותם בזכות סדרה של כיפות קטנות ולצדם בית המרחץ אורבליאני (Orbeliani) עם העיטורים המורכבים והנפלאים, מחכה לכם עוד הפתעה. הליכה קצרצרה מאחורי בית המרחץ הססגוני תביא אתכם לשביל לאורכו של ערוץ עמוק, שמעליו תלויים בתים שנראה כאילו עוד רגע ישמטו למטה. לכו בשביל עד למפל מקסים, פינת טבע קסומה ממש בלב העיר.

בתים מעל ערוץ של קניון

בתים על קצה הקניון ומפל יפה. טבע מקסים בלב העיר

בתים על קצה הקניון ומפל יפה. טבע מקסים בלב העיר

מנגד, כחמש דקות הליכה ממרחצאות אורבליאני, דרך הרחובות Abano ו- Samghebroתביא אתכם אל רחוב שארדני (Jan Shardeni), רחוב הבילויים של טביליסי, עם שלל מועדונים, בתי קפה ומסעדות. במבנה מרהיב נמצאים שני מוזיאונים – המוזיאון ההיסטורי ומוזיאון היין, ביקור בכל אחד מהם יגלה לכם טפח נוסף מההיסטוריה המרתקת של המדינה בכלל ובירתה בפרט (כתובת: רוחב Sioni מס' 8).

שוק הפשפשים ועוד שני שווקים

שיטוט בשוקי פשפשים הוא תמיד כיף, אבל שוק הפשפשים של טביליסי, המכונה שוק הגשר היבש, שכן הוא נמצא לצד גשר שאינו עובר מעל נהר, מענג במיוחד. השוק מתקיים כל יום, אבל כדאי להגיע אליו בסופי שבוע, אז כמות הדוכנים גדולה בהרבה. משני צדי הגשר, ברחוב האנכי ובפארק הצמוד פזורים דוכנים ועליהם מציאות של ממש: כלי פורצלן, תקליטים, תכשיטים, צעיפי לבד בעבודת יד, ציורים של נוף מקומי, פסלונים ועוד ועוד, והכל במצב מצוין, דברים שישבו לבטח לאורך השנים  בוויטרינות בבתים פרטיים או עבודות יד וציורים של המוכרים (לרוב, המוכרות) עצמם.

שוק הגשר היבש

שוק הגשר היבש, תענוג גדול לחובבי שוקי פשפשים

שוק הגשר היבש, תענוג גדול לחובבי שוקי פשפשים

אם אתם חובבי עתיקות, מחפשים פריטי קישוט לבית או מתעניינים במלאכות יד מסורתיות, תיהנו כאן מאוד. המחירים זולים למדי, אפשר לנסות להתמקח, אבל לרוב לא תצליחו להוריד את המחיר המבוקש באופן דרמטי.

שני שווקים נוספים בעיר, שונים לגמרי, ששווה לבקר בהם: בזאר מיידן (Meidan Bazar) שנמצא במעבר תת קרקעי בעיר העתיקה ומציע תבלינים, יינות, סבונים ועבודות יד מסורתיות, ושוק האוכל המצוחצח אורבליאני (Bazari Orbeliani) שבקומת הקרקע שלו מוכרים מיני מאכלים, ירקות ופירות, תבלינים וממתקים מסורתיים, ובקומה מעל יש מסעדות נחמדות, בהן Qart Valley המצוינת שבה אכלנו, בין השאר, סלט תותים נפלא (בהחלט לא קינוח), מאפה עגול ושטוח שנראה כמו חצ'פורי אבל במקום גבינות הוא ממולא במחית שעועית אדומה ולקינוח עוגת דבש שלא דומה כלל לעוגות הדבש המוכרות לנו מחגי תשרי (כתובת: V, 3A Vekua Street, Tbilisi, פייסבוק).

סלט תותים במסעדת Qart Valley

שוק האוכל אורבליאני. דוכן פירות בשוק המצוחצח וסלט תותים במסעדת Qart Valley שבקומה השנייה של השוקהאוכל המצוחצח אורבליאנידוכן פירות ב

שוק האוכל אורבליאני. דוכן פירות בשוק המצוחצח וסלט תותים במסעדת Qart Valley שבקומה השנייה של השוק

לאכול, לרקוד, לשמוח

אוכל, כפי שכבר בטח הבנתם, הוא חלק בלתי נפרד מהנאות השהות בטביליסי. הנה המלצות לעוד שתי מסעדות נחמדות בעיר, כל אחת מהן שונה מאוד ושתיהן מגישות אוכל נהדר:

Barbarestan. מסעדה אלגנטית בעיצוב חמים ושירות מעולה. הרבה מהמנות המוגשות כאן מקורן במתכונים מתוך ספר בישול בן יותר ממאה שנה שבעל המסעדה מצא בשוק הפשפשים. הבסיס אמנם נעוץ במסורת של המטבח הגאורגי, אבל הביצוע וההגשה מזכירים מסעדות צרפתיות עכשוויות. (כתובת: D. Aghmashenebeli Ave. 132, פייסבוק)

במסעדת Barbarestan רבות מהמנות מקורן בספר הבישול העתיק (בתמונה) שנמצא בשוק הפשפשים

במסעדת Barbarestan רבות מהמנות מקורן בספר הבישול העתיק (בתמונה) שנמצא בשוק הפשפשים

Ethnographer. במבט ראשון אולי תחשבו שנקלעתם בטעות לחתונה או מסיבה משפחתית אחרת. בכניסה למסעדה יש גן יפה שבו פזורים שולחנות, בחלל המרכזי משפחות וקבוצות חברים יושבות לצד שולחנות ארוכים עמוסים בכל טוב. על במה קטנה בצד אחד של החדר כמה נגנים מנגנים להיטים של שנות השמונים. אפשר להירגע, לא התפרצתם לאירוע פרטי. זוהי מסעדה עם אוכל מצוין שלצדו מנעימים את זמנכם במוזיקה חיה. בהמשך הערב כמה רקדנים ורקדניות בתלבושות מסורתיות פוצחים בריקודים גאורגים סוערים, הכוללים קפיצות והנפות ידיים ורגליים. לקראת סוף הערב, הנגנים עוברים למוזיקת דיסקו והסועדים קמים לרקוד – סבים וסבתות, צעירים היפסטרים וילדים שנולדו שנים רבות אחרי שהמוזיקה הזאת נחשבה לשיא האופנה. האוכל נהדר, היין מצוין והמוזיקה – שילוב של מוזיקה גאורגית ולהיטי סן רמו – לא תשאיר אתכם אדישים.  כתובת: T, 105 Akaki Beliashvili St, פייסבוק).

מסעדת Ethnographer. תכף יתחילו הריקודים

מסעדת Ethnographer. תכף יתחילו הריקודים

אחרי כל האוכל הזה וכל ההליכות ברחבי העיר, לא תעצרו לעיסוי מהנה במחיר טוב? Balneological Spa Resort אמנם מכיל את מילת המפתח "ספא" אבל לא מדובר רק בטיפולי ספא המוכרים לנו בישראל. כמיטב המסורת המזרח אירופית, בבניין ההיסטורי עצום הממדים אפשר לעבור טיפולים רפואיים ופרא-רפואיים למגוון תחלואים. אבל יש גם בריכות עם מים טרמליים עשירים בגופרית וסוגים שונים של עיסויים מהנים מאוד (כתובת: 9 Vakhtang Gorgasali St, כ-110 שקלים לעיסוי).

אלו הם רק כמה מהמקומות ששווה לבקר בהם בטבילסי. יש עוד המון, ממש המון, מה לראות  ולעשות בעיר – שלל מוזיאונים, דרך כנסיות יפות, אתרי מרחצאות, קניונים מודרניים לחובבי שופינג ואפילו פארק שעשועים,  ,Mtatsminda Park למקרה שהגעתם עם הילדים. ממה שתראו ותחוו ביומיים-שלושה בהחלט יישאר טעם של עוד, לביקור הבא. בינתיים, בואו נכיר כמה מקומות מחוץ לעיר, במרחק נסיעה לא ארוכה, שכדאי להגיע אליהם במהלך השהות בטביליסי.

טיולי יום מטביליסי

כיוון שזוהי הצעה לחופשה קצרה בטביליסי, לא נגיע הפעם אל הקווקז הגבוה, ובכל מקרה שווה להקדיש מספיק זמן כדי לחקור את נפלאותיו. אבל אם תרצו הצצה אל הנופים המשגעים שמחוץ לעיר, הנה המלצה לכמה מקומות נהדרים קרוב לטבילסי. אפשר לבקר באחד או בכמה מהם (ואפילו בכולם אם אתם נמרצים במיוחד), הם מסודרים פה מדרום לצפון ביחס לטביליסי, רובם נמצאים לאורך כביש E117, המוכר גם בתור הדרך הצבאית.

הצצה לנופים שמחכים לכם מחוץ לעיר

הצצה לנופים שמחכים לכם מחוץ לעיר

מצחתה

מצחתה (Mtskheta) היא אחת הערים העתיקות בגאורגיה. היא שימשה כבירתה של הממלכה העתיקה כארתלי בין המאה ה-7 לפני הספירה למאה ה-5 לספירה. העיירה המקסימה, השוכנת כ-27 ק"מ מצפון לטביליסי, במפגש הנהרות קורה ואראגווי, הוכרזה כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו. הרחוב הראשי, המקביל לנהר, מוביל אל המבנה המרשים של כנסיית סווטיצחובלי מהמאה ה-11. לאורכו, בשולי חצרות הבתים, יש דוכנים שבהם הדיירים מוכרים מתוצרתם: דבש, כלי קרמיקה ומלאכות יד נוספות.

הרחוב הראשי של מצחתה

מצחתה. הרחוב הראשי והנהר החוצה את העיירה

מצחתה. הרחוב הראשי והנהר החוצה את העיירה

סמטה היורדת בתלילות מהרחוב הראשי מובילה למסעדת Kera שיושבת ממש על שפת הנהר. עצים מצלים על החצר מעל המים ואל השולחן מגיעות המנות האהובות כל כך מהמטבח הגאורגי המסורתי: צלחת גבינות עזות טעם, כדורי פחאלי מירקות שונים (סלק, תרד, חצילים וכן הלאה) טחונים עם אגוזי מלך, סלט ירקות עם רוטב של אגוזים, דגי נהר קטנטנים מטוגנים, עוף ברוטב אגוזים… אגוזי המלך מככבים במנות רבות, בין השאר בתוך רטבים וכשמן שמפיקים מהם. וכמובן חצ'פורי בגרסתו העגולה, כי איך אפשר בלי… (כתובת: 3 Sanapiro, Mtskheta, פייסבוק)

פלטת גבינות במסעדת Kera, אין סוף להפתעות משמחות החך

פלטת גבינות במסעדת Kera, אין סוף להפתעות משמחות החך

• מידע שימושי: מצחתה נמצאת כ-26 ק"מ מטביליסי, מגיעים אליה בכביש Tbilisi- Senaki- Leselidze Hwy.

מנזר ג'ווארי

בגאורגיה, כמו שאפשר לראות גם במהלך ביקור קצרצר, יש לא מעט כנסיות ומנזרים במיקומים מרשימים במיוחד. אחד מהם הוא מנזר ג'ווארי, או מנזר הצלב, שניצב באון על ראש צוק, משקיף על מצחתה ומפגש הנהרות, שנראה מכאן היטב. על פי האמונה, במאה הרביעית לספירה נינו, שהביאה את הנצרות לגאורגיה, בנתה כאן כנסייה קטנה. במאה השישית נוספה כנסייה גדולה יותר, בצורת צלב מרובע, מבנה ארכיטקטוני שניתן לראות בכנסיות רבות ברחבי גאורגיה שנבנו מאוחר יותר.

מנזר ג'ווארי והנוף המפעים שנשקף ממנו

מנזר ג'ווארי והנוף המפעים שנשקף ממנו

מנזר ג'ווארי והנוף המפעים שנשקף ממנו

שביל תלול מוביל אל הכנסייה, אבל עוד קודם לכן כדאי לעצור בדרך כדי להתרשם מהנוף, שבאמת עוצר את הנשימה ביופיו. כלות וחתנים מגיעים לכאן לצילומים לפני החתונה, ואפשר לראותם גם בתוך הכנסייה עצמה, בטקס דתי שלא הבנתי את פשרו אבל הוא מרגש גם את מי שאין לו קשר לנצרות. לאחריו עברו שני כמרים בגלימות ססגוניות, אחד מהם נושא כדור קטורת, לצלילי הפעמונים הם עברו בין ארבע פינות הכנסייה, מפזרים ענן של קטורת בכל אחת מהן, משמרים מסורת דתית בת אלפי שנים.

בכנסיית ג'אוורי

מנזר ג'ווארי מושך כלות וחתנים, לא רק לצילומי חתונה אלא גם לעריכת טקסים בכנסייה

מנזר ג'ווארי מושך כלות וחתנים, לא רק לצילומי חתונה אלא גם לעריכת טקסים בכנסייה

• מידע שימושי: מנזר ג'ווארי נמצא כ-27 ק"מ מטביליסי, הדרך אליו אורכת בסביבות 40 דקות, תלוי במצב התנועה. ממצחתה הנסיעה לראש הצוק שם נמצא המנזר אורכת כעשר דקות.

שאטו מוחרני

חובבי יין נלהבים אולי מכירים את השם שאטו מוחרני (Chateau Mukhrani), יקב גאורגי שאחראי לכחצי מיליון בקבוקים בשנה, 60% מהם מיוצאים לארצות הברית, אירופה, סין וגם לישראל. הביקור במקום מלהיב גם למי שאינו בקי במיוחד ביינות. ראשית, המקום עצמו מקסים, עם מבנה מרשים מהמאה ה-19, מוקף בגנים מטופחים ומעוצבים להפליא. סיור במרתף היינות של האחוזה מבהיר היטב את ההבדל בין יינות צרפתיים לגאורגיים – באופן מסורתי היין הגיאורגי מיושן בכדי חרס וטעמו עז ופחות מעודן מיינות שמתיישנים בחביות אלון. בשאטו מוחרני מייצרים יין בכמה שיטות: בכדי חרס, בחביות אלון וגם במיכלי נירוסטה מודרניים. את ההבדל אפשר לטעום בסיום הסיור, בטעימה של כמה מיינות היקב.

שאטו מוחרני

שאטו מוחרני מבחוץ ומבפנים. אחוזת יין מהמאה ה-19. עצירה מומלצת לחובבי יינות

שאטו מוחרני מבחוץ ומבפנים. אחוזת יין מהמאה ה-19. עצירה מומלצת לחובבי יינות

במקום יש גם מסעדה מצוינת שבה אפשר להמשיך לשתות מהיינות המקומיים בלוויית אוכל גאורגי נהדר. לפני שאתם יוצאים לשוטט בגני האחוזה כדי להפיג את אדי האלכוהול ואת הקלוריות שצברתם בארוחה הנהדרת, מומלץ בחום לקנות כמה בקבוקי יין. היינות מצוינים והמחירים מצחיקים, ודאי אם משווים אותם למחירי יינות מקבילים ממדינות יצרניות יין כמו צרפת או איטליה.

יינות בכדי חרס ביקב של שאטו מוחרני

יינות בכדי חרס ביקב של שאטו מוחרני

• מידע שימושי: שאטו מוחרני נמצאת כ-50 ק"מ מטביליסי וכ-25 ק"מ ממצחתה ומגיעים אליה בכביש Tbilisi- Senaki- Leselidze Hwy בנסיעה שאורכת כשעה (חצי שעה ממצחתה). האחוזה פתוחה למבקרים בימים ב'-ה' 18:00-10:00, בסופי שבוע (שישי- ראשון) 22:00-10:00 פרטים נוספים באתר ובפייסבוק).

מאגר המים זינוואלי

אם יש לכם זמן, תוכלו להמשיך ממצחתה צפונה על הדרך הצבאית המובילה אל הקווקז הגבוה עד מאגר המים זינוואלי (Zhinvali Water Reservoir). אמנם זהו אגם מעשה ידי אדם, שנוצר על ידי סכר, אבל יופיו לא נופל מאף אגם טבעי. כלוא בין הרים, עם מים בצבע טורקיז, זהו אגם יפהפה. לאורך הכביש יש כמה נקודות עצירה עם דוכנים קטנים של פירות, מיצים ומזכרות וגם כמיטב המסורת האינסטגרמית – מקומות מושלמים לצילום, בין אם תבחרו להצטלם מוקפים בלב אדום או ישובים על נדנדה מול הנוף. בקצה הצפוני של האגם יש מבצר מרשים, אנאנורי (Ananuri), שגם שם לא תצליחו להפסיק לצלם.

נקודת צילום אינסטגרמית במאגר המים זינוואלי

מאגר המים זינוואלי. הנקודה המושלמת לצילום אינסטגרמי

מאגר המים זינוואלי. הנקודה המושלמת לצילום אינסטגרמי

• מידע שימושי: ממצחתה המשיכו צפונה על הדרך הצבאית, E117, כ-35 ק"מ, עד מאגר המים זינוואלי. מבצר אנאנורי נמצא כעשרה קילומטרים צפונה משם, אף הוא על הדרך הצבאית.

____

הכותבת היתה אורחת של משרד התיירות הגאורגי Georgian National Tourism Administration

The Best of Georgia - 4K

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מגאורגיה

להלך בתוך סיפור – בטומי עם ילדים
להלך בתוך סיפור – בטומי עם ילדים

באטומי במערב גאורגיה מציעה אטרקציות מיוחדות לילדים, ושכיות החמדה שבה נקשרות לסיפורים מן המיתולוגיה וסיפורים עממיים, מה שהופך את הביקור בבאטומי לספר שבין דפיו ניתן לטייל ולרתק את הילדים. לימור צדוק ביקרה והתרשמה

אמנות הרחוב של בטומי: פנטזיה, אקולוגיה וקורונה
אמנות הרחוב של בטומי: פנטזיה, אקולוגיה וקורונה

לצד מלונות הפאר, בתי הקזינו, הטיילת האלגנטית ואטרקציות הנופש של עיר החוף הגיאורגית היפה, מבטאים אמני רחוב את אהבתם לעיר ואת רוח התקופה על קירות בתי המגורים ומבני הציבור במרכז העיר. תמצאו שם זעקה על גורלם של בעלי ...

טיול סתיו בגאורגיה
טיול סתיו בגאורגיה

גאורגיה יפה כל השנה ובסתיו, כשהעלים נצבעים בצהוב ובכתום, היא יפה שבעתיים. אחרי שאופק רון-כרמל, שליח מסע אחר אונליין לגאורגיה, סיים להתפעל מטביליסי הוא יצא ממנה לטיולים בהרים, בין אגמים, מבצרים, כרמים ומעיינות חמים. לכל אלה נלווה אוכל ...