תפריט עמוד

מה אוכלים בטרק? עשרת הדיברות

אוכל הוא חלק חשוב בחוויית הטיול, וגם בטרק, שבו כל גרם קובע, אפשר להתפנק בארוחות טעימות אם רק יודעים מה להביא ואיך לארוז. יזהר דמטר, מדריך טרקים, מביא כמה כללים חשובים

כשאני מנסה להיזכר בחוויות מטיולים, במקרים רבים אני חוזר לכוס הקפה החמה בבקתה באמצע הגשם, אני חוזר לתבשיל העדשים שניחם אותי בסוף יום של טיפוס, לחטיף האנרגיה שחלקה איתי מטיילת, כשלשנינו כבר לא הייתה "טיפת דלק במיכל".

אוכל הוא חלק חשוב ומשמעותי בטיולים. מעבר לערכיו הפיזיולוגיים הברורים, הוא חלק מחוויית הטיול, הוא עוזר לנו לחוש את היעד בו אנחנו מטיילים ומהווה גורם חברתי מחבר, שתמיד מעלה חיוך.

בשל כך, אני ממליץ לקחת ברצינות את התזונה בטרק ולא להתפשר. עולם המזון בטרקים התפתח בקצב אדיר בשנים האחרונות, וגם בטרק בו אנחנו מחשבים כל גרם, אנחנו יכולים להתפנק בארוחות מקומיות ומזינות. ומעבר לכל זה, הרבה יותר כיף לטייל תוך הידיעה שיש מה לאכול בערב, ושזה באמת טעים.

ארוחת ערב בבקתת הרים. כיף לטייל במשך היום כיודעים שבסופו ממתינה ארוחה חמה

ארוחת ערב בבקתת הרים. כיף לטייל במשך היום כיודעים שבסופו ממתינה ארוחה חמה | צילומים: יזהר דמטר

ברשימה הבאה אנסה לתת כללים לארגון המזון לפני ותוך כדי הטרק. לפני כל זה, אציין שתזונה וטעמים הם עניינים אישיים מאוד, ולכל אחד יש את ההעדפה שלו. השתמשו ברשימה זו בתור עצות כלליות והכווינו אותן אל הטעם המיוחד שלכם. אפשר להתייחס לרשימה כהכוונה לאריזת מזון לטיול של שבועיים או רק ליום אחד.

עשרת הדיברות של מזון בטרק

1. אל תארזו יותר מדי מזון

אין מה לעשות, לכולנו יש איזה "דודה" אי שם בראש, שתמיד תוסיף עוד מזון שרק יהפוך לעוד משקל בתיק, לארוחה כבדה מדי בערב או במקרה הגרוע – לפסולת. הילחמו באותו צורך בלתי נשלט, רשמו לעצמכם כמה באמת אתם צורכים ביום ממוצע באקלים האופייני לטיול בו אתם נמצאים, ונסו לדייק בכמויות.

2. אל תארזו רק סוכר

זה נכון, חתיכת שוקולד במקום הנכון שווה פי אלף מכל תבשיל אחר ביקום (אני קצת מכור, מודה…), אבל זכרו תמיד שעם כל הכבוד לסוכר, הגוף שלנו זקוק להרבה מעבר לו. כשחושבים על הטעמים השונים, קל יותר ליצור מגוון מזונות לאורך היום.

3. מגוון, מגוון, מגוון

זה רלוונטי גם לארוחת צהריים אחת, וגם לטיול של שבועיים. עבורנו, בני האדם, השפע מסמל הרבה יותר ממגוון טעמים. זה כיף, זה צבעוני וזה נותן הרגשה נהדרת במהלך היום או הטיול. חשבו על טיול של שבוע בו ארזתם רק אורז ופטרוזיליה, איזה דיכאון! נסו לגוון ככל האפשר, הביאו תבלינים, ארזו מנות קטנות מהמעדנייה של הסופר ושתפו את מזונכם עם עוד מטיילים. אלו המקרים בהם 1+1 שווה 3.

אוכמניות טריות שלוקטו לאורך הדרך מגוונות את הארוחה ומשמחות את החיך

אוכמניות טריות שלוקטו לאורך הדרך מגוונות את הארוחה ומשמחות את החיך

4. אל תארזו מים

מה?? איך אפשר בלי מים? אל תיבהלו, כוונתי היא לא למי שתייה, אלא למים שבמזון. במידה שאתם אורזים מזון לטיול ארוך, נסו לצמצם את כמות המים שבו למינימום. בדרך כלל, בנקודות החניה יהיו מים (ובמידה שלא – יש לתכנן את כמות המים הנדרשת מראש), ואם נישא מזון מיובש, נוכל "להרטיב" אותו במי המקום וכך לחסוך את משקל המים מהמזון. דוגמה קלאסית למזון "רטוב" היא קופסאות שימורים, שתמיד יכילו כמות רבה של נוזל. דוגמה קלאסית למזון מיובש היא מנה חמה (הידועה לשמצה…), אבל עם מעט מחשבה אפשר לארוז מזונות מיובשים טובים בהרבה. בתקציב נמוך אפשר להסתפק בעדשים כתומות, למשל, שמתבשלות במהירות, אורז מהיר, פסטה עשירה בביצים ועוד. בתקציב גבוה אפשר לרכוש "מנות טרקים", שהן מזון מעולה ומיובש בהקפאה. וכך, בעזרת מים חמים, ניתן להכין פסטה ברוטב בולונז, אורז בקארי ועוד ועוד, הרשימה אינסופית. המהדרין יוכלו לייבש לעצמם את המזון במתקן ביתי.

5. זיפ-לוקס

אם עוד לא עשיתם זאת, הכניסו כעת שקיות זיפ-לוקס לרשימת הציוד הקבועה שלכם לטרק. ניתן לארוז בהן מחדש מזון ולהימנע מלקחת לטרק המון אריזות מיותרות ולמחזר אותן מראש. ניתן לשמור בזיפ-לוקס שאריות מזון תוך כדי הטיול (כן, גם מזון רטוב ושומני), וניתן גם לאכסן בהן דברים שלא היינו רוצים שיירטבו אם יגיע מזג אויר גרוע.

6. חשבו על "חיי התרמיל" של המזון שלכם

חיי תרמיל היא המקבילה בטיול בטבע לחיי מדף בסופר. לחם לבן, למשל, לא יעמוד בטלטלות הדרך, ויתייבש ויתפורר במהירות. לעומתו, לחמים צפופים וכהים מאוד (פומפרניקל ודומיו, למשל) יחזיקו כמה ימים בקלות. באגף הגבינות, תמיד העדיפו גבינות שמנות או מלוחות, גבינה בעלת יותר מ-10% שומן יכולה להחזיק ללא קירור בטמפרטורות סבירות יותר מיום, וככל שאחוז השומן עולה כך גם זמן חיי התרמיל שלה עולה. בימים חמים או באריזה לא נכונה, גם כמה שעות בתרמיל בדרך לפיקניק של הצהריים יכולים לחרב לנו את ארוחת החלומות לה התכוננו.

7. חשבו על מזון מהיר

כאן כמובן אני לא מתכוון למקדונלדס ודומיו, אלא על מזון מהיר להכנה. זה יכול להתחיל בחיתוך הלחם מראש ואריזה נכונה שלו, ולהמשיך למזונות שזמן הבישול שלהם קצר משמעותית. זמן בישול קצר גם יקל על כמות הדלק שעליכם לקחת אם בכוונתכם לבשל בשטח, וגם יקל על פרק הזמן שבין תחילת ההכנה לאכילה עצמה. כשרעבים אחרי הליכה טובה, זמן כזה הוא נצח…

8. חשבו מה תוכלו להשיג לאורך הדרך

למשל באלפים, כמעט בכל טיול אנחנו עוברים אזור של חוות ומרעה, שם אפשר להשיג גבינה טרייה וטובה. בהרבה מהטיולים אפשר לתכנן את המסלול כך שנעבור דרך עיירה או כפר ונתארגן מחדש בחנות מכולת, ובהרבה מבקתות ההרים בעולם ניתן לרכוש מזון חם ומזין במהלך היום, ובוודאי שגם בערב. אפילו בגרינלנד הנידחת אנחנו קונים דגים טריים ישירות מהדייגים שפוגשים בדרך. כך גם אפשר ליהנות ממזון מקומי וטרי, שמהווה בעיני חלק חשוב בחוויית הטיול.

ארוחה ממוצרים מקומיים שמוצאים לאורך הדרך היא אחת מההנאות הגדולות של הטיול

ארוחה ממוצרים מקומיים שמוצאים לאורך הדרך היא אחת מההנאות הגדולות של הטיול

בהכנה נכונה אפשר אפילו לתכנן היכן נשתה את כוס הקפה של השעה 10:00, ולא לשאת על הגב את ערכת הקפה הכבדה. כלל זה מתכתב כמובן עם כלל מספר 1 שלעיל.

9. צמצמו את כלי האוכל והבישול

הסיר יכול להיות גם כוס, גם קערת סלט, גם קופסה שתגן על המזון וגם קסדה למקרה שאצטרובלים יפלו עלינו… נסו להתמקד בכלים יעילים וקלים.

10. אחרון והחשוב מכולם – עשו את זה אישי

אני לא מסוגל לטייל בלי מעט פירות טריים. אני מוכן לקחת את המשקל העודף, מוכן לקחת את המים מהם אמרתי להימנע (פירות טריים מכילים אחוז גבוה של לחות, כמובן), ובלבד שאוכל  ליהנות מתפוח טרי בבוקר. לכל אחד מאיתנו יש את הדברים הקטנים שעושים לו את היום. הקפידו עליהם, הם שווים הרבה יותר על השבילים.

לסיכום, כל מה שנותר לי להגיד זה בתיאבון!

_____

יזהר דמטר – מדריך טרקים במגוון יעדים בעולם. בשנים האחרונות מתגורר בצרפת עם בת זוגו והכלב טוביה. מטפס, מטייל, מבשל וכותב. אוהב הרים גבוהים, מדבריות ואוכל טוב. אתר אינטרנט

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.