תפריט עמוד

טרקים מומלצים לקיץ ולסתיו

הקיץ והסתיו הם זמן מצוין לטרקים באזורים קרירים בהרים הגבוהים. מטרק במערב הבלקן, במשולש הגבולות אלבניה, מונטנגרו וקוסבו, ועד טרק מסעיר בהרי הפאן בטיג'יקיסטן, הצעות לחמישה טרקים מומלצים במיוחד

כל מי שהלך בטרק באזורים פראיים ונידחים יודע: אין כמו טיול הליכה כדי להכיר את האזור מקרוב. מקרוב מאוד. כל סלע, כל עץ, כל מעיין, כל בריכת מים חבויה או מפל נסתר – נמצאים במרחק נגיעה, בלי שום חציצה. אתם נושמים את הטבע, חיים את המרחבים הפתוחים, מקשיבים לשקט המופתי, המופרע לפתע על קריאת עוף דורס או שריקת רועה צאן, נדהמים ממרבדי פריחה שצצים במפתיע מעבר לעיקול הדרך. מעברי ההרים הגבוהים מציעים נופים שיעצרו את נשימתכם שוב ושוב.

גם בחודשי הקיץ והסתיו, כשאצלנו חם והביל וקשה להתרחק מהמזגן, ממש לא כדאי לאפסן בארון את נעלי ההליכה ואת התרמיל. זהו זמן מצוין לצאת לטרקים נפלאים, באזורים הרריים צוננים, להתמכר לנופים הירוקים, לפגוש את המקומיים ולהכיר את אורח חייהם השונה כל כך מזה שלנו. למי שמשתוקק לצאת לדרך, הנה חמישה טרקים נהדרים שמתאימים במיוחד לתקופת הקיץ והסתיו:

טרק בהרי הפאן ואתרים בדרך המשי, אוזבקיסטן וטג'יקיסטן
עצם השמות מעוררים התרגשות, אפילו לפני שיוצאים לדרך: דרך המשי, בוכרה, הרי הפאן. את הטיול המיוחד הזה מתחילים בכמה מהערים הגדולות שעל דרך המשי: טשקנט, בוכרה וסמרקנד. מבקרים במוזולאומים, מדרסות, שווקים, מסגדים וגם בתי כנסת עתיקים, זכר לתרבות היהודית המפוארת ששגשגה כאן. אל הקסם של האתרים על דרך המשי, עם ניחוחות של זמנים אחרים, מצטרף טרק באחד מרכסי ההרים היפים במרכז אסיה – הרי הפאן שבטג'יקיסטן.


אגם עם מי טורקיז, מההפתעות המתוקות המחכות להולכים בטרק בהרי הפאן בטיג'יקיסטן

הרי הפאן (Fan Mountains) נמצאים בצפון-מערב טג'יקיסטן, על הגבול עם אוזבקיסטן. בהשוואה להרי פמיר, שעוברים אף הם בטג'יקיסטן, זהו רכס נמוך, אבל במדינה ההררית הזאת "נמוך" זה בהחלט דבר יחסי: הפסגה הגבוהה ברכס, צ'ימטרגה (Chimtarga) מתנשאת לגובה של 5,490 מטר, והטרק נע בגובה ממוצע של 3,500 מטר. הדרך עוברת בין פסגות מושלגות, עמקים ירוקים ואגמי טורקיז, כשלכל אלה נוסף אירוח מסורתי בכפרים מקומיים. בשונה מיעדי טרקים ביעדים מוכרים ומטוילים, התנאים כאן בסיסיים והתשתיות אינן מפותחות, אבל זה בדיוק קסמו של הטרק. עוד על טרקים בטיג'יקיסטן תוכלו לקרוא בכתבה הבאה >>


טרק בהרי הפאן שונה מטרקים באזורים מטוילים מאוד. התנאים הבסיסיים תורמים לחוויה יוצאת הדופן

טרק בקווקז הגבוה, גאורגיה
גאורגיה בורכה בנופי הרריים מרשימים במיוחד, ואפשר לחוות אותם בטרק בקווקז הגבוה, שעובר בשלושה מחבלי הארץ היפים ביותר במדינה: חבל קזבגי (Kazbegi) הפראי והעוצמתי, שבמרכזו מתנשאת פסגת הר הקזבג (5,048 מ'), חבל טושטי (Tusheti) המבודד, שתושביו משמרים מסורות ייחודיות וכפריו הנידחים בנויים מאבן וצפחה וחבל חבסורתי (Khevsreti), המאופיין במצודות ומגדלי שמירה עתיקים.


טרק בגאורגיה. אל הנופים והדרכים ההרריות מצטרף אירוח מקומי לבבי במיוחד

קשה לחשוב על תפאורה מרהיבה מזו שמלווה את הטרק הזה – פסגות נישאות, עמקים שבהם זורמים בשצף נהרות, מגדלי אבן מבוצרים וכפרים נידחים שתושביהם מקבלים את פני הבאים מרחוק בחיוך חם. אל אלה נלווה האוכל הגאורגי הנהדר, שמשמח לב ובטן, דלק להמשך ההליכה בדרכים שלא יישכחו גם הרבה אחרי החזרה הביתה.

מנופי הקווקז הגבוה. תפאורה מרהיבה מלווה את ההולכים כאן

טרק משולש הגבולות – אלבניה, מונטנגרו וקוסבו
כשתלכו בטרק הנפלא הזה, שעובר בתפר שבין אלבניה, מונטנגרו וקוסבו, תתקשו להאמין שאתם נמצאים באירופה. הנופים כאן פראיים להפליא, המרחבים הפתוחים כמעט שאינם מיושבים, השבילים צרים ולא מטוילים. הטרק עובר בין הרים מרשימים ועמקים ירוקים, מנוקדים בפריחה ססגונית, יערות צפופים, מעיינות צלולים ואגמי טורקיז. מדי פעם מגיעים לכפר נידח, שתושביו משמרים את המסורת ואת התרבות המקומית, והמטיילים שהגיעו ממרחקים מתקבלים בשמחה ובמאור פנים. בלילות ישנים בגסטהאוסים מקומיים, בימים חוצים מעברי הרים, מגיעים לאגמים נסתרים ועמקים חבויים. והנופים? מהסוג שיגרמו לכם להחסיר פעימה.

מי היה מאמין שהנופים הפראיים האלה נמצאים באירופה? מהמראות בטרק במשולש הגבולות – אלבניה, מונטנגרו וקוסבו

טרק בהרי סימיאן, אתיופיה
הטיול בצפון אתיופיה משלב כמה מוקדי עניין מרכזיים, וגולת הכותרת שלו היא טרק בהרי הסימיאן, בהם נמצאת הפסגה הגבוהה באתיופיה – 4,530 מטר. הטרק עובר לאורך מצוקיו האדירים של רכס הסימיאן, אשר משקיפים על עמק נהר הטקזה. הדרך חולפת על פני מפלי מים גבוהים, כפרים הרריים מסורתיים, יערות סביונים, ערוצי נחלים ותצפיות מרהיבות.

רגע של מנוחה מול הנוף המפעים של הרי סימיאן

מצוקי הסימיאן מהווים מקום מחייה למגוון של בעלי חיים נדירים, בהם בבון זנוב (קופי ג'ילדה), יעל אתיופי וזאב חבשי, אחד הטורפים הנדירים בעולם, המצוי בסכנת הכחדה. הטיול בצפון אתיופיה מציע כמה מוקדי עניין נוספים, בהם ביקור באגם טאנה, הרחב ביותר באפריקה, שמהווה את המקור לנילוס הכחול, במפלי הנילוס, ובלליבלה, עיר מרהיבה של כנסיות חצובות בסלע.

טרק סובב מון בלאן – צרפת, שווייץ ואיטליה
הטרק האחרון ברשימה שלנו נמצא בלב לבה של מערב אירופה ואין פלא שהוא נחשב לאחד האהובים על מטיילים מכל רחבי תבל. האתגרים הלא מבוטלים שטרק סובב מון בלאן (TMB) מציב לצד קלות ההגעה בסופו של יום אל העיירה הנוצצת שאמוני, ללינה בתנאים מפנקים או לארוחה חמה – תורמים לפופולריות שלו. ההליכה כאן כוללת, בין השאר, טיפוס על קירות קרח והליכה על קרחון.


טרק סובב מון בלאן מציע אתגרים טכניים לא פשוטים, בהם הליכה על קרחון וטיפוס על קירות קרח

סובב מון בלאן הוא מסלול מעגלי, שאורכו כ-170 קילומטר ואשר במהלכו עולים ויורדים כעשרה קילומטרים במצטבר. המסלול, שעובר בשלוש מדינות – צרפת, שווייץ ואיטליה, כולל ערוצים עמוקים ומעברי הרים דרמטיים, כשברקע מזדקרת פסגתו המושלגת של המון בלאן (Mont Blanc, "ההר הלבן" בצרפתית), הגבוה בהרי מערב אירופה. היערות המחטניים, האגמים והפסגות המושלגות – כל אלה יוצרים פסיפס נופי מרהיב, המלווה את ההולכים כאן. כאמור, אפשר ללון בעיירות סקי באזור המון בלאן או בבקתות הרים מבודדות. כך או כך, מצפה לכם חוויה מהסוג שנהוג להגדיר כ"פעם בחיים". אלא שבמקרה הזה, לא צריך להסתפק בפעם אחת ואפשר לחזור לכאן שוב ושוב.

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.