תפריט עמוד

טיפים לציוד סקי

מהו אורך המקלות האופטימלי, כמה שכבות צריך ללבוש כדי לשמור על גוף חם ויבש, ומה צריך לבדוק כשקונים סנובורד. טיפים ועצות לבחירת ציוד שיתאים לכם כמו כפפת סקי ליד קפואה

1 | לשכור או לקנות
למתחילים כדאי לשכור ציוד באתר, לוותיקים מתמידים כדאי לקנות אותו בארץ. אפשר לקנות ציוד משומש או עודפים משנים קודמות במחירים אטרקטיביים, ומומלץ להתעדכן בציוד המתקדם שמפורט בהמשך.

2 | מגלשיים

מגלשיים בוחרים לפי סוג הגלישה המתוכנן ולפי ניסיונו ואופיו של הגולש. מתחילים וחובבי סקי מסורתי שגולשים להנאתם יצטיידו במגלשיים שאורכם כגובה הגולש, או, אם הוא כבד משקל, במגלשיים שארוכים ממנו בכחמישה סנטימטרים. ככל שהגלישה מתקדמת ונעשית הרפתקנית, כך מתארכים המגלשיים, עד לאורך של עשרים סנטימטר יותר מגובה הגולש. מגלשיים גמישים יחסית מאפשרים תמרון מתון ומושפעים פחות מתנועות לא רצוניות, ועל כן מתאימים למתחילים ולבינוניים. גולשים מתקדמים יעדיפו לעתים מגלשיים קשיחים. רוב סוגי המגלשיים שמגיעים ארצה הם מסוג Giant Slalom שמתאים לרוב הגולשים, לפניות ולמהירות כאחד. מגלשי Down Hill
ו-Slalom, לעומת זאת, מיועדים לגולשים מנוסים ולסגנונות גלישה מסוימים בלבד. בשנים האחרונות הפציעו גם מגלשיים לנשים – קלים וקצרים יותר.

3 | מחברים (ביינדינגז)
בין הנעל למגלש מצויים המחברים, והם אחראים על בטיחות הגולש: במהלך הגלישה הם אמורים להעביר את התנועה מנעל הסקי אל המגלש וגם לספוג חלק מהזעזועים, ובשעת נפילה תפקידם לנתק את המגלשיים מן הרגליים. ככל שהמחברים מתקדמים יותר (ויקרים יותר) כך הם בטיחותיים יותר, לכל הרמות: הן למתחילים שנופלים הרבה והן למתקדמים שמאתגרים את ציוד הסקי שלהם. לגולשים מתקדמים מומלצים מחברים עם הגבהה (Plate). יש לכוון את הלחץ במחברים לפי רמת הגולש ולפי משקלו (יש טבלה מקובלת של היצרנים לצורך זה). אם המגלש מתנתק שלא בנפילות, מחזקים את הלחץ, ואם הוא אינו משתחרר בנפילות, מנמיכים את הלחץ. הלחץ בחלק הקדמי ובחלק האחורי של שני המחברים אמור להיות שווה.

4 | מקלות סקי
מקלות סקי (Poles) בוחרים לפי האורך: המרחק בין כף ידכם כשהמרפק צמוד לגוף וכפוף בתשעים מעלות ובין הרצפה, כשידית האחיזה נמצאת על הרצפה.

5 | סנובורד
צעירים, צעירים ברוחם וחסרי סבלנות יעדיפו כנראה לגלוש בסנובורד. למתחילים שטרם גיבשו את סגנון הגלישה שלהם מומלץ להצטייד בציוד לגלישת פרי-רייד (Free ride) שמאפשר גם קפיצות, גם סלאלום וגם גלישה מהירה. נעלי סנובורד מגיעות כסט עם המחברים. הבורד יכול להיות פשוט וזול, ויש להתאים את אורכו למשקל הגולש ואת רוחבו למידת הנעליים.

1 | מהארץ או בחו"ל
לבוש ואביזרים כדאי לקנות בארץ; המחירים נמוכים מאלה שברוב אתרי הסקי (שבהם נהוגים בדרך כלל מחירים של מרכזי תיירות אליטיסטיים), והמוכרים והקונים דוברים באותה שפה ואוחזים באותה מנטליות.

2 | שלוש שכבות
לביגוד הסקי יש שני ייעודים: להגן על הגוף מפני חדירה של קור ורטיבות מצד אחד, ולתעל החוצה את הזיעה שמקורה בפעילות הפיזית האינטנסיבית מצד שני. הלבוש אמור אפוא להיות אטום לרטיבות אך בעל יכולת נידוף זיעה, ובדרך כלל תתחלק המשימה בין שלוש שכבות: הלבוש התחתון ירחיק את הזיעה מהגוף (בשום פנים ואופן לא כותנה, היא סופגת את הזיעה!), השכבה השנייה תבודד מקור ותהיה עשויה בדרך כלל מפליס או מחומר דומה אחר, והשכבה העליונה תמנע חדירה של רטיבות ורוח.

3 | סרבל או חליפה
לבוש הסקי הבסיסי העליון הוא סרבל שלם או חליפה של מכנסיים ומעיל. מלבד השיקולים האופנתיים, לסרבל הסקי יש יתרון גדול בהיותו עשוי מקשה אחת ולפיכך מבודד טוב יותר מקור. החליפה, לעומת זאת, אופטימלית מבחינת נוחות ומאפשרת להסיר את המעיל בימים ובמקומות חמים וגם להשתמש בו בערב באפרה-סקי. יש מעילים בגזרה ארוכה, שמגינה טוב יותר מפני הקור, וקצרה, המאפשרת חופש תנועה גדול יותר. כדאי לשלב מעיל קצר עם מכנסי סרבל שמגינים גם על אזור המתניים. מומלץ להצטייד במכנסי סקי בעלי קרסוליות אלסטיות שנלבשות מעל לנעל הסקי ומונעות כניסת שלג ברווח שבין המכנסיים לנעליים. לבוש הסקי אמור לאפשר תנועה נוחה וגמישות מרבית. בעת מדידת החליפה חקו את תנועות הגלישה וודאו שהחליפה אכן נוחה והולמת את מידתכם גם בתנאי שטח ופעילות. במרבית החנויות לציוד סקי ניתן לשכור סרבלים וחליפות.
כיצד נקבעת האיכות של חליפת הסקי/סרבל הסקי?
האיכות של חליפת הסקי נקבעת במידה רבה על פי עמידותה למים. ככל שהערך המספרי של הבד גבוה יותר, כך עמידותו למים גבוהה יותר.
3,000 מילימטר – בדרך כלל עמיד רק בתנאי מזג אויר קלים, אינו עמיד בפני גשם ורוח.
5,000 מילימטר – עמיד בתנאי מזג אויר קלים, כולל גשם קל, אך לא עמיד בפני רוח.
10,000 מילימטר – עמיד בתנאי מזג אויר קשים כולל גשם ורוח.
20,000 מילימטר – הגנה מקסימלית נגד גשם ורוח, בד קל ונושם.
30,000 מילימטר – הבד המתקדם והנושם ביותר.


4 | כיס לכל דבר
זכרו כי בניגוד לחופשות אחרות, בחופשת סקי מבלים בדרך כלל יום תמים בשטח, והיכולת לשאת ציוד נוסף פרט לגופכם עמוס המלבושים והציוד היא מוגבלת. מומלץ לרכוש חליפת סקי בעלת כיסים שיאפשרו לשאת את כל הדרוש לכם ליום שלם: סקי פס, ארנק, שפתון לחות, מים, משקפיים ועוד, או להצטייד בתיק המיועד במיוחד למטרה זו.

5 | חימום ובידוד
חליפה טרמית: מתחת לחליפת הסקי יש ללבוש חליפה טרמית מבדים ייעודיים שמחממים ומנדפים זיעה.
כפפות: כפפות אטומות למים חשובות במיוחד למתחילים שנופלים הרבה ובולמים את עצמם אינסטינקטיבית בידיים.
כובע: כובע הוא פריט חיוני, שכן הגוף נוטה לאבד כמות רבה של חום דרך הראש. את הכובע כדאי להתאים לתנאי מזג האוויר וסוג הפעילות המתוכננים. כובעים סרוגים וכובעי פליס הם קלים, אלסטיים ונוחים. כובעים אטומים למים מכסים בדרך כלל גם את האוזניים ואלסטיים פחות, והם מתאימים לתנאי מזג אוויר קיצוניים. כובעי גרב מגינים גם על הפנים והצוואר ומאפשרים גמישות בשימוש. ילדים ונוער עד גיל 15 מחויבים להצטייד בקסדות (אותן ניתן לשכור במרבית החנויות לציוד סקי), לכן אין צורך לציידם בכובעים.
מגיני אוזניים וצוואר: מי שלא מסתדר עם כובעים חייב להצטייד לפחות במגיני אוזניים, האיבר הרגיש ביותר לקור. הללו מגיעים בצורת אוזניות או סרט רחב. מחממי צוואר יסייעו להגן על נקודת תורפה נוספת שאליה מסתננת הרוח הקרה.
גרביים: כדאי שלא להסתפק בגרביים חמים אלא לבחור גרבי סקי ייעודיים: הללו מותאמים במיוחד לנעלי סקי, אינם עבים מדי (כדי לאפשר צמידות של הנעל לרגל), מאווררים ומנדפים זיעה ובעלי שכבת בידוד כפולה בקדמת הרגל מול לשון הנעל ותחת כריות כף הרגל, גם לצורך בלימת זעזועים. לגולשי סנובורד קיימים גרביים מיוחדים בעלי שכבות בידוד נוספות בחלק האחורי של כף הרגל.


6 | מסכת סקי

מסכת סקי חיונית להגנה על העיניים מפני הבוהק המסנוור, וגם מפני הרוח והשלג: מסכה שמותאמת לפנים כהלכה יכולה להגן על שטח פנים רחב יחסית. יש כמה דרכים למנוע התעבות של אדים בחלק הפנימי של המסכה: חומר ספוגי מאוורר בשוליים, פתחים או תריסים שמאפשרים חדירת אוויר, או משקף כפול שמבודד את הטמפרטורה. יש משקפיים שחלקם הפנימי מצופה בחומר מונע התעבות, ויצרנים אחדים מספקים מטלית לניקוי ולטיפול אשר אף היא ספוגה בחומר זה. מי שמרכיב משקפי ראייה צריך להצטייד בדגם שאפשר להניח מעל למשקפיים. כדאי שצבע העדשה יהיה צהוב או אדום, כדי שתוכלו לראות היטב בכל תאורה ובכל מזג אוויר בלי להסתנוור.

7 | נעליים
נעלי סקי, שתפקידן לקבע את הקרסוליים ואת השוקיים כדי למנוע פציעות, חובה למדוד לפני הקנייה. המידה הרלוונטית היא מידת הנעל הפנימית, שהיא בדרך כלל ספוגית, שאמורה להיות גדולה בכחצי מידה מנעלי ההליכה שלכם. הנעל צריכה לספק אחיזה טובה לקרסול, כך שתרגישו לחץ קל מסביב לקרסול ומעל לכף הרגל ומידה של חופשיות באזור האצבעות. רצוי שהאצבעות לא ייגעו בקדמת הנעל כשהנעל סגורה והנועל עומד בתנוחת סקי (כיפוף ברכיים והעברת המשקל קדימה). על כל פנים, אם אחרי יום של גלישה מורגש לחץ כלשהו, אפשר לשייף וללטש את החלק הפנימי של הנעל החיצונית בכל חנות ציוד באתר הסקי. איכות הנעל נבחנת במידת ההתאמות שאפשר לעשות כדי שתתאים למבנה כף הרגל ולאופי הגלישה, כגון מספר האבזמים וסוגיהם, גמישות ציר הנעל ועוד. באחדים מדגמי הנעליים קיימת מערכת Walk System שמשחררת את נעילת הקרסול ומתאימה את הנעל להליכה נוחה בלי המגלשיים.

8 | מבית המרקחת
קרם הגנה: קרם הגנה לפנים בעל מסנן קרינה גבוה הוא חובה; העובדה שקר עלולה להטעות, אבל אין כמו לובן השלג כדי להחזיר את קרינת השמש ולהפוך אותה למזיקה במיוחד.
מוצרי לחות: אוויר ההרים היבש והקור הצורב נוטים לייבש את העור באופן קיצוני, ובייחוד את החלקים החשופים, כלומר פנים ושפתיים. שפתון לחות (עם מקדם הגנה) וקרם לחות עשיר לפנים ולגוף יקלו על התחושה שעורכם עשוי נייר זכוכית.
אטמי אוזניים וטישו: תופעות לוואי של הקור והגובה הן אף נוזל, ואצל הרגישים לכך גם כאבי אוזניים. כדאי אפוא לשאת באחד הכיסים ממחטות נייר רכות ואטמים.
תכשיר נגד כאבי שרירים: תכשיר כזה יכול לעשות את ההבדל בין חופשת סקי של יום אחד ובין חופשה של שבוע. הגלישה, בעיקר למי שלא הכין עצמו באימונים מיוחדים, מפעילה שרירים שעל קיומם לא ידעתם. חימום נאות לפניה, מתיחות ממושכות אחריה ומריחה של מחמם שרירים לקינוח – יאפשרו לכם להמשיך לנוע.

9 | אפרה-סקי
האפרה-סקי נעשה  ברובו במקומות סגורים ומחוממים (לעיתים קרובות יתר על המידה), לכן כדאי להצטייד בביגוד קל ולהיות מגובים במעיל טוב רק כדי לעבור ממקום למקום.

מעיל: שניים באחד
 

לאחרונה הוציאה חברת Columbia האמריקאית מעיל לגברים שנקראSkier Cross Parka ומשלב מעיל סקי עם מעיל ניתק מבד סוֹפט-שֶל, שהוא הכלאה של פליס וניילון: הוא נושם, אלסטי וגמיש, עמיד למים ובעל עמידות טובה לקרעים. ביגוד מבד זה מיועד לימים נטולי גשם או שלג כבד, שבהם לא נדרש ביגוד אטום, וכן לאפרה-סקי.
המעיל החדש מאפשר ללבוש את שני חלקיו יחד או לפרקו לשני מעילים נפרדים. הוא כולל חצאית שלג, פתחי אוורור בבתי השחי, כובע ניתק ושני כיסים פנימיים (להשיג ברשתות ריקושט ולמטייל ובחנויות המטיילים המובחרות).

שתי שכבות: כמו דוב קוטב
 

חברת HH מציעה כביגוד תחתון את החולצה הטרמית הקלה T3 העשויה סיבי ליפה. סיבים אלה אמורים לחקות את פרוות דובי הקוטב ולהעניק בידוד טוב. גם העיצובים ייחודיים. כשכבה שנייה מציעה HH את Iqa Hoodie, פליס קל במיוחד, בתוספת פאנלים שנמתחים לאורך הכתפיים לנוחות גדולה יותר (להשיג בחנויות סקימולטור).

מכנס לנשים: פרקטי ואופנתי
 

המותג Columbia יוצא באמירה אופנתית ומציע מכנס סקי וסנובורד טכני לנשים: גזרה נמוכה, תפרים מולחמים, חגורת מותן מתכווננת, ובשביל הפרקטיות גם חמישה כיסים – שניים מלפנים, שניים מאחור ואחד בחלק התחתון של הרגל (להשיג ברשתות ריקושט ולמטייל ובחנויות המטיילים המובחרות).

מגיני צוואר ואוזניים: חם ויבש
 

חברת Desert Snow מייצרת אביזרים נלווים לסקי שעשויים פליס בטכנולוגיית Windshield. טכנולוגיה זו חוסמת קור ודוחה מים ושלג באמצעות שכבה מיוחדת המצויה בין שכבות הפליס, כך שהגוף נשאר יבש וחם. בין האביזרים החשובים: מגן צוואר שגם מונע כניסת רוח וקור אל תוך המעיל ומנדף את הזיעה, וכן מגן אוזניים. המגינים מגיעים בשחור, אפור, תכלת וסגול (להשיג ברשת ריקושט).

משקפת: רואים רחוק רואים שקוף
 

משקפת Ultrasonic Pro היא משקפת הדגל של חברת Uvex. העדשה מיוצרת על ידי הזרקה של 18 שכבות מראה שמקנות ראייה מושלמת של כל שטח הגלישה בכל מזג אוויר (להשיג בסקי-פס).

גרבי סקי: מגינים על הרגל ומנדפים זיעה
 

גרבי הסקי של מותג גרבי המטיילים Bridgedale עשויים מחומרים כגון צמר מרינו בשילוב סיבי איסולפיל שתפקידם להרחיק את הזיעה במהירות מכף הרגל. גם מבנה הגרביים תורם לתפקודם: הגרב מורכב ממעין שלד של סיבי ניילון שעליו בנויים אזורי ההגנה – ריפוד ושיכוך זעזועים, ספיגת זיעה ונידופה – באופן שמגן על כף הרגל מפני נעלי הסקי הקשיחות.
דגם All Mountain מתאים לכל הגולשים: יש בו ריפוד והגנה לכל אורך הגרב, עם דגשים על חזית השוק, תפר אצבעות שטוח ומבנה מיוחד בקרסול למניעת לחץ על גב הרגל. יש שלוש מידות לגברים, שתיים לנשים, וגם מידות לילדים.
הגרביים מדגם Precision Fit דקים יותר ומיועדים לגולשים מתקדמים. יש בהם הגנות בחזית השוק ובאזור האצבעות, והם מגיעים בשלוש מידות לגברים ושתיים לנשים (להשיג ברשת ריקושט).

מגלשיים: אין קץ לחידושים
 

מגלשי הסקי החדשים של Salomon מדגם Crossmax V12 מחדשים בחומרים ובטכנולוגיה: יש להם מחברים (ביינדינגז) חדישים שבהם אפשר לכוון את הכנפיים שאוחזות בחזית הנעל להתאמה טובה ולרגישות גבוהה יותר, וכוללים גם ציר אלכסוני אשר מסייע לשליטה טובה במהירויות גבוהות. למגלשיים ליבה עשויה עץ בתוספת חומרים מורכבים (Composite), כולל Smartrak Prolink, שהוא חומר בולם חדש לשיפור האחיזה בשלג במהירויות גבוהות (להשיג בחנויות מסעות).

סנובורד: פרי-סטייל בסטייל
 

רוב הסנובורדים הנמכרים בארץ מתאימים לגלישת פרי-רייד. בורד Pnb1 משתייך דווקא למשפחת הפרי-סטייל בזכות הסימטריה והגמישות, אך הוא מתאים לכל מטרה, ולא רק לחובבי להטוטים ואתגרים. הבורד בנוי מחומרים מתקדמים, יש לו תחתית מהירה, והוא מגיע בשלל צבעים (להשיג בסקי-פס).

מגן גב לגולשי סנובורד: ללכת עם להרגיש בלי
 

Spine Guard של חברת Demon הוא הדור הבא של ציוד ההגנה לגולשי סנובורד: הוא קל, כמעט לא מורגש, מגן על עמוד השדרה מפני מכות ומתיחות לא נכונות ותומך גם בכליות ובגב התחתון בשעת מאמץ (להשיג בסקי-פס).

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.