תפריט עמוד

גאורגיה – האתרים שאסור להחמיץ

גיאורגיה מציעה משהו לכל אחד: יש בה אתרים היסטוריים מרתקים, טבע פראי, נופים הרריים דרמטיים, כפרים קטנים ומסורתיים וחשוב לא פחות - אוכל נהדר והכנסת אורחים לבבית

גאורגיה היא אחת המדינות היפות והמרתקות בעולם. יש בה נופים הרריים עוצרי נשימה, עמקים ירוקים ופוריים, נהרות שוצפים, חופים יפהפיים, כנסיות מרשימות ואתרים עתיקים מרתקים. בין כל אלה פזורים כפרים קטנים ופסטורליים וערים תוססות ומלאות עניין. הכנסת האורחים המקומית חמה ולבבית במיוחד והאוכל הגאורגי נהדר. הנה כמה אתרים ואטרקציות לטיול בגאורגיה – טעימה ממה שמחכה לכם במדינה היפה.

לקריאה נוספת:

 

טביליסי: הבירה התוססת של גאורגיה

טביליסי (Tbilisi), בירת גאורגיה, היא עיר מודרנית ותוססת, שמהווה את המרכז הפוליטי, הכלכלי והתרבותי של גאורגיה. העיר הזו מציעה חוויה שונה בתכלית מזו שתזכו לה בשאר גאורגיה, ודווקא בגלל זה לא כדאי להחמיץ את הביקור בה. טביליסי מוקפת ההרים בנויה לגדות נהר מטקווארי (Mtkvari). התיירים מתרכזים בעיקר באזור הגדה הימנית של הנהר – אזור העיר העתיקה ושדרת רוסטאוולי (Rustaveli) השוקקת.

העיר העתיקה של טביליסי היא מקום נהדר לשוטט בו בין הסמטאות הצרות והמפותלות והכנסיות היפות. מבין הכנסיות של טביליסי, אסור להחמיץ את הביקור בקתדרלת סיאוני (Sioni), שנקראת על שם הר ציון בירושלים. בכנסייה נמצא הפריט הקדוש ביותר לגאורגים – הצלב של נינו. כנסיות מעניינות נוספות הן כנסיית אנצ'יסחאטי (Anchiskhati), שהיא העתיקה בטביליסי; וכנסיית השילוש הקדוש (Tsminda Sameba) החדשה שנראית מכל מקום בעיר.

בתים ססגוניים בטביליסי בירת גאורגיה

בתים ססגוניים בטביליסי בירת גאורגיה

אתר חובה נוסף למבקרים בעיר הוא שכונת המרחצאות של טביליסי, אבאנותובאני (Abanotubani). אזור טביליסי שופע מעיינות חמים ושמה של טביליסי מקורו במילה Tbili, שפירושה חם. בשכונת המרחצאות יש רבה בתי מרחץ, רבים מהם תת קרקעיים, והביקור בהם הוא תענוג רטוב.

טביליסי מציעה גם שווקים נהדרים. בזרובה (Bazroba) הוא שוק ששוכן ממערב לתחנה המרכזית, ומציע ירקות ופירות, גבינות, חמוצים, ושאר מעדנים, אך יותר מכל זה מקום מצוין לספוג בו את האווירה המקומית במקום שעדיין לא נכבש על ידי גדודי התיירים. שוק אחר, מקום נהדר לקנות בו מזכרות הביתה, הוא שוק הפשפשים של הגשר היבשׁ, משראלי חידי (Mshrali Khidi). זהו שוק ססגוני ובו מוצעות למכירה תמונות ועבודות יד של אמנים מקומיים.

בשעות הערב כדאי לבקר במדרחוב שרדן (Sharden ) שבעיר העתיקה, שבו יש שפע של בתי קפה, מסעדות, ברים, גלריות, חנויות ספרים ומזכרות וגלריות, ובעיקר אווירה מיוחדת בשפע.

ואחרי כל אלה, אסור כמובן להחמיץ את הנקודה היהודית. בית הכנסת המרכזי של טביליסי נמצא ברחוב לסלידזה (Leselidze) מספר 47-45.

כנסיית השילוש הקדוש בטביליסי. נראית מכל מקום בעיר

בטומי: נופש לחוף הים השחור

בטומי (Batumi), ששוכנת בדרום-מערב גאורגיה, למרגלות הרי הקווקז ולחוף הים השחור, היא עיר הקייט והנופש של גאורגיה. בעבר היא היתה הסוד השמור של המקומיים, אבל בשנים האחרונות יותר ויותר תיירים נמשכים למזג האוויר החמים, החופים היפים והאווירה הנעימה והקלילה. יש בבטומי כל מה שצריך לחופשה מוצלחת: מלונות טובים, מסעדות מצוינות, חיי לילה תוססים ורחובות נעימים עם אדריכלות קולוניאלית ובתים ישנים מקסימים ששומרו ושופצו.

אחת האטרקציות המרכזיות היא טיילת החוף עטורת העצים, שנמתחת לאורך כשבעה ק"מ, ובה בתי קפה, מסעדות, ברים, פארק רחב ידיים עם שטחים ירוקים, פסלים, מגרשי ספורט, מזרקות מרקדות לצלילי מוזיקה וגלגל ענק שממרומיו נשקף נוף פנורמי על כל העיר.

סמוך לעיר יש כמה אטרקציות מרתקות שלא כדאי להחמיץ: הגנים הבוטניים, כתשעה קילומטרים צפונית לבטומי, ממוקמים על גבעה ממנה נשקף מראה החוף המפורץ של הים השחור. יש כאן אוספים נרחבים של צמחים מאזור הקווקז ומרחבי העולם ואוסף מרשים במיוחד של ורדים.

מדרום לבטומי נמצאת מצודת גוניו מהמאה הראשונה לספירה, השריד השלם והגדול בעולם של ארכיטקטורה צבאית רומאית-ביזנטית. פארק 6 במאי מציע שפע של אטרקציות בגאורגיה לילדים, בהן פינות משחקים, גן חיות, דולפינריום ואקווריום.

בטומי, עיר הנופש של גאורגיה ששוכנת לשפת הים השחור

בטומי, עיר הנופש של גאורגיה ששוכנת לשפת הים השחור

קזבגי וכנסיית השילוש הקדוש

העיירה קזבגי (Kazbegi) שוכנת על הדרך הצבאית, קילומטרים ספורים מהגבול עם רוסיה. קזבגי שוכנת בנוף הררי יפהפה, כשמעל הכל מזדקרת פסגתו המושלגת של הר קאזבק, שמתנשאת לגובה 5,048 מטר מעל פני הים. במיקום דרמטי להפליא, כשפסגת הקאזבק משמשת לה כרקע, נמצאת כנסיית צמינדה סאמבה – כנסיית השילוש הקדוש – שהפכה לאחד מסמלי ההיכר של גאורגיה. באזור יש מעיינות רבים ומסלולי הליכה רגליים שעוברים דרך נופים יפהפיים.

כנסיית צמינדה סאמבה בקזבגי. אחד מסימני ההיכר של גאורגיה

חבל קאחתי: כרמים ויקבים בחבל היין של גאורגיה

מחוז קאחתי (Kakheti), המחוז המזרחי ביותר בגאורגיה, הוא חבל היין של המדינה. חבל ארץ זה טובל בכרמים רבים וידוע באדמתו הפורייה, ולא במקרה כינה אותו הסופר אלכסנדר דיומא "הגן הגדול". ההרים שמקיפים את קאחתי שומרים עליו מפני רוחות ותורמים למשקעים רבים. תנאי האקלים מאפשרים גידול ענבים במורדות ההרים והיינות של החבל הם המשובחים ביותר בגאורגיה ומפורסמים גם מחוצה לה. השילוב של היינות המשובחים עם התושבים הידידותיים ומסבירי הפנים גורם לכך שכמעט בכל כפר אליו תגיעו בקאחתי, ולא משנה באיזו שעה של היממה, תוזמנו להיכנס לטעום כוס של יין.

לא חייבים לשתות יין כדי להתרשם מיופיו של האזור ומהאתרים החשובים שבו, שכן חבל קאחתי עשיר בהיסטוריה מרתקת. בירת החבל היא תלאווי, שבנויה גבוה מעל לנהר אלאזני (Alazani). האטרקציה המרכזית בעיר היא המצודה המלכותית באטוניסציחה (Batonistsikhe) מהמאה ה-18, שבה יש שתי כנסיות, שרידי מרחצאות מהמאה ה-11 וארמון מלכותי שבו פועל מוזיאון אתנוגרפי גדול.

עיירה במחוז קאחתי, אזור היין של גאורגיה

מעניין לבקר גם בסיגנאגי, עיר מבוצרת וציורית להפליא, שהחומות שלה נותרו שלמות ומעליהן ניצבים 28 מגדלי שמירה מהמאה ה-18.

מוקד המשיכה מספר אחד של חבל קאחתי ואחד האתרים המרשימים ביותר בגאורגיה כולה הוא מתחם דוד גארג'ה (David Gareja) שבקצה חבל קאחתי. במתחם יש 19 מנזרים ומערות התבודדות מצוירות מהמאה השישית. במתחם נמצא מנזר לאוורה (Lavra) שמשתרע על פני שלושה מפלסים, ומהמפלס השלישי אפשר להגיע למערה שבה נובע מעיין דמעותיו של דוד. במקום גם פרסקאות מרשימים, בהם ציור של הסעודה האחרונה מהמאה ה-11.

חבל סוואנטי: נופים ירוקים וחיים מסורתיים

חבל סוואנטי (Svaneti), ששוכן בהרי הקווקז בצפון-מערב גאורגיה, הוא חבל ארץ מבודד, פראי ומסתורי עם נופים בתוליים וכפרים שנדמה שהזמן עצר בהם מלכת. בשל בידודו של האזור, תושביו הצליחו לשמור על אורח חיים מסורתי וייחודי. זהו אזור ירוק להפליא, עם כפרים ציוריים, פסגות מושלגות, מצוקים דרמטיים ומרבדים של פריחה באביב. חבל סוואנטי מחולק לסוונטי תחתית וסוונטי עילית, כשהאזור העלי נודע במיוחד בנופיו הירוקים, ביערות הערמונים, האורנים והאשוחים ובמסלולי הליכה רבים.


מגדל אבן עתיק בסוונטי. המגדלים הללו נועדו להגן על תושבי האזור במקרה של פלישה עויינת

לצד הטבע הפראי, מגדלי אבן מהמאות ה-13-9 הם סימן ההיכר של האזור. בסוונטי נותרו כ-175 מגדלים כאלה, שנועדו להגן על תושבי האזור במקרה של פלישה או עימות. גם כנסיות מרשימות יש בסוונטי. ברבים מהכפרים יש כנסיות עם ציורי קיר בני 1,00 שנה ויותר.

עיר המערות וארדזיה, מכלול של אלפי מערות מהמאה ה-12 וה-13

וארדזיה: עיר המערות

מכלול מערות וארדזיה (Vardezia) שוכן בדרום גאורגיה, בסמוך לגבול התורכי ובמרחק קטן מהעיירה אחאלציחה (Akhaltsikhe). האתר מכיל מערכות של מערות חצובות בסלע שמסודרות בקומות וטורים בתוך מצוק אדיר.

"עיר המערות" נבנתה בתור הזהב של גאורגיה, במאה ה-12 וה-13, בתקופתם של המלך דויד הבנאי ובתו המלכה תמר. במקור המערות נחצבו לשימושים צבאיים, ומאוחר יותר הוסבו למגורים, לאחסון, לכנסיות ולמנזרים. העיר מכילה כ-6,000 מערות, שנחצבו ב-13 מפלסים ואיכלסו כ-50 אלף תושבים. כיום וארדזיה הוא אתר תיירותי מושך שמנוהל על ידי נזירים. באזור יש מוקדי עניין נוספים כמו מבצר חרטוויסי מן המאה העשירית.

נופי גאורגיה

מידע מעשי על גאורגיה

איך להגיע? ניתן להגיע לגאורגיה בטיסות ישירות (סדירות ושכר) מנתב"ג לבירה טביליסי שמופעלות על ידי חברות תעופה ישראליות וזרות. משך הטיסה מנתב"ג לטביליסי – שעתיים ו-35 דקות. בנוסף, בעונת התיירות פועלות טיסות שכר של חברות ישראליות מנתב"ג לבטומי. משך הטיסה מנתב"ג לבטומי – שעתיים ו-15 דקות.
מתי להגיע? החודשים הנעימים ביותר לביקור הם מאי-יוני וספטמבר-אוקטובר. חודשי הקיץ, יולי-אוגוסט, הם החודשים העמוסים ביותר, והנסיעה בהם מתאימה למי שמעוניין לנפוש בחופי הים השחור או ליהנות מטיולי הליכה בהרים. חודשי החורף מתאימים לאוהבי הסקי.
תחבורה בגאורגיה: בטביליסי יש תחבורה ציבורית טובה ויעילה שכוללת אוטובוסים ורכבת תחתית. אם תרצו לצאת לטיולים מחוץ לעיר, ישנן מעין מוניות שרות המכונות מרשוטקה. מוניות שרות אלו זולות למדי ומגיעות ליעדי טיול רבים, אבל הן יוצאות לדרך רק כשהן מלאות ויש לקחת בחשבון זמני המתנה ארוכים. בנוסף, יש רכבות שמקשרות בין הערים הגדולות. הדרך הנוחה ביותר להתנייד בגאורגיה היא ברכב שכור. מומלץ לשכור רכב שטח שיאפשר לכם לטייל בנוחות ובבטחה באזורים ההרריים. ישנה גם אפשרות לשכור נהג – אפשרות זו אינה יקרה יחסית.

בתמונה הראשית: כפר בסוונטי, חבל ארץ פראי עם נופים בתוליים

The Best of Georgia - 4K

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מגאורגיה

להלך בתוך סיפור – באטומי עם ילדים
להלך בתוך סיפור – באטומי עם ילדים

באטומי במערב גאורגיה מציעה אטרקציות מיוחדות לילדים, ושכיות החמדה שבה נקשרות לסיפורים מן המיתולוגיה וסיפורים עממיים, מה שהופך את הביקור בבאטומי לספר שבין דפיו ניתן לטייל ולרתק את הילדים. לימור צדוק ביקרה והתרשמה

אמנות הרחוב של בטומי: פנטזיה, אקולוגיה וקורונה
אמנות הרחוב של בטומי: פנטזיה, אקולוגיה וקורונה

לצד מלונות הפאר, בתי הקזינו, הטיילת האלגנטית ואטרקציות הנופש של עיר החוף הגיאורגית היפה, מבטאים אמני רחוב את אהבתם לעיר ואת רוח התקופה על קירות בתי המגורים ומבני הציבור במרכז העיר. תמצאו שם זעקה על גורלם של בעלי ...

סוף שבוע בטביליסי
סוף שבוע בטביליסי

מחפשים מקום מיוחד בחו"ל, עם תרבות, אמנות, שווקים, אוכל נהדר ויין מצוין לבילוי של סוף שבוע? טביליסי, בירת גאורגיה, היא בדיוק מקום שכזה. במרחק טיסה קצרה מישראל תגלו עיר שמחברת בין מערב למזרח, עם בניינים היסטוריים, תצפיות מקסימות, ...