תפריט עמוד
"הייתי בדרכי לשמורת החי בר שבכרמל, כשהטלפונים הניידים שלי הוצפו בעשרות שיחות מהוריהם המודאגים של צעירים ישראלים ששהו באותו הזמן בדרום־מזרח אסיה", מספר חיליק מגנוס, מנהל היחידה לאיתור וחילוץ נעדרים בחו"ל. "הזעקתי מיד את כל אנשי. התעדכנו באמצעות 'רשת המודיעין' שלנו, המורכבת מאנשי קשר בעולם הגדול, והבנו שמדובר בגל שהיכה באזור ענקי. התחברנו לרשת החדשות הרשמית של הודו, שממנה אפשר לשאוב מידע ממשלתי בדוק ומעודכן, ומיד ארגנו ארבעה צוותים ליציאה לאזורי האסון".
יומיים אחרי שהגיעה הידיעה הראשונה על גל הצונאמי נחתו מגנוס ואנשי צוותו בקולומבו (Colombo), בירת סרי לנקה; שני צוותים אחרים הגיעו לאיים קו־פיפי (Ko Phi Phi), פוקט (Phuket) וקראבי (Krabi) שבתאילנד, וצוות אחד נסע להודו.
הצוות שנחת בקולומבו, בראשותו של מגנוס, נסע ברכב דרומה לכיוון גלה
(Galle). "מצאנו את עצמנו בלב לבו של אסון טבע, מהחמורים שאירעו בעת החדשה. נסענו בדרך החוף. המחזות שלצד הדרך נראו כמו לקוחים מיום הדין – ספינות דיג גדולות מונחות על גגות הבתים שנותרו, הררי סחף שנכלאו בהם גוויות אדם ופגרי בהמה, ואנשים המומים מסתובבים בתוך החידלון. אפוקליפסה אמיתית, כמו בסרט".

יותר משזה היה מבצע חילוץ, זה היה מבצע פינוי. "החילוץ היחיד שביצענו היה של גופות של ישראלים", מספר מגנוס. "רוב הישראלים שפגשנו חיכו בתחושת ניתוק ואין מוצא, כי הדרכים באזור נחסמו ונפתחו חליפות. העבודה ברובה היתה של ארגון, איסוף מידע, איתור פצועים וניתוב הניצולים לעבר נקודת ריכוז".
צוותי היחידה עבדו מבוקר ועד חשכה, עוסקים במשיית גופות, בפינוין ובזיהוין. "בכל בוקר יצאו הצוותים בסירה לאיים, חזרו לעת ערב ובילו את הלילה בסריקת תמונות במחשב הנייד. במשך שלושה ימים ושלושה לילות שבהם כמעט שלא עצמנו עין, הצלחנו בעזרת המחשב לזהות גופות של ישראלים, שמאוחר יותר זוהו בוודאות בזיהוי פתולוגי".

אולי בגלל היותנו שורדים מקצועיים, או בשל המיומנות שרכשנו בענייני צרות, ישראל תיפקדה כנראה טוב יותר מכל המדינות ששלחו צוותי עזרה לאזורי האסון. "זמן קצר אחרי שנחתנו באזורי האסון, משרד החוץ ביקש מאיתנו לרכז את כל הישראלים והעמיד לרשותנו אמצעים לביצוע המשימה. המבצע נוהל באופן מזהיר על ידי סמנכ"ל משרד החוץ ומנהלת המחלקה לישראלים בחו"ל. איתרנו את האנשים, ריכזנו אותם, ומשרד החוץ העמיד לרשותנו מטוס להטסתם ארצה. שיתוף הפעולה בין כל הגורמים היה מצוין, ובזכותו הצלחנו לאתר רבים ולסייע לכל מי שהיה אפשר. בכל רע מתגלה גם טוב. באסון הצונאמי פגשתי רק אנשים טובים".
לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.