תפריט עמוד

איי פיג'י – קפיצה לגן עדן

ביקור באיי פיג'י, שבדרום האוקיינוס השקט, משאיר את המטייל נפעם ופעור פה: צמחייה עשירה יורדת עד קו החוף, ים בצבע טורקיז משגע, אלמוגים ודגים יפים מכפי שאפשר לתאר במילים, וטקס מרתק של שתיית קאווה. רחוק, אבל שווה ביקור

המסע לאיי פיג'י החל בסינגפור, עם המתנה של 24 שעות לטיסת ההמשך. יצאתי, אם כן, למסע מזורז להכרת סינגפור, ובעודי מהלך ברחובות סינגפור סיטי, בגן הבוטני המרהיב, בחנויות הנוצצות, חשתי קנאה בתרבות הניקיון הסינגפורית, ביחס של האנשים ובשקט השורר ברחובות.

אורכו של האי סינגפור כ-45 ק"מ ורוחבו כ-25 ק"מ. האי נטול אוצרות טבע לחלוטין, ולמעט שתי "פסגות", שהגבוהה בהן, Mt. Bukit Timah, מיתמרת לגובה של 165 מ' – הוא שטוח לחלוטין. השטח האורבני העיקרי מצוי ברצועה הדרומית של האי. שטח זה כולל את העיר סינגפור (אזור המכונה הסיטי) וכן "ערי לווין". מרכזי מגורים נוספים נמצאים בשוליים הצפוניים, לרוחב האי. יתרת השטח מכוסה ברשת מסועפת של כבישים מהירים, מאגרי מים ואזורים ירוקים. סינגפור מקושרת עם חצי האי המלאי באמצעות שני מעברים.


סינגפור המטופחת והמצוחצחת

האקלים בסינגפור טרופי, ובהתאם יש עונות – רטובה ויבשה. למיקומה המשווני יש השפעה ישירה על שעות הזריחה והשקיעה: השמש זורח בסביבות שבע בבוקר ושוקעת בסביבות שבע בערב לכל אורך השנה. החודשים הפחות טובים לביקור בסינגפור הם מנובמבר ועד ינואר, בגלל גשמי המונסון, ביתר חודשי השנה ניתן לטייל בכיף (אם כי אין זה אומר שלא תיתקלו בגשם). אוכלוסיית סינגפור, המונה כארבעה מיליון תושבים, מציגה רב גוניות דתית, כשהדתות העיקריות הן טאואיזם, בודהיזם, נצרות, אסלאם והינדו. המשטר הסינגפורי מאופיין בסובלנות דתית – איש באמונתו יחיה וקיימת הפרדה מוחלטת בין דת ומדינה.

עם כל ההנאה מסינגפור, היעד הסופי שלי עוד לפני. סוף סוף, רגע לפני שאיבדתי את הסבלנות, נחתתי בשדה התעופה בנאדי ( Nadi) שבאיי פיג'י. סביבי ערב רב של טיפוסים, מיעוט של לבנים, בני האיים, הודים ופקיסטנים.


איי פיג'י מהאוויר. אי לכל טעם והעדפה

פיג'י (Fiji) היא מדינת איים בדרום האוקיינוס השקט. היא כוללת מעט יותר מ-300 איים, מתוכם כ-105 איים מאוכלסים. בעבר היתה פיג'י מושבה תחת השלטון הבריטי, ובתקופה זו היתה הגירה גדולה של הודים לאיים. ההודים הועסקו בעיקר בעבודה בשדות קנה הסוכר. עם ההגירה ספגה התרבות בפיג'י השפעות תרבותיות שונות: פולינזית, סינית, הודית, מלזית ואחרות. בפיג'י יש איים רבים, וכל תייר ומטייל יכול למצוא אי שמתאים לו. יש איים יקרים ומדוגמים (לתיירים), ויש איים עם תשתית תיירות סבירה, לא יותר מכך, ומחירים זולים. יש איים עם אווירה צעירה ותוססת, עם הרבה מסיבות חוף, איים שאליהם באים בעיקר כדי לצלול, ואחרים שבהם מתמקדים בעיקר בטיולי טבע ביערות.


אינספור גוונים של כחול, ומתחת – עולם תת ימי עשיר ומרהיב

הצטרפתי לשלושה אוסטרלים, וביחד שמנו פעמינו לאי בשם רובינזון קרוזו, המפורסם במסיבות העליזות ובאפשרויות הגלישה והצלילה המצוינות. כשהגענו ליעדנו התמקמנו בבקתות, וירדנו אל הים – אני כדי לשנורקל והאוסטרלים כמובן כדי לגלוש.

אפשרויות הצלילה באי מחולקות על פי הידע והניסיון. ישנן שוניות עמוקות ושוניות רדודות, לגונות, פסגות וולקניות תת מימיות, צלילות לעומקו של מתלול, ספינות טבועות ועוד. אטרקציות הצלילה המיוחדות הן מתלולים של אלמוגים רכים וצבעוניים להפליא – המתלול הסגול, המתלול האדום, המתלול הלבן הגדול ועוד.

אזור השנרקול ממוקם על קו החוף. המים הצלולים, בצבע טורקיז משגע, עמוסים בשוניות עם אלמוגים צבעוניים והמוני דגים מרהיבים. רב הפיתוי להושיט יד לעשרות ומאות הדגים הצבעוניים ששוחים איתך ולידך ללא פחד. שכבתי במים ללא ניע, מרגיש כאחד מיצורי הים הנהדרים.


רק אדם וחווה חסרים להשלמת התמונה של גן עדן

בערב יוצאים לטקס שתיית קאווה, תרבות אכילה ושתייה בפיג'י. מחכה לנו ארוחת ערב עשירה ומיוחדת, אך נטולת סכו"ם. את הבשר, שנאפה בשיטה המסורתית מתחת לאדמה, קל לאכול, אבל התקשיתי באכילת הסלטים ללא עזרת מזלג… חבריי האוסטרלים פתחו בשתיית בירה ללא הפסקה. אז הודיעו על תחילת טקס שתיית הקאווה. הקאווה (kava) הוא המשקה הלאומי בפיג'י. מכינים אותו משורש, שאותו כותשים למעין עיסה חומה שטעמה כשל… שורש מלא בוץ. טעמתי, ובשניות הראשונות הרגשתי מעין עקצוץ קל ותחושת רפיון בלשון, אבל זה חלף מהר. הצ'יף מגיש לנו קערית עם מעט קאווה, כל אחד מאיתנו צריך למחוא כף ולגמוע את המשקה בשלוק אחד ולהחזיר את הקערית לידי הצ'יף. לסיום, יש למחוא כפיים שלוש פעמים ולצעוק "בולה!". רוב הנוכחים היו עליזים למדי, ורק האוסטרלים שתויים כלוט…


טקס שתיית הקאווה. מוחאים כף, לוגמים מהמשקה ושוב מוחאים כפיים

כך העברתי ימים בלתי נשכחים בפיג'י, בהם ערכתי מסעות רגליים שרק אישרו לי כי האי שעליו אני נמצא הוא אכן גן עדן עלי אדמות. שיחת טלפון מהארץ קטעה באחת את החלום, כשהתבשרתי שרעייתי מאושפזת בבית חולים. התחלתי את הדרך הארוכה חזרה הביתה וחשבתי לעצמי שמן הסתם לא אגיע שוב למקום רחוק כל כך כפיג'י. למרות המרחק הרב והמאמץ הכרוך בכך, אני ממליץ בחום לבקר ולחוש טעמו של גן העדן הפולינזי.

לקריאה נוספת:

פיג'י - לשתות עם חברים
פיג'י – לשתות עם חברים
המבקר בכפרים שבאיי פיג'י שומע מדי יום, בשעות בין הערביים, קול כתישה חדגוני העולה מן הבתים. זהו צליל כתישתם של שורשי צמח הינגונה. בשעה זו יוצאים הגברים מבתיהם לטקס שתיית המשקה המסורתי, המכונה גם קאווה


לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.