תפריט עמוד

האיים הסודיים של ארצות הברית

במהלך טיול בארצות הברית למה שלא תיקחו פסק זמן קצר מהיבשה? בין אם אתם מטיילים בחוף המזרחי או בחוף המערבי, בצפון ארצות הברית או בדרומה - הנה כמה איים קטנים ומקסימים, שרוב הסיכויים שלא שמעתם עליהם, וכולם ראויים מאוד לביקור

ארצות הברית הענקית מציעה כל כך הרבה עניין וריגושים – ערים תוססות, אתרי טבע מרהיבים וכל מה שביניהם, כך שרוב המטיילים מוצאים די והותר דברים לראות ולעשות ביבשה. אבל חובבי המים ישמחו לגלות שיש לא מעט איים קטנים הפזורים לאורך חופי ארצות הברית – במזרח ובמערב, וגם באגמים הגדולים שבצפון המדינה. רובם אינם מוכרים, לפחות לא למבקרים הבאים ממרחקים. אז אם תרצו לגוון את הטיול האמריקאי, למה שלא תבקרו באי או בכמה איים? אפילו לא תצטרכו לסטות מהדרך – יש די איים קרובים ונגישים, שיספקו אתנחתא מהנסיעות היבשתיות. בין אם תעדיפו לרבוץ בחופים לבנים על אי בדרום ארצות הברית, לטייל ברגל באי ירוק בלב אגם או לאכול במסעדה רומנטית על אי כל כך זעיר שאפשר לעבור מצדו האחד לאחר בכמה צעדים – את כל אלה ואיים נוספים תמצאו כאן:

האיים הזהובים של ג'ורג'יה
מזג האוויר הנוח ודיונות החול הזהובות הם שהעניקו לארבעת האיים הסמוכים לקו החוף של ג'ורג'יה את שמם – האיים הזהובים של ג'ורג'יה (Golden Isles of Georgia). ספנים ספרדיים שיצאו לחקור את העולם החדש גילו אותם לראשונה, כמה מאות שנים אחריהם, בתחילת המאה ה-20, הגיעו לכאן עשירי החוף המזרחי, משפחות בעלות עושר מופלג כמו מורגן ורוקפלר, והקימו באיים את בתי הנופש שלהם, או ליתר דיוק את אחוזות הנופש העצומות שלהם. הרוקפלרים ושכניהם המשיכו הלאה ליעדים אקסקלוסיביים אחרים, אבל בשניים מהאיים נמצאים גם כיום אתרי נופש יוקרתיים להפליא, וגם אם לא לנים בהם כדאי לעצור ולהציץ. אם אתם מטיילים בג'ורג'יה או חולפים דרכה בנסיעה דרומה לפלורידה, מומלץ לעצור כאן, לאכול מול נופי ים, אולי לשחק קצת גולף או להתפנק בספא ולהתענג על החיים הטובים.


חוף העצים הסחופים (Driftwood Beach) באי ג'קייל, אחד מהאיים הזהובים של ג'ורג'יה | צילום: GoldenIsles.com

הגדול בארבעת האיים, סנט סימונס (St Simons), הוא גם המיושב שבהם ובעיירה הנוצצת שבו תמצאו חנויות, מסעדות, מגרש של מיני גולף ואפילו מוזיאון. בסי איילנד (Sea Island) נמצאים שני מלונות מרהיבים, בניחוח של פעם אבל עם כל הפינוקים של היום, ואתר ספא חלומי לא פחות. באי יש גם מסעדה נחשבת (ויקרה מאוד), Georgian Room, של השף המעוטר דניאל זיל. אחרי הארוחה אפשר לצאת לטיול רכיבה על סוס לאורך חוף הים. בקתות נופש פשוטות יותר (באופן יחסי) תמצאו באי השלישי, ליטל סנט סימונס (Little St Simons), שאפשר להגיע אליו רק בשייט מהאי סנט סימונס. יש כאן ריכוז גדול במיוחד של ציפורים ועופות מים – לא פחות מ-239 מינים, ומומלץ לצפות בהן. באי הרביעי, ג'קייל ( Island Jekyell) יש מלון מרהיב בבניין ההיסטורי של מועדון החוף ששימש את עשירי ארצות הברית שנהגו לנפוש באיים, חוף לבן ומקסים, שמורת טבע ומקלט להצלת צבי ים.


מרינה באי סנט סימונס, הגדול בארבעת האיים הזהובים
| צילום: GoldenIsles.com

איך מגיעים? האיים הזהובים של ג'ורג'יה נמצאים סמוך לעיר ברונזוויק (Brunswick), באמצע הדרך בין סוואנה בג'ורג'יה לג'קסונוויל בפלורידה (כ-100 ק"מ מכל אחת מהערים הללו). כיוון שהם בעצם שרטונים בים, לקרובים שבהם אפשר להגיע בנהיגה. לברונזוויק מגיעים בכביש המהיר 95-I או בכבישי המדינה 82, 25 ו-341. מידע על האיים, אפשרויות טיול, לינה וכדומה אפשר לקבל במרכזי המבקרים של האיים – אחד מהם ממוקם ביציאה מהאוטוסטראדה 95-I, השני בסנט סימונס והשלישי בג'קייל. מידע נוסף באתר האינטרנט.

האי טנג'יר, וירג'יניה
האי טנג'יר (Tangier Island) נמצא אף הוא בדרום החוף המזרחי, אבל הוא שונה לחלוטין מהאיים הזהובים של ג'ורג'יה. האי הקטן, שנמצא במפרץ צ'ספיק (Chesapeake Bay) מול חופי וירג'יניה, מרתק לא רק מבחינה נופית אלא בעיקר מבחינה אנושית. רבים מ-700 תושביו מתפרנסים מדיג סרטנים הנעשה בשיטות מסורתיות והם מדברים בניב ייחודי במבטא שתתקשו להבין – זהו שילוב יוצא דופן של אנגלית עתיקה מהתקופה האליזבתנית ואנגלית של דרום ארצות הברית. אל תוותרו על שייט בסביבת האי, הכולל הסברים והדגמות של דיג הסרטנים, ואחריו, אם אתם אוכלים מאכלי ים, תוכלו להתענג במסעדה מקומית על היבול הימי הטרי – הזדמנות טובה להתיידד עם עוגות הסרטנים החביבות על האמריקאים ושכאן טעמן טוב במיוחד. במוזיאון ההיסטורי תוכלו לקבל (ללא תשלום!) קיאק ולצאת לשייט בנתיבי המים של האי.


האי טנג'יר.
קהילה קטנה שחבריה מדברים בשפה ייחודית – שילוב של אנגלית עתיקה ואנגלית דרומית

איך מגיעים? אל טנג'יר אפשר להגיע בשירות מעבורות הפועל בין החודשים מאי לאוקטובר ויוצא משני יעדים – מעבורת יוצאת בכל יום (רק בעונה, שימו לב!) מהעיר רידוויל (Reedville) בווירג'יניה בשעה 10:00 וחוזרת ממנו ב-14:00, השייט אורך שעה וחצי, כך שנשארת שעה וחצי לטיול באי. היעד השני ממנו אפשר להגיע לטנג'יר הוא קריספילד ( Chrisfield) שבמרילנד, מכאן יוצאת מעבורת בכל יום (שוב, רק בעונה) בשעה 12:30. השייט נמשך כשעה ורבע, מה שמותיר שעתיים לטייל באי לפני שתופסים את המעבורת חזרה בשעה 16:00. מי שהתאהב בכפר הדייגים ורוצה להישאר זמן רב יותר, יכול להזמין מקום לינה באחד משני מקומות – פונדק Bay View Inn וצימרים הנקראים Chesapeake House. פרטים נוספים על האי ועל אפשרויות הלינה באתר האינטרנט.


מלכודות סרטנים בטנג'יר.
רוב תושבי האי עוסקים בדיג סרטנים

איי קרנברי, מיין
אנחנו ממשיכים במסע צפונה לאורך החוף המזרחי של ארצות הברית אל חופיה המפורצים של מדינת מיין ולקבוצת איים זעירה – איי קרנברי (Cranberry Isles), הקרויה על שם שיחי החמוציות (קרנברי באנגלית), הגדלים שם פרא. בחמשת האיים יחדיו מתגוררים פחות מ-150 תושבים, שרובם עוסקים בדיג לובסטרים או בבניית סירות ויש גם כאלה שהגיעו לאיים כדי למצוא את השלווה המיוחלת. ושלווה יש כאן בשפע. האיים – אי החמוציות הגדול, אי החמוציות הקטן, סוטון (Sutton), בר (Bear), ובייקר (Baker) – נמצאים במרחק הפלגה בת חצי שעה מהאי הגדול והמפורסם ביותר במיין – מאונט דזרט איילנד (Mount Desert Island) והם משקיפים על נופיו הדרמטיים של הפארק הלאומי אקדיה.


אי החמוציות הגדול', אחד מחמשת איי החמוציות המשקיפים על הפארק הלאומי אקדיה במיין

הביקור כאן כולל עצירה בשניים מתוך חמשת האיים (האחרים הם בבעלות פרטית ואין אליהם מעבורת), אי החמוציות הגדול ואי החמוציות הקטן. אפשר לשלב בקלות בין שניהם, שכן המעבורת שיוצאת ממאונט דזרט איילנד עוצרת באי הגדול ולאחר מכן באי הקטן, כך שאפשר לרדת בתחנה הראשונה ולתפוס את המעבורת הבאה לאי הקטן. ומה תמצאו באיים הללו? כמה גלריות של אמנים מקומיים (הנופים בהחלט מספקים את ההשראה הנדרשת), מסעדות שמצטיינות בדגים ובמאכלי ים, כשגולת הכותרת היא כמובן הלובסטרים הענקיים שמיין מפורסמת בהם, שבילי הליכה ורכיבה על אופניים ויש כאן אפילו מוזיאון קטן.


החוף הסלעי של סוטון, אי פרטי שהמעבורת לא עוצרת בו


איך מגיעים? לאיי החמוציות הגדול והקטן יש שירות מעבורות סדיר עם מעבורות שיוצאות משני נמלים שונים במאונט דזרט איילנד – Northeast Harbor ו-Southwest Harbor. בנוסף שלוש חברות שונות מפעילות מוניות מים לאיים, כלומר מזמינים בטלפון סירה, שמגיעה ואוספות אתכם ממש כמו מונית יבשתית. פרטים על זמני יציאת המעבורות, טלפונים של מוניות מים ומידע נוסף על האיים באתר האינטרנט.

האי מדלין, אגם סופיריור, ויסקונסין
אגם סופיריור הוא הגדול מבין חמשת האגמים הגדולים שנמצאים בין ארצות הברית לקנדה והוא גם גוף המים המתוקים הגדול ביותר בעולם מבחינת השטח. שליש ממנו נמצא בארצות הברית והשאר – בקנדה. תושבי ויסקונסין, שליד חופה נמצא האי מדלין (Madeline Island), לא צריכים להרחיק דרומה כדי ליהנות בחופשת הקיץ מאי ירוק להפליא, עם חופים חוליים רכים ומצוקים שמראשם האמיצים (או הכסילים) יכולים לקפוץ למים, מסלולי הליכה בסבך הצמחייה ולאורך הלגונה ואפשרויות מגוונות לשייט. או במילים אחרות, מעין גן עדן טרופי בצפון הרחוק של ארצות הברית. אין פלא שבקיץ אוכלוסיית האי, המונה במהלך השנה פחות מ-300 איש, מזנקת ל-2,500 בעונה החמה. כמובן שבחורף כל זה משתנה, ואם תגיעו לכאן תצטרכו להתכרבל היטב במעיל חם כדי לצאת לטיול בשלג הבתולי או לבקר במערות קרח.


האי מדלין באגם סופיריור. חופים חוליים, מערות ימיות ושבילי הליכה בסבך הצמחייה

אז מה אפשר לעשות באי הנעים הזה במהלך הקיץ? לשכשכך במים האגם, לטייל ברחבי האי ברגל או באופניים, לחתור בקיאק למערות ימיות, לבקר במוזיאון ההיסטורי ובבית הקברות האינדיאני הנמצא סמוך למעגן הסירות שבו קבורים זה לצד זה בני שבטים שגרו באיים באגם והמתיישבים הלבנים הראשונים של מדלין. באי יש גם בית קפה נחמד ומסעדה עם פטיו ממש על המים.


כשרואים את המים הצלולים והצמחייה העשירה באי מדלין קשה לדמיין שבחורף הכל מתכסה בקרח ושלג

איך מגיעים? בהפלגה בת 25 דקות במעבורת היוצאת מבייפילד (Bayfield), ויסקונסין. אפשר לעלות על המעבורת עם המכונית, אם אתם מעדיפים להשאיר את הרכב מאחור, תוכלו לשכור באי אופניים או טוסטוס. פרטים נוספים על האי תמצאו באתר האינטרנט.

האי אייברי, לואיזיאנה
יש כל כך הרבה דברים מרתקים באי אייברי (Avery Island), שהעובדה שהוא אינו מוקף בים או באגם כלל אינה פוגמת בהנאה. זהו אי קטן, כמעט ריבועי בצורתו – חמישה ק"מ אורך וארבעה ק"מ רוחב, המוקף מכל עבריו במים הרדודים והזורמים באיטיות של ה-bayons, נהרות בוציים האופייניים לאזור זה של דרום לואיזיאנה. האי נקרא על שמה של משפחת אייברי שעברה לגור בו בתחילת המאה ה-19 והאחראית לשני הדברים המאפיינים את האי, שעל שניהם אסור לוותר בעת הביקור פה: מפעל של הרוטב החריף טובסקו, Tabasco Pepper Sauce Factory, וגני הג'ונגל – גן בוטני ומקלט ציפורים. בכל יום מתקיים סיור מודרך במפעל הכולל – איך לא – טעימות מהחריף החריף הזה. אחריו יוצאים לסיור ב-Jungle Gardens, גנים בוטניים ומקלט לציפורים שהוקם בסוף המאה ה-19 על מנת להציל את אנפת השלג (Snowy egtet), שניצודה בשביל נוצותיה הלבנות שהיו פופולריות כקישוט לכובעי נשים. להקה גדולה של אנפות צחורות ומרשימות חיה במקלט וגם מחוצה לו. מלבדן, חיים באי גם תנינים, דביבונים, לוטרות נהר, צבאים ובעלי חיים נוספים האופייניים לאזור הביצות של לואיזיאנה.


אנפות שלג, אחד המאפיינים של האי אייברי. המאפיין השני – רוטב הטובסקו שהומצא כאן

אחרי הביקור באי, אפשר לקפוץ לניו איבריה (New Iberia), מרחק חצי שעה נסיעה לכיוון צפון, לאחת המסעדות המקומיות המגישות מאכלים מהמטבח הקייג'וני – מרק גמבו, קדרת סרטנים ברוטב ושאר מאכלים נפלאים מתובלים ביד רחבה בטובסקו המקומי.

איך מגיעים? כיוון שאייברי אינו אי בלב ים, אפשר להגיע אליו בקלות דרך כביש העובר מעל מי הביצות. מהעיר לאפייט (Lafayette), שבלב אזור הקייג'ון של לואיזיאנה, נוסעים דרומה בכביש המהיר 90, ואז עוברים לכביש 329 המוביל ישירות לאייברי. פרטים נוספים על ביקור באי תמצאו באתר האינטרנט.


תנין רובץ בביצות המקיפות את האי אייבורי. באי חיים גם צבאים, דביבונים, לוטרות נהר ועופות מים

איסט בראדר, מפרץ סן פרנסיסקו, קליפורניה
מפרץ סן פרנסיסקו מנוקד באיים, שהמפורסם בהם הוא אלקטרז, בו פעל במשך 29 שנים בית סוהר שככל הידוע איש לא הצליח לברוח ממנו ולהישאר בחיים. אבל אנחנו מציעים ביקור באי שונה לגמרי ומדכדך הרבה פחות – איסט בראדר (East Brother Island), אחד מצמד איים זעירים הקרויים The Brothers, האחים. האיים הזערוריים נמצאים כ-300 מ' מהמרינה של סן פבלו (San Pablo) ולא רחוק מהם יש סלעים המזדקרים מהמים שזכו לכינוי, האחיות (The sisters).


מבט מהאוויר על שני האיים הזערוריים המכונים האחים במפרץ סן פרנסיסקו

מתוך כל האיים האלה, היחידי שאפשר לבקר בו ובעיקר לישון עליו הוא האח המזרחי, כלומר איסט בראדר. לא שיש כאן הרבה מה לראות או לעשות, את רוב רובו של שטח האי תופס בניין ויקטוריאני מקסים, ששימש כמגדלור. במה שהיה במאה הקודמת בית מגוריו של שומר המגדלור נמצא כיום פונדק רומנטי שחלונותיו משקיפים אל מפרץ סן פרנסיסקו. אפשר לבוא לכאן לביקור של כמה שעות במשך היום או להישאר ללון באחד מחמשת החדרים הנעימים שכל אחד מהם צופה לכיוון אחר של המפרץ (החל מ-345 דולר ללילה, כולל שמפנייה ומתאבנים, ארוחת ערב רומנטית וארוחת בוקר). המיקום המיוחד והמבנה ההיסטורי הופכים את בית המגדלור למקום מבוקש מאוד, ויש להזמין מקום זמן רב מראש.

שקיעה מעל איסט בראדר. את כל שטח האי תופסים מגדלור ויקטוריאני וביתו של שומר המגדלור, שהפך לפונדק

איך מגיעים? האי נמצא במרחק של כעשר דקות הפלגה מ- Point San Pablo Yacht Harbor. אורחים המתכוונים ללון באי נאספים בסירה בשעה 16:00 מהמרינה, מבקרים הבאים רק למשך היום נאספים מהמזח ב-11:15 ומוחזרים למרינה ב-15:45. פרטים נוספים באתר האינטרנט.

האי לופז, מדינת וושינגטון, ארצות הברית
למרות השם הספרדי, איי סן חואן (San Juan Islands) רחוקים מאוד מהגבול המקסיקני. זוהי קבוצת איים הנמצאת מצפון-מערב למדינת וושינגטון. רק לארבעה מהאיים האלה אפשר להגיע במעבורת – סן חואן (San Juan), אורקס (Orcas), לופז (Lopez) ושואו (Shaw). האי לופז הוא השטוח מבין הארבעה וזאת אחת הסיבות שהוא הפך למוקד משיכה לרוכבי אופניים. אפשר לבוא עם האופניים במעבורת או לשכור אופניים באי ולצאת לרכיבה במסלולים מקסימים שעוברים בנופים הירוקים של לב האי ולאורך החופים. בכל שנה בשבת האחרונה באפריל מתקיים כאן "טור דה לופז", מרוץ אופניים לרוכבים חובבים עם מסלולים באורכים שונים.


האי לופז, אחד מאיי סן חואן שמצפון-מערב למדינת וושינגטון

בנוסף למסלולי אופניים, בלופז יש גם מסלולי הליכה, שרבים מהם עוברים לאורך קו החוף. אפשר גם לשכור קיאק ולחתור בנתיבי המים שבאי. עולם החי באיי סן חואן בכלל ובלופז בפרט עשיר במיוחד ויש סיכוי טוב לפגוש צבאים, ארנבות, עופות מים, נשרים ועוד. במימי האוקיינוס שוחים לווייתנים ממינים שונים (קטלנים, לווייתנים גדולי סנפיר, לווייתנים אפורים ואחרים) וכן יונקים ימיים נוספים, כמו כלבי ים, אריות ים, דולפינים ועוד. המרכז המסחרי של האי נמצא בכפר לופז (Lopez Village), הסמוך למפרץ הדייגים, ויש בו מסעדות, מאפייה, בית קפה, סוכנויות להשכרת אופניים וקיאקים ושתי חנויות מכולת – האחת רגילה והשנייה אורגנית.


בלופז יש אפשרויות רבות לטיולי אופניים דרך המרכז הירוק של האי ולאורך החופים היפהפיים

איך מגיעים? במעבורת היוצאת מאנקורטס (Anacortes) בצפון-מערב מדינת וושינגטון. ההפלגה לאי לופז (העצירה הראשונה של המעבורת, שממשיכה מכאן לאיים האחרים) אורכת כ-50 דקות. יש גם מעבורת היוצאת מלופז ועוצרת בשלושת האיים האחרים, כך שאפשר לבקר גם בהם באותה הזדמנות. דרך יקרה בהרבה אבל מלהיבה, היא להגיע בטיסה במטוס ימי קטן שיוצא מיוניון לייק (Union Lake) שבסיאטל ונוחת כעבר כחצי שעה בלופז. בקיץ יש ארבע טיסות יומיות לכל כיוון ויש להזמין מקומות מראש (פרטים באתר האינטרנט). פרטים נוספים על אפשרויות טיול באיי סן חואן בכלל ובאי לופז בפרט, דרכי הגעה, לינה וכדומה תמצאו באתר האינטרנט.

בתמונה הראשית: איסט בראדר, אי זעיר במפרץ סן פרנסיסקו | צילום: ליסה אולטה

לקריאה נוספת:

הערים הסודיות של ארצות הברית 
הערים הסודיות של ארצות הברית
מי לא מכיר את ניו יורק, וושינגטון או לוס אנג'לס? אבל ברחבי ארצות הברית יש עוד המון ערים שהמטיילים כמעט אף פעם לא עוצרים בהן. הצצה לכמה ערים נפלאות ופחות ידועות בארצות הברית שכדאי מאוד להכיר

 

ארצות הברית - דרכים נפלאות ולא מוכרות 
ארצות הברית – דרכים נפלאות ולא מוכרות
כדי להכיר את ארצות הברית האמיתית צריך לצאת מהערים הגדולות, לרדת מהכבישים הראשיים ולנסוע בדרכים צדדיות. הצעה לשלושה טיולים נפלאים במערב ארצות הברית ובדרומה, דרך נופי פרא, עיירות נידחות וצלילים וטעמים שלא תפגשו בשום מקום אחר. אמריקה שלא הכרתם

 

 

Special thanks to Marcie Hunter from Golden Isles CVB for her help

צילומים בכתבה:Wisconsin Department of Natural Resources, Lisa Ouellette, Clayoquot, cc-by-sa 3.0 Corey  Almonroth, cc-by-sa 3.0, SeemanJean-Pierre Chamberland, Shannon, Centpacrr, GFDL, Rafael Medina, Pedro Faith

 

לאן נעלמו הכוכבים?

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מארצות הברית

המסע לאגם מונו – 'אגם האחות' של ים המלח
המסע לאגם מונו – 'אגם האחות' של ים המלח

אגם מונו שבקליפורניה סימן את המסע החמישי של נועם בדין לאגמי-מלח ברחבי העולם ב-17 שנים האחרונות. האגמים הללו, החבויים באגנים סגורים, הם סמלים לחוסן ושבריריות. הם מקבלים מים מתוקים ממקורות שונים אך אין להם מוצא לאוקיינוסים או נהרות. ...

חשיפה כפולה 2: אפסטייט ניו יורק – על התערבות, אכזבות והפתעה לא צפויה
חשיפה כפולה 2: אפסטייט ניו יורק – על התערבות, אכזבות והפתעה לא צפויה

בדרכם לפסטיבל כדורים פורחים בצפון מדינת ניו יורק, אורית ורפי ניפגשו עם להקת אופנועני הארלי דייוידסון מדוגמים להפליא, קשוחים למראה. ליד אגם ג'ורג' הם חיכו וחיכו לבלונים, אך מזג האוויר למרבה האכזבה הפריע ומנע את החגיגה. הם ניסו ...

חשיפה כפולה 1: דיאלוג בהרי הסמוקי
חשיפה כפולה 1: דיאלוג בהרי הסמוקי

מדור חדש: אנחנו אורית ורפי, בני זוג מכרכור, בני חמישים וקצת. שנינו מצלמים, והצילום הוא חלק בלתי נפרד, ואפילו משמעותי, מהטיול שלנו. בטיול המתואר להרי הסמוקי בארה"ב היינו עוד לפני גיל 50, והוא היה אחד מהטיולים הרבים למדי ...