תפריט עמוד

איים מפתיעים ברחבי העולם

אי שחיים בו המוני ארנבים, אבל לא גר בו אפילו אדם אחד, אי נטוש בעיר ניו יורק, איי אלמוגים זעירים באוקיינוס השקט, איים סחופי רוחות באירופה - כמה איים מפתיעים שכדאי להכיר

פנטזיית האי המושלם של רובנו כוללת אי טרופי עם חול לבן ועטור דקלים, מוקף בים טורקיז בלי שום יבשה באופק. איי סיישל, האיים הקריביים ואיי תאילנד מככבים תדיר ברשימות האיים החלומיים, ולצידם גם האיים הים התיכוניים, כמו סיציליה או איי יוון וספרד, זוכים לפופולריות גדולה. הפעם בחרנו להציג לכם כמה איים מפתיעים במיוחד – מאיים חלומיים ולא מיושבים באוקיינוס השקט, דרך איים נטושים בניו יורק וביפן ועד לאיים נהדרים אך לא מוכרים באירופה. 

איי אוקלנד, ליד ניו זילנד
איי אוקלנד (Auckland Islands), שמשתרעים על שטח של כ-606 קילומטר באוקיינוס השקט, כ-465 קילומטר מהאי הדרומי של ניו זילנד, מהווים חלק מהאיים הסאב אנטארקטיים של ניו זילנד. אלו הן חמש קבוצות איים מבודדים שאינם מיושבים, כולם הוכרזו כאתרי מורשת עולמית של אונסק"ו. איי אוקלנד הם הגדולים שבהם, וכל שטחם מוכרז כשמורת טבע.  בני אדם אמנם לא גרים בהם, אבל יש בהם אוכלוסייה גדולה במיוחד של עופות ימיים, שכוללת, בין היתר, כמה מינים של אלבטרוסים ושני מינים של פינגווינים – פינגווין צהוב עין ופינגווין אוקלנד האנדמי לאי זה. בנוסף לעופות מים, יש באיים מינים נדירים של אריות ים וכן חרקים ייחודיים. אחד הדברים שמאפיינים את האיים הוא הצמחייה הייחודית, שכוללת עשבי ענק הייחודיים לאיים הסאב אנטארקטיים. לא תמיד היו האיים לא מיושבים – יש עדויות להתיישבות פולינזית במקום במאה ה-13, ובמהלך המאה ה-19, לאחר גילוי האיים, חיו בהם ציידי לווייתנים וכן קבוצה של מאורים.


יער ראטה באי אנדרבי, אחד מאיי אוקלנד

מה עושים? גולת הכותרת של איי אוקלנד הוא האי אנדרבי, ורבים מהסיורים המודרכים באיים מתמקדים בו. אנדרבי (Enderby) הוא מקום אידיאלי לסיורים רגליים בטבע, ובעיקר ביער ראטה סחוף הרוחות, וכמובן לצפייה בבעלי חיים, שכמעט ואינם חוששים מבני אדם, ולכן ניתן לצפות בהם מקרוב. 


פינגווינים צהובי עין ועשבי ענק, שניים מהמאפיינים הבולטים של איי אוקלנד

איך מגיעים? ממשלת ניו זילנד, שמכירה בחשיבות שימורו של הטבע שבמקום, מגבילה את מספר המבקרים באי (ניתן להיכנס לאי רק באישור מיוחד ובליווי ממשלתי, במסגרת של טיול מאורגן), ומטילה הגבלות חמורות על המבקרים כדי להבטיח שמירה מיטבית של הטבע. מרבית הסיורים יוצאים במעבורת מהנמל של העיר בלף (Bluff) שבקצה הדרומי של האי הדרומי של ניו זילנד.

איי רוק, פלאו

איי רוק (Rock Islands), קבוצה של כמה מאות איי אלמוגים ששוכנים בלגונה הדרומית של פלאו, בין קורור לפלליו. האיים, שמרביתם אינם מיושבים, הם מסוג המקומות שקל מאוד להגדירם בצמד המילים "גן עדן". הם מכוסים בצמחייה טרופית ומצטיינים בחופים עם חול לבן ורך,  ומוקפים בים באינספור גוונים של כחול וטורקיז.


איי רוק בפלאו. מאות איי אלמוגים ירוקים מוקפים בים כחול. ראו גם בתמונה הפותחת של הכתבה

מה עושים? כל מה שנהוג לעשות בגן עדן – לשחות, לצלול, לשנרקל ולהשתזף. אחת מהאטרקציות הייחודיות למקום היא אגם המדוזות (Jellyfish Lake), שנמצא באי Eil Malk. באגם, שצבעו כחול עמוק, מוקף בצמחייה טרופית, ובמימיו חיות מדוזות ממינים שונים, בהן המדוזה המוזהבת ומדוזת ירח. ניתן לשנרקל ולשחות בבטחה באגם שכן מינים אלה של מדוזות אינם גורמים נזק. כדי להיכנס לאגם יש צורך לרכוש אישור שתקף לעשרה ימים.


צלילה עם מדוזות באגם המדוזות באיי רוק

איך מגיעים? טיסות לפלאו מתקיימות מכמה מדינות במזרח אסיה ובהן יפן, דרום קוריאה וטייוואן. מקורור, האי הראשי של פלאו, ממשיכים לאיים בשייט. 

האי אוקונישימה, יפן
באי אוקונושימה (Okunoshima), ששוכן כשלושה קילומטרים מחופי יפן, לא מתגוררים בני אדם, אבל יש בו, לעומת זאת, אוכלוסייה גדולה ומאושרת של מאות ארנבים. בסוף שנות העשרים של המאה הקודמת הצבא היפני הקיסרי הפך את האי המבודד, שהיה רחוק ממקומות ישוב גדולים, לאתר סודי לייצור נשק כימי, כל כך סודי עד ששמו של האי הוסר מחלק מהמפות באותה תקופה. במהלך מלחמת העולם השנייה, יוצרו באי כשישה קילוטון של גז חרדל. לאחר המלחמה הופסק ייצור הגז במקום. יש הטוענים שהארנבים הן מצאצאיהם של ארנבים שהובאו לאי כדי לשמש כחיות מעבדה ושוחררו לחופשי. מכיוון שלא ניתן להכניס לאי חיות מחמד ככלבים וחתולים, שעשויים לפגוע בארנבים, ומכיוון שהמבקרים באי בדרך כלל מפנקים את הארנבים בירקות טריים, הם חיים באי בשלווה ובבטחה.


ארנבים באוקונושימה. האי הוא מצבה חיה למעשיו הנוראים של האדם
 
מה עושים? הארנבים הן האטרקציה העיקרית של האי, אבל יש פה עוד כמה מוקדי עניין, כמו מוזיאון הגז הרעיל, מוזיאון קטן שנפתח ב-1988 במטרה לחשוף אנשים להשלכותיו הנוראיות של הגז הרעיל. בנוסף לכך יש באי מלון ומגרש גולף קטן. ניתן גם לשחות במים הצלולים שמסביב לאי.

איך מגיעים? מעבורות מפליגות לאי מהעיר טדנומי (Tadanoumi).


עוד אחד מדיירי האי אוקונושימה. רבים מהמבקרים מביאים עמם ירקות טריים להאכיל את הארנבים
 
נורת' ברדר איילנד, ניו יורק
לא כל האיים הנטושים הם איים טרופיים, ואפשר למצוא איים שאיש לא חי בהם אפילו בלב העיר ניו יורק. האי נורת' ברדר איילנד (North Borhter Island), ששוכן באיסט ריבר, בין רובע ברונקס לאי רייקרז, הוא מעין אי רפאים שהיום איש לא חי בו, אבל המבנים הנטושים מעידים על ההיסטוריה שלו. אחד מהמבנים הללו שימש בסוף המאה ה-19 כמתקן הסגר לחולים באבעבועות שחורות, ובהמשך אושפזו במקום אנשים עם מחלות מדבקות נוספות כמו טיפוס. ב-1942 בית החולים נסגר, והמבנים שלו שימשו לאחר מכן, כמרכז גמילה למכורים לסמים. המרכז נסגר ב-1963 ומאז המבנים עומדים נטושים במקום, כשיער צפוף מסתיר בחלקו את המבנים ההרוסים. הסיבה לכך שעיריית ניו יורק לא עושה דבר עם פיסת הנדל"ן היקרה הזו, היא שהמקום משמש כאתר קינון מוגן לאנפות, למרות שבשנים האחרונות גם האנפות נטשו את האי. כיום האי לא פתוח לציבור הרחב ולא ניתן לבקר בו.


מבט על האי נורת' ברדר איילנד ובית החולים הנטוש 

האי מונוריקי, פיג'י
עוד אי שנראה כגלוית פרסומת לאי המושלם הוא מונוריקי שבאוקיינוס השקט, חלק מקבוצת איי ממנוקה שבפיג'י. אורכו של האי הגעשי הלא מיושב הזה כקילומטר, רוחבו כ-500 מטר והוא מוקף בים כחול עם שוניות אלמוגים, סלעים געשיים ולגונות. על האי עצמו יש צמחייה טרופית, עצי קוקוס, אוכלוסייה גדולה של איגואנות וחופים לבנים חלומיים. למעשה, מונוריקי (Monuriki Island) אינו שונה בהרבה מאיים אחרים באזור, אבל הוא זכה לפרסום רב לאחר ששימש כאתר הצילומים לסרט להתחיל מחדש, בכיכובו של טום הנקס, בו הוא מגלם עובד של חברת השליחויות פדקס שתקוע על האי, לבדו, לאחר שמטוסו התרסק. הסרט, כמובן, משך תיירים רבים לאי, אבל עדיין לא מדובר באתר תיירות המוני.


האי מונוריקי. אפשר לטייל בעקבות הסרט "להתחיל מחדש", שצולם כאן

מה עושים? רבים בוחרים לטייל באי בעקבות הסרט "להתחיל מחדש", למשל, לצפות בכתובת Help שהנקס הכין מאגוזי קוקוס (הכתובת עדיין שם) או במערה בה קבר הנקס את גופתו של אחד הטייסים. אפשר גם לטייל ברגל בשבילי האי ולהתרשם ממינים של צמחים ובעלי חיים שאפשר לראות רק פה. מעבר לזה, הכי כיף לרבוץ על החוף ולא לעשות כלום, מלבד אולי צלילה ושנירקול.

איך מגיעים? לאי ניתן להגיע במסגרת סיורי יום מאורגנים שמארגנות כמה חברות טיולים בפיג'י. 

האי מל, סקוטלנד
בדרך כלל כשאנחנו מדמיינים אי סודי אנחנו רואים בעיני רוחנו אי טרופי עם חול לבן, עצי קוקוס ושמש נצחית, אבל זה לא חייב להיות כך. האי מל (Isle of Mull) שבסקוטלנד, השני בגודלו מבין האיים ההיברידיים, הוא אי יפהפה ופוטוגני שמציע נופים שונים בתכלית. זהו אי הררי גדול, עם רצועת חוף באורך 480 קילומטר, מצוקי משושים דרמטיים, אדמות בור, גבעות ירוקות, המון כבשים ומפרצים סחופי רוחות – המיטב של נופי סקוטלנד. בניגוד לחלק מהאיים האחרים ברשימה, האי מל מיושב, ויש בו אוכלוסייה שמונה למעלה מ-2,600 תושבים, אבל הוא הרבה פחות מוכר מאיים סקוטיים אחרים כמו האי סקאי. הכפר הראשי של האי הוא טוברמורי (Tobermory), כפר דייגים מקסים שבתיו צבועים בשלל צבעים, ובו שירותי תיירות מפותחים ואפילו מבשלת וויסקי שאפשר לבקר בה.


בית עתיק באי מל

מה עושים? המגוון אינסופי – טיולי הליכה בדרגות קושי שונות בשבילי האי, צפייה בלווייתנים בין אפריל לספטמבר (האי נחשב לאחד מהמקומות הטובים ביותר בסקוטלנד לצפייה במלך היונקים), צפרות (כאן נמצאת אוכלוסיית הנשרים הגדולה בבריטניה), רכיבה על סוסים וביקור בכפרים מסורתיים.


פינה מול הנוף באי מל 

איך מגיעים?
יש כמה מעבורות שמגיעות לאי – מאובן (Oban) לקרייגנור (Craignure), מלוכלין (Lochaline) לפישניש (Fishnish) ומקילוכן (Kilochan) לטוברמורי (Tobermory). השייט מאובן לקרייגנור הוא הנפוץ ביותר והוא נמשך כ-45 דקות.


פולאו אובין, סינגפור

סינגפור מצטיירת בדמיוננו כשיא המודרניזציה, עם גורדי שחקים עצומים, מרכזי קניות סופר מודרניים ורחובות מצוחצחים שעמוסים בחנויות מכל הסוגים. אבל גם לסינגפור יש צד אחר, כמו האי פולאו אובין (Pulau Ubin), שבים סין הדרומי, לא רחוק משדה התעופה של סינגפור. פירוש השם פולאו אובין הוא "אי הגרניט", וזה לא מפתיע, בהתשב במחצבות הגרניט הנטושות הרבות שבאי. פולאו אובין נראה כאנטי תזה לכל מה שאנחנו יודעים על סינגפור, ונחשב לאחד המקומות הבודדים בסינגפור בהם ניתן עדיין לראות נופים כפריים. באי השלו הזה מתגוררים בסך הכל מאה אנשים, ויש בו כפרים מסורתיים עם בתים עם גגות קש, מחצבות גרניט נטושות, יערות עבותים, וכפרי דייגים שבקתות העץ שבהם בנויות על כלונסאות.


בית על כלונסאות בחוף בפולאו אובין

מה עושים? אפשר לשכור אופניים ולטייל עליהם ברחבי האי, לצפות בציפורים ולבקר בכפרים המסורתיים. אחד מהתענוגות הגדולים של האי הוא הריכוז הגבוה של מסעדות שמציעות דגים משובחים ופירות ים טריים.

איך מגיעים?  אפשר להגיע בשייט מהכפר צ'נגי. השייט נמשך כעשר דקות. 

לקריאה נוספת:

גן עדן עלי אדמות: חמישה איים קסומים 
גן עדן עלי אדמות: חמישה איים קסומים
כשאירופה ואמריקה הצפונית מתכסות בשלג, אין כמו חופשה חלומית על אי מרוחק, עם חופים לבנים, ים צלול להדהים וצמחייה טרופית עשירה. הנה חמישה איים שבהם תוכלו להגשים את הפנטזיה

בתמונה הפותחת: איי רוק בפלאו | צילום: Mark Kenworthy
צילומים:
  Heinz Albers, GFDL, מפליקר: asimulator, Su Yin KhootwiddleblatIUCNwebamanderson2Laura 
GetHiroshoma.com, Appleyarddamingo@glasgow

 

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.