תפריט עמוד

בוואריה – טיול בעקבות מוצרט

טיול בעקבותיו של המלחין הגדול עובר בין מינכן לזלצבורג, דרך אגמים צלולים ויערות עבותים, הרים נישאים ועיירות עתיקות. יש פה הכל מכל - טבע ותרבות, מסלולי הליכה ושבילי אופניים, הרבה מוזיקה, שוקולד ובירה ושפע של עניין גם לילדים

כאשר משייטים בנחת ברכב ממוזג על פני האספלט החלק של כבישי בוואריה, קשה לדמיין את מסעותיו המעייפים של מוצרט, שבילה כשליש מחייו בדרכים. לרוב הוא נהג להצטרף כנוסע בעגלה רתומה לסוסים של רשות הדואר – נסיעה איטית, מסוכנת ומעייפת. וכך הוא תיאר את תלאות הדרך: "העגלה הזאת קופצת מבור לבור. הקפיצות בסוף עוד תוצאנה את נשמתי. והכיסאות האלו! קשים כמו אבן! מי שנוסע כך במשך שמונה ימים, יהפוך בסוף לאדם אחר ומעט משונה: עייף, משותק בכל גופו, ישן עם עיניים פקוחות, עם פנים ורגליים נפוחות".

כאן, על אדמת בוואריה וולפגנג אמדאוס מוצרט (1756-1791) עשה את צעדיו הראשונים בעולם הגדול. כבר בילדותו יצא עם עגלת סוסים מזלצבורג, עיר הולדתו, אל הכפר זאון (Seeon), שליד אגם קימזה, ביקר בעיר ווסרבורג (Wasserburg), שהה במינכן והתלהב מהנופים המרהיבים שבדרך. גם אנחנו התלהבנו, ואין פלא. טיול בעקבות מוצרט, באזור שבין מינכן לזלצבורג, משלב טבע ותרבות, קונצרטים בטירות וארמונות וגם מגוון פעילויות לילדים.

אזור אגם קימזה (Chiemsee) הוא לב-לבה של בוואריה עילית, גולת הכותרת של נופי בוואריה המרהיבים והמוקד התרבותי והגיאוגרפי של הטיול. האגם הבווארי הגדול ביותר – כ-80 קמ"ר – ממוקם בשולי הרי האלפים, כ-80 ק"מ מדרום למינכן, בצדו הצפוני של הכביש המהיר A8 שמוביל לזלצבורג. עם זאת, מומלץ לבחור בכביש קצת פחות מהיר, כביש 304, שיוביל אתכם אל העיר העתיקה ווסרבורג השוכנת על גדת נהר אין (Inn). העיר, שתושביה התעשרו בעבר ממסחר במלח, ממוקמת על חצי אי. משאירים את הרכב בחניה ויוצאים לשיטוט נינוח בסמטאות היפות – רוב הבתים הצבעוניים הם מהמאה ה-15. מגבעת קלרברג (Kellerberg) יש נקודת תצפית אל העיר היפה. בלשכת התיירות השוכנת בבניין העיריה שבכיכר Marienplatz תוכלו לקבל מידע על פעילויות ואתרים מעניינים בעיר.

אגם קימזה. לב-לבה של בוואריה עלית

כ-25 ק"מ דרומית-מזרחית לווסרבורג, לצד אגם קטן, נמצא הכפר זאון, שבעונת הקיץ עננה של זרעי עצים שעפים באוויר משווה לו מראה חלומי ורך. משפחת מוצרט, הרבתה לשהות כאן בדרכה בין זלצבורג למינכן. באותן שנים זאון היתה חלק ממחוז זלצבורג, ורק בשנת 1819 סופחה למלכות בוואריה. בלב האגם, על אי קטן, ממוקם מנזר זאון, שקוויו נקיים ומנימליסטים והוא מוקף בגנים יפים. על דלת העץ הכבדה, שמובילה לכנסייה, רשומות אותיות שאפשר לראות על בתיהם של קתולים ברחבי בוואריה – C.M.B. אלו הם האותיות הראשונות בשמות המלכים שהודיעו לישו כי הוא בן האלוהים. עוגב ענק ממדים, בן האלף שנה, ניצב בקומה השנייה של הכנסייה. בילדותו מוצרט נהג לנגן עליו, וכאן הלחין יצירות שביטאו את קשריו לכפר בו בילה חלק מילדותו. גם בגיל מבוגר יותר מוצרט חזר לא פעם לזאון והתארח אצל הנזירים, עובדה שלא מנעה ממנו ליהנות מתענוגות החיים – במכתביו לאביו הוא מהלל את הבירה המשובחת ששתה במקום. הקשר בין מוצרט למנזר זאון ניכר גם היום בדיוקנאותיו המוצגים כאן ובשימור העוגב המקורי שעליו ניגן.

מכאן ממשיכים לאגם קימזה, שמומלץ להפוך אותו לבסיס יציאה לטיולים באזור. פרין (Prien), העיר המרכזית לצד האגם, מציעה מגוון רחב של בתי מלון, מסעדות, חנויות, אתרי בילוי ומרינה, שממנה אפשר לצאת לשייט באגם. אנחנו העדפנו את האווירה הכפרית השקטה שמציעים הצימרים והפנסיונים בכפרים הקטנים שבצפון-מערב האגם. גם אירוח בחוות איכרים הוא אופציה נעימה וזולה יחסית.

אי הנשים בלב אגם קימזה. ההפרדה בין המינים לא בהכרח נשמרה

אי הנשים ואי הגברים
שני איים מעניינים נמצאים באגם קימזה, וכדאי לבקר בשניהם – אי הנשים (Fraueninsel) ואי הגברים (Herreninsel). מקור השמות במנזרים שהוקמו פה במאה ה-8, ושיכנו נזירים ונזירות, בנפרד כמובן. למרות ההפרדה בין המינים, לא תמיד הושגה הצניעות המתבקשת, וישנם סיפורים על סירות קטנות שעשו דרכן בין האיים בחסות החשיכה. כיום רק מנזר הנשים מאוכלס. תנועת מכוניות באיים אסורה והדבר עוזר לשמר את אווירת ימי הביניים. באי הנשים, שבו יש כפר דייגים קטן עם כ-200 תושבים, אפשר לשוטט בין בתי מגורים ציוריים בעלי גינות מטופחות, לאכול דגים טריים או מעושנים באחת המסעדות  ולקנות עבודות קרמיקה יפהפיות של בני משפחת Klampfleuthner שבית המלאכה הקטן שלהם פועל מאז שנת 1609.

הפלגה בת עשר דקות מביאה לאי הגברים הגדול יותר. הליכה ברגל או נסיעה בכרכרה רתומה לסוסים בתוך יער סבוך מובילה אל ארמון הרנקימזה (Herrenchiemsee), הגדול מבין הארמונות והטירות שבנה המלך לודוויג ה-2. התוכנית המקורית היתה לבנות חיקוי מושלם לארמון ורסאי של מלכי צרפת, אלא שלאחר שבע שנות בנייה נגמר התקציב והתוכנית הגרנדיוזית לא הושלמה. אפשר לבקר בתוך הארמון רק בסיור מודרך, היוצא פעמיים בשעה ואורך כ-30 דקות.

ארמון הרנקימזה על אי הגברים. המלך שאף לחקות את ארמון ורסאי

על אופניים בעקבות מוצרט
דרך מהנה להכיר את האגם היא בהפלגה באחת הספינות היוצאת מנמל העיר פרין, שנמצא כשני קילומטרים ממרכז העיר (בקיץ אפשר לעבור את המרחק הקצר בנסיעה מהנה ברכבת עתיקה), ומכמה נקודות נוספות לצד האגם, דוגמת Gstadt או Seebruck. במהלך השייט אפשר לרדת לביקור באיים ולהמשיך עם ספינה אחרת. דרך נוספת, שלווה להפליא, לגלות את אוצרות הטבע שבסביבת האגם היא בטיול אופניים על שבילים מסודרים ובטוחים. לא חייבים להקיף את האגם כולו – נסיעה של כ-70 ק"מ – אבל בהחלט מומלץ לעשות חלק מהדרך. שביל האופניים עובר דרך יערות, שדות ועיירות, רוב הזמן בצמוד לגדת האגם וללא עליות משמעותיות. אפשר לשכור אופניים בעיירות רבות לאורך הדרך וגם בפרין באזור הנמל, במחיר של חמישה עד 12 אירו ליום בהתאם לסוג האופניים.

לחובבי אופניים ומוזיקה מומלץ לצאת לטיול רכיבה בעקבות מוצרט: מסלול האופניים Mozartweg מוביל מזלצבורג לבוואריה ומאפשר לחוות את הטבע והנופים וגם לבקר בכמה אתרים שקשורים לחייו של המלחין – הכל בהתאם לזמן העומד לרשותכם ולכושר הגופני שלכם.באתר האינטרנט תמצאו מפה אינטראקטיבית מצוינת של המסלול.

נופים קסומים בסביבת אגם קימזה. קל להבין מדוע מוצרט התאהב באזור

כעשר דקות נסיעה מפרין שוכן הכפר אורשלינג (Urschalling). בכנסייה הקטנה נותרו ציורי קיר מהמאה ה-12, אם סגור – אפשר לבקש מפתח בבית הסמוך. מומלץ לשבת ב- Mesner Stub'n, בר-מסעדה באווירה בווארית מסורתית. בבית אבן עתיק עם תקרת לבנים אדומות ומלצריות חייכניות תוכלו ללגום בירה מקומית בכוסות ענקיות בחברתם של יאפים שהגיעו הנה במיוחד ממינכן במכוניות פורשה שלהם או להעז ולטעום מהמאכלים המסורתיים דוגמת בשר צבי או חזיר בר.

כ-12 ק"מ מדרום לפרין, בשולי הרי האלפים, משקיפה טירת Hohenaschau על העיירה הקטנה Aschau. הטירה נבנתה במאה ה-12 ועברה שינוים רבים לאורך השנים. עלייה תלולה בתוך היער מובילה את המבקרים אל הטירה, ובה אפשר להתרשם מאולמות שנותרו ללא שינוי מאז המאה ה- 16 ומ"חדר הפיקניק" שבו משפחת האצולה סעדה, מוקפת ב"טבע" – על הקירות מצוירים  צמחים, גפנים ופרחים ועל הרצפה דשא ירוק. בקרבת מקום אפשר לטפס ברכבל עד לגובה של 1,600 מטר אל הר Kampenwand, משם ניתן ליהנות מתצפיות מרהיבות אל האגם. בחורף פועל במקום אתר סקי גדול, בקיץ אפשר לצאת לטיולים רגליים.

בית בירה בפרין. אביו של מוצרט התלהב מהבירה המקומית

בירה, שוקולד ומוזיקה
במסעותיהם הרבים לאיטליה נהגו בני משפחת מוצרט לעצור בעיר באד רייכנהל (Bad Reichenhall). בשנת 1780 מוצרט הנער שהה כאן תקופה ממושכת, בחברת אחותו נאנרל, אצל חברי המשפחה – מעין חופשת הבראה באוויר ההרים הצח. האב ליאופולד התלהב במיוחד מהבירה המקומית, אשר יוצרה רק בחודש מרץ ואוחסנה בחודשי הקיץ במרתפי בירה קרירים. בני משפחת מוצרט נהגו לסעוד ולשתות במסעדת קייטל (Kaitl) שברחוב Thumseestrasse. נשמע מפתה? כך חשבנו, אולם כשהגענו למקום הסתבר שאיחרנו מעט את המועד: משפחת קייטל הפכה את המסעדה העתיקה למרכז מכירות רולרבליידס…

ומה בין מוצרט לשוקולד? בתקופתו לא היה כל קשר בין השניים, אולם כיום כל ילד מכיר את את כדורי השוקולד הטעימים הנושאים את שמו. כמי שידע להעריך את הנאות החיים ונהג להוציא עליהן לא מעט, אפילו מעבר ליכולתו הכלכלית, אין ספק שהשימוש המתוק במוניטין שלו היה עוזר לשפר את יחסיו עם מנהל הבנק. בבאד רייכנהל נמצאת חנות המפעל המפוארת, שמושכת עין בצבע האדום העז המאפיין את עטיפות השוקולד. בוויטרינות מוצגות לראווה בובות בדמותו של מוצרט, תווים מוסיקלים משוקולד ובגדי פאר מתוקים ומעוררי תאווה. בחצר בית הקפה הצמוד לחנות, ליד פסליהם של מוצרט ואשתו, אפשר להתענג לא רק ממעדנים מתוקים אלא גם בשבתות, בין השעות 13:00-11:00, ממוזיקה חיה שמזכירה שוב את גאוניותו של המלחין.

חנות המפעל של שוקולד מוצרט בבאד רייכנהל

בדרך לברכטסגאדן (Berchtesgaden) כדאי לעצור באגם טומסה (Thumsee), שמורת טבע רומנטית עם מסלולי הליכה ורכיבה ביער ותצפיות יפות על האגם. משם ממשיכים לפארק הלאומי הגדול ביותר בגרמניה הסמוך לגבול עם אוסטריה. הפארק, שהכניסה אליו היא ללא תשלום, מוקף בהרי האלפים היפהפיים והוא כולל יערות סבוכים, אגמים צלולים, כפרים קטנים ומכרות מלח עתיקים. מעל הכל משקיף הר ואצמן (Watzmann), הרביעי בגובהו בגרמניה (2,713 מ'), שמשמש סמל של האזור. האגדה מספרת כי הוא נוצר בעקבות עונש שהוטל על מלך אכזר במיוחד: הוא ובני משפחתו הפכו לאבן. אפילו ילדיו הצעירים לא ניצלו – בין הר המלך להר המלכה אפשר לראות חמישה צוקים קטנים, כמספר ילדיו של המלך.

סודות הזהב הלבן
העיר ברכטסגאדן, שמשקיפה על נופים ציוריים,
מציעה מגוון רב של מקומות לינה והיא מהווה נקודות מוצא טובה לטיולים באזור. תושביה מתמחים בעבודות עץ מסורתיות, וחנויות רבות בעיר מציעות למכירה קופסאות עץ צבעוניות מעשי ידיהם. מכרה המלח העתיק של העיר, שפועל ברציפות מאז 1517, אחראי לתהלוכה חגיגית וגדולה שעורכים הכורים פעם בשנה ברחובות העיר ואשר מסתיימת, איך לא, בשתיית בירה.

ממראות הדרך לברכטסגאדן. יפה כמו ציור

מכרות המלח הם יעד מעניין לביקור לכל המשפחה. בכניסה מקבלים אוברול חם, שמגן מפני הקור במכרה, ויוצאים לדרך בקרוניות, שעוברות דרך מנהרות ארוכות חצובות בסלע. מכאן גולשים לעומק המכרה במגלשות שמעוררות שלל צהלות ושאגות, ומתרשמים מתהליך הפקת "הזהב הלבן", שהיה המקור לעושר האזור כולו במשך מאות שנים. הסיור כולל גם שייט על אגם תת קרקעי מלאכותי, שנועד להמסת המלח, וצפייה בחזיון של קרני לייזר המרקדות על דפנות ההר (פרטים נוספים באתר האינטרנט).

כחמישה קילומטרים מדרום לברכטסגאדן נמצא אגם קוניגזה (Koenigsee), אחד האגמים היפים בבוואריה. סירות חשמליות שטות בשקט מוחלט על המים ומובילות לנקודות תצפית מקסימות, בהן כנסיית סנט ברטולומאה מהמאה ה-12. אל תחמיצו את התצפית מרהיבה על האגם והאזור כולו מהר Jenner.  רכבל יוביל אתכם מאזור האגם לגובה של כ-1,800 מטר. מומלץ גם לצאת לטיולים רגליים מודרכים (ללא תשלום) במסלולים באורכים משתנים שעוברים דרך יערות, עמקים ירוקים, נחלים ומפלים. פרטים נוספים באתר האינטרנט.

מנזר זאון בכפר הקטן באותו השם. מוצרט נהג להתארח אצל הנזירים

טיול בעקבות מוצרט אינו שלם בלי לבקר בעיר הולדתו זלצבורג, הנמצאת על הגבול עם גרמניה, במרחק של כ-70 ק"מ מאגם קמזה. מדי קיץ, במשך חמישה ימים, מתקיים בעיר פסטיבל זלצבורג הידוע שבמהלכו אפשר ליהנות משלל קונצרטים, הצגות, אופרות ומופעי בלט. בתקופת הפסטיבל כל המי ומי מגיעים מרחבי אירופה כדאי לראות להיראות. בין אם הגעתם בזמן הפסטיבל או בכל מועד אחר, העיר היפה מציעה תחנות רבות ומרתקות מחייו של מוצרט, כפי שתוכלו לקרוא בכתבה הבאה.

לחם ושעשועים – איפה לאכול, לישון ולבלות
לשכת תיירות: לפני שאתם יוצאים לדרך, מומלץ לעצור בלשכת התיירות שבעיירה ברנאו (Bernau), כשמונה קילומטרים מדרום לפרין. בלשכה המצוינת אפשר לקבל מידע עדכני, מפות, ייעוץ והכוונות למקומות לינה ולאירועים באזור. כתובת: Felden Str. 10, אתר אינטרנט
אוכל: אחת המסעדות הטובות ביותר באזור קימזה היא, לטעמנו, מסעדת Malerwinkel, בכביש בין Gstadt ל-Seebruck. בקשו שולחן ליד החלונות המשקיפים אל האגם ותוכלו ליהנות לא רק ממטבח מעולה אלא גם מנוף מרהיב.
מסעדת גורמה בעלת כוכב מישלין נמצאת בעיירה Aschau, פרטים באתר האינטרנט.
לינה: ממלון Seiseralm שבין Bernau ל-Aschau תוכלו ליהנות מתצפית נהדרת על אגם קימזה. 40-35 יורו לאדם, כולל ארוחת בוקר. אתר אינטרנט.
מלון Makerwinkel ליד Seebruck על גדות האגם, חדר זוגי עולה בין 60-50 יורו ללילה לאדם, כולל ארוחת בוקר. אתר אינטרנט.
לחוויית לינה מסוג אחר, נסו את חוות Kleinrachlhof בעיירה Grassau, כ-30 יורו לאדם כולל ארוחת בוקר. אתר אינטרנט.

קונצרט בארמון המפואר שבאי הגברים על אגם קימזה

מוזיקה: בחודשי הקיץ יש מגוון רחב של פעילות מוזיקלית באזור, בעיקר בחצרות של טירות וארמונות. כיוון שמוצרט נחשב לבן בית פה, רוב הסיכויים שתוכלו לשמוע קונצרטים או אופרות שלו. בלשכת התיירות ב-Bernau תוכלו לקבל מידע עדכני לגבי קונצרטים. אחד המקומות המיוחדים לשמוע קונצרטים הוא הארמון המפואר שבאי הגברים (Herrenchiemsee) באגם קימזה, חוויה מומלצת בהחלט.
מוזיקה מסוג אחר לגמרי תוכלו לשמוע בחודש אוגוסט בפסטבל הרגאי השנתי המתקיים ב-Uebersee. אוהדי המוזיקה הג'ימייקאית מגיעים לכאן מכל רחבי אירופה, אתר אינטרנט.
טיסה בכדור פורח: לתצפית מזווית אחרת על כל האזור מומלץ לצאת לטיסה בכדור פורח. החוויה בלתי נשכחת, וכך גם המחיר. פרטים נוספים באתר האינטרנט.

________

תודה לחברת לופטהנזה ולגולדי גוטליב מלשכת התיירות הגרמנית על הסיוע בהכנת הכתבה.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.