תפריט עמוד

לטייל בתחבורה ציבורית

טיול בתחבורה ציבורית, בניגוד למה שרבים מאיתנו עשויים לחשוב, יכול להיות כיף גדול, ומהנה בהרבה מנסיעה ברכב שכור. ולא פחות חשוב: טיול כזה ידידותי יותר לסביבה. כל מה שרציתם לדעת על יתרונות הטיול בתחבורה הציבורית, וטיפים לתכנון נכון של הטיול, בכתבה שלפניכם

עבור רבים מאיתנו, תחבורה ציבורית היא שם נרדף לעונש. המחשבה על נסיעה באוטובוס מעלה אצלנו זכרונות, שאולי היינו מעדיפים להדחיק, של יום ראשון בבוקר, כשהאוטובוס מלא מקצה עד קצה בתיקים ענקיים שמתחתם מבצבצים חיילים שמנסים לתפוס עוד שעה של תנומה על רצפת האוטובוס בדרך לשבוע קשה. לכן, באופן טבעי, כשאנחנו יוצאים לחו"ל, ויודעים שנרצה לצאת מחוץ לעיר הגדולה, השכרת רכב נראית לנו מובנת מאליה. וחבל. במדינות רבות בחו"ל, בעיקר באירופה, יש רשת ענפה ומפותחת של תחבורה ציבורית, שמאפשרת להגיע בנוחות ובהנאה ממקום למקום. גם במדינות בהן התחבורה הציבורית פחות מפותחת, הנסיעה בה היא תמיד חוויה (יש הטוענים שככל שהתחבורה הציבורית יותר לא מפותחת, כך חווית הנסיעה בה מתעצמת).

לנסיעה ברכב שכור יש יתרונות רבים, ובהם האפשרות להגיע למקומות קטנים שתחבורה ציבורית לא מגיעה אליהם, לעצור בצד הדרך כאשר רואים מקום שמסקרן אותנו ולא להיות כבולים ללוחות הזמנים של התחבורה הציבורית. באופן כללי, ניתן לומר שהטיול ברכב שכור מאפשר גמישות רבה יותר לאורך המסלול. אבל גם לנסיעה בתחבורה הציבורית יתרונות רבים משלה. כמי שמקפידה לערוך את מרבית טיוליה בתחבורה ציבורית, אמנה כמה מהם:

1. תחבורה ציבורית היא ירוקה יותר – אחרי שבילינו במטוס ותרמנו את חלקנו להתחממות כדור הארץ, הגיע הזמן לפצות קצת. רכיבה על אופניים והליכה ברגל הן האפשרויות הכי ירוקות להתניידות, כמובן, אבל השימוש בתחבורה הציבורית הרבה יותר ידידותי לסביבה מנסיעה ברכב.

2. מחיר – במרבית המקרים, הנסיעה בתחבורה הציבורית זולה יותר משכירת רכב ותשלום עבור דלק. הרכבות, לרוב, יקרות יותר מהאוטובוסים, אבל גם הן, בדרך כלל, עדיין מהוות אפשרות זולה יותר לנסיעה. כאשר נוסעים בזוג, הנסיעה ברכבת עדיין משתלמת יותר מנסיעה ברכב שכור. כאשר מספר הנוסעים עולה על שלושה, משתלם יותר מבחינה כלכלית לשכור רכב.

3. מפגש עם התרבות המקומית – נסיעה בתחבורה הציבורית מאפשרת מפגש עם תושבי המקום ותרבותם באופן בלתי אמצעי, כזה שלא מתאפשר כשנוסעים ברכב שכור ובאים במגע עם נותני השירותים בלבד. כמעט כל נסיעה כזו מספקת אנקדוטות משעשעות שאפשר לספר כשחוזרים הביתה מהטיול. בנסיעה באוטובוס גרייהאונד מוושינגטון לניו אורלינס, הנהג הציג עצמו בתחילת הנסיעה והעביר תדריך קצר לנוסעים, ממש כמו בטיול השנתי, במהלכו ביקש מהם להתנהג יפה ו"לא לנבל את הפה". הוא גם ביקש מהנוסעים לשמור על ניקיון האוטובוס, מה שלא הפריע לחלקם להוציא מהתיקים עופות שלמים ולאכול אותם ביד. החוויה לא היתה אסתטית או ריחנית במיוחד, אבל בהחלט מעניינת. כמעט לכל מטייל יש חוויות מנסיעותיו בתחבורה הציבורית, וגם בלי לעבור חוויה מיוחדת, הנסיעות האלו, בעיקר הארוכות שבהן, מובילות פעמים רבות להיכרויות ולשיחות מעניינות עם הנוסעים האחרים.

4. היכרות עם המקום לעומק – אם מתכננים נכון את הטיול, ודואגים להישאר כמה ימים בכל מקום (דבר שמתבקש הרבה יותר בנסיעה בתחבורה ציבורית, כשלא רוצים להיסחב כל יום עם התיקים), ניתן להכיר את המקומות בהם מבקרים בצורה עמוקה קצת יותר מטיול במכונית במהלכו גומאים כל יום מרחקים ועוברים מנקודה לנקודה.

5. הליכה ברגל – הנסיעה במכונית אמנם מביאה אותנו למקומות קטנים ונידחים שלא תמיד ניתן להגיע אליהם בתחבורה ציבורית, אבל טיול שמבוסס על תחבורה ציבורית מחייב אותנו, לרוב, להשתמש הרבה יותר ברגליים שלנו, מה שעשוי להתגלות כתענוג לא קטן. הרי הדרך היא הדבר החשוב ביותר. כשהיינו בעיירה לאוטרברונן שבשווייץ רצינו לבקר במפלי טרומלבאך הסמוכים. רבים מהאורחים ששהו במלון שלנו העדיפו לעשות את הנסיעה הקצרה במכונית, אבל אנחנו הלכנו ברגל, דרך אחו ירוק בו רעו פרות שמנות ולצד נחל שוצף שהיה כולו שלנו, ונהנינו מהדרך לא פחות משנהנינו במפלים עצמם. נכון שגם כששוכרים רכב אפשר לעשות זאת, אבל בדרך כלל כשהפיתוי לנסיעה ברכב קיים, העצלות גוברת על הרצון לגלות את המקום דרך הרגליים.

6. ביטחון – גם מי שמתורגל בנסיעה בכבישי הארץ, עשוי לחוש מעט חסר ביטחון בנסיעה בחו"ל. מכשולים שונים עומדים בפני הנהג בארץ זרה: כבישים צרים ומפותלים ביוון, נהיגה בצד שמאל בבריטניה, נהגים באיטליה, תנאי מזג אוויר קשים וחוקי תנועה שונים ומשונים. השלג, למשל, נראה הרבה יותר נחמד מחלון הרכבת מאשר כשנמצאים בכביש צר על פי תהום ומנסים להתניע את הרכב שקפא. כשנוסעים בתחבורה הציבורית אפשר להתרווח על הכסא, להישען לאחור וליהנות מהנוף, במקום לחשוש מהפיתול הבא בדרך או להיקבר תחת ערימת מפות בניסיון למצוא את הפנייה שפספסנו.

טיול בתחבורה ציבורית, כאמור, הוא פחות ספונטי מטיול ברכב שכור, ותכנון נכון הוא המפתח להצלחה של טיול כזה. כמובן שהתכנון פחות משמעותי כשיוצאים לטיול תרמילאים ארוך, אבל כשיוצאים לטיול של שבועיים או חודש וחבל לבזבז זמן יקר, יש לתכנון חשיבות עצומה. הנה כמה טיפים לתכנון נכון של הטיול:

1. הזמינו מקומות לינה מראש – נכון שזה נראה מאוד נחמד ורומנטי להתדפק על דלתו של בד אנד ברקפסט נחמד שראיתם בדרך, להתפעל מקבלת הפנים של בעלת הבית הלבבית ולהחליט שכאן אתם מבלים את הלילה, ואחר כך לחזור לארץ ולספר לכולם על המקום המקסים שגיליתם בעצמכם. הבעיה היא שבמציאות זה לא תמיד עובד כך, ולגלות תוך כיתות רגליים עם מזוודות ביד שאין מקום לינה פנוי ברדיוס של 20 ק"מ, זה כבר הרבה פחות רומנטי. המסקנה –  חשוב להזמין מקומות לינה מראש לאורך הדרך. אם אתם רוצים טיול קצת יותר ספונטני, כדי לפחות להקפיד להזמין מקום לינה ביעד הבא של הטיול.

2. הקפידו להישאר לפחות כמה לילות באותו מקום – כשנוסעים ברכב הרבה יותר נוח להגיע ליעד מסוים, לבלות בו את הלילה ולהמשיך למחרת בנסיעה ליעד הבא במסלול. כשנוסעים בתחבורה ציבורית הרבה יותר נכון להישאר באותו מקום לפחות כמה לילות, ובכל מקרה לא פחות משניים, על מנת שלא תבלו את רוב הטיול בגרירת מזוודות בדרך לתחנת הרכבת או ממנה. כדאי לבחור במקומות שאפשרויות התחבורה בהן רבות ומגוונות, כך אפשר לעשות טיול "כוכב" – להתמקם במקום אחד ולצאת ממנו בכל יום למקום אחר.

3. בדקו מראש את לוחות הזמנים – כדאי להקדים ולבדוק את לוחות הזמנים של האוטובוסים והרכבות טרם יציאתכם את הארץ. כמעט לכל חברות האוטובוסים והרכבות יש אתרי אינטרנט בהם מפורטים לוחות הזמנים, וכדאי לעשות בהם שימוש. חבל לגלות במקום שהאוטובוס היחיד ביום שיוצא לכפר אליו אתם רוצים להגיע נסע זה עתה.

4. חברות רבות מציעות פאסים, כרטיסים המקנים נסיעה חופשית למשך תקופה שנקבעה מראש, במחירים מוזלים. יש סוגים שונים של פאסים, ולרוב הם מתגלים כמאוד משתלמים כלכלית. על סוגים שונים של פאסים לנסיעה ברחבי אירופה ניתן לקרוא כאן.

שוויץ שלא הכרתם - מרחצאות וספא

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות משווייץ

ממתק שוויצרי: לוצרן
ממתק שוויצרי: לוצרן

עידית אלנתן ביקרה בלוצרן וגילתה שגם בעיר הזאת, בירתו של קנטון לוצרן השוכנת במרכז שווייץ, הכול מתוזמר בצורה מושלמת – נופים גלוייתיים של אגם תכלת והרים אלפיניים, אדריכלות עתיקה המשומרת להפליא, תחבורה ציבורית שאפשר לחלום עליה ומוזיאונים ופסטיבלים ...

קרנבל באזל – הפאסנאכט: 72 שעות ללא הפסקה
קרנבל באזל – הפאסנאכט: 72 שעות ללא הפסקה

"שלושת הימים הטובים ביותר של השנה" כך מכנים תושבי באזל את ימי הקרנבל השנתי הנחגג בסוף פברואר במהלכו  העיר הידועה ברוחה התרבותית זונחת לשלושה ימים את השגרה האלגנטית והמאופקת ומגלה פן שונה  של הומור משוחרר ושמחה מתפרצת באמצעות, ...

שווייץ: טיול בין אגמים והרים ברכבת חדשנית
שווייץ: טיול בין אגמים והרים ברכבת חדשנית

אפשר לסמוך על השוויצרים שלא רק יספקו למטיילים נופים יפים להפליא, אלא גם ידעו לשלב בתוכם רכבת שיכולה לעבור באופן חלק ומהיר בין מסילה צרה למסילה ברוחב סטנדרטי, בלי שהנוסעים ירגישו בכך. שליחת מסע אחר אונליין הצטרפה לנסיעת ...