תפריט עמוד

חופשת קמפינג: מלון מתקפל ומתגלגל

כאשר יצא הסופר ג'ון סטיינבק, בתחילת שנות השישים, למסע ברחבי ארצות הברית ביקש מבעל מוסך מקומי שיבנה לו "בית קומפקטי" על המשאית הקטנה שרכש. במשך כמה חודשים צייד את הבית הזה בכל מה שדרוש לו, לקח את כלבו צ'רלי ויצא לדרך. הנסיעה הזו הולידה את הספר "מסעותי עם צ'רלי". האנשים שפגש במהלך המסע התפעלו מאוד מן הרעיון המקורי – בית שנוסע על מכונית. הבתים הממונעים עברו מאז המעשה החלוצי הזה דרך לא קצרה. מה שסטיינבק מתאר כהקרבת הנוחות והפינוק שהיו לו בבית לטובת טלטולי הדרך, מיותר היום לחלוטין.

לקריאה נוספות: גלמפינג בישראל

למרות שטיול קמפינג לא נשמע עדיין כמו בילוי מפנק במיוחד, המציאות שמתגלה באתרי הקמפינג באירופה מצביעה על מגמה הפוכה: חברות שמציעות קרוואנים למכירה ולהשכרה משתמשות עכשיו בנימוק – "קח איתך את כל הפינוקים מהבית. אל תוותר על כלום. קרוואן אינו בית מלון. כאן איש לא יפריע לך לישון בבוקר, או לשתות את הקפה בדיוק כמו שאתה אוהב אותו". משפחות שמטיילות עם ילדים רואות בטיול קמפינג פתרון נוח לבית רחוק מהבית. כזה שמאפשר לטלטל איתך את כל הצעצועים והשמיכות האהובות, מבלי לסחוב מזוודות כבדות. בדרך כלל זה גם פתרון זול, לעומת לינה בבתי מלון.

טיול קמפינג הוא פתרון נוח (וזול) למשפחות מטיילות
טיול קמפינג הוא פתרון נוח (וזול) למשפחות מטיילות

מפנק, נוסטלגי או קשוח

החברות שמשווקות קרוואנים ממונעים (מכונית שהקרוואן הוא חלק בלתי נפרד ממנה) מדווחים על עלייה נאה ומתמשכת במכירות. את התוצאות רואים באתרי התיירות ברחבי אירופה. העובדה המרשימה והבולטת ביותר לעין היא עד כמה גדל המגוון וההיצע. טיול קמפינג יכול עכשיו להיות המון דברים, שונים מאוד זה מזה. הא יכול להיות מפנק מאוד, נוסטלגי ורגשני, או ספרטני וקשוח.

בראש רשימת המפנקים עומדים בתים נעים מהודרים, שכוללים טלוויזיות צבעוניות, מדיחי כלים, מחשבים שמחוברים לרשת האינטרנט ומטבח מאובזר היטב עם מיקרוגל, מקרר גדול וספות נוחות. הקרוואנים האלה מזכירים בעיקר ספינות קטנות, מצוידות לשיט עצמאי לחלוטין, ארוך טווח, שאינן נזקקות לשום עזרה או אספקה חיצונית. כמה מכלי הרכב האלה מצוידים בארון יינות, מזווה עמוס באוכל וארונות בגדים מסודרים. את הפינוק הגדול ביותר אפשר לראות מוצמד לדופן האחורי של כלי הרכב האלה: קטנוע קטן שמאפשר לבעליו לשוטט בזריזות ובחופשיות בערים שאליהם מגיעים. הקרוונים הענקיים האלה אינם מתאימים לנסיעות עירוניות, אבל הקטנוע הוא פתרון אידיאלי.

להיט אחר בקרב חובבי הקמפינג הוא ההתרפקות הנוסטלגית. כמה חברות מציעות עכשיו ללקוחות המבוגרים שלהן לשוב אל ימי נעוריהם בשנות השישים והשבעים של המאה העשרים. מיטב ילדי הפרחים נסעו אז בפולקסווגן מסחרית צבועה בצבעים פסיכדליים. היא שימשה להם כבית ואיפשרה לחזור בנוחות יחסית אל הטבע. באירופה אפשר עכשיו לקנות או לשכור בדיוק את אותן מכוניות מסחריות שציורים בצבעים עזים מעטרים אותן, אלא שהפעם יש להן מנוע חדש, אבזרים מודרניים ומיקרוגל במטבח הקומפקטי. נוסטלגיה היא מצרך פופולרי וכל אחת מן המכוניות האלה מצוידת במערכת שמע משוכללת ובאוסף דיסקים מתאים של להקות התקופה ההיא.

אתרי קמפינג מציעים שלל שירותים, שהופכים את השהות בהם לנעימה ונוחה
אתרי קמפינג מציעים שלל שירותים, שהופכים את השהות בהם לנעימה ונוחה

שולטים על המקומות הכי יפים

בד בבד עם הפריחה העכשווית של הקרוואנים והבתים הממונעים יש פיתוח בלתי פוסק של אתרי הקמפינג. המדריכים השונים מדווחים על כמות מרשימה מאוד של 8,000 אתרי קמפינג ברחבי היבשת. המיקום של רבים מן האתרים האלה מעורר קנאה או השתאות. באתרי טבע רבים הם פשוט שולטים על המקומות היפים ביותר, על נקודות התצפית או על החופים המרשימים ביותר. עיון במפות שעליהן מצוינים אתרי הקמפינג באירופה מבהיר היטב שכאשר מתכננים מסלול טיול כדאי לחפש את המקומות בהם יש ריכוז גדול של אתרים. הכלל פשוט – במקומות בהם יש אתרי קמפינג יש פעילות ספורט ענפה, נוף יפה, בדרך כלל חוף ים או נהר, אפשרויות לעסוק בדיג, או בשיט. השירותים שאתרי הקמפינג האלה נותנים הפכו בשנים האחרונות מגוונים פי כמה מכפי שהיו בעבר. גם כאן הנוחות שמספקים לאורחים עשתה כמה קפיצות מדרגה. יש דרוג כלל אירופי שמסווג את האתרים השונים לפי השירותים שהם מעניקים. קמפינג עם בריכה, דיסקוטק, מסעדה ומתקני שעשועים משוכללים לילדים יקבל דירוג גבוה. בכל מקום יש מקלחות נוחות עם מים חמים, שירותי כביסה וייבוש זולים וחנות למוצרי מזון. בחלק מהמקומות זוהי מעדנייה שלא היתה מביישת עיר צרפתית גדולה.

המחירים משתנים בהתאם לדרוג, אבל השהייה באתר קמפינג היא עדיין אפשרות זולה מאוד יחסית ללינה בכל מלון או אכסנייה. רוב האתרים גובים עבור חלקת הקרקע שעליה ניצבת המכונית או הקרוון כעשרים יורו ללילה. מאה שקל עבור לינה משפחתית היא הצעה טובה. זה כולל חיבור לחשמל, מים ושימוש בשירותים. כביסה ומזון אינם כלולים כמובן בסכום זה. האפשרות הטובה ביותר למיון ולבחירה של אתרי קמפינג היא שימוש באתר האינטרנט Euro Campings.  יש כאן מיון מסודר של כל האתרים באירופה, לפי מדינות, כולל כל השירותים שמקבלים בכל אתר. המידע באתר הזה מעודכן, אמין ושימושי. הדרך הנכונה היא לבחור את האזור בו רוצים לבקר ואז לחפש אתר קמפינג שעונה על הצרכים ושמבטיח שיריון של מקום פנוי. אתר אינטרנט נוסף שמספק מידע והמלצות על אתרי קמפינג באירופה הוא Alan Rogers.


קמפינג בצרפת. ללון הכי קרוב לטבע

רבים מחובבי הקמפינג באירופה טוענים שהעובדה שמשמחת אותם יותר מכל היא שאינם זקוקים כלל למזוודה. הם פשוט דוחסים את בגדיהם לארון הקטן בקרוואן, קונים את כל האוכל שהם מתכננים לאכול בחנות המכולת השכונתית ויוצאים לדרך. נוסעים ישראלים אינם נהנים עדיין מן האפשרות הזו, והם נאלצים לטוס עם מזוודות כמו לכל חופשה. באשר למחירים: מחירי ההשכרה של קרוואנים ממונעים נעים באירופה בין 800 ל-1400 אירו לשבוע. לסכום זה יש להוסיף עוד כ-150 אירו לשבוע דמי לינה בחניונים מסודרים. המחירים האלה הופכים את החופשה לעניין לא זול או חסכוני במיוחד.

הדרך הפשוטה לפתור את הבעיה ולצאת, למרות הכל, לטיול קמפינג כרוכה בויתור (זמני, זמני) על חלום הקרוואן הממונע הגדול והמפואר. דווקא האפשרות החסכונית והבסיסית ביותר מתאימה פי כמה לצרכים של מטיילים מישראל, בייחוד אם הם נוסעים עם ילדים. הפיתרון הלא מפנק הוא להצטייד עוד בארץ באוהל (או מוטב, אם נוסעים עם ילדים, בשני אוהלים). את האוהלים האלה מעמיסים על מכונית שכורה (רגילה) שמזמינים בשדה התעופה. מכאן קצרה הדרך אל אותם אתרי קמפינג מהם נהנים בעלי הקרוואנים הגדולים. אחרי שמקימים את האוהלים אפשר לטייל בסביבה באופן חופשי מאוד עם המכונית השכורה, שאינה מסורבלת כמו הקרוואנים הממונעים. קל להחנות אותה או לתמרן בעיר צפופה. שני אוהלים מאפשרים למשפחה לערוך "הפרדת כוחות" מבורכת בין ההורים לילדים. זה מעניק פרטיות וגמישות גדולים פי כמה אפילו מן הקרוואן המפואר ביותר.

מכאן ואילך הכל תלוי באופי המטיילים. הם יכולים להשתקע למשך שבוע שלם באחד מאלפי אתרי הקמפינג הפזורים ברחבי היבשת. הם יכולים לנוע בכל יום לאתר אחר, לנטות שם את האוהלים, אחד להורים ושני לילדים, ולהשתלב בחיי הקהילה שיש בכל אתר כזה.

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.