תפריט עמוד

מסעות רוחניים למחפשים

1. הדרך לסנטיאגו דה קומפוסטלה, ספרד
כבר מאות שנים עושים צליינים רבים את הדרך הארוכה לעיר סנטיאגו דה קומפוסטלה (Santiago de Compostela), בצפון־מערב ספרד, שם, על פי האמונה, קבור הקדוש יעקב, הלוא הוא סנטיאגו. הם מוצאים מחסה ללילה במנזרים ובכפרים שאירחו את העולים לרגל מימים ימימה, ועם שחר יוצאים שוב לדרך. כל מה שצריך הוא תרמיל, נעליים טובות וכמובן צדפה – סמלו המובהק של המסע.
עונה מומלצת: כל השנה. התנועה בדרכים מגיעה לשיאה לקראת 25 ביולי, יומו של סנטיאגו
הגעה: כמה מסלולים מסורתיים מובילים לעיר, ולהם נקודות מוצא שונות בצרפת,

עולי רגל במקורות הגנגס. נוף מרשים בעוצמתו | צילום: יותם יעקבסון

בפורטוגל ואפילו בארצות שמעבר לים. המשותף לכולם הוא סימונם בחצים צהובים

2. מקורות הגנגס, הודו
טיול בהודו מלמד עד כמה חשוב הנהר גנגס לאנשי המישורים הגדולים החיים מדרום להימלאיה – כי זה המקום שבו הכל מתחיל. זה לא רק הנוף המרשים בעוצמתו: קצה קרחון אדיר הנמצא בפתחו של עמק כלוא בין שתי פסגות הרים מושלגות, המתחדדות אל הרקיע. העפלה אל גאמוק
(Gaumukh, "פי הפרה"), המקום שבו ירדה אמא גנגא מהשמים בדמות נהר, יכולה להרטיט אפילו את לבם של הקשוחים שבנו.
עונה מומלצת: מאי־אוקטובר
הגעה: בטיסה ישירה למומביי, משם בטיסה לדלהי, ומשם ברכבת או באוטובוס לרישיקש (Rishikesh). ברישיקש עולים על אוטובוס לגנגוטרי
(Gangotri), ומשם עולים ברגל כ־18 קילומטרים, עד לגאמוק


3. שמאנים ומקדשים בארץ המאיה

כ־500 שנים אחרי שנרדפו על ידי הנוצרים, צאצאי המאיה חוזרים לשורשים. המוני מקומיים, אורחים וכל המחפשים שורשים וחוויה רוחנית, נוהרים מדי שנה בימי השוויון וההיפוך לפירמידות ולמקדשי המאיה המרהיבים שבצ'יצ'ן איצה (Chichén Itzá) שבמקסיקו ובטיקל (Tikal) שבגואטמלה. השמאנים, הכוהנים המשמשים שם בקודש, עסוקים כיום יותר מתמיד. הם דוברים את שפת בני המאיה, ורבים מגיעים ללמוד מהם את מנהגי האבות ולזכות בייעוץ ובמזור.
עונה מומלצת: כל השנה, ובמיוחד בימי השוויון וההיפוך
הגעה: לצ'יצ'ן איצה – ממיאמי, פלורידה, מגיעים בטיסה ישירה לקנקון
(Cancún) שבמקסיקו, ומשם בנסיעה קצרה ברכב. לטיקל – בטיסה ישירה ממיאמי לגואטמלה סיטי (Guatemala City), ומשם באוטובוס

פעמון בקפלה בהר משה. לראות את הקולות | צילוםף יותם יעקבסון

4. הר משה, סיני
למגיעים לכאן לעת ערב ונשארים עד הזריחה יש בהחלט סיכויים רבים "לראות את הקולות", ככתוב בתנ"ך. האור נופל על סלעי הגרניט העצומים ברכות כזו, שהם אכן מדברים. לקראת זריחה נשמע את הקולות, ובמהרה גם נראה את מפיקיהם – עשרות עולי רגל המתנשפים במהלך הטיפוס המְאַמֵץ וממהרים להתייצב בסמוך לקפלה הקטנה לפני הזריחה. כשקרני השמש הראשונות מפציעות, הם פוצחים בשירה ערבה שנדמה כי היא הולכת ומתפשטת עד אין קץ.
עונה מומלצת: כל השנה
הגעה: ממעבר הגבול בטאבה נוסעים במונית או באוטובוס למנזר סנטה קתרינה, וממנו יוצאים למסע הרגלי אל ההר

5. חג הקויוריטי, פרו
בכל שנה בחודשים מאי או יוני נחגגים לרגלי ההר אסנגטה (Ausangate) שבעמק סינקרה (Sinkara) אירועי הקויוריטי (Qoyllur Rit’i, "כוכב השלג") – חג המשלב אלמנטים ממורשת האינקה ומהנצרות. במשך ארבעה ימים ולילות אלפי עולי רגל רוקדים ריקודים עתיקים, שרים ומנגנים שירים מסורתיים ועורכים טקסים מיוחדים על גבי קרחונים. האירוע תוסס ומרהיב בצבעוניותו, אך אסור לשתות בו אלכוהול – עוד ניצחון של הרוחניות על הגשמיות.
עונה מומלצת: תאריכי החג משתנים משנה לשנה, ויש להתעדכן על אודותיהם בתקשורת
הגעה: מגיעים לקוסקו בטיסות סדירות מערי פרו, ומשם בתחבורה ציבורית בכביש מספר 3 לכיוון אגם טיטיקקה (Titicaca)

6. סיור לילי בצפת
לילה בצפת הוא לא כמו לילה במקום אחר. באישון לילה חוקרים את תורת הנסתר, קוראים בספר הזוהר ונשבים בקסמם של כוחות טמירים. כי זאת יש לדעת: בקבלה מוזכר מלאך ממין זכר ושמו "לילה", והוא הקובע את גורלו של הרך היילוד. סיור לילי בצפת כולל טיול בסמטאות צרות מוארות באור עמום, תפילות על קבר האר"י הקדוש, לימוד בחברותות וטבילת שחרית במקווה, לגברים בלבד.
עונה מומלצת: מרץ־נובמבר
הגעה: מעכו נוסעים בכביש מספר 85, פונים צפונה לכביש מספר 90 ומשם לצפת בכביש מספר 89

7. מנזר טיקסה בלדאק, הודו
בעוד טיבט הסמוכה ידעה חורבן רב בשנות הכיבוש הסיני, נשתמר בשלמותו מנזר טיקסה (Tikse) – מהמנזרים הגדולים והנגישים בלדאק (Ladakh) – הנראה ככוורת הבנויה על גבעה תלולה. בראשו נמצאים המבנים המרכזיים: ספרייה, אולמות תפילה ומדיטציה וכמה היכלות ובהם יצירות אמנות מרהיבות ופסלים ענקיים. אחד הפסלים הוא בודהא מַאיטְרֵאָה  – הבודהא של העתיד, שאת מבטו השָלֵו קשה לשכוח.
עונה מומלצת: אפריל־אוקטובר
הגעה: בטיסה ישירה מתל אביב למומביי, משם בטיסה לדלהי, משם בטיסה ללה
(Leh), בירת לדאק, ומשם בתחבורה ציבורית

כמרים וכפות תמרים בידיהם במהלך טקס האפיפניה בנהר הירדן | צילום: ברוך גיאן

8. טקס האפיפניה, נהר הירדן
אפיפניה (ביוונית – התגלות), לא רק של רוח הקודש לישו הנוצרי בדמות יונה, אלא גם לנו: מי היה מאמין שטקס כה רב משמעות, המנציח את מעמד הטבלתו של ישו בידי יוחנן המטביל, נערך ממש כאן, על גדות הירדן. כל פלג נוצרי עורך את הטקס במועד ובסגנון הייחודי לו, אך בכולם ההתרגשות היא כה עצומה, עד שדמעות המשתתפים נמהלות בטיפות המים.
עונה מומלצת: לעקוב בתקשורת אחר תאריכי הטבילה
הגעה: אתר הטבילה ירדנית נמצא ליד קיבוץ דגניה א, ואפשר להגיע אליו במונית מטבריה או בקווי אגד ממקומות שונים בארץ

9. גראונד זירו, מנהטן
המונח "גראונד זירו" נטבע לראשונה לאחר ניסוי הפיצוץ האטומי הראשון בהיסטוריה, ב־16 ביולי 1945 במדבר בניו מקסיקו, ככינוי לנקודה שנמצאת מתחת למרכז הפיצוץ. שישים שנה לאחר מכן, המקום שבו עמדו מגדלי התאומים בניו יורק הוא אזור האפס של המאה ה־21, ותיירים מכל העולם נוהרים אליו. אתר של פטריוטיזם אמריקאי מזוקק הנראה כקרחת בלב יער מגדלי בבל המודרניים.
עונה מומלצת: כל השנה
הגעה: הגראונד זירו נמצא בדרום מנהטן, בין רחוב ווסט (West) לרחוב
צ'רץ' (Church)

10. בגאן, מיאנמר
בעבר בירתה העתיקה של האימפריה הבורמזית, וכיום אחד מהאתרים הארכיאולוגיים הע־שירים ביותר באסיה ויעד תיירות מרכזי במיאנמר. מאז נהרסה על ידי המונגולים במאה ה־13, לא שבה בגאן (Bagan, לשעבר פגאן) לגדולתה, אך למעלה מאלפיים המקדשים, הפגודות והמבנים שנותרו על תלם מותירים רושם עז. לטפס על אחד המבנים בזריחה או בשקיעה ולהביט על ים המקדשים שמסביב.
עונה מומלצת: נובמבר־פברואר
הגעה: האתר שוכן על גדתו המזרחית של הנהר אירבדי (Irrawaddy). מגיעים בטיסה לבנגקוק, משם ממשיכים בטיסה לינגון (Yangon), ומשם ברכב לבגאן

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.