תפריט עמוד

תעופה – האם טסנו רחוק מדי?

ב-17 בדצמבר 1903 טסו האחים וילבור ואורביל רייט בפעם הראשונה. 105 שנים עברו מאז וארגון המחאה הכי מפורסם היום בבריטניה נקרא בשם המשעשע והדו-משמעי Plane Stupid. האם התעופה איבדה את דרכה? האם היא גורמת היום יותר נזק מתועלת? האם התמכרנו לטיסות והגיע הזמן לחזור לשפיות?

1. מי טיפש ומי גיבור?
חברי הארגון Plane Stupid, רובם צעירים מאוד, בשנות העשרים לחייהם, שמו להם למטרה לצמצם את פעילות התעופה בבריטניה. הם קצו בהתרחבות הבלתי פוסקת של שדות התעופה באזור לונדון, ומוחים בעיקר כנגד בניית מסלול נחיתה והמראה שלישי בהית'רו וכנגד התוכניות להרחיב את שדה התעופה סטנסטד הסמוך ללונדון.
לדבריהם, הטיסות הקצרות שפורחות בבריטניה גורמות נזק בלתי נחוץ ובלתי הפיך לאטמוספירה. פעולת המחאה הראשונה של הארגון התקיימה בשנת 2005. חבריו פרצו לועידת תעופה בינלאומית שהתקיימה במלון יוקרה במרכז לונדון ושיחררו באולם הועידה כמה עשרות בלוני הליום גדולים. הם גם הפעילו את מכשירי האזעקה שהביאו איתם והדובר, נציג בריטיש איירווייס נאלץ להפסיק את נאומו ולרדת מהבמה. מאז התמחו חברי הארגון בעיקר בחסימת מסלולי המראה בשדות התעופה באזור לונדון. פעולה אופניינת שלהם מתמקדת בפלישה אל המסלול ובהשתרעות המונית של המפגינים על הקרקע, תוך שהם חוסמים בגופם את המראת ונחיתת המטוסים. לדבריהם, גם אם לא ישיגו דבר, עצם הפסקת ההמראות והנחיתות משפרת את האוויר באזור לונדון וגם זה לא מעט.
ג'וס גורמן, אחד המייסדים והדמות הבולטת והצבעונית ביותר בארגון, זכה בעיתונות הבריטית לתואר "האלוף החדש של התנועה הירוקה". ה"גארדיאן" הבריטי הכתיר אותו בתואר "אחד מחמישים האנשים שיכולים להציל את הכוכב שלנו".
ב-8 בדצמבר 2008 חסמו אנשי הארגון את מסלול הנחיתה בסטנסטד. 56 טיסות של חברת ריאן אייר נדחו. 57 מפגינים נעצרו בידי המשטרה. המאבק, מסכימים כולם, יימשך בשבועות הקרובים.

2. האם ברנסון מאחז עיניים?
ריצ'רד ברנסון הוא דמות שנויה במחלוקת בבריטניה. ברנסון הוא הבעלים של וירג'ין, חברת תעופה מצליחה. הוא גם בעל יומרות לטפח את הסביבה. בסוף 2007 הכריז ברנסון שהחברות בבעלותו עורכות ניסויים בדלק מטוסים "ירוק". בפרסום לעיתונות הכריז אז ברנסון שהניסויים ייערכו בשיתוף חברת בואינג. לדבריו חברת וירג'ין תשקיע בפיתוח הזה שלושה מיליארד דולר. סכום השווה לכל רווחיה הצפויים של חברת התעופה במהלך העשור הקרוב.
כיוון המחקר אמור להיות ייצור דלק תעופה מחומרים טבעיים, מצמחים ולא ממוצרים מבוססי נפט כפי שנעשה עד כה. התוכנית הגרנדיוזית הזו זכתה מיד להתקפות קשות מצד פעילי איכות סביבה שחוששים שכדי לגדל, למשל, את כמויות התירס העצומות שיידרשו יבוראו שטחי יער. הרווח, כך הם אומרים, יסתיים בהפסד קשה.

3. האם זה העתיד?
ב-25 באוקטובר 2007 השלים מטוס אירבוס 380A את הטיסה המסחרית הראשונה שלו. דור חדש נפתח בתעופה האזרחית. המטוס טס מסינגפור לסידני אוסטרליה. עלסיפונו ישבו 471 נוסעים. כל הכרטיסים נמכרו באתר איביי והכניסו לצדקה יותר ממיליון ורבע דולר.
בחברת איירבוס טוענים שה-380A הוא מטוס הנוסעים השקט ביותר ובעל צריכת הדלק הנמוכה ביותר. פרוייקט ה-A380 נמשך 7 שנים ועלה כ-15.5 מיליארד דולר. 16 חברות תעופה כבר הזמינו מטוסים מסוג זה, ויש לאיירבוס 180 הזמנות בטוחות. אך החברה מודה כי היא צריכה למכור לפחות פי 2 יותר מטוסים כדי שהפרוייקט יהיה רווחי.
בואינג האמריקאית, המתחרה הגדולה של אירבוס, בונה על דגם 787 כעל התשובה שלה לענק האירופי. 871 מטוסים כבר הוזמנו. הדגם הגדול ביותר אמור לשאת 330 נוסעים למרחק 5000 קילומטרים. מדובר במטוס בינוני עם טווח טיסה גדול וניצול דלק יעיל וידידותי לסביבה.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.