תפריט עמוד

מתיחת פנים: שכונות מתחדשות בעולם

בערים רבות ברחבי העולם אפשר למצוא אזורי תעשייה עזובים ושכונות מוזנחות שעברו מתיחת פנים, הקהל הצעיר החל לזרום לשם, נפתחו גלריות, בתי קפה וחנויות טרנדיות. מברלין, דרך לונדון ועד מיאמי - הנה כמה מהשכונות שהפכו לדבר החם הבא

זו תופעה נפוצה בכל העולם – אזורי תעשייה מוזנחים, או שכונות עוני שאכלסו פועלים קשי יום, מהווים מוקד משיכה לסטודנטים ואמנים, בשל שכר הדירה הנמוך. תוך זמן קצר, השכונה מתמלאת באנשים צעירים שמפיחים חיים בשכונה. מקומות בילוי נפתחים, לצד גלריות וחנויות עדכניות. הבתים עוברים שיפוץ מקיף, והשכונה נראית כמו המודל האידיאלי למה שאנחנו מכנים "שיקום שכונות". אם השכונה ממוקמת בעיר תיירותית, היא זוכה לכתבות ולאזכורים מחמיאים במדריכי התיירים, והופכת למוקד עלייה לרגל. בינתיים, מחירי הדיור מאמירים, ואחרי כמה שנים האמנים והסטודנטים שהגיעו לשכונה כבר לא יכולים להרשות לעצמם לגור בה. את מקומם תופס קהל בורגני ומבוסס, בעוד הם ממשיכים לשכונה הבאה.

בחרנו כמה שכונות בערים גדולות ברחבי העולם, שעברו את התהליך הזה בדיוק. חלקן כבר נחשבות לשכונות מבוססות, ועל אף שכבר אין להן את האופי המחתרתי שהיה להן בעבר, הן עדיין מלאות קסם ונעים להסתובב בהן. אחרות עדיין נמצאות בעיצומו של התהליך, כך שאפשר לראות החיים על קו התפר בין השכונה שפעם היתה שם, למה שהיא עתידה להיות.

ברלין: פרנצלאואר ברג
שכונת פרנצלאואר ברג (Prenzlauer Berg) שבמזרח ברלין היתה, כבר מראשית ימיה במחצית השנייה של המאה ה-19, מעוז של אינטלקטואלים, אמנים וסטודנטים, למרות שהיא יועדה להיות שכונה של בני מעמד הפועלים. במהלך השנים השנה סבלה השכונה מהזנחה, אבל אחרי איחוד ברלין זכתה לפריחה מחודשת, רבים מהמבנים בשכונה שופצו וחזיתותיהם נצבעו בצבעים בהירים. חלק מהמבנים הושארו כמו שהם ומאפשרים הצצה על פלנצאואר ברג של פעם.


בשנים האחרונות הרבה זוגות צעירים עברו לשכונת פרנצלאואר ברג בברלין

היום זהו אחד הרבעים הכי פופולריים של ברלין, עם אינספור פאבים, בתי קפה אופנתיים, מסעדות טבעוניות, גלריות וחנויות קטנות של בגדי וינטג', ספרים ותקליטים. בעקבות עליית מחירי הדיור, רבים מהסטודנטים ברחו לאזורים זולים יותר, ואילו לשכונה הגיעו מהגרים מאירופה ומארצות הברית, לצד זוגות צעירים ומבוססים. בשנים האחרונות היה בשכונה בייבי בום, והיום אפשר לראות בה הרבה מגרשי משחקים וחנויות של בגדי ילדים, מה שבעבר היה חיזיון נדיר ממש.


למרות המחירים המאמירים, פרנצלאואר ברג עדיין נחשבת לטרנדית ועכשווית


מה לראות ואיפה לבלות:
עם מוקדי העניין המרכזיים בשכונה ניתן למנות את בית הקברות היהודי, בו קבור, בין היתר, הצייר מקס ליברמן; את מגדל המים ואת פארק מאואר (Mauer Park), הריאה הירוקה של השכונה, שבכל יום ראשון מתקיימות בה הופעות רחוב ופועל בה שוק פשפשים פופולרי. בשעות אחר הצהריים של יום ראשון מתקיימות באמפי תיאטרון שבפארק מסיבות קריוקי חינמיות והמוניות. רחוב הבילויים המרכזי של השכונה הוא רחוב Kastanienallee, שבו המון מסעדות, בתי קפה וחנויות מדליקות. ה- KulturBrauerei היא מבשלת בירה מהמאה ה-19 שהוסבה למרכז תרבות עם בתי קפה, מסעדות, אולם קולנוע ואולם קונצרטים. כתובת: Sredzkistr. 1


המוני צעירים מבלים בפארק מאואר, הריאה הירוקה של פרנצלאואר ברג


רומא: מונטי
במשך תקופה ארוכה היתה שכונת טרסטוורה השכונה הכי טרנדית ברומא, והיוותה דוגמה מצוינת לשכונה שידעה עבר עגום ומוזנח והווה נוצץ. בשנים האחרונות, טרסטוורה הפכה לאתר חובה עבור מיליוני התיירים שפוקדים את העיר ואיבדה את האופי האותנטי שלה, והמקומיים עברו לגלות מקומות חדשים, כמו רובע מונטי (Monti), שנחשב היום לדבר החם הבא. האמת היא, שמי שאומר שמונטי הוא רובע חדש חוטא במידה רבה לאמת. רובע מונטי הוא הרובע הראשון של רומא, ובו היה ממוקם הפורום רומאנום, שהיווה את מרכז החיים של האימפריה הרומית. באותה תקופה זה לא היה המקום הטוב ביותר לחיות בו – הרובע יושב בצפיפות על ידי עניי העיר, וכאן רבות מזונות רומא מצאו את פרנסתן. בימי הביניים, בשל ריחוקו מנהר הטיבר וסתימתן של אמות המים הרומיות, תושבים רבים זנחו את הרובע והוא נזנח (אם כי לא ננטש לחלוטין). בסוף המאה ה-19, עם איחוד איטליה, החלו ליישב מחדש את הרובע, ובתקופת השלטון הפשיסטי נהרסו חלקים רבים ממנו והוא שינה את פניו.


שכונת מונטי ברומא. הקולוסיאום נמצא מעבר לפינה | צילום Moyan Brenn ©

בשנים האחרונות יותר ויותר אמנים וצעירים גילו את הסמטאות הצרות של הרובע, את הכיכרות הציוריות ובעיקר את מחירי הדיור הזולים ביחס למיקום המרכזי. היום הרובע גדוש בברים אופנתיים, מסעדות מסורתיות וחנויות של מעצבים צעירים, ונחשב לרובע הכי אופנתי ויצירתי בעיר. יחד עם זאת, התהליך בעיצומו כך שהאוכלוסייה בשכונה עדיין מגוונת, וכוללת גם משפחות וקשישים, ולצד חנויות שמוכרות בגדי וינטג' אפשר לראות פה גם את החנות של הסנדלר או של משחיז הסכינים.

מה לראות ואיפה לבלות: במונטי באמת לא חסר מה לראות – בשכונה ובסביבתה יש ריכוז גבוה של אתרים היסטוריים וארכיאולוגיים, כמו הפורומים הקיסריים, הקולוסיאום, עמוד טריאנוס וארמון הלטראנו, שנבנה במאה הרביעית ושימש כמשכנם של האפיפיורים במשך אלף שנה. בנוסף, יש ברובע כנסיות מעניינות רבות, כמו כנסיית סן פייטרו אין וינקולי שבה נמצא הפסל משה של מיכלאנג'לו.

הסמטאות הצרות של מונטי גדושות בפאבים, מסעדות וחנויות מדליקות. בשל הטרטוריות המסורתיות רובע מונטי נחשב לאחד המקומות המובילים ברומא ליהנות בהם מארוחה טובה. לצד אלה יש במונטי הרבה ברים ומועדונים, כשאחד ממקומות הבילוי הפופולאריים הוא מועדון הג'אז Charity cafe. צעירי האזור אוהבים להיפגש בפיאצה דלה מדונה די מונטי, כיכר קטנה ומקסימה שבליבה מזרקה. במקום לבלות באחד מברי היין הרבים שבסביבה אפשר לשבת בערבי הקיץ החמים על מדרגות הכיכר עם בקבוק יין ביד, ממש כמו שעושים המקומיים.

ניו יורק: וויליאמסבורג
שכונת וויליאמסבורג (Williamsburg) שבברוקלין הוא אחת הדוגמאות המובהקות ביותר לשכונה שעברה מתיחת פנים רצינית והפכה משכונת פשע אפרורית לשכונה אופנתית, צבעונית ומלאת חיים, שהיום כולם רוצים לגור בה ולטייל בה.


וויליאמסבורג בברוקלין היא אחת הדוגמאות המובהקות למתיחת פנים מוצלחת

לוויליאמסבורג יש היסטוריה ארוכה – היא היתה שכונה תעשייתית ולא מושכת, שבעקבות פתיחת גשר ווילאמסבורג ב-1903 הפכה לאחת השכונות הצפופות בעיר. בהמשך הגיעו אליה מהגרים רבים, בהם יהודים חסידים רבים. בשנות השבעים הפכה ווילאמסבורג לשכונת פשע, ותושבי ניו יורק, וכמובן גם התיירים, נמנעו מלהגיע אליה אם זה לא היה הכרחי. במובן מסוים, השנים הקשות האלה הן שתרמו למעמדה של ווילאמסבורג כיום. מחירי הדיור באזור צנחו, במקביל לעליית המחירים במנהטן, ולאט לאט החלו להגיע לשכונה אמנים ששכרו במקום דירות ולופטים במחירים מוזלים ונהנו מהקרבה למנהטן. עם בואם של האמנים השכונה החלה לשנות את פניה – הבתים שופצו, חזיתותיהם נצבעו, גלריות נפתחו וגם מקומות בילוי. השכונה הפכה לאבן שואבת גם למוזיקאים, עם מועדונים רבים של מוזיקה אלטרנטיבית.

בינתיים, עם הפיכתה של וויליאמסבורג לדבר החם הבא, גם מחירי הדירות באזור עלו, והשכונה התחילה למשוך קהל מבוסס, אבל עדיין מדובר באחת השכונות הבולטות בעיר בכל מה שקשור לתרבות אלטרנטיבית, ממש כפי שהיו פעם הסוהו או הוילאג'. יש פה המון מקומות בילוי, חללי הופעות, תיאטראות, תערוכות, מסיבות מחתרתיות ואווירה יצירתית להפליא.  מה שהופך את השכונה למעניינת במיוחד הוא האוכלוסייה המגוונת שבה, כך שלצד היפסטרים בלבוש מעודכן עדיין אפשר לפגוש בה חסידי סאטמר בלבוש אופייני.


אופניים בחלון בית קפה בוויליאמסבורג – מסימני השינוי

מה לראות ואיפה לבלות: שדרת ברדפורד היא הלב הפועם של השכונה, ויש בה חנויות ספרים, עיצוב ומוזיקה, מועדוני הופעות, מרכזי יוגה, בתי קפה אופנתיים ומסעדות צמחוניות.  בוויליאמסבורג יש כמה פארקים וריאות ירוקות. באיסט ריוור פארק אפשר לתפוס שלווה ליד הנהר וליהנות מהנוף של מנהטן. בימי ראשון פועל במקום שוק פשפשים פופולרי.

שורדיץ', לונדון
שכונת שורדיץ' (Shoreditch) שבמזרח לונדון ידעה פריחה בתקופה הויקטוריאנית כמרכז של חיי תרבות ובילויים. בתקופה ההיא פעל פה אחד מהתיאטראות הגדולים בלונדון, The National Standard Theatre, לצד אולמות קונצרטים ומוזיקה. ג'ק המרטש גם הוא פעל בשכונה בתקופה ההיא, וככל הנראה מצא את כמה מקורבנותיו בברים המקומיים. במהלך השנים הפכה שורדיץ' לשכונת מצוקה ופשע, אבל בשנות השמונים התחילו להגיע אליה אמנים צעירים, והמחסנים הישנים הוסבו לגלריות ולמועדונים מחתרתיים. כיום זוהי אחת השכונות הכי יצירתיות ואמנותיות בלונדון, מה שניכר יותר מכל בקירות הבתים שמעוטרים בגרפיטי צבעוני, סיסמאות אקטיביסטיות וגם ציורי קיר מרשימים של אמני רחוב בולטים, כמו בנקסי, אחד מאמני הרחוב החשובים בעולם.


מסעדה בשורדיץ', אחת מיני רבות בשכונה המתחדשת

מיאמי: ווינווד
שכונה נוספת שמפורסמת בקירות הצבעוניים שלה היא ווינווד (Wynwood) במיאמי. עד לפני שנים לא רבות ווינווד היתה שכונה אפרורית, ללא מוקדי עניין מיוחדים, אשר זכתה לכינוי "סן חואן הקטנה" בשל אחוז גבוה של מהגרים מפורטו ריקו. באמצע העשור הראשון של שנות האלפיים התחילו להגיע למקום אמנים שציירו על קירות הבתים והפכו את המחסנים והמפעלים הנטושים בשכונה לגלריות, חללי הופעות, מסעדות ובתי קפה. בניגוד לשכונות אחרות, בהן התהליך הזה של הפיכת שכונה מוזנחת למוקד משיכה לאמנים ויוצרים היה ספונטני, בווינווד היה מדובר במהלך מתוכנן ומאורגן שמטרתו היתה לשנות את פני השכונה. המהלך הזה הצליח, והיום ווינווד היא אחת מהשכונות המעניינות והצבעוניות במיאמי, ובמיוחד רובע האמנויות שבשטחה, Wynwood Art district, שבו למעלה מ-70 גלריות, חמישה מוזיאונים, מתחמי אמנות, סטודיואים לאמנות ועוד.


ציור קיר מושקע להפליא בווינווד. השכונה מתהדרת באוסף אדיר של ציורי קיר

מה לראות ואיפה לבלות:
רובע האמנויות של ווינווד הוא, כאמור, מוקד המשיכה העיקרי של האזור. מאחר והיצע הגלריות באזור כל כך גדול, כדי להגיע למקום בשבת השנייה בכל חודש, אז מתקיימים במקום סיורי הליכה מודרכים בין הגלריות בשכונה, שמוקדשות לשלל תחומים – ציור, פיסול, צילום, קרמיקה ועוד. בזמן הסיורים יש ברחובות ווינווד אווירה של הפנינג, עם מוזיקה והופעות. בווינווד האמנות נמצאת גם ברחוב, עם אחד מהאוספים הגדולים בעולם של ציורי קיר. בין לבין אפשר לבקר בחנויות לממכר עתיקות, לאכול ארוחה טובה או לשבת למשקה באחד מהברים האופנתיים שבשכונה.


שוק הפשפשים הגדול ביותר בהולנד באמסטרדם נורד

אמסטרדם: אמסטרדם נורד
במרחק חמש דקות של שייט במעבורת מהתחנה המרכזית של אמסטרדם, נמצאת שכונת אמסטרדם נורד (Amsterdam Noord) שהיא, נכון לעכשיו, השכונה הכי יצירתית בעיר, ממש כפי שהיו בעבר היורדן או הפייפ. בעבר שכנה במקום מספנה, ובשנים האחרונות אמנים התחילו לגלות את הפוטנציאל הטמון בהאנגרים שנותרו ללא שימוש, והפכו אותם לגלריות, חללי הופעות, מרכזי תרבות אלטרנטיבית, מסעדות וסקייטפארק. אפילו האולפנים של MTV התמקמו פה. אמסטרדם נורד אמנם לא מציעה את נופי התעלות, הגשרים והבתים העתיקים שאפשר למצוא במרכז העיר, אבל מדובר בשכונה מרתקת שבכל רגע קורה בה משהו מעניין, בין אם מדובר בהופעות, תערוכות, מסיבות או פסטיבלים. מי שיגיע למקום על אופניים, וזו הדרך הנעימה ביותר לתור את השכונה, ימצא שבמרחק דיווש קצר אפשר להתרחק מהמקומות עם האופי התעשייתי משהו ולהגיע לאזורים ירוקים ופסטורליים עם כפרים קטנים, תעלות ובתי חווה.


פסטיבל במזח NDSM באמסטרדם נורד. תמיד קורה במקום משהו מעניין

מה לראות ואיפה לבלות:
מרכז העניינים הוא מזח NDSM, שבו מרוכזות מרבית סדנאות האמנים והגלריות באזור. המזח מארח לאורך השנה פסטיבלים אלטרנטיביים רבים. זהו גם אחד המקומות הטובים ליהנות מארוחה טובה, עם ריכוז גבוה של מסעדות, פאבים ובתי קפה ממש על קו המים. במרחק חמש דקות הליכה מהמזח מגיעים ל- IJ-hallen, שהוא שוק הפשפשים הגדול ביותר בהולנד עם למעלה מ-750 דוכנים. מכון הקולנוע EYE נמצא גם הוא באזור ומציע מבחר עצום של סרטים לצד תערוכות ותצוגות שמוקדשות לעולם הקולנוע. אחד ממרכזי התרבות המעניינים בשכונה הוא De Tolhuistuin, חלל גדול שבו מתקיימות תערוכות, הרצאות והופעות של מוזיקה תיאטרון ומחול. בשביל אווירה קצת שונה כדי להרחיק ולהגיע לאזורים היותר פסטורליים של אמסטרדם נורד, בהם יש כפרים קטנים וציוריים, תעלות מים ושדות.


צילומים בכתבה: פליקר – Geir Halvorsen, Loozrboy, New York City Department of Transportation, Moyan Brenn, d4yw41k3r, Christ DiGiamo, James Morris, KylaBorg, Rafale Tovar, Jos van Zetten, Magnus Franklin, EL Gringo

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.