תפריט עמוד
תצוגה ארכיאולוגית חדשה שהקימה רשות העתיקות מציגה את התפתחות אמצעי המסחר שהיו מקובלים בעולם באלפי השנים האחרונות. התערוכה, שמוצגת בבניין משרדי בנק מזרחי טפחות ברמת גן, כוללת כ-250 חפצים, בהם מטבעות עתיקים, משקולות ששימשו למדידת מוצרים כמו בקר ותבואה, ומתכות ששימשו לתשלום לפני המצאת המטבע.

למרות שנדמה כי כסף ומטבעות היו איתנו מאז ומתמיד, הרי שלמעשה השימוש במטבעות החל לפני 2,700 שנה, בעוד שקודם לכן השתמשו בחפצים בעלי ערך מוסכם בסחר חליפין. בתערוכה ניתן להיווכח כי יוקר המחייה הוא לא מושג בן ימינו: במאה הראשונה לספירה שכר יומי של רב היה שני דינר כסף, כיכר לחם עלתה 16 פרוטות ברונזה (דינר היה שווה 192 פרוטות), אמפורת שמן זית עלתה ארבעה דינר כסף, ביקור בבית מרחץ עלה פחות מפרוטה, אולם ערכת קוסמטיקה של אישה עשירה יכולה היתה להגיע לשווי של כ-500 מטבעות זהב!

רוברט קול, אוצר התערוכה מטעם רשות העתיקות, מספר כי בעת העתיקה היהודים היו בין העמים היחידים שהתנגדו להצגת דיוקן השליט על מטבעות, וזאת בשל הדיבר האוסר על עשיית פסל ותמונה. על כן, במטבעות יהודים שמוצגים בתערוכה אפשר לראות במקום דיוקנאות, סמלים תנ"כיים וכתובות שהזכירו את המשכיות בית דוד.

מוצג מיוחד בתערוכה שבבנק מזרחי טפחות הוא דימות (צילום מיוחד) של חוזה הלוואה ומשכנתה נבטית עתיקה, משנת 94-93 לספירה. החוזה, הכתוב בארמית-נבטית על גבי פפירוס, התגלה בשנת 1961 על ידי פרופ' יגאל ידין במדבר יהודה, ובו גבר נבטי מבטיח להחזיר לאשתו הלוואה שלקח מהנדוניה שלה. המושג "משכן" מופיע בתעודה כמה פעמים.

התצוגה תהיה פתוחה לקהל עד סוף החופש הגדול (31 באוגוסט), בבניין המשרדים של בנק מזרחי טפחות, רח' ז'בוטינסקי 7, רמת גן.


לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.