תפריט עמוד

טיול בפיליפינים – אקשן בלי הפסקה

טרקים בין טרסות אורז מופלאות, ביקור בכפרים הרריים שרק בשנים האחרונות נפתחו בפני זרים, רפטינג, גלישה במפלים, חתירה בקיאקים בין איים. טיול בפיליפינים הוא הרבה יותר מחופים חלומיים, למרות שגם כאלה לא חסרים כאן

מה אתם יודעים על הפיליפינים? סביר להניח שלא הרבה. מן הסתם כמה עובדות גאוגרפיות – שזאת מדינת איים השוכנת באוקיינוס השקט, מדרום-מזרח ליבשת אסיה, ואולי גם שמעתם על החופים הקסומים וטרסות האורז המרשימות. עכשיו הגיע הזמן להכיר: אלפי האיים המרכיבים את הפיליפינים מציעים אינספור אפשרויות טיול, פעילויות אקטיביות – מטרקים, דרך סנפלינג במפלים ועד רפטינג, ונופש בחופים יפהפיים. לפניכם, על קצה המזלג, הצעה לכמה דברים נהדרים שאפשר לעשות ולראות בפיליפינים. מסלול טיול מהסוג המוצע כאן מצריך שבועיים לפחות, וכמובן אפשר להאריך את השהות ולהוסיף טרקים בין כפרים וטרסות אורז בצפון המדינה, נופש מפנק באי פלוואן שבמערב הפיליפינים, וגם מגוון גדול של פעילויות מלהיבות – מצניחה חופשית ועד שחייה עם כרישי לוויתן (הצעות נוספות – ראו במסגרת בסוף הכתבה). כך או כך, קרוב לוודאי שתתאהבו במדינת האיים הזאת ותתקשו לעזוב.

טרסות אורז ואוויר הרים

את הטיול שלנו נתחיל בצפון האי לוזון, באזור טרסות האורז המפורסמות, לשם מגיעים בטיסה ממנילה אל שדה התעופה קוואיאן ובנסיעה של כארבע שעות עד העיירה בנאווי (Banaue). טראסות האורז של בנאווי הן חלק ממערכת של טרסות האורז של שבט האיפוגאו, הכלולות ברשימת אתרי המורשת העולמית של אונסקו. הטרסות מכונות "פלא תבל שמיני", וכשתראו אותן תבינו למה. המבנה המרתק של הטרסות, השוכנות בגובה שבין 700 ל-1,500 מ' מעל פני הים, ממחיש את כושר ההמצאה של בני שבט האיפוגאו ואת חכמתם ההנדסית. מדהים עוד יותר לגלות מתי הוקמו – יש הסוברים שהן נבנו לפני כאלפיים שנה.

טרסות האורז של בנאווי. פלא חקלאי-הנדסי ואתר מורשת עולמית | צילומים בכתבה באדיבות טוריסמו פיליפינו

טיול באזור כולל ביקור בכפר קאמבולו ובטרסות האורז המיוחדות שלו, הבנויות בצורה שונה מזו של בטאד. אפשר לצאת לטרק רגלי מקאמבולו לבטאד, שאורך כשלוש שעות, ולטפס לתצפית המשקיפה על הטרסות של בטאד, משם אפשר לראות את ה"אמפי" המפורסם ואת העמק המרהיב. אם תרצו להמשיך ללכת, כשעה וחצי הליכה מובילה אל מפלי טאפייה, הנשפכים מגובה רב לבריכה טבעית ענקית. אפשר לשחות כאן, אבל בזהירות – הבריכה עמוקה ויש זרמים חזקים ליד המקום בו המפל נופל.

אחרי לילה בגסט-האוס בבטאד (Batad) אפשר לבחור בהסעה לעיירה סגדה (Sagada) או להאריך את הטרק לכמה ימי הליכה בין הכפרים ובסופם להגיע לעיירה הפסטורלית. בסביבת סגדה תוכלו להתנסות בפעילות מהנה במיוחד – קניונינג. טיולי הקניונינג פעילים בין החודשים אוקטובר למאי, כשהזרימה טובה אך לא חזקה מדי. הטיול מתחיל במפגש עם המדריך בשעת בוקר מוקדמת (יש המעדיפים להתחיל לפני הזריחה…), משם הולכים כשעה וחצי אל הקניון, כשבדרך עוברים כפרים מבודדים, חלקות של ירקות, טרסות אורז ועצי אורן המאפיינים את האזור הקריר. במהלך הטיול בקניון קופצים, שוחים, עושים סנפלינג ממפלים ועוד – יום חוויתי מאוד.


נסיעה מקומית: בדרך בין בנאווי לסגדה

כדאי להקדיש זמן גם לעיירה עצמה, שהאווירה בה מזכירה את זו שבעיירות אירופיות קטנות, עם רחובות שלווים וחנויות ומסעדות בפינות הרחוב. האוויר באזור הזה קריר ורענן, עם ניחוח אורנים, פני השטח סלעיים ויש כאן מפלים יפים. טרסות האורז והקברים התלויים מעניקים למקום את טעמו הייחודי השייך רק לו.

בין האתרים המפורסמים בסגדה נזכיר את מערת סומגינג (Sumaguing), חלק ממערכת מערות שבה אפשר לטייל מתחת לאדמה, בבריכות שגובה המים בהן משתנה. הטיול התת קרקעי כולל זחילות וקפיצות, בהחלט טיול מאתגר ובלתי נשכח. אתר הקברים התלויים מהווה חלק מהתרבות המקומית יותר מאלפיים שנה והמנהג של תליית המתים מושך אל אזור נידח זה מבקרים מקומיים וזרים כאחד.

בין בנאווי לסגדה: טרסות אורז, חלקות חקלאיות, כפרים קטנים נחבאים בחמוקי ההרים

המקעקעת האחרונה

היעד הבא שלנו הוא הכפר הזעיר בוסקאלן (Buscalan), החבוי בין הרי רכס הקורדיירה סנטרל. בכפר הזה חיה וואנג אוד, אישה אגדית בת כ-95, האחרונה בקהילה המקומית אשר עדיין יודעת את סודות הקעקוע הידניים, אומנות עתיקת יומין שהולכת ונכחדת מהעולם. גם אם אתם לא רוצים קעקוע משל עצמכם, צפייה בתהליך הקעקוע הידני מרתקת להפליא.
האזור המבודד הזה, במחוז קלינגה, היה סגור במשך שנים ארוכות בפני מבקרים מבחוץ הן בשל מלחמות שבטים שהתרחשו בו והן בשל חוסר תשתיות. בשנים האחרונות הוא מתחיל להיפתח, וכך אפשר להיחשף לתרבויות עתיקות ולנופים שלא מן העולם הזה, טרסות אורז מדהימות שהיו חבויות עד עכשיו בפני העולם ואנשים חביבים ומסבירי פנים, שקשה להאמין שנהגו להילחם אלה באלה במלחמות עקובות מדם.

ואם אתם רוצים עוד קצת אקשן: נהר הצ'יקו (Chico), המכונה על ידי המקומיים "נהר החיים", נמתח לאורך כ-175 ק"מ במחוזות איפוגאו, בנגט, מאונטיין וקלינגה. הוא נחשב ליעד רפטינג ברמה עולמית, עם דרגות קושי מגוונות. מסלול האולאלים (ullalim) מתאים למתחילים, בעוד שמסלול המאטאגואן (mataguan), השוצף והקשה יותר לניווט, מועדף על חותרים מנוסים ומקצועיים. לא משנה באיזה מסלול תבחרו, רפטינג בנהר צ'יקו הוא חוויה מרעננת ומלאת אדרנלין.

רפטינג בנהר הצ'יקו. יש מסלול המתאים למתחילים ומסלול שוצף וקשה יותר לניווט, המתאים לשייטים מנוסים

אחת האפשרויות המצוינות לטייל במחוז קלינגה היא בג'יפים, שנוסעים בדרכים הרריות ומתפתלות ומביאים אתכם לכפרים הנידחים ביותר (עם הליכות קצרות אל האתרים השונים שבדרך). את הטיול מתחילים בטיסה פנימית ממנילה אל צפון לוזון, לשדה התעופה של טוגיגראו, ומשם אפשר לצאת לטיול ג'יפים של שבוע. מי שרוצה לחסוך את מחיר הטיסה, יכול להגיע לצפון באוטובוס לילה.

אישה כובסת בגדים בנחל. טיול במחוז קלינגה מהווה הזדמנות להכיר מקרוב את החיים בכפרים הנידחים

חיים בעבר

מלוזון נעבור לפלוואן, שנחשב בעיני רבים לאחד האיים היפים בעולם. כאן אפשר לבקר בכפרים של בני שבט הבטק, החיים במרכז האי ובצפונו. לא הרבה ידוע על מקורותיו של השבט הזה, יש סברה שהם משתייכים לקבוצות הנגריטוס או לקבוצות שהגיעו מאינדונזיה או אפילו מאיי אנדמן.

בביקור בכפרי הבטק תוכלו לראות גם כיום נשים חשופות חזה ולהכיר את המנהגים האותנטיים שהתושבים מקיימים ואת אורח חייהם הפשוט והמנותק. הביקור בשבט אורך יום שלם והוא כולל טרק הלוך וחזור מהכפר. ההליכה אל הכפר אורכת כשלוש עד ארבע שעות והיא אינה קשה אך היא דורשת מאמץ מסוים וכוללת מעבר בכמה נהרות – בהחלט דרך חווייתית מאוד למטיבי לכת. בכפר עצמו אפשר לשוחח עם המקומיים, עד כמה שתוכלו לתקשר עמם, להתרשם מאורח החיים שלהם ומהסביבה לא השתנתה לאורך מאות שנים.


אישה משבט הבטק. ההגעה לכפר מצריכה הליכה של כמה שעות לכל כיוון

לדלג בין האיים

עכשיו הגיע הזמן ליהנות מהחופים הנהדרים של הפיליפינים. אחד המקומות המושלמים לכך נמצא באל נידו (El Nido), גן עדן חלומי בצפון האי פלוואן, שזוכה לשבחים רבים מצד מגזיני תיירות מובילים בעולם. העיירה אל נידו, השוכנת כ-420 ק"מ דרומית-מערבית ממנילה, נמצאת מול מפרץ מדהים, עם איים מבודדים, חופים לבנים, לגונות חבויות ומצוקים עצומים הנישאים לגובה רב.

דילוג בין האיים, בסירה או בקיאק, מאפשר לגלות את הקסם המיוחד של כל אי

אחרי שתקבלו את מנת החוף הדרושה לכם, הדבר הבא שכדאי לכם לעשות הוא דילוג בין איים – איילנד הופינג. ישנם כמה איים שכדאי לבקר בהם, כל אחד ייחודי בפני עצמו וכולם חולקים את אותו יופי מיוחד, שהופך את אל נידו למקום שלא תרצו לעזוב לעולם… אפשר ללכת לאיבוד בקסם של הנופים, החופים המושלמים, מגוון של צוקי אבן גיר, צבע המים והשרטונים שישאירו אתכם פעורי פה. ואם חוף אחד לא מספיק לכם, עלו על הסירה ובקרו באיים אחרים.

דרך נוספת, מאתגרת יותר אבל מהנה לא פחות, היא לטייל בין האיים בקיאקים. התחילו בחתירה לעבר האי קדלאו, הנמצא מול העיירה, ואם כוחכם עדיין במותניכם, תוכלו לחתור משם לאיים נוספים במפרץ. אפשר להאריך את טיול הקיאקים ליומיים, כולל לינה באוהלים על אחד האיים.

וגם זו דרך לעבור מאי לאי: אומגה בין האיים באל נידו

צריכים קצת מנוחה אחרי הדילוגים בין האיים, החופים והלגונות היפהפיות? נופש בבקתה על אי מבודד, אולי כזו העומדת על כלונסאות בתוך המים, זה בדיוק מה שיסגור את הפינה… רשת המלונות El Nido Resorts שבצפון פלוואן פועלת יד ביד עם הממשלה הפיליפינית למען שימור הסביבה וניהול אקולוגי. בתי המלון שמפעילה הרשת הוכרזו על ידי CNN כיעד החופים הטוב ביותר בפיליפינים, הם נמצאים ברשימת הריזורטים האקולוגיים הטובים ביותר באסיה של טרוול אנד ליזר מגזין והוזכרו במוסף של הניו יורק טיימס כאחד האתרים התיירותיים היפים בעולם. כשתרבצו על החול הלבן, תבוננו במצוקים המיתמרים מעליכם ותתמלאו בכל היופי מסביב – תבינו את הסיבה לכל השבחים הללו. אין ספק שגם אתם תחשבו שאין כמו הפיליפינים.

מלון של רשת אל נידו רזורטס בצפון פלוואן, אחד הריזורטים האקולוגים הטובים בעולם

באוויר, בים וביבשה

המסלול שמוצע כאן הוא רק טיפה בים הפעילויות שתוכלו להתנסות בהן במהלך טיול בפיליפינים. הנה עוד כמה דברים שאפשר לעשות באיים:טיול טרקטרונים וטרק ללוע הר הגעש פינטובו. פינטובו (Pinatubo) הוא חלק משרשרת הרי געש הפרושה לאורך החלק המערבי של קצה האי לוזון. זהו אחד מאתרי התיירות הטובים במדינה, שמושך אלפי תיירים בכל שנה. הטיול מתחיל בנסיעה של כשעה ויותר בטרקטורונים עד לנקודת ההתחלה של הטרק. מכאן הולכים כשעה וחצי לכל כיוון. בלוע ההר יש אגם מקסים שאפשר לשוט בו.צניחה חופשית באי סבו. מטוס קל ממריא מהאי בנטיאן, אחד היפים באזור, והקפיצה מתבצעת מגובה של כ-10,000 רגל. כדקה של טירוף חושים שבה צוללים מטה-מטה עד שהמצנח נפתח והנוף המדהים של איי הפיליפינים נפרש למרגלותיכם.

גלישת גלים באי שירגאו. מחוז שירגאו, המוכר בשם הפופולרי קלאוד 9 (cloud 9), הוא ביתם של כמה מהגלים הטובים ביותר בעולם לגלישה והוא מדורג במקום גבוה בסצנת הגלישה העולמית. גלישה על גלי קלאוד 9 היא חלומו של כל גולש, אבל דרושות הרבה שעות אימון והרבה סבלנות כדי להצליח לרכוב על הגלים האדירים האלה.

שחייה עם כרישי לוויתן בדונסול. בכפר המנומנם דונסול (Donsol) שבמחוז סורסוגון (Sorsogon) תוכלו לשחות לצד להקות של כרישי לוויתן, הדג הגדול בעולם. הענקים העדינים הללו, שנקראים בפי המקומיים "בוטנדינגס" (butandings), מגיעים למפרץ דונסול בעקבות הפלנקטון והקריל שמשמשים להם למזון והם נשארים באזור כשבעה חודשים בשנה. לא נדיר לראות להקות של עשרות פריטים, מ-15 ועד 40. סוכנויות טיולים מקומיות מציעות חבילות שייט לצפייה ולשחייה לצד הענקים הכחולים-אפורים הללו (מומלץ להביא אתכם שנורקל למקרה שחסר ציוד בסירה).

נסיעת שטח וגלישת חול באילוקוס. מחוז אילוקוס (Ilocos) התברך בדיונות חול אדירות, המושכות אליהן מטיילים מקומיים ותיירים זרים המבקרים בצפון. זהו גם אתר צילום חביב על במאי סרטים, הדיונות האלו הופיעו, בין השאר, ב"מקס הזועם" וב"נולד בארבעה ביולי". הדרך הטובה ביותר להתרשם מהפלא הטבעי הזה היא ברכב שטח, שאותו ניתן לשכור במקום, כולל נהג. הג'יפ מפלס את דרכו סביב הדיונות, מסתובב, מתעגל ומתגלגל מעלה ומטה על רכסי החול הנישאים. בתום הנסיעה המלהיבה, מגיע הזמן לגלישת חול, התחליף המקומי לגלישה על שלג… כל שצריך הוא קרש עץ ואתם מוכנים לגלוש במורדות, כשהאוקיינוס הכחול מנצנץ לא רחוק משם. הזמן הטוב ביותר לגלישת חול הוא בזריחה או בשקיעה, כשהשמש צובעת את ים החולות האינסופי.

סדנאת בישול בבוהול
. בעת ביקור באי בוהול (Bohol), אחרי טיול בגבעות השוקולד המפורסמות ולפני דילוג בין האיים, תוכלו להתנסות בסדנת בישול אצל משפחה מקומית. הסדנה אורכת כארבע שעות ובמהלכה לומדים להכיר את המצרכים המקומיים ומתנסים בבישול של המנות האופייניות.

טיול טרקטרונים להר הגעש פינטובו

יפתח וקנין – מייסד חברת התיירות טוריסמו פיליפינו, הממוקמת בפיליפינים והמתמחה בבניית מסלולי טיול ייחודיים ברחבי הפיליפינים.

נוודי הים צוללים למעמקים

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.