תפריט עמוד

חב"ד בעולם – לשמור על מנהגים יהודיים בחו"ל

אלפי בתי חב"ד הפזורים ברחבי תבל, גם במקומות הנידחים ביותר, מספקים הכוונה, ייעוץ ועזרה ליהודים המטיילים בחו"ל. מארוחות שבת, דרך חגים ועד עזרה בהשגת אוכל כשר לטיול – בתי חב"ד מאפשרים לשמור על מנהגים יהודיים גם בעת טיול ממושך

נסיעה אל מעבר לים, בין אם לטיול קצר או לשהות ארוכה, מצריכה היערכות מיוחדת בכל הנוגע לשמירה על מנהגים יהודיים בחו"ל. דברים שאצלנו נראים מובנים מאליהם, כמו מועדי כניסת ויציאת השבת, קנייה של אוכל כשר או שמירה על המסורת בחגים – כל אלה עלולים להשאיר את הישראלי בחו"ל נבוך וחסר תשובות. מסיבה זו רבים פונים במהלך השהות בחו"ל לעזרת בתי חב"ד, הפרושים במדינות רבות בעולם.

מטרת בתי חב"ד, כשפי הגדיר זאת המייסד רבי מנחם מנדל שניאורסון, הלא הוא הרבי מלובביץ', היא להוות בית "שמגדלים בו תורה, תפילה וגמילות חסדים". הרעיון מאחורי בית חב"ד פשוט: להעניק סיוע ליהודים בכל מקום בו הם נמצאים בעניינים הקשורים בדת וכן בנוגע לצרכים שונים, לאו דווקא דתיים.

איזה סוג שירותים ותמיכה תמצאו בבתי חב"ד ברחבי תבל? ניקח לדוגמה את בית חב"ד באי הקריבי סנט תומס, אחד מאיי הבתולה האמריקאים. גם בגן העדן הקריבי הזה יש מרכז יהודי, שמנוהל על ידי הרב אשר פדרמן ואשתו הניה. מטיילים יהודים הנופשים בסנט תומס יכולים להצטרף לארוחת שבת אל מול ים הטורקיז; פעמיים בשבוע, בימי שני וחמישי בבוקר, מתקיים מניין ואפשר להצטרף לתפילה, אפשר לקבל המלצות על מלונות הנמצאים במרחק הליכה מבית חב"ד ועל מקומות המוכרים אוכל כשר (דבר שאינו מובן מאליו בקריביים). ולמרות שאין באי הקריבי הקסום מקווה, מי שרוצה לטבול יכולה להתייעץ עם אשת הרב.

בית חב"ד בבנגקוק | צילום: Bridget Coila, flickr

הדוגמה הזאת מצביעה על כך שכמעט בכל פינה בעולם, ולו הנידחת ביותר, יש את מי לשאול לגבי מנהגים יהודיים, להצטרף לארוחות שבת, לחגוג חגים, להתייעץ בנוגע לסוגיות דתיות ובעניינים שאינם דתיים. וזו, כאמור, בדיוק המטרה שלשמה הוקמו בתי חב"ד.

בתי חב"ד הראשונים הוקמו בשנות ה-50 של המאה הקודמת ומכמה מרכזים בודדים צמחה תנועה ענקית: כיום יש יותר מ-3,000 בתי חב"ד ב-75 מדינות, המנוהלים על ידי כ-5,000 שליחים. למרות המטרה הדומה, יש סוגים שונים של בתי חב"ד, המתאפיינים בפעילויות מסוימות או בפנייה לקהל ספציפי. בנוסף לבתי חב"ד הפועלים בתוך קהילות יהודיות מקומיות יש גם בתי חב"ד באוניברסיטאות (נפוצים בעיקר בארצות הברית ובאירופה), אשר תפקידם לסייע לסטודנטים יהודים; בתי חב"ד למטיילים, המתמקדים בסיוע לתרמילאים ישראלים ויהודים (נפוצים בעיקר במזרח הרחוק ובדרום אמריקה); בתי חב"ד הפועלים בבתי חולים, בתי חב"ד המיועדים לקהילות מסוימות, למשל לדוברי רוסית ועוד.

השירותים הניתנים בבתי חב"ד משתנים ממקום למקום, אך על פי רוב הם כוללים שיעורי תורה, סדנאות בנושאי יהדות, הפעלת מקווה, בית כנסת, אירוח בשבתות, ספרייה עם ספרים יהודיים, פעילות בחגים, ייעוץ והכוונה לגבי מנהגים יהודיים ובנושאים כלליים ועוד. בתי חב"ד מנוהלים על ידי שליחים, או כפי שהם מכונים על ידי החב"דניקים – שלוחים. אלו הם בדרך כלל אנשים צעירים, שעוזבים את ביתם ויוצאים ליעדים רחוקים, לעיתים ממש בקצות עולם, מתוך תחושה של שליחות. על השליח מוטל לדאוג לנהל את כל פעילויות המרכז בכוחות עצמו, החל בגיוס כספים ועד הקמת גן ילדים יהודי או מקווה במקום שאין כאלה. גם לנשות השליחים יש תפקיד חשוב – הן עסוקות בארגון פעילויות לנשות הקהילה ולעיתים גם עובדות כמורות לעברית.

חגיגות חנוכה מטעם בית חב"ד בסן פרנסיסקו | צילום: brandi, flickr

הפרישה של בתי חב"ד בעולם מרשימה ביותר. נראה שאין מקום, נידח ככל שיהיה, שאין בו פעילות כלשהי בתחום. תרמילאים רבים מספרים על רגעים מחממי לב שחוו במהלך הטיול בזכות קבלת שבת בבית חב"ד במנאלי שבצפון הודו או סדר פסח שעשו בבית חב"ד בלה פאס, בירת בוליביה. במדינות גדולות יש בתי חב"ד רבים – בארצות הברית, למשל, יש מאות בתי חב"ד, בעוד שבמדינות קטנות ונידחות יכול להיות בית חב"ד בודד.

העזרה והתמיכה שמקבלים מטיילים בחו"ל חשובה לישראלים רבים, ובעיקר לתרמילאים, שאופי הטיול שלהם מכתיב מרחק פיזי וניתוק ממושך מהבית, על כל הקשור בכך. בדף הפייסבוק של בית חב"ד בקטמנדו, נקודת עצירה קבועה לתרמילאים רבים בדרכם לטרקים בהימלאיה, כתב צעיר ישראלי חילוני: "לפני שהגעתי לנפאל לא ידעתי עליכם הרבה, אבל כמות העזרה שנתתם לי היתה אדירה. בזכותכם הצלחתי להגיע למקומות שהפכו את המסע הזה להצלחה אישית".

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

  1. פייגי שולם הגיב:

    אני רוצה לעשות שליחות – זוג עם תינוקת.
    פסח הקרוב,
    אולי הלאה לשנה או יותר
    למי פונים בהקשר?

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.