תפריט עמוד

ואסטו, הפנג שווי ההודי

הפנג שווי הסיני מוכר ופופולרי גם במערב. ה"דבר הבא" הוא כנראה ואסטו, ה"פנג שווי ההודי": עיצוב ברוח עקרונות גיאולוגיים, גיאומטריים, גיאופיזיים, בוטניים וקוסמולוגיים לפי כתבים הודיים עתיקים. החסידים מאמינים שבנייה שגויה יכולה להביא מזל רע, רע מאוד

חידה: מה המשותף למבנים הבאים: הפנטגון (שהיה כזכור בין הבניינים שהותקפו בהתקפת הטרור על ארצות הברית ב־11 בספטמבר), המבנה המרכזי בפרל הרבור (הבסיס האמריקאי שהותקף על ידי היפנים במלחמת העולם השנייה), בניין אדוארד מארה (הבניין הפדרלי באוקלהומה סיטי, שבו היה ב־1995 פיגוע טרור גדול) ובית הספר התיכון קולומביין בקולורדו (שב־1999  נכנסו אליו שניים מתלמידיו וטבחו בתלמידים ובמורים באמצעות נשק חם)?
פרט לכך שהם מייצגים בצורה זו או אחרת אייקונים אמריקאיים מרכזיים ושבכולם אירעו טרגדיות רבות נפגעים, קיים ביניהם מכנה משותף נוסף: כולם בנויים בצורה לא סימטרית, בניגוד לעקרונות הוואסטו, תורת מיקום המבנים ההודית, שמזכירה קצת את הפנג שווי הסינית אך בנויה על עקרונות אחרים.
כדוגמה הפוכה לבניינים חסרי המזל הללו יביאו מומחי הוואסטו מבנים מפורסמים אחרים התואמים את עקרונות הוואסטו, כמו הבית הלבן, גבעת הקפיטול, היכל העצמאות, אנדרטת לינקולן ועוד. אלה מבנים מלבניים, שבצדם הצפון מזרחי מדרון, הקרקע בצדם הדרום מערבי מוגבהת, סביבם ניצבת גדר מלבנית, ובצדם הדרומי וצדם המערבי אין קומת מרתף.
בעבודתי כמעצבת פנים ויועצת ואסטו אני נתקלת בדוגמאות כאלה מדי יום. בין לקוחותי יש אנשים רבים הסובלים ממתח, וכאשר אני רואה את בתיהם אני נוכחת לדעת שהם עוברים על הכללים הבסיסיים ביותר של מדע הוואסטו.
לדוגמה, בדרך כלל אנשים אינם נוהגים לישון עם רגליהם לכיוון דרום. בוואסטו קיים עיקרון שלפיו אין לישון עם הראש לכיוון צפון, משום שהראש הוא הכבד ביותר מכל איברי גופנו. הראש נחשב ה"צפון" של גוף האדם, והרי קטבים זהים דוחים זה את זה. שינה עם הראש לכיוון צפון משפיעה לרעה על מחזור הדם ועל איברי הגוף הרחוקים מהמוח – הם לא מקבלים כמות מספקת של דם, דבר שגורם לכאבי ראש, עצבנות ונדודי שינה.

להחזיר עטרה ליושנה
ואסטו הוא מדע עתיק יומין, המושתת על עקרונות גיאולוגיים, גיאומטריים, גיאופיזיים, בוטניים, ויותר מכל, קוסמולוגיים ושמימיים. שורשי הוואסטו בסטאפּאטיה וֶדה, שהיא חלק מאחת מארבע הוֶודות (הכתבים ההודיים העתיקים). תורת הוואסטו התפתחה בהודו בין השנים 600 ו־300 לפני הספירה, אבל המחקר והשכלול בעקבות התגליות הקדומות נמשכים עד עצם היום הזה.
המטרה של הפילוסופיה הוֶודית היתה קודם כל לגלות את חוקי היקום הנסתרים ואחר כך להתוות לפיהם תבנית לחיי היומיום, מדע שמהווה גשר בין האדם לטבע.
ואסטו הוא מדע הכיוונים, השואף לשלב את חמשת היסודות הטבעיים – אדמה, מים, אוויר, אש ומרחב – ולאזן אותם עם בני האדם והחומרים השונים. "ואסטו שאסטרה" פירושו יצירה של סביבה או מקום מגורים נעימים בשיטה מדעית תוך כדי ניצול היתרונות של חמשת היסודות. השימוש המדעי בַּיסודות יוצר סביבה בעלת שיווי משקל מושלם, התורמת לשיפור הבריאות, העושר וההצלחה.
החכמים ההודים הקדמונים ידעו את סודות השימוש בכל חמשת היסודות שהיקום מורכב מהם, במאפיינים ובהשפעות השונות – השדה המגנטי, כוח המשיכה ועוד – של האדמה, הגלקסיה שברקיע, כיוון הרוחות ומהירותן, האור והחום שמפיקה השמש ובכלל זה השפעות קרניה האולטרה סגולות והאינפרה אדומות, כמות הגשמים ועוצמתם וכן הלאה. את כל אלה ניצלו לטובת האנושות על ידי תכנון והקמה של מבנים למטרות כמו מגורים, תפילה, בידור, חינוך, עבודה, ייצור ועוד.

במהלך המאה ה־19 והמאה העשרים חלו שינויים עצומים בסגנון החיים ובערכי המוסר בהודו כתוצאה מהשפעת התרבות והחינוך המערביים. במאה ה־19 ובתחילת המאה העשרים התמעטו חסידי השיטות הוֶודיות המסורתיות במידה משמעותית. בחוגים הממוערבים נתפסו הגישות הללו כמבוססות על אמונות תפלות והיו מקור למבוכה.
אבל במחצית השנייה של המאה העשרים שבו אינטלקטואלים הודים אחדים לגלות עניין בכתבים ההודיים הקדומים, ומלומדי הדורות החדשים ניסו לפרש, בעזרת נורמות הביקורת והניתוח שהקנה להם חינוכם המערבי, את חוכמת הודו העתיקה. רבים מהם הגיעו למסקנה כי כשנעשינו מודרניים והשארנו את תרבותנו הרחק מאחורינו, התחלנו לסבול ממחלות, מתחים נפשיים ופורענויות אחרות.

אל תעשה:הפנטגון
צילום: אימאג' בנק

עשה: הבית הלבן
צילום: אימאג' בנק

לא לאבד את הצפון
אחד העקרונות החשובים בוואסטו הוא הכיוון שהמבנה פונה אליו, ולא רק לצורך חיסכון באנרגיה. לפי עקרונות הוואסטו, קיים קשר בין המסלולים שכוכבי הלכת חגים בהם ובין כיוון הבית ביחס לצפון. בניין מכל סוג שהוא ימלא את ייעודו בתנאי שהוא פונה לכיוונים המתאימים ובנוי מחומרים מקומיים מתאימים. הדבר מאריך את תוחלת החיים לא רק של המבנה אלא גם של דייריו. היו מקרים שמבנים שלא תוכננו בהתאם לאוריינטציה הרצויה במקום מסוים נהרסו או התבלו הרבה לפני בניינים שבתכנונם הובאו בחשבון הכיוונים המתאימים.
אוריינטציה נכונה של מבנה מושתתת על הבנה של שמונת הכיוונים – צפון, צפון מזרח, מזרח, דרום מזרח, דרום, דרום מערב, מערב וצפון מערב. לכל כיוון יש משמעות ותכונות משלו. העקרונות הבסיסיים של ואסטו שאסטרה מתבססים על שמונה הכיוונים.
אחד מלקוחותי, לדוגמה, התקשר אלי ונשמע מתוח מאוד. הוא סיפר לי שבנו בן ה־15 הולך ויוצא משליטה, ואילו אשתו כמעט ואינה נמצאת בבית. בלי לבקר בביתם שאלתי אותו אם חדרו של הבן נמצא בצד הדרום מערבי של הבית וחדר השינה של ההורים בצד הצפון מערבי. הוא הופתע לשמוע את שאלתי, ולמחרת בא לקחת אותי אל הבית. המציאות תאמה את מה שתיארתי, וביקשתי מהלקוח להעביר את חדר השינה של ההורים לצד הדרום מערבי של הבית ואת חדרו של הבן לצד הצפון מזרחי. הכנסתי גם תיקונים רבים נוספים כגון עיצוב החדר הדרום מזרחי בגוני אדום, וכיום המשפחה חיה באושר.

בשביל תוצאות טובות יש לפעול לפי עקרונות הוואסטו מהשלבים הראשונים. כבר בזמן בחירת המגרש מומלץ להתחשב בצורתו ולזכור שעל המגרש להיות מרובע או מלבני, לעולם לא בצורה א־סימטרית. כמו כן צריך להביא בחשבון את הגודל, השיפוע, הגובה, הזוויות, השקעים והבליטות בפני המגרש ולמעשה את כל היבטיו.
עקרונות חשובים נוספים הם: כל הצמחייה צריכה להיות ממוקמת בצד הצפוני ובצד המזרחי של הבית; מדרגות לולייניות צריכות להתפתל בכיוון השעון, ולא להפך; טיב האדמה; מתי ואיך לבנות את הבית; כיצד לעצב את תוכו, אילו צבעים לבחור; וגם מתי לעבור אליו.

עשה: טאג' מאהאל
צילום: יותם יעקבסון
אל תעשה: טאג' הקטן
צילום: יותם יעקבסון


חידת טאג' מאהאל

חקרתי את טאג' מאהאל, אחד המבנים ההודיים המפורסמים בעולם כולו, ביחס לעקרונות הוואסטו וגיליתי שהוא אכן נבנה בהקפדה מלאה עליהם. עקרונות הוואסטו היסודיים ממליצים למקם את המבנה כך שמצדו הצפון מזרחי יש מים ומצדו הדרום מערבי יש גוף כּבד כלשהו. מיקומו הגיאוגרפי של טאג' מאהאל תואם זאת בדיוק. מצפון מזרח לו זורם הנהר יאמונה (Yamuna), ומדרום מערב לו משתרע אזור הררי. טאג' מאהאל תוכנן בדיוק נמרץ על פי עקרונות הוואסטו עד הפרטים הקטנים כמו העיטורים והקישוטים המגולפים. זוהי הסיבה שהוא זכה לתהילה שכזו. משהושלמה הבנייה של טאג' מאהאל החליט הקיסר לבנות טאג' מאהאל נוסף בצדו האחורי. אולם אם תחשבו על מבנה ההיכל המתוכנן הזה תמצאו שהוא היה הופך את הכללים על פיהם: ההר עומד מצפון מזרח לשטח זה, והמים נמצאים מדרום מערב לו. אם תבקרו בהודו, תראו במו עיניכם את היסודות של אותו מבנה מתוכנן, שבנייתו מעולם לא הושלמה.
קיים בהודו מבנה נוסף, שנקרא "טאג' הקטן" או "טאג' לעניים", והוא העתק כמעט מושלם של טאג' מאהאל. המבנה נקרא בּיבּי קא מקברה
(bibi ka Maqbara). למרבה ההפתעה, מעטים שמעו עליו, בהודו ובעולם. האם באמת מפתיע אותנו לגלות שהוא תוכנן בניגוד גמור לכללי הוואסטו?

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.