תפריט עמוד

המוח שלו המוח שלה – בין גברים לנשים

מדוע אישה זוכרת מריבות שגבר טוען בעקשנות שמעולם לא התקיימו? מה קורה כאשר היא אינה מוצאת את הדרך והוא מסרב לבקש עזרה? על ההבדלים בין המוח הגברי למוח הנשי בסוף שבוע מרתק

הידעתם שנשים משתמשות בכ-20,000 מילים ביום בעוד שגברים משתמשים רק בכ-7,000? ומדוע אישה זוכרת מריבות שגבר טוען בעקשנות שמעולם לא התקיימו? האם יש מוח נשי ומוח גברי? ואם אכן קיימים הבדלים בין מוח נשי למוח גברי, מהי השפעתן של הסביבה, הילדות, החברה והתרבות?

שאלת ההבדלים בין גברים לנשים מעסיקה את בני האדם מאז ראשית התרבות, וגם את הפסיכולוגיה, מאז שבאה לעולם. הבדלים אלו מסבכים ולפעמים אף מערערים את היחסים בין שני המינים. שאלות וסוגיות מסקרנות אלו יעמדו במוקד אירוע התרבות "המוח שלו המוח שלה", המזמין את הקהל הרחב להצטרף למסע אחר – מסע אל נפש האדם.

ב-30 השנים האחרונות הצטרפו לדיון גם מדעי המוח והוסיפו תובנות מרתקות ושאלות חדשות. רבים חולקים על התפיסה שהמוח הגברי שונה מן הנשי, אולם אם אין בסיס ביולוגי לשונות, כיצד נוכל להסביר את קיומם של הבדלים מגדריים רבים?


כבר ברחם אנחנו קולטים מידע באמצעות המוחות תואמי המגדר שלנו, הנבדלים זה מזה באופן משמעותי | צילום: אייסטוק

כבר מרגע ההתעברות, המין שלנו קבוע ואין אפשרות לשנותו. הוא משפיע על כל המערכות בגופנו, כולל המוח. כבר ברחם אימנו אנו קולטים מידע באמצעות המוחות תואמי המגדר שלנו, הנבדלים זה מזה באופן משמעותי. להורמוני המין והסביבה העוברית השפעה על היווצרות המוח והתפתחותו.

ידוע גם כי צורת ההורות של גברים שונה מזאת של נשים. גברים מדברים עם ילדיהם פחות, משתוללים איתם יותר ונוטים להעניק להם יותר עצמאות. אין ספק שחלק גדול מן ההבדלים הללו קשורים לאופן בו גידלו אותנו ולמוסכמות חברתיות. יחד עם זאת, ייתכן שקיים גם מרכיב ביולוגי בהורות שלנו.


צורת ההורות של גברים שונה מזאת של נשים. גברים מדברים עם ילדיהם פחות ומשתוללים איתם יותר | צילום: אייסטוק

מדוע גברים נוטים יותר לאלימות? תגליות עכשוויות לגבי אזורים במוח המשתתפים בפעולות נפשיות, כגון אמפתיה וקשר רגשי, מאששים ומעמיקים את ההבנה של ההבדלים ההתנהגותיים והפסיכולוגיים שבין גברים לנשים. כך ניתן ללמוד כיצד משפיע המגדר על האופן בו אנו מגיבים ללחצים ועל הקשר בין מגדר לדיכאון. בעזרת התגליות הללו, מודלים פסיכואנליטיים מקבלים משנה תוקף, והן מצידן מעשירות את המחקר ומציעות כיווני טיפול חדשים.

סופ"ש "המוח שלו המוח שלה" הוא שיתוף פעולה ייחודי של חברת רעות קשרי תרבות ופרופ' יורם יובל. פרופ' יובל הוא פסיכואנליטיקאי, פסיכיאטר וחוקר מוח, המוכר לרבים מתכניות הטלוויזיה האחרונות "שיחת נפש", "איך להיות מאושר בשישה שיעורים" ו"איך להצליח בשישה שיעורים", הוא גם מחבר של רבי-המכר "סערת נפש" ו"מה זאת אהבה", שבהם הציג, באמצעות תיאורי מקרים, את הישגי השנים האחרונות בפסיכולוגיה, פסיכיאטריה ומדעי המוח. פרופ' יובל עומד בראש מכון המוח לחקר רגשות באוניברסיטת חיפה ושייך לסגל ההוראה של המכון הפסיכואנליטי הישראלי ע"ש אייטינגון בירושלים, ובנוסף נחשב למרצה פופולרי ומבוקש, היודע לדבר בגובה העיניים גם עם הציבור הרחב.


פרופ' יורם יובל. פסיכואנליטיקאי, פסיכיאטר וחוקר מוח

חברת "רעות קשרי תרבות" מתמחה בהפקת סופי שבוע המוקדשים לנושאים מגוונים, בעיקר תרבויות עולם כולל תרבות יהודית-ישראלית. סופי שבוע אלו מתקיימים במשך שלושה ימים מרוכזים ומעניקים חוויה תרבותית בנושא הנבחר. סופי השבוע כוללים מופעים מוזיקליים, הרצאות, הנאה קולינרית ואירוח מפנק ואיכותי בבתי מלון מהטובים בישראל.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.