תפריט עמוד

המדינות השמחות בעולם

מיהן המדינות המאושרות בעולם? מה משותף להן? כמה מדינות לא אירופיות נמנות על עשרת המדינות המאושרות בעולם? ומהי המדינה המפתיעה שנמצאת בעשירייה הראשונה? קבלו את עשר המדינות המאושרות בעולם לפי דו"ח האושר העולמי

האם אתם מאושרים? אושר הוא אמנם דבר סובייקטיבי, אבל יש הרבה גורמים אובייקטיביים שעשויים להשפיע על האושר שלנו, כמו מקום המגורים שלנו. למדינה יש יכולת להשפיע על האושר האנושי – למשל, על ידי תחושת הביטחון האישי והשירותים שהיא מספקת לאזרחיה. יש מתאם בין אלה לבין תחושת שביעות הרצון של אנשים מחייהם. גם שוויון בהכנסות נחשב לאחד הגורמים המשפיעים ביותר על תחושת האושר ונראה ששוויון הכנסות והיעדר פערים הולכים יד ביד עם תחושת אושר. דו"ח האושר העולמי מתפרסם בכל שנה, מאז 2002, ומדרג את המדינות המאושרות ביותר בעולם, על פי שישה פרמטרים: תוצר מקומי גולמי לנפש, תמיכה חברתית (התחושה שיש על מי לסמוך בעת צרה), חופש בחירה,  תוחלת חיים בריאה, נדיבות (שבאה לידי ביטוי בהתנדבות ובתרומות) ואמון (העדר שחיתות בממשלה ובעסקים).

באופן לא מפתיע, מדינות סקנדינביה וצפון אירופה מככבות מזה שנים בראש הרשימה – כולן מדינות עשירות ומבוססות, עם רמת ביטחון אישי גבוהה, תמיכה סוציאלית, שוויון ופערים כלכליים נמוכים ומערכת רווחה מפותחת שמבטיחה שאנשים לא יהיו טרודים בבעיות כמו רעב או מחסור בדיור. איזה עוד מדינות נמצאות בראש הרשימה בדו"ח האושר העולמי האחרון? ומיהי המדינה המפתיעה בדו"ח? המשיכו לקרוא.

לקריאה נוספת:

10. ניו זילנד

רק שתי מדינות מחוץ לאירופה נמצאות בעשירייה הראשונה, אחת מהן היא ניו זילנד – וקל להבין מדוע. אלה לא רק הנופים החלומיים שיגרמו לחוש שאתם בסצנה מתוך שר הטבעות, המרחבים הלא מיושבים והשלווה הגדולה שאפשר לחוש רק במקומות בהם יש יותר כבשים מבני אדם. גם לאמון יש חלק גדול בתחושת האושר של תושבי ניו זילנד. אחד המדדים בדו"ח הוא אמון, כלומר האמון שהאזרח הפשוט חש כלפי ממשלתו. האמון שחשים תושבי ניו זילנד כלפי ממשלתם בכל הנוגע לשחיתות גבוה במיוחד.  לקיווים, תושבי ניו זילנד, יש ציפיות גבוהות ממשלתם בכל הנוגע לשחיתות ואמות מוסר, ונראה שנבחרי הציבור שלהם תובעים מעצמם את אותם הסטנדרטים. דוגמה לכך היא שר הבריאות הניו זילנדי שהתפטר ב-2020 משום שהפר את סגר הקורונה. גם השוויון משחק תפקיד בניו זילנד – הממשלה מקצה חלק ניכר מהתקציב לרווחה – לבריאות נפשית, להפחתת העוני ולתמיכה באוכלוסיות הילידיות. גם רמת השוויון בין גברים ונשים גבוהה – ניו זילנד היתה המדינה הראשונה בעולם לתת זכות בחירה לנשים, כבר ב-1893.

קשה שלא לחוש שלווה בניו זילנד, בה הנופים פסטורליים ויש יותר כבשים מבני אדם

קשה שלא לחוש שלווה בניו זילנד, בה הנופים פסטורליים ויש יותר כבשים מבני אדם

9. לוקסמבורג

כסף אמנם לא יכול לקנות אושר, אבל הוא יכול לאפשר רמת חיים ואיכות חיים גבוהות, ואלו בהחלט יכולות לתרום לתחושת האושר. וזה בדיוק מה שקורה בלוקסמבורג, אחד המדינות הקטנות והעשירות בעולם. התמ"ג בלוקסמבורג הוא מהגבוהים בעולם (לוקסמבורג לרוב מדורגת בשלישייה הראשונה בעולם בכל הנוגע לתמ"ג לנפש), וההכנסות בה הן מהגבוהות בעולם, מה שתורם לתחושת הביטחון הכלכלי של תושביה ולרמת חיים גבוהה. תושבי לוקסמבורג נהנים מגישה למערכת בריאות ציבורית איכותית ויעילה ומתוחלת חיים ארוכה, ומרמה גבוהה של חופש בחירה. גם היציבות הפוליטית ושיעורי הפשיעה הנמוכים תורמים לתחושת ביטחון אישי שמתורגמת לתחושת סיפוק.

לוקסמבורג סיטי, בירת לוקסמבורג, אחת המדינות העשירות בעולם

לוקסמבורג סיטי, בירת לוקסמבורג, אחת המדינות העשירות בעולם

8. שוויץ

לעתים נראה שיש מדינות שזכו בהכל. שווייץ היא אחת מהן. יופי טבעי עוצר נשימה? יש. אויר נקי? יש. תחבורה ציבורית מצוינת? יש. מערכות בריאות וחינך מצוינות? יש. ניקיון מופתי? תחושת ביטחון אישי גבוהה? יש (שיעורי הפשיעה בשוויץ הם מהנמוכים באירופה). זה לא מפתיע אן כן ששוויץ נמצאת תמיד בעשירייה הראשונה ברשימת המדינות המאושרות בעולם. בנוסף, למרות ששוויץ לא הייתה מעורבת באף מלחמה כבר למעלה מ-150 שנה, היא מרושתת בבונקרים ובמקלטים שיכולים להגן על כל האוכלוסייה גם מפני התקפה אטומית, מה שתורם לתחושת הביטחון של תושביה. שוויץ היא גם אחת המדינות העשירות בעולם, והמשכורת החציונית בה גבוהה בכ-75 אחוזים מהמשכורת החציונית של מדינות כמו בריטניה וארה"ב (מה שמעיד גם על כך שפערי השכר בשוויץ נמוכים יותר). אם זה לא מספיק, השוויצרים נהנים מהשוקולד השוויצרי המשובח, אשר מעלה את רמת הסרוטונין שקשור עם שיפור מצב הרוח. הם מפצים על צריכת השוקולד העודפת בהרבה מאוד פעילות גופנית – ההרים והאגמים מזמינים לשלל פעילויות בחיק הטבע – סקי בחורף, הליכה ושייט בקיץ. והשוויצרים פעילים מאוד ונהנים מרמת השמנה מהנמוכות בעולם המערבי, ומתוחלת חיים שהיא מהארוכות בעולם המערבי.

שוויץ התברכה בהכל, מנופים ועד לתחבורה ציבורית מצוינת, ורכבלים הם אמצעי תחבורה פופולרי להגיע בו ממקום למקום

שוויץ התברכה בהכל, מנופים ועד לתחבורה ציבורית מצוינת, ורכבלים הם אמצעי תחבורה פופולרי להגיע בו ממקום למקום

7. נורווגיה

נורווגיה אמנם מדורגת במקום הנמוך ביותר ברשימה מבין המדינות הנורדיות, אבל המקום השביעי ברשימה הוא בחלט כזה שניתן לקנא בו. כמו כל המדינות הנורדיות, נורווגיה היא מדינה עשירה והתושבים מרגישים שיש תמורה למיסים (הגבוהים) שהם משלמים. בנורווגיה כולם זכאים לחינוך בחינם (כולל תואר ראשון) וכל התושבים נהנים ממערכת בריאות ציבורית איכותית. הנורווגים נהנים גם מאיזון גבוה של עבודה-חיים. שבוע העבודה קצר יחסית (בממוצע 34 שעות בשבוע) וכל עובד זכאי לחמישה שבועות חופשה בתשלום מדי שנה. בנוסף, נורווגיה היא מדינה שוויונית למדי עם פערי שכר לא גבוהים, כך שגם עובדים בעבודות שלא מצריכות כישורים מיוחדים מקבלים שכר הוגן שאפשר להתפרנס ממנו. תחושת השוויון הזו גורמת לאנשים רבים יותר לחוש סיפוק מחייהם. אם לא די בכך, נורווגיה נחשבת לאחת המדינות היפות בעולם, עם פיורדים, פסגות מושלגות, איים מבודדים ומפלים שוצפים. הטבע והנופים תורמים לשיפור ההרגשה, וגם לכך שהנורווגים עסוקים הרבה בפעילות גופנית כמו סקי וטיולי הליכה בהרים, מה שמשפר את בריאותם (ואיתה גם את מצב הרוח).

הנורווגים מרבים לעסוק בפעילות גופנית בטבע, מה שמפר את בריאותם ואת מצב הרוח

הנורווגים מרבים לעסוק בפעילות גופנית בטבע, מה שמפר את בריאותם ואת מצב הרוח

6. שוודיה

כמו בכל המדינות הנורדיות, גם לשוודים יש הרבה סיבות טובות לחוש מסופקים מחייהם, הודות לכלכלה חזקה ומהשקעה ציבורית גבוהה של כספי המיסים. שירותי הבריאות טובים וחינמיים, החינוך, מהגיל הרך ועד להשכלה גבוהה, הוא בחינם, והעובדים נהנים מאיזון טוב של עבודה ומשפחה – הם מקבלים חמישה שבועות חופשה בתשלום מדי שנה, לצד חופשת לידה ארוכה במיוחד (480 ימים לכל ילד) בתשלום של 80 אחוז מהשכר שלפני הלידה. גם התחבורה הציבורית היא מצוינת. האוטובוסים מגיעים גם ליישובים כפריים מבודדים וכתוצאה מכך חוסכים כסף, לא מבזבזים זמן בעמידה בפקקים (שכולנו יודעים כמה היא מחריבת מצב רוח) ונהנים מאוויר נקי יותר. התושבים נהנים מאוויר נקי גם הודות למודעות סביבתית גבוהה – 99 אחוז מהפסולת הביתית ממוחזרת ו-53 אחוזים משוטח המדינה מכוסים ביערות. השוודים נהנים מהיערות שלהם ומקדישים את זמנם הפנוי, שהוא לא מועט כאמור, לבילוי בטבע, להליכה ולרכיבה על אופניים וגם נהנים מבריאות טובה יותר. הפעילות הגופנית מעוגנת כל כך חזק בתרבות השוודית עד שמקומות עבודה רבים מציעים פעילויות ספורט מאורגנות כחלק מיום העבודה, כך שהעובדים מאושרים יותר גם בגלל השפעות הפעילות הגופנית וגם בגלל שעשיית דברים ביחד מוכחת גם היא מחקרית כמשפרת את רמת האושר.

קל יותר להיות מאושר במדינה כמו שוודיה שרובה מכוסה ביערות

קל יותר להיות מאושר במדינה כמו שוודיה שרובה מכוסה ביערות

5. הולנד

כל מי שביקר אי פעם בהולנד טוען שקשה להתחרות ברוגע שמקרינים תושביה. יהיה מי שיטען שזה הקנאביס, שכאן הוא חוקי, אבל האמת היא שיש עוד הרבה סיבות לכך שהולנד מככבת ברשימת המדינות השמחות בעולם. ההולנדים פשוט נהנים מאיכות חיים טובה – במדינה יש דגש חזק על איזון עבודה – חיים וממוצע שעות העבודה השבועי בה הוא מהנמוכים במדינות ה-OECD. התושבים נהנים מגישה לחינוך, בריאות ודיור איכותיים. כשלושים אחוז מתושבי המדינה נהנים מדיור ציבורי זול ואיכותי, ופנויים מטרדות הדיור שמעיבות על תחושת האושר של רבים מתושבי ישראל ומקומות אחרים בעולם. בהולנד יש מערכות תמיכה חברתית חזקות (שמתבטאות לא רק בדיור) ורמות אמון גבוהות של הציבור במנהיגיו. החברה ההולנדית מאוד סבלנית ומכילה, למשל כלפי להט"בים ומהגרים, והאווירה בהולנד לא תחרותית. יש שאומרים שזה מביא לבינוניות, אבל השורה התחתונה שהיא שילדים (גם מבוגרים) לא מרגישים שהם נמדדים על פי הישגיהם או השכר שהם מקבלים וחווים הרבה פחות לחץ. לאלה יש להוסיף את הרכיבה על האופניים – בהולנד יש תרבות מפותחת של רכיבה על אופניים, ובמדינה יש יותר זוגות אופניים מבני אדם. הרכיבה חוסכת עמידה בפקקים ומשחררת אנדורפינים שמשפרים את מצב הרוח.

רכיבה על אופניים היא חלק בלתי נפרד מהתרבות ההולנדית והיא תורמת לשביעות הרצון של תושביה

רכיבה על אופניים היא חלק בלתי נפרד מהתרבות ההולנדית והיא תורמת לשביעות הרצון של תושביה

4. ישראל

ההפתעה הגדולה ביותר ברשימה היא ללא ספק מדינת ישראל. אמנם, הסקר נערך לפני ה-7 באוקטובר, אבל אם נודה באמת, גם אז ישראל לא הצטיירה כמקום מאושר, הודות למציאות ביטחונית מורכבת, אי יציבות פוליטית, שחיתות, פערים כלכליים גבוהים וקיטוב מתגבר. אבל למרות זאת יש לישראל כמה נקודות שעשויות להגביר את מדד האושר.  במשך תקופה ארוכה ישראל נהנתה מצמיחה כלכלית מתמדת ומתמ"ג גבוה, (הנתונים, כאמור, מתייחסים לשנה הקודמת). בנוסף, למרות הקיטוב, הסולידריות החברתית היא גבוהה. לישראלים יש נטייה לעזור בעת צרה, גם לזרים גמורים, והתחושה היא שגם אם אינך יכול לסמוך על הממשלה, אתה יכול לסמוך על האנשים סביבך שלא יותירו אותך מאחור. ייתכן והדבר קשור גם בתחושת חוסן פנימי, שלעתים נבנית דווקא כשמסביב במצבים של אתגר וקושי, יחד עם אופטימיות ותחושה של "יהיה בסדר" שמאפיינת את הישראלים. גם מזג האוויר החמים וימי השמש הרבים משפיעים בעקיפין ותורמים לשחרור סרוטונין ולשיפור מצב הרוח.

חוף בתל אביב. אפשר להניח שמזג האוויר השמשי תורם לדירוג הגבוה של ישראל | צילום: Boris-B, שאטרסטוק

חוף בתל אביב. אפשר להניח שמזג האוויר השמשי תורם לדירוג הגבוה של ישראל | צילום: Boris-B, שאטרסטוק

3. איסלנד

אמנם השמש כנראה קשורה בשיפור מצב הרוח, אבל הקור העז לא מפריע לאיסלנדים להגיע למקום השלישי בדירוג האושר העולמי. אולי בגלל שיש מה שמחפה על כך: הנופים הפראיים, הבריכות החמות שתענוג לטבול בהן, שעות האור הארוכות בקיץ והאפשרות לראות את הזוהר הצפוני בחורף. כמובן שהנתונים הטבעיים הם לא הסיבה היחידה לאושר האיסלנדי. תנאי האקלים הקיצוניים גרמו לאיסלנדיים ומאז ומתמיד להבין שהם תלויים זה בזה לצרכי הישרדות, ולכן יש באיסלנד ערבות הדדית ותחושת קהילתיות. רבים מהתושבים מרגישים מחוייבים לדאוג לחבריהם, ובסקר האחרון של האו"ם הצהירו 99 אחוזים מהאיסלנדים (ובהם גם התושבים הזרים) שיש להם על מי לסמוך. האיסלנדיים יכולים לסמוך גם על הממשלה שלהם – איסלנד היא מדינת רווחה חזקה עם רמות שחיתות מזעריות, שתושביה נהנים מחינוך ציבורי מצוין (כולל השכלה גבוהה). זוהי אחת המדינות השוויוניות בעולם, מה שבא לידי ביטוי בשוויון בין גברים ונשים (נשים וגברים מחוייבים לקבל שכר זהה על אותה עבודה) ובני הזוג יכולים לחלוק ביניהם את תשעת החודשים של חופשת הלידה בתשלום. השוויון מתבטא גם בחלוקת ההכנסות ובפערי הכנסה נמוכים יחסית.  איסלנד גם נחשבת לאחת המדינות הבטוחות בעולם. שיעור מקרי הרצח באי עומד על 1.8 למאה אלף איש בשנה, השוטרים לא חמושים והודות לתחושת הקהילתיות החזקה אנשים מרגישים לשלוח את ילדיהם לבית הספר לבד בחושך ולהשאיר את התינוקות לנמנמם בעגלה בחוץ בימים יפים.

הנופים היפים, הבריכות החמות והצפייה בזוהר הצפוני הם רק חלק מהסיבות לכך שתושבי איסלנד הם מהמאושרים בעולם

הנופים היפים, הבריכות החמות והצפייה בזוהר הצפוני הם רק חלק מהסיבות לכך שתושבי איסלנד הם מהמאושרים בעולם

2. דנמרק

דנמרק מככבת שנה אחר שנה בשלישייה הראשונה של המדינות השמחות לעולם מסיבות דומות לאלה של חברותיה הנורדיות לרשימה. תושבי המדינה הקטנה והציורית נהנים מאיזון מוצלח בין שעות העבודה לבין החיים עצמם, מה שמאפשר להם לבלות זמן רב עם משפחה ועם חברים, להקדיש זמן לתחביבים ולפעילות התנדבותית ולעסוק בספורט – שלושה גורמים מוכחים לשיפור תחושת הסיפוק והרווחה האישית. דנמרק היא מדינת רווחה מפותחת וכל תושביה נהנים משירותי בריאות וחינוך מצוינים ללא תלות במצבם הכלכלי ומחופשת לידה ארוכה בתשלום שמאפשרת להורים להיות קרובים לילדיהם בחודשים הראשונים והמשמעותיים ללא דאגות כלכליות. הדנים בוטחים בממשלה שלהם, שמשקיעה משאבים רבים לא רק בתנאים סוציאליים אלא גם באנרגיה מתחדשת. הם נהנים מתחושת ביטחון אישי גבוהה הנובעת משיעורי פשיעה נמוכים ומקהילה תומכת.  זה לא מפתיע שדנמרק נחשבת לאחת המדינות המובילות בעולם בכל הנוגע לנדיבות ולתרומה לקהילה, מה שמצדו משפר גם את תחושת האושר, שלפי מחקרים היא גבוהה יותר אצל מי שמרבה לתרום לסביבתו.

תושבי דנמרק נהנים מאיזון עבודה-בית שמאפשר להם לבלות זמן רב בפעילות עם בני משפחתם | צילום: Anna50, שאטרסטוק

תושבי דנמרק נהנים מאיזון עבודה-בית שמאפשר להם לבלות זמן רב בפעילות עם בני משפחתם | צילום: Anna50, שאטרסטוק

1. פינלנד

פינלנד מככבת כמה שנים בראש הרשימה ויש לזה הרבה סיבות טובות. הפינים נמצאים במקום הראשון בכל הנוגע לתחושת חופש בחירה ולאמון שלהם בממשלה. בנוסף, מערכת החינוך הפינית נחשבת לטובה בעולם, וכולם זכאים ליהנות ממנה – החינוך הוא בחינם מגיל הגן ועד לאוניברסיטה, כולל, וכל הילדים זכאים להסעות חינם אם הם מתגוררים רחוק מבית הספר ולארוחות בבית הספר. תושבי פינלנד נהנים גם מדיור ציבורי איכותי, מתחבורה ציבורית אמינה וממערכת בריאות ציבורית יעילה מאוד, עם זמני המתנה מעוררי קנאה, כך שגם שאינו עשיר יכול לחיות ברווחה יחסית. מלבד זאת,  פינלנד התברכה בטבע ובשפע. קרוב ל-68 אחוזים מאדמת המדינה מכוסה ביערות, ובמדינה יש לא פחות ממאה אלף אגמים, ואלה ידועים בהשפעתם המיטיבה על הנפש.

מזחלת כלבים בלפלנד, פינלנד. הכי מאושרת?

מזחלת כלבים בלפלנד, פינלנד. הכי מאושרת?

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

  1. הדו"ח הוא לשנים 2020-2022. לצערי, בדו"ח שיכלול את השנים 2023 ו-2024 יש להניח שנתדרדר לתחתית הרשימה, אולי לעשיריה התשיעית

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.