תפריט עמוד

אחרי שנים שבהן סימלה את המלחמה הקרה בין שני הגושים – המערבי והמזרחי, עם חומה גבוהה שחתכה אותה, ברלין עשתה שינוי של 180 מעלות והפכה מאז נפילת החומה ואיחוד שתי הגרמניות, לסמל הקדמה והתרבות, האופנה והנהנתנות, הקניות והבילויים, המוזיקה והאמנות. קשה לחשוב על עוד עיר אירופית שמציעה כל כך הרבה, במרחקים קטנים ובמחירים נוחים. אז מה אפשר לראות ולעשות בברלין? המון! למשל, עשרת האתרים הבאים, שלא כדאי להחמיץ במהלך ביקור בבירת גרמניה. ואם לא הספקתם להגיע לכולם, אל חשש, תמיד אפשר לשמור כמה מקומות לביקור הבא או לזה שאחריו.

1. שער ברנדנבורג

שער ברנדנבורג (Brandenburger Tor) סמל העיר, שהפך לסמל אחדות גרמניה. השער ניצב בקצה המערבי של שדרת אונטר דן לינדן (Unter den Linden) וזוכה ליותר צילומי תיירים מכל אתר אחר בעיר. נבנה במהלך השנים 1791-1788 לפי הזמנה של המלך פרידריך וילהלם השני. בתקופה הקומוניסטית הוא שולב בחומה שהפרידה בין מזרח העיר למערבה, והיה אחד מסמלי העיר המחולקת עד שנפתח מחדש בדצמבר 1989. לפי החלטת הסנאט של ברלין, השער סגור לתנועת מכוניות, מוניות ואוטובוסים.

איפה? בקצה המערבי של שדרת אונטר דן לינדן, ליד פריזר פלאץ

בניין הרייכסטאג. אם חייבים לבחור אתר אחד בעיר, זה האתר | צילום: טל גליק

2. בניין הרייכסטאג
במרחק כמה מאות מטרים משער ברנדנבורג, בקצה המזרחי של הטירגארטן, ניצב בניין הפרלמנט הגרמני, הרייכסטאג (Reichstag). כדי לסטות מן הזכרונות ההיסטוריים הלא נעימים, הזמינו ראשי המדינה, עם שובה של ברלין לשמש כבירה, תוספת לבניין. האדריכל הבריטי נורמן פוסטר, במה שנחשב כיום לאחת ההברקות האדריכליות של המאה העשרים, הוסיף כיפת זכוכית ענקית ויפהפייה על גג הבניין. המראה מבחוץ מרשים. מראה העיר ממרומי הכיפה – נפלא. אם חייבים לבחור אתר אחד בעיר, זה האתר, למרות התור.

איפה? מצפון לשער ברנדנבורג

הטירגארטן מציע המון בילויים וטיולים נעימים | צילום: Visit Berlin

3. טירגארטן וגן החיות
טירגארטן (Tiergarten), הפארק המרכזי של ברלין, הוא הרבה יותר מפארק רגיל. באזורים מסוימים הוא נראה כמו יער פרוע וטבעי, עם עצים גבוהי צמרת ושלל פינות חמד שאפשר לפרוש בהן שמיכה ולנוח בשלווה נפלאה בלב העיר הגדולה. חוץ מזה, אפשר לטייל בשבילי הפארק, לרכוב על אופניים, לעשות ג'וגינג, לשחק בכדור, לשוט באגם ובנהר, לשתות קפה באחד מבתי הקפה הפזורים בו ולהתבונן בברלינאים שעוברים על פניכם. בקצה הפארק נמצא גן החיות הוותיק והגדול באירופה, ובו בעלי החיים נמצאים במתחמים המדמים את סביבתם הטבעית. צמוד לגן החיות – אקווריום גדול עם בעלי חיים ימיים מרתקים. הכניסה לטירגארטן חופשית, לגן החיות ולאקווריום יש לקנות כרטיסי כניסה (אפשר לקנות כרטיס משולב לשניהם בהנחה).

איפה? הפארק משתרע משער ברנדנבורג מערבה

האקשה הפה, שמונה חצרות המחוברות זו לזו | צילום: נפתלי הילגר

.4 הרובע היהודי והאקשה הפה
באופן קצת אירוני, הרובע היהודי הישן הוא כיום התוסס והנמרץ ביותר בחלקה המזרחי של ברלין. סביב שוק האקשה, באזור המיטֶה, מתרכזים היום הברים הכי אופנתיים, החנויות הכי נחשבות וכמה גלריות מצוינות. כדאי להתחיל מהאקשה הפה (Hackesche Hofe), קומפלקס של שמונה חצרות המחוברות זו לזו, ששופץ לאחר האיחוד ובו בתי קולנוע, תיאטרון, מסעדות, גלריות וחנויות.

איפה? Rosenthalerstrasse 40/4, Mitte

המויאון היהודי. אחד האתרים הפופולריים בעיר | צילום: טל גליק

5. המוזיאון היהודי
מאז נפתח, תופס המוזיאון היהודי שעיצב האדריכל דניאל ליבסקינד מקום נכבד ברשימת האתרים הפופולריים בעיר. הבניין, העמוס לעייפה בסמלים, בנוי בצורת מגן דוד שבור ומוצגים בו באופן שנוי במחלוקת אלפיים שנות היסטוריה של יהדות גרמניה, הגלות לצד השואה והפריחה התרבותית לצד המוות.

איפה? Lindenstrasse 9-14, Kreuzberg

6. המוזיאון לאמנות עכשווית
המוזיאון שוכן במבנה תחנת הרכבת הישן, ששימש את הקו המבורג-ברלין. כיום המבנה משמש כמשכנו של המוזיאון לאמנות עכשווית, עם שטח תצוגה של 8,000 מטר רבוע. התערוכות כוללות אמנות עכשווית, ממחצית המאה העשרים ואילך, אבל האולמות המרשימים והגדולים מושכים לעתים יותר תשומת לב מהמוצגים.

איפה? Invalidenstrasse 50-51, Tiergarten


זה מה שנשאר מחומת ברלין המפורסמת

7. צ'קפוינט צ'רלי והחומה
נקודת המעבר הזו בין מזרח העיר למערבה הפכה סמל למלחמה הקרה בין ארצות הברית לברית המועצות. השם "צ'רלי" נבחר בגלל האות C, כיוון שהמעבר היה השלישי בסדרת מעברים בחומה בין מזרח למערב העיר. כיום ניצבת כאן עמדת בידוק משוחזרת במקום המקורית, שנהרסה. בחנויות סביב מוכרים שרידים "אותנטיים" מן החומה, תיירים מצטלמים במדי הצבא האדום וממול פועל מוזיאון שמוקדש לחומה. חלק מן הדבר האמיתי אפשר לראות בקטע ששוּמר, כמה מאות מטרים מערבה מצ'ק פוינט צ'רלי.

איפה? Haus am checkpoint Charlie, Friedrichstrasse 43-45, Mitte

מזבח פרגמון | צילום: הראל סטנטון

8. מזבח פרגמון במוזיאון פרגמון
מקדש יווני שנבנה במאה השנייה לפני הספירה בעיר פרגמון שבאסיה הקטנה (מערב תורכיה), ארכיאולוגים גרמנים גילו אותו במאה ה-19 והרכיבוהו מחדש בברלין בתחילת המאה העשרים כפאזל ענקי מאלפי חלקים זעירים. לצדו ניצבים במוזיאון פרגמון (Pergamon) שרידי עתיקות נוספים שהגיעו לגרמניה באותה תקופה. מוזיאון פרגמון, ארמון הרפובליקה, הקתדרלה ומוזיאונים נוספים נמצאים כולם על מוזיאומסאינזל (Museumsinsel), אי המוזיאונים בלב הנהר שפרה.

איפה? Pergamonmuseum, Am Kupfergraben, Mitte

9. אולם התצוגה של יאו מינג פאי
לפני שנים אחדות בנה האדריכל הסיני-אמריקאי יאו מינג פאי את התוספת למוזיאון ההיסטורי במרכז העיר. פאי, שהקים בעבר את הפירמידה החדשה בכניסה למוזיאון הלובר בפריז, בנה חלל גדול מאוד, מוצף אור, רובו מחופה זכוכית. הבניינים ההיסטוריים הסמוכים, כולם מוזיאונים, משתקפים היטב בחזית הנוצצת.

איפה? Unter den Linden 2

כיכר פוטסדאם. עיצוב היי-טקי או גיבוב של נירוסטה? | צילום: Visit Berlin

10. כיכר פוטסדאם
כיכר פוטסדאם (Potsdamer Platz) שונה מאוד מכיכרות אירופיות מוכרות. זוהי כיכר חדשנית היוצרת את ההרגשה שנפלנו לתוך סרט מדע בדיוני. מתאים לאוהבי בנייה סופר מודרנית, בעיצוב היי טקי ועם הרבה מתכת צוננת. מאידך, המתנגדים, בעיקר אדריכלים, טוענים שאין כאן שום סגנון, רק גיבוב של נירוסטה. בשני חלקי הכיכר – דיימלר סיטי וסוני סנטר – יש בנייני משרדים, חנויות, בתי קפה ותיאטראות.

איפה? מדרום לשער ברנדנבורג, במפגש הרחובות Ebertstrasse
ו-Leipziger Strasse

 מפת ברלין:


 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.