תפריט עמוד

תקשורת עולמית: חדשנות שאין לה סוף

עולם התקשורת משתנה כל הזמן ובמהירות עצומה. כל שנה מביאה איתה חידושים טכנולוגיים, וכל חידוש משוכלל מקודמו, מהיר יותר, קטן יותר, נגיש יותר. בדיקה של התקשורת העולמית במובן הרחב שלה מבהירה שאפשר לצפות לבלתי צפוי, ומעבר לו

לפני 13 שנה הכנסתי את בני הבכור בפעם הראשונה לגן ילדים. אחרי שהגננת תפסה אותי מסתתרת בשיחים בניסיון נואש לשמוע איך עוללי היקר מסתדר בסביבה החדשה, החלטתי לנקוט בטקטיקה אחרת. קניתי טלפון נייד. זה היה מכשיר עצום ממדים וכבד, שרק בקושי רב נכנס לתוך תיק היד שלי. אבל הוא שחרר אותי מהצורך להיצמד לקיר של גן הילדים או לחפש טלפון ציבורי תקין. עד היום אני שומרת את הטלפון ההוא למזכרת, אבל אני לא מעזה להראות אותו לילדים שלי, שגם כך בטוחים שנולדתי בתקופת האבן. הם, עם אצבעותיהם הזריזות שמקישות הודעות SMS במהירות מסחררת, מורידים שירים ומשחקים לטלפון נייד זעיר וצבעוני, שולחים זה לזה קבצי וידאו, גולשים באינטרנט הסלולרי כדי להתעדכן בחדשות החמות שמתרחשות ברגע זה. בשבילם תקשורת קלה, נגישה ומהירה היא דבר מובן מאליו, ממש כמו אור שנדלק כאשר לוחצים על המתג או מים שזורמים מהברז.

בעשור האחרון עולם התקשורת עבר מהפך דרמטי מאין כמוהו. אינטרנט מהיר, טלפונים סלולריים משוכללים, מחשבים ניידים, כל שנה מביאה איתה חידוש טכנולוגי, וכל חידוש הולך ומשתכלל, הופך מהיר יותר, קטן יותר, נגיש יותר, זול יותר. מה צופן בחובו העתיד? אומרים שהנבואה ניתנה לשוטים, וגם החכם הגדול ביותר עלול להתברר כשוטה בבואו לנבא אילו טכנולוגיות יעמדו לרשותנו בעשור הבא ובזה שאחריו. אבל מעבר למכשיר משוכלל ולטכנולוגיה חדשנית, אפשר להסתכל על התקשורת העולמית בהיבט רחב יותר: החל בתקשורת האנושית הבסיסית ביותר – שפת דיבור, דרך תקשורת לא מילולית ועד לתקשורת עתידית, אולי אפילו מחוץ לכדור הארץ שלנו. עולם התקשורת נזיל וגמיש והוא משתנה כל הזמן, דברים שנראו מובנים מאליהם משתנים מן הקצה אל הקצה, דברים מוזרים ומהפכניים הופכים לשגרה יום יומית.

וכך, שפות שהיו פעם נפוצות נכחדות מן העולם, ולעומתן שפות נדירות ויוצאות דופן, כמו שפת השריקות של האי גומרה, חוזרות ומתחדשות ביוזמת האנשים האחרונים שדוברים אותן. יוני דואר, שנעלמו לפני עשורים רבים, צצות פתאום מחדש בניסוי מסקרן שערך יוסי ורדי, מהאנשים הבולטים בהיי טק הישראלי. יפן, הידועה כמדינה שמרנית הדבקה במסורות בנות אלפי שנים, הפכה מובילה בתחום החדשנות הטכנולוגית – בשנים שאנשים במערב בקושי ידעו מהי תקשורת סלולרית, היפנים כבר מזערו את הטלפונים הניידים והתאימו אותם לצבע הבגד ולאיפור. אפילו הטבע, שנראה לנו דומם ואילם, שולח תקשורות מרתקות, שחלקן ניתנו לפענוח. בעתיד אולי נוכל להבין לא רק את המסרים שבעלי החיים מעבירים זה לזה אלא גם לתקשר איתם באופן ישיר וברור. תארו לעצמכם שנוכל לפרש את משמעות הנביחות או היללות של חיית המחמד שלנו.
אבל האדם לא יסתפק בתקשורת עם אנשים אחרים ועם בעלי החיים סביבו. הסקרנות האנושית מובילה למקומות רחוקים בהרבה, אל מעבר לכדור הארץ. הרי אם יש חיים תבוניים מחוץ לכדור הארץ ודאי יש דרך שבה נוכל לתקשר איתם. אבל הסוגייה המסקרנת באמת היא מדוע הם אינם מנסים לתקשר איתנו? האפשרויות לתקשורת בין- גלקטית מציתות את הדמיון.
לאן מתפתחת התקשורת העולמית? ימים יגידו. דבר אחד ברור כבר עכשיו: אפשר לצפות לבלתי צפוי.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.