תפריט עמוד

מסע אל התרבות והעבר של נורמנדי ובריטאני

תרבותו של עם צומחת בעיקר מהסביבה הפיזית ומההיסטוריה שלו, מהאירועים שעברו עליו וההשפעות שהוא קיבל מאומות אחרות לאורך השנים. ביקור בחבלי הארץ של נורמנדי ובריטאני הוא ביקור בהיסטוריה של צרפת בזעיר אנפין, כמעט כל חלק ממנה מיוצג כאן והתוצאה טיול אל תוך ההיסטוריה והתרבות הצרפתית

תרבותו של עם צומחת בעיקר מהסביבה הפיזית ומההיסטוריה שלו, מהאירועים שעברו עליו וההשפעות שהוא קיבל מאומות אחרות לאורך השנים. ביקור בחבלי הארץ של נורמנדי ובריטאני הוא ביקור בהיסטוריה של צרפת בזעיר אנפין, כמעט כל חלק ממנה מיוצג כאן והתוצאה טיול אל תוך ההיסטוריה והתרבות הצרפתית.

קדמה להיסטוריה הפרה-היסטוריה. ההתפתחויות שלפני שהאנשים למדו לכתוב ולתעד את מה שמתרחש, וחלק זה מיוצג יותר מאשר בכל מקום אחר בקצה הדרומי של המחוזות שבהם אנו מטיילים היום. אנחנו מתחילים את המסע במחוז קרנאק (Carnac) שבדרום בריטאני שממנו נמשיך הלאה וצפונה, מחוז ששדותיו זרועים במנהירים ודולמנים, מבני אבן קדומים מאבנים במשקל רב (מגליטים) שנבנו בידי התושבים הקדמונים למטרות קבורה ופולחן.

בבוא הזמן כאשר צמד היוצרים אודרזו וגוסיני (Uderzo et Goscinny) יכתבו את סדרת הקומיקס אודות אסטריקס ואובליקס הנלחמים ברומאים בעת העתיקה, הם ימקמו את הכפר שלהם לא הרחק מכאן, בהמשך החוף באזור ארמוריק, מוקפים ביערות, חזירי בר, מחנות צבא רומאיים וכמובן דולמנים ומנהירים.

האנשים שחיו כאן באותה תקופה הם הגאלים, שבטים הודו אירופאים לוחמים וקשי יום, שהתמודדו עם אקלים לא קל, עם בעלי חיים טורפים, עם פולשים ועם שבטים שכנים. בשיטוט ביערות שנותרו בנורמנדי ובריטאני אפשר לדמיין את הכפרים והאנשים שחיו בין עצי האלון הענקיים וסגדו לאלים שיצגו כוחות טבע.

דולמנים פרה היסטוריים בבריטאני

דולמנים פרה היסטוריים בבריטאני

הפלישה לגאליה

התקופה הרומאית טורפת את הקלפים, כאן כמו במקומות רבים אחרים. השבטים העצמאיים, המרדניים והפשוטים  ניצבים לפתע מול ההיסטוריה בדמות הלגיונות של יוליוס קיסר. הוא חוצה את הרוביקון, פולש לגאליה, היא צרפת של היום, מביס את מנהיג הגאלים ורסינגטוריקס (Vercingetorix) ומגיע אל נורמנדי כאשר הוא בדרכו לתעלת לה מאנש שאותה יחצה ויפלוש לבריטניה.

הצרפתים של היום גאים בשורשים הללו, ופעמים רבות ניתן לפגוש בצרפת את הביטוי Nos Ancêtres les Gaulois: אבותינו הגאלים, יש גם מסעדה בשם הזה במרכז פריז, אבל התרבות של היום במחוזות אלו נובעת יותר מההשפעות של האימפריה הכובשת מאשר של הנכבשים. הרומאים מקימים מחנות צבא ומינהל ומתחילים להביא השפעות תרבותיות, צבאיות וכלכליות, כולל האלף בית הלטיני ומערכת המשפט.

היום צרפת היא אחת המדינות היותר תחוקתיות ומסודרות בעולמנו, ושורשי המשפט הצרפתי והסדר שהוא מייצג מצויים בארגון של האימפריה שהובא הנה בידי הלוחמים ומפקדיהם, וניהלו כאן את החיים במשך מאות בשנים.

מאז ועד היום בריטאני ונורמנדי הם אזור חשוב ומשגשג. אלה מחוזות מישוריים ברובם של אדמת סחף פוריה שבוראו ברובם מהיערות שפעם צמחו בהם, לצד חופים סלעיים המהווים אזור גידול פורה של דגים ופירות ים. האזור גם קרוב יחסית לפריז מה שהופך אותו לנגיש לפעילות, לאנשים ולכסף מעיר הבירה. כן, היום קוראים לזה Location.

בשדות הפוריים גדלים עצי תפוח שמפירותיהם מכינים סיידר וקלבאדוס, ורועות פרות שארולה הידועות בכל צרפת בבשר האיכותי שלהן ופרות לה נורמאנד (La Normande) של משק החלב שממנו נבנה הבישול המקומי בשמנת והגבינות העשירות ושנקראות על שם האזור. כן, האדם הוא תבנית נוף מולדתו.

בהמשך הדרך, בימי הביניים, כאשר האימפריה הרומאית מתפרקת והפולשים הברברים תופסים את מקומה, גליה כבר הפכה לFrance, והמחוז שממנו הפליג יוליוס קיסר אל אנגליה מקבל את השם של הכובשים הנורמנים, הויקינגים מהצפון שבאים אליו לפשיטות של שוד. הם פולשים גם אל האי שמעבר לתעלה, האנגלים מאוחר יותר חוצים אותה ופולשים אף הם, ונורמנדי ובריטאני, הקצוות המחודדים של צרפת החודרים אל תוך תעלה לה מאנש, הופכים לאזור מחלוקת בין צרפת לאנגליה, מלחמת מאה השנים.

כשאנו ממשיכים צפונה לאורך החוף מקרנאק וארמוריק אנו פוגשים ערים ציוריות ומתוירות דוגמת דינאן (Dinan), דינאר (Dinard), סן מאלו (Saint Malo) וקאנקל (Cancale). אלה ערי חוף מבוצרות, ימי ביניימיות, שמרכזן צפוף בבניינים הנוגעים זה בזה וסביבן חומות עבות.

היום מקסים לטייל בהן ולסעוד במסעדות שמול הים המגישות פירות ים, אך הן עדות לכך שהאזור היה פעם זירת לחימה, שבה האנגלים, שנהדפו מהיבשת בידי צבאותיה של ז'ן דארק, מנסים לפלוש ולפשוט והערים מוקמות ומבוצרת בדיוק על מנת למנוע זאת. הפחד של פעם הוא היופי של היום.

נמל HONFLEUR, נורמנדי

נמל HONFLEUR, נורמנדי

העת החדשה הגיעה

המציאות מתפתחת, העת החדשה מגיעה: המשטרה משליטה סדר, הצבא מבסס את מעמד המדינה באזורי העימות, והמלך הופך להיות אבסולוטי. נכנסת יציבות, מופיעות טכנולוגיות שמסייעות לכך, ספינות המפרש מוחלפות באוניות קיטור, הקשתות והחיצים ברובים ותותחים ועם הזמן גם מוקמים בתי חרושת.

כל אלה מאפשרים לרמת החיים במערב אירופה לעלות וכך גם בבריטאני ונורמנדי הפוריות, הנגישות לסחר מהים ולהגעה של בעלי ממון מפאריז. לאנשים יש זמן פנוי, כסף פנוי, מוקמים בתי פאר הידועים כשאטו, צומחת תרבות של פנאי ואיתה האמנויות, ובמאה ה-19 מגלים את האזור הזה הציירים האימפרסיוניסטים.

אלה היו, בחלקם לפחות, בנים למשפחות אמידות שהחזיקו בתי כפר ממערב לעיר הבירה ולשם יצאו לא פעם בני המשפחה שפנו לציור על מנת למצוא פינות חמד שיש בהן משחק של אור וצל. אנחנו כבר השלמנו את מרבית המסע שלנו שהחל בקצה הדרומי, אנחנו עכשיו בסביבה שבה פעלו ציירים דוגמת מונה ומאנה באתרים ציוריים שבראשם הגנים שבז'יברני (Giverny) שמככבים באחדים מהציורים היותר ידועים של האסכולה.

לצד האמנויות מביאה המודרניזציה למחוזות שלנו גם את המלחמה. לאחר כיבוש צרפת במלחמת העולם השניה הופכים הנאצים את החופים של מחוזות אלו לביצורים אימתניים הידועים כהחומה האטלנטית, באחוזות שבפנים הארץ שוכנו הקצינים שפיקדו על הגנת האזור, ובחופים של צפון נורמנדי גם נערכה הפלישה של בעלות הברית, מבצע אוברלורד, הדי-דיי.

בונקר גרמני ממלחמת העולם השניה בנורמנדי

בונקר גרמני ממלחמת העולם השניה בנורמנדי

הפלישה לנומנדי 1944

הפלישה לנומנדי 1944

הביטו במפה וראו את הנתיב שעשינו במרחב: מקרנאק דרך ארמוריק, לדינאן וסן מאלו, הלאה לז'יברני וחופי הפלישה. זה גם טיול בזמן, לאורך אלפי שנים: זה שמטייל היום במחוזות הללו של מערב צרפת פוגש את הבבואה של ההיסטוריה: יערות עצי האלון והדולמנים, ערי החוף המוקפות חומות, בתי השאטו וחופי הנחיתה, וטועם ממה שהצמיח הטבע הנדיב של המישורים הפוריים ומרובי הגשם. התיירות של עידן השפע והפנאי מביאה לכאן מבקרים מכל העולם. הם באים למען המפגש עם ההיסטוריה, הם נהנים מהמפגש עם המציאות שהצמיחה אותה באזורים אלו.

——————

טל רשף – לשעבר חוקר היסטוריה ותרבויות באוניברסיטת תל אביב ובסרבון ואחר כך מנהל פעילויות בחברות הייטק ברחבי העולם, והיום הוא מרצה בחוגי בית בנושא תרבויות העולם (https://intelectual.co.il/lectures/world-cultures/), ועוסק ביעוץ, הרצאות ופיתוח בתחום העסקים במדינות המערב (https://intelectual.co.il/markets/west//)

טירת הנשרים בדרום צרפת

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.