תפריט עמוד

מדגסקר – סיור מקיף 2: אל המזרח הטרופי

טיול זה הוקדש למזרח מדגסקר. הרמה המרכזית, שהיא עמודה השדרה של האי, מסתיימת במזרח במתלולי העתקים, שגובהם מאות מטרים והם יורדים אל מישור חוף צר. כאן, בשמורות אשר ביערות הגשם הטרופי, ראינו את נפלאות עולם החי והצומח של מדגסקר: זוחלים רבים כולל חנקים, למורים מסוגים שונים, צמחים טורפים ועוד

הכביש מתפתל במדרונות שטופי ירק. במקומות רבים מגדלים וָנִיל (Vanilla) או שֶׁנֶף. זהו סוג ממשפחת הסחלביים, ובו מספר מינים. מצמחי התועלת הבודדים במשפחה. לצמח זה פירות, בצורת תרמילים, המכילים זרעים בעלי ארומה ייחודית, המשמשים כחומר טעם וריח בהכנת מזונות שונים. בדומה לגפן, צמח הווניל מטפס על עצים, עמודים או תמוכות אחרות. מכל פרח נוצר פרי אחד, ובו מצוי הטעם הייחודי של הווניל. באופן טבעי הפרח מואבק על ידי שני מינים של דבורים (Melipoma and Euglema), החיים רק באמריקה התיכונה. בגידול המסחרי מאביקים את הפרחים באופן ידני, באמצעות מחט מוארכת.

המין השימושי ביותר הוא שנף שטוח העלים (Vanilla planifolia), שמקורו במקסיקו. ממנו מפיקים את השנף המסחרי. הפרחים הרבים (20 ויותר) ערוכים בגושים הם גדולים וצבעם צהוב. עלי העטיף הם דמויי אזמל, פרט לשפית, שהיא דמוית חצוצרה. הווניל נחשב כיום לתבלין השני בערכו בעולם, אחרי הזעפרן, ומחירו לקילוגרם עומד על כ-4,000 שקלים חדשים.

בשנת 1985 השיקה חברת 'קוקה קולה' טעם חדש, שבו לא היה שימוש בתמצית וניל. בעקבות כך קרסה כלכלת מדגסקר, שהתאוששה מהמשבר רק כאשר הטעם החדש נכשל, והווניל הוחזר לשימוש, כחלק מרכיבי המשקה.

באוויר נישא ריח מתקתק. נדמה לי שאני מזהה בו תערובת משכרת של וניל, ציפורן וקינמון. בושם היסמין ופרחי ילנג-ילנג (קננגה ריחנית) העדינים, ממלא אף הוא את הגבעות סביב. אלו פרחים צהובים, מהם מפיקים שמן ארומתרפי, המשמש להגברת היצר המיני ולהרגעה.

פרח צמח הווניל - שנף. (שאטרסטוק)

פרח צמח הווניל – שנף. (שאטרסטוק)

לאורך הדרך, בשדות ובשווקים, נראים ילדים רבים, בגיל בית ספר. על פי החוק, החינוך הוא חובה עד גיל 14, אך למעלה שליש מהאוכלוסייה אינה הולכת לבית הספר. הן משום שאין די בתי ספר בנמצא, וגם כשיש, ההורים מעדיפים שהילדים הצעירים, יסייעו בפרנסת המשפחה ויעבדו במטעים, בשדות ובדיג. בהיעדר הזדמנויות להתפתחות מקצועית, סבורים הורים רבים, כי בית הספר הוא בזבוז זמן, מכיוון שהילדים ממילא יעסקו בחקלאות, מקור הפרנסה העיקרי באי. גם מורים הם מצרך נדיר באי, וכשכבר מגיע מורה לכפר, הוא יודע שחלק ניכר משכרו לא ישולם בכסף אלא בתוצרת מקומית – תרנגולות, עיזים ותוצרת חקלאית. בלי השכלה, ללא אופק תעסוקתי ועם שלטון שטובת התושבים והאי נמצאת אינה בראש סדר העדיפויות שלו, נוצר מעגל עוועים, שעלול לדרדר את אחד המקומות הנדירים והיפים בעולם, אל פי פחת.

סעדנו ארוחת פיקניק לגדת נחל, מתבוננים בירק ובציפורים. עצרנו לביקור בשוק צבעוני, ובו, בנוסף למוצרים הנמכרים בדרך כלל, ראינו את הקובה (Koba), מאכל מקומי המוכן מבלילה של קמח אורז, דבש, בטנים ובננה, המאודה במשך 3-7 ימים.

הפאונה של מדגסקר

הפאונה של מדגסקר מיוחדת ומגוונת מאוד יחסית לשאר העולם, ומכילה מינים אנדמיים רבים; כ- 99% מבין 300 מיני הדו-חיים שבאי, ניתן למצוא אך ורק בקרבת מקווי המים של מדגסקר. רובם ככולם שייכים לסדרת הצפרדעיים (Anura) ובהם 11 מינים של צפרדעים קטנות מהסוג היפרוליי (Hyperoliidae), הדומים מאוד לאילנית שלנו.

314 מתוך 346 מינים של זוחלים אנדמיים לאי, בהם ארבעה מינים של נחשי חנק גדולים מהסוג בואה (Boidae), המוכר גם בדרום אמריקה ו–75 (!) מינים של זעמנים (Colubridae). אין במדגסקר ולו מין אחד של נחשים ארסיים מובהקים (בעלי בלוטות ארס ושני ניבים בקדמת הלסת, המשמשים להכשה). 209 מבין 283 מיני היונקים, המאכלסים את האי – נמצאים רק בתחומי מדגסקר (אף כי זהו מגוון מינים נמוך יחסית לזה, המצוי ביבשת השכנה). המפורסמים שבהם הם כמובן הלמורים (Lemuridae), אך לצדם גם מגוון מיני הטנרקים (Tenrecinae), מין יונק שנראה כהכלאה בין קיפוד לחדף  ועטלפים שונים, המוכרים פחות. כך גם מיני הטורפים, שמקורם באי (להבדיל מאילו שהובאו על ידי האדם, כמו חתול הבית והנמיה המצויה) ובהם הפוסה ((Cryptoprocta ferox, המסתורית. כמעט כל הזוחלים והדו-חיים שבמדגסקר, בנוסף למחצית מהציפורים וכל הלמורים הם מינים אנדמיים לאי. מה שנכון לגבי הפאונה, נכון לא פחות לגבי הפלורה, שהיא מאד עשירה וייחודית.

יש הרואים במדגסקר אזור עצמאי – האזור המלגשי (Madagascan Region), בזכותם של למעלה מ-200 סוגים. 12,000 מיני צמחים ומספר לא ידוע של מיני פטריות ואצות. 83% מהצמחים הם אנדמיים. במדגסקר חיים כ-900 מינים של סחלבים באי. 85% מהם אנדמיים. גדלים בה 200 מיני דקליים. שיעור האנדמיות הגבוה, נובע מהבידוד הארוך של מדגסקר, בעקבות ההתפצלות של האי, קודם מיבשת אפריקה ואחר כך מהיבשת ההודית, לפני 150-160 מיליון שנה ו-84-91 מיליון שנה, בהתאמה. מעט צמחים נותרו מהפלורה של יבשת העל גונדוונה (Gondwana) – למשל השיטים. אולם רוב הצמחים הקיימים, הגיעו בצורת של פיזור (dispersal), על גבי "רפסודות" של עצים, לאחר שהיבשות התפצלו מייבשת העל.

הבידוד הוא תוצאה של בידוד של כ-70 מיליון שנה משאר העולם. האי תואר כ"יקום מקביל" בגלל הייחודיות והנדירות של חלק רב מהצמחים ובעלי החי שלו. אי כה גדול וכה מגוון, עד שזכה לכינוי "הייבשת השמינית". את נפלאות הטבע של מדגסקר, אפשר לראות בחמישים פארקים לאומיים, הפזורים ברחבי המדינה.

חנק מסוג בואה

חנק מסוג בואה

לפני הגעת בני אדם לאי, לפני 2,000 שנה, חיו בו מגוון עצום של חיות גדולות ומיוחדות, שמקורן באבות משותפים עם חיות רבות מאפריקה. גומחות אקולוגיות רבות מולאו על ידי בעלי חיים שאינם מצויים באף מקום אחר, כחלק מתהליך של אבולוציה מתכנסת. עם זאת, לאחר הגעת בני האדם לאי, רבים מהמינים נכחדו, ובעיקר הגדולים שבהם (מגהפאונה), כמו "למור העצלן", משקלו הגיע ל-250 ק"ג וציפור הפיל, שגובהה היה 3 מ' ומשקלה הגיע ל-400 ק"ג. למרות זאת, ולמרות בירוא יערות נרחב, האי מדגסקר עדיין מכיל מגוון עצום של בעלי חיים..

חוות הזוחלים Marozezo, היא הזדמנות טובה, לחוות כמה מהיצורים המופלאים שגדלים במדגסקר. החווה טובלת בירק וזרועת פרחים צבעוניים, שרובם הגיעו מהיבשת האפריקאית וחלקן הובאו ממרחקים. המגוון הרחב של מיני הזוחלים, מקורו במספר מינים מועט שהגיעו לאי, לפני התפצלותו מייבשת העל גונדוונה. זיקיות מרובות מאוד חיות באי, כאשר כחצי מסך כל מיני הזיקיות בעולם (150) אנדמיות למדגסקר. למרות מספרם הרב של מיני הזיקיות במדגסקר, הוכח לאחרונה, שמקורן הוא דווקא ביבשת אפריקה.

הזיקית המצויה מתאימה את צבעיה לאלו של הסביבה, עד שהמונח "זיקית" הפך לשם נרדף לאדם המשנה את דעותיו תדיר. כך גם הסוג זיקית מדגסקר (שם מדעי: Calumma), שהמינים שלו אנדמיים למדגסקר וחיים על ענפי העצים ביער. הן יכולות להסתוות במהירות, תוך החלפת צבעים ולטפס בשקט, מבלי להיראות הן לטורפים והן לטרפם. אולם זיקיות רבות במדגסקר, אינן מסתוות, אלא דווקא מתהדרות בצבעים מרשימים, בעיקר הזכרים, שנוהגים להרשים את הנקבות, בצבעים עזים, בהתאם ל"עקרון ההכבדה". בין הייתר ראינו את זיקית הכּוֹמֶר (Parson's chameleona ), שמגיעה לאורך של 65 ס"מ, זיקית זו היא בעלת עטרה גדולה ומגושמת המזכירה ברדס של כומר, מה שנתן לה את שמה. במדגסקר התפתחו כמה בעלי חיים גדולים בהרבה מקרוביהם שחיים ביבשה, תופעה שנקראת "ענקות איים" (Insular Gigantism). אחד מהם היה צָב פִּילִי, שקרוביו חיים באיי גלפאגוס (שצורת השריון שלו, העניקה לאיים אלו את שמם).

צב מלגשי

צב מלגשי

כמו כן, ראינו זיקונית ננסית (Leaf Chameleon) שאורכה 30 מ"מ; קטנה מגפרור. היא גם הזוחל הקטן ביותר בעולם היום. היא חיה בין העלים ביערות באי מדגסקר. הזיקונית היא יצור המתחפר בפסולת העלים, בחיפוש אחר זבובים, נמלים וטרף דומה והיא גם יכולה לטפס על העצים. בלילות הן ישנות על העצים, כדי להקטין סיכויי טריפה שונים מצד עופות דורסים. הן עלולות להיות בסיכון, בגלל כריתת יער הגשם. אלו הקטנים שבסדרת הלטאות. דוגמא לגמדות איים.

זו תופעה ביולוגית שבה גודלם של בעלי חיים, שמשתכנים באי מבודד קטן באופן משמעותי, לעומת בעלי חיים קרובים אחרים החיים באזור יבשתי. אלו אספקטים שונים ודומים של  "חוק פוסטר" (Foster's rule), המכונה גם "חוק האי". זהו עיקרון בביולוגיה אבולוציונית, קובע כי  בני המין קטנים או גדלים, בהתאם למשאבים הזמינים בסביבה.

 

זיקית הפנתר

זיקית הפנתר

זיקית הכומר

זיקית הכומר

שממית זנב העלה

שממית זנב העלה

ההתקוממות המלגשית

החודשים מאי –ספטמבר, הם העונה היבשה במדגסקר. בעונת הגשמים, אוקטובר – אפריל, יורדים גשמי זעף והאדמה נשטפת. השטח מסביב חשוף כמעט לחלוטין. הקרקע הטרופית ענייה במינרלים, יערות הגשם יוצרים את הרקבובית והמינרלים הדרושים להתפתחות עולם הצומח והחי. עם הכריתה, היער נעלם ויחד אתו גם שכבת הקרקע. מאחר ואין תודעת דישון וגם לא כסף, הקרקע היא מאד דלה ומספיקה, בקושי לגידול עשב למרעה. חידוש היערות כולל בעיקר נטיעת עצי אקליפטוס ואורן ושהם לא תמיד מתאימים לטבע המקומי. הנהרות אדומים בשל האלומיניום, שהרכיב את אדמת הלטריט (laterite) של היער הטרופי. מדגסקר, המכונה "האי הירוק הגדול", הופך להיות, יותר ויותר, "האי האדום". המערכת הטבעית נעלמה מ-90% מן השטח. בין השנים – 1945-1995, כמעט 90% מן היער הטבעי נהרס מכריתה ומשריפות. בשנת 2006 הוכרז בדרבן שבדרום אפריקה, שכל החוף המזרחי של מדגסקר והיערות שבו הם אתר מורשת עולמית המוגן על ידי אונסק"ו.

בדרך עוברים מחצבות, בהן מונחים גושי גרניט ענקיים, בצורת קוביות. טוחנים את סלעי הגרניט, כדי להפיק את הזהב המצוי בהן. במדגסקר חוצבים אבני חן. לא ברור אם התמורה מהן, אכן מגיעה למקומות הנכונים.

עצרנו בעיר מוראמנגה (Moramanga), שם, התפרשו הדוכנים, לאורך הכביש, מתחת לעצי Mantalia Madagascarian tree, עץ בעל נוף רחב, המכונה "עץ הגירושים". כאשר גבר מלגשי רוצה להתגרש מאשתו, הוא מניח על הכרית, ענף של עץ זה.

Moramanga

Moramanga

עץ הגירושים

עץ הגירושים

העיר התפרסמה הודות למהומות שפרצו שכונו לימים, "ההתקוממות המלגשית". היה זה מרד נגד השלטון הצרפתי במדגסקר: ב-29 במארס 1947 יצאו לאומנים מלגשים, חמושים בעיקר בחניתות, בהתקפות פתע מתואמות, נגד בסיסים צבאיים ומטעים בבעלות צרפתית בחלק המזרחי של האי. ההתקוממות אומצה גם על ידי תושבי הדרום והתפשטה לרמות המרכזיות ולעיר הבירה של אנטננריבו,

במאי 1947 החלו הצרפתים להתמודד עם המהומות. השלטונות הקולוניאליים ביקשו להילחם הן בחזית הפיזית והן בחזית הפסיכולוגית, על ידי הטלת מורא. הם עסקו במגוון טקטיקות של טרור, שנועדו לדכא את האוכלוסייה. הכוח הצבאי הצרפתי ביצע הוצאות להורג המוניות, הפעילו עינויים ולא בחלו במעשי אונס, הצתת כפרים שלמים, ענישה קולקטיבית ומעשי זוועה אחרים, כגון השלכת אסירים חיים ממטוס (טיסות מוות)

הדיכוי האלים של המרד, הותיר צלקות עמוקות בחברה המלגשית. שדירה חברתית של מנהיגים ומנהלים נמחקה למעשה, דבר שיצר אתגרים למדינה, כשהגיעה לעצמאות ב-1960.

הפארק הלאומי אנדסיבה-מנטדיה

העיירה אנדסיבה (Andasibe), נראית כאילו לקוחה מעולם אחר. רחוב ארוך שמשני צידיו מבני עץ ישנים ומאחוריהם שטחים חקלאיים. פסענו לאורך הרחוב, התבוננו במבנים ובפרצופים הסקרניים קנינו מעט פירות וחטיפים, בעיקר כדי ליצור קשר עם המקומיים. פה ושם צצו בתים מודרניים, בנויים לבלוקים. זו רק שאלה של זמן, עד שהמודרניזציה תחסל את המקום הייחודי הזה.

אנדסיבה (Andasibe)

אנדסיבה (Andasibe)

משם, נסענו בג'יפים, בדרך לא קלה, אל הפארק הלאומי אנדסיבה-מנטדיה (Parc National d'Andasibe Mantadia), שהוא יער גשם טרופי שמור, ובו מגוון רב מאד של צמחים. עצים גבוהים, שיחים, מטפסים לרוב, שרכים, אפיפיטים ופטריות. חופת היער היא משכן  לשפע של חיים: לֶמוּרִים, זיקיות, לטאות ודו-חיים מרהיבים בצבעוניותם.

מעת לעת נראו ציפורים ביישניות. המקום מעיד על המגוון הביולוגי יוצא הדופן וליופי הטבעי הכובש של האי. הלכנו בשבילים צרים, דרכנו על השורשים, שרובם פרוסים על פני הקרקע, משום שמרבית ההמוס, חומרי המזון ביער הגשם, נמצאים בעצם על הקרקע. פילסנו את דרכנו בין הליאנות, שורשי האוויר ששלחו העצים וחלקם היכו שורשים בקרקע. צועדים בתוך הירוק האינסופי של הצמחייה הסבוכה. מסירים מדרכנו שרכים, עלים קוצניים הדוקרים כמחטים, מרימים רגליים כדי שלא להיתקל בשורשי העצים המרשתים את השבילים הצרים, שואפים את ריחו הטחוב של היער, נעצרים ליד זיקית צמודה לגזע עץ, מרימים ראש אל ציפור מזדמנת,

ובעיקר, מקפידים לשמור על שקט, לבל נבריח את בעלי החיים וכדי שנקשיב לקולות היער. התבוננו בסביבה בשבע עיניים, מחפשים ציפורים בין ענפי העצים. מבחינים בשְׂמָמִית מָלָגָשִׁית, שצבעה ירוק-אדום קופאת בתנועתה על גזע העץ, או בזיקית שזנבה הלופתני כרוך סביב ענף. כול עכביש קטן וכול לטאה או ציפור, הופכים בעינינו למרכז העולם.

אחת האטרקציות, מיני רבות היא חדקונית הג'ירף, חיפושית יפהפייה קטנה ואדומת גוף , עם צוואר ארוך ביותר ובקצהו ראש זעיר. "צווארה" הכחול-כהה והארוך נד מצד לצד, והוא שהקנה לה את שמה. הצוואר הארוך של הזכר, הופך את החיפושית ללא יציבה. הוא משתמשת בצווארו, בקרב נגד זכר אחר, בדומה לג'ירפות והנקבה מזדווגת עם המנצח.

הפארק הוא ביתם של מיני הלמור רבים, בעיקר למור חום מצוי ולמור שחור-לבן. ה"תושב" האטרקטיבי ביותר הוא האינדרי ( Indri indri), ששאגותיו, או לייתר דיוק שירתו, נשמעת מכול עבר.

זהו סוג של למור, שאורך גופו מגיע ל-90 ס"מ. משקלו  כמשקל כלב קטן, והוא מזכיר בצורתו, הכלאה בין חתול לקואלה. אין לו זנב והוא מהלך על האדמה, רק על רגליו האחוריות. צבעו על פי רוב  מגוון: שחור, חום ולבן. פרוותו משיית, כל האצבעות ארוכות והאגודלים עבים. זו התאמה לטיפוס. שוכן עצים מוחלט (ארבולי). ניזון מעלים.

קולותיהם הצווחניים של האינדירים מזכירים לאחדים, קול של אוויר המשתחרר בבת אחת מהבלון שבו היה כלוא. לדעת אחרים, הם משמעים קולות כשל אדם. תפקיד ה"שירה" הוא להכריז ולסמן טריטוריה, בדומה לאגנים באמריקה הטרופית. אם כי , יתכן שהשירה משמשת גם לקשר בין הפרטים, בעיקר חיזור.

לפתע נשמעה תרועה רמה ואנחנו נעצרנו כדי להקשיב לקול המוזר. אינדרי (Indri Indri), למור (Lemur) בעל זנב קצר, השוכן גבוה על צמרות העצים, פצח בשירת הבוקר שלו. מעץ אחר ענה לו למור נוסף והם מפגינים דואט מרשים. דומה וקולותיהם עולים ויורדים בסולמות שונים. ללמורים יש חוש קצב ופעימות שחוזרות על עצמן, ומאפשרות לבני אדם, לזוז בהתאם לקצב המוזיקה. הם שרים בדואט, עד שמקץ דקות אחדות השירה גוועה והיער חזר והתעטף בדממה.

אי הלמורים, שהוא אי מלאכותי, מופרד מסביבתו על ידי תעלת מים, אינו שמורת טבע, אלא משהו שמזכיר יותר גן חיות, אבל מדובר במקום יפה, המאפשר לצפות בלמורים, שהובאו מרחבי המדינה, לא בהכרח מהאזור הזה. בניגוד לייתר הלמורים, לאינדרי (Indri), זנב ארוך, המסייע בייצוב הגוף בזמן הקפיצות באוויר. הלמורים שונים מאוד מקרוביהם הקופים – עיניהם הגדולות מותאמות לראיית לילה ואוזניהם גדולות בהרבה יחסית לפרימטים.

לקראת הערב, מגיעים אל הענפים עטלפי פירות, והם מתנדנדים כשראשם למטה כמו פירות הממתינים לקטיף.

בלילה, פסענו בהובלת המדריכים המקומיים לאורך הכביש ונדהמו, כיצד הם הצליחו לזהות חרקים כגון מקלונים, צפרדעים זעירות, החיות על עצים ואת שממית זנב העלה, שמסתווה להפליא על מצע החזזיות.

למור חום

למור חום

למורים חומים

למורים חומים

האינדרי ( Indri indri)

האינדרי ( Indri indri)

אינדרי

אינדרי

INDRI

INDRI

שירת הלמורים

למחרת ביקרנו בשמורת Voi Park, בבעלות הקהילה. שם פגשנו שמאן, במקדש מאולתר, שהוא בעצם עץ גדול, מוקף סרטים אדומים, שמפקידים בחור בגזעו כסף, או מנחות אחרות וזוכים לברכתו של השמאן. לאדם זה תפקיד חשוב. הוא אחראי על כול היחסים שבין אנשי השבט לבין הרוחות. מי שזקוק לטיפול רפואי, נאלץ לבחור אחד משלושה: לשלם הרבה כדי לקבל טיפול רפואי ברמה סבירה, להתחנן כדי לעורר רחמים בלב הרופאים, או לגשת אל שמאן הכפר, כדי לקבל טיפול באמצעות צמחי מרפא, תבלינים, טקסים ותפילות של רפואה מסורתית.

פלמריום (Palmerium) הוא מקום קסום, אליו מגיעים בנסיעה ארוכה ומרהיבה, לצד יערות של רבנאלה ( Ravenala madagascariensis), הכול כך ייחודי למדגסקר, המכונה גם "דקל הנוסעים", בשל כמות המים הגדולה האגורה בענפיו, המוכר מגנים טרופיים רבים ברחבי תבל.

המשכנו בשיט דרך תעלות מלאכותיות, שממקשרות בין האגמים לבין הים, ונחפרו במאה ה-19, בתוך היער, בדומה לתעלות המים של קראלה אשר בדרום הודו. השיט הוא גן עדן ירוק, של צמחיה צפופה, ששלוותה מגוונת על ידי פעילות אנושית, בעיקר של דייגים, אך גם של חקלאים.

טיול ביער הסמוך ללודג' מאפשר למטיילים לפגוש שבעה מיני למורים. המדריך המקומי, מפליא לחקות את שירת הלמורים וממש קורא להם להגיע. אין ספק שהלמורים הורגלו במרוצת השנים לנוכחות בני אדם והמקום שומר על הנכס הביולוגי הזה. אלא שכאן הלכו מדריכי הלודג' צעד גדול קדימה. לדעתי גדול מיד. הם מאכילים אותו בפירות, דבר שעומד בסתירה לכללים בסיסיים של שמירת טבע ומזינים את הלמורים, בפיתוי של בננה, לדלג ולקפוץ על כתפי המטיילים. דבר שהופך אותם לסוג של חיות בית. לצד הביקורת שלי, יש להדגיש שהמקום חווייתי להפליא עבור המטיילים. בשולי היער, יש אזור של ביצות, מקום חיות שונה לחלוטין, מהיער שנמצא בשוליהן, שם אפשר לפגוש את פרחי הכדנית (Nepenthes) הטורפים, שמפרישים נוזל דביק, הלוכד את החרקים.

מסתבר כי בעולם קיימים 600 מינים של צמחים טורפים יש בעולם – רובם על קו הרוחב 20, והנה כאן, בביצה חסרת שם, גדלם שני מינים ולהם  גביעי מלכודת מרהיבים, שלמקומיים מזכירים צורה של קונדום… לאחד גביעים צהובים עם נקודות חלודה ולשני – גביעים כתומים-אדומים.

מעבר לתעלה, נמצא כפר דייגים ומעבר לו, גליו המשתברים של האוקיינוס ההודי. שם ראינו סילון קיטור של לוויתן ודייגים שנישאו בסירותיהם על הגלים, כאילו עולים מתוך הקצף.

פרחי הכדנית (Nepenthes) הטורפים

פרחי הכדנית (Nepenthes) הטורפים

איי איי: לא דומה לשום דבר אחר

בלילה, שטנו לאי קטן, כדי  לראות את האיי איי (aye-aye), הלמור ארוך האצבע, שהוא בעל חיים לילי. מיוחד במינו מבין הקיפופים. אורך גופו 45 ס"מ, זנבו זיפני כמעין מכחול ואורכו 50 ס"מ. היות שהמקומיים רואים בו יצור המביא מזל רע, מניחים  החוקרים ש"איי איי" פשוט מבטא קריאת אזהרה.

האיי איי אינו דומה לשום דבר אחר: יש לו אוזניים ענקיות, פרצוף מחודד, עיניים גדולות וזנב ארוך וסמיך. גם כי, אברים  בגופו מזכירים בצורתם, אברים אצל  מינים רבים ושונים, עובדה שהקשתה על חוקרי הטבע לסווגו במשך זמן רב. איי איי בוגר מכוסה בפרווה שחורה בכל גופו, פרט לאזור הצוואר, שם פרוותו שחורה ולבנה. צורת גופו אופיינית לפרימט, אך זנבו סבוך כזנב סנאי, פניו מחודדות כפני דביבון ועיניו עגולות וכדוריות. שיניו החותכות גדולות ביותר וממשיכות לגדול כל חייו. הוא יכול בנגיסה אחת לפצח אגוז קוקוס.  ידיו הן היוצאות דופן ביותר; בדומה לשאר הפרימטים, הוא בעל ארבע אצבעות מקבילות ואגודל זקוף, אך הבוהן והאצבעות ארוכות וצרות. עיקר פרסומו בא לו בזכות האצבע האמצעית הדקיקה בידו, בה הוא משתמש כנראה גם לנקישות קלות על גזעים מתים בכדי לגרום לזחלים לזוז בתוך הגזע, גם כסטטוסקופ המאפשר לו לחוש היכן מסתובבת רימה או זחל בתוך העץ, גם כדי למשוך את הליבה מקני הבמבוק.  וגם כחכה לדוג את הצייד העסיסי . מבנה גופו דמוי הקוף של האיי איי מסייע לו לנוע בעזרת סדרה של זינוקים אנכיים במעלה ומורד העצים. תנועה אופקית קשה עבורו יותר והוא ממעט ללכת או לרוץ על פני הקרקע. במהלך חיפוש המזון עשוי פרט בודד לעבור עד 4 ק"מ על צמרות העצים.

איי איי

איי איי

יצאנו בחשיכה, למקום בו תולים הריינג'רים אגוז קוקוס גדול. הצטווינו לשתוק ולכבות את הפנסים. רק פנסו של הריינג'ר, האיר על קוקוס גדול, אליו הגיעה נקבת איי איי וזללה ממנו בתיאבון, עד שהגיע בנה, וגירש אותה, לטובת עצמו.

הילידים מרבים לצוד את האיי איי, לא רק משום שהוא מזיק חקלאי, אלא גם בשל אמונה רווחת בקרב תושבי האי בדבר שטניותו של המין. האגדות המקומיות מספרות, שאדם שאליו מופנית אצבעו הארוכה של האיי איי נידון למוות, והופעתו של פרט בכפר מבשרת את מותו של אחד הכפריים. אף על פי שהמין מוגן על פי חוק על ידי ממשלת מדגסקר, מתרבים חיסולים אלה עקב תכיפות המגעים בין האיי איי לבני האדם, הנובעים מצמצום בית גידולם הטבעי והתפשטות הכפרים והשטחים החקלאיים .

תעלת פאנגאלנס (Pangalanes Canal) היא הארוכה ביותר בעולם והשייט לאורכה הוא נסיעה בתוך סרט אקזוטי, של צמחיה עשירה, עופות מים ופעילות אנושית. הקטע הקרוב לנמל, של טאומסינה (Toamasina), מזדהמים מי התעלה בנפט. מחיר הקידמה.

תעלת פאנגאלנס (Pangalanes Canal) היא הארוכה ביותר בעולם והשייט לאורכה הוא נסיעה בתוך סרט אקזוטי

תעלת פאנגאלנס (Pangalanes Canal) היא הארוכה ביותר בעולם והשייט לאורכה הוא נסיעה בתוך סרט אקזוטי

להמשך קריאה:

מדגסקר – כתבה שלישית בסדרה

טבע מופלא במדגסקר

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות ממדגסקר

מדגסקר – סיור מקיף 3: הדרום הצחיח
מדגסקר – סיור מקיף 3: הדרום הצחיח

דרום מדגסקר הוא סיפור שונה לגמרי ממזרח האי, על יערות הגשם שלו, וממערב האי, על הצמחייה היובשנית למחצה. חלקו הגדול של הדרום הוא יער קוצני (Spiny forest), האנדמי למדגסקר. גילי חסקין משלים את הסיור המקיף במדגסקר, הפעם בחלק ...

מדגסקר – סיור מקיף 1: מטאנה הבירה מערבה
מדגסקר – סיור מקיף 1: מטאנה הבירה מערבה

שמו של האי מדגסקר שבאוקיינוס ההודי, מעלה אסוציאציות של תושבים כהי עור ומלוכסני עיניים, סוחרים ערביים, עבדים אפריקאים ועולם חי יחיד ומיוחד, שהנציגים הידועים ביותר שלו הם הלמורים. אלה אותם קיפופים מקסימים, שזנבם ארוך, עיניהם גדולות והם מעוררים ...

מדגסקר: סודות הלידה
מדגסקר: סודות הלידה

החיים במדגסקר שונים משלנו ביותר מובנים ממה שנראה במבט ראשון. למשל, העובדה שאיש אינו משגיח על הילדים והם חופשיים לרוץ בגבעות הירוקות ללא חשש. או הדרך שבה נשים יולדות והמקום שבו הן עושות את זה, ותפקידה של המיילדת ...