תפריט עמוד

לילות רמדאן: להכיר את השכנים

חודש הרמדאן מהווה הזדמנות ליהודים להכיר את המסורת המוסלמית, לבקר בשווקים ובבתים ולטעום את מטעמי החג המיוחדים. דו קיום, כך מסתבר, מתוק יותר כשאוכלים יחד מקלובה ומקנחים בקטאייף פריך ממולא בפיסטוקים

השנה, בערב פתיחת חודש הרמדאן ניכרת תכונה רבה, הרבה מעבר לרגיל, בעיר טייבה שבדרום המשולש. לראשונה, נפתח בעיר שוק חגיגי ובו דוכני אוכל, ממתקי החג ואמנות מקומית. הכיכרות בגרעין העתיק של הכפר שופצו ומורקו למשעי. קירות המצודה הצלבנית אל עליה, המנשאים לגובה של 17 מטר, לבשו חג במשחקי אורות בשלל צבעים ועובדי העיריה תולים את אחרונות העששיות הצבעוניות שמוסיפות קסם לאווירה. עוד מעט הכיכר המרכזית והרחובות המתנקזים אליה יתמלאו בחוגגים, גברים, נשים וטף, וראש העיר מנצח על ההכנות האחרונות.

קישוטי רמדאן, רגע לפני הדלקת העששיות | צילום: יעל עופר

זו גם השנה הראשונה בה משפחה מקומית פותחת את ביתה לארוחת רמדאן לאורחים מהמגזר היהודי. תשעה קילומטרים מכפר סבא ושלושה מכוכב יאיר ואנו בעולם אחר שרובנו טרם התוודענו אליו.

הצטרפנו לקבוצה שארגנה אילנית הרמתי, מנהלת קבוצת התיירות "דרך הים" המתמקדת בטיולי נושא בכפרים ובערים במשולש הדרומי ובשרון הדרומי. האירוח והטיולים הפכו כבר למסורת מצפון הגליל ועד רהט בדרום. "אתרנו משפחה ששמחה לקחת על עצמה את הפרויקט ולארח קבוצות ברמדאן וגם במשך כל השנה".

שוברים את הצום
כשהערב יורד מתכנסים בחצר הבית לארוחת איפטר, שבירת הצום שמתחילה עם שקיעת החמה. אמינה למשפחת מסארוה, אמה ודודתה, שעמלו מהבוקר על הארוחה הגדולה, מקבלות את פנינו בנועם ובחמימות. "זו הפעם הראשונה שאני פותחת את ביתנו לאירוח ואני מאוד מתרגשת", היא מודה וניכר שההתרגשות מדביקה את כולנו. אמינה היא סטודנטית לאמנות פלסטית ומורה לאמנות. "הבישול הוא אחד התחביבים שלי וכן גם רקמה מסורתית ועיצוב תכשיטים", היא מספרת. היצירות שלה יוצגו בדוכן בטייבה מרקט בין דוכנים של אמנים מקומיים ודוכני אוכל וממתקים ייחודיים.

שוק רמדאן. תשעה קילומטרים מכפר סבא ואנו מגיעים לעולם אחר | צילום: אילנית הרמתי

בני הבית יוצאים מכליהם, תרתי משמע, כדי להסב לנו עונג ומלווים בהסברים אשר מעניקים לארוחה ערך מוסף. "כדי לשבור את הצום מתחילים באכילה מתונה של תמרים מתוקים. על פי המסורת כשהנביא מוחמד קיבל את הקוראן הוא ישב וקרא אותו והקשיב למלאך, ולא אכל ולא שתה מלבד שבעה תמרים", מספרת סברין מסארוה יועצת תרבותית, ממארגני תכנית התרבות של רמדאן מרקט בטייבה. היא מוסיפה דעת על מקורות הרמדאן בסגנון ידידותי למשתמש. אני למדה שביציאה מהמסגדים יש המחלקים תמרים ויוגורט לשבירת הרעב.

מהבוקר שקדו נשות המשפחה על הכנת מנות מסורתיות, חלקן ייחודיות לחודש הרמדאן. גם סבה וסבתה של אמינה סייעו ככל יכולתם והם יושבים מחייכים אל השולחן. "סחתיין!", (בתיאבון, בריאות) מברכים המארחים. לשולחן מוגשים סלטים קלים וחמוצים מתוצרת הבית, מרק המבוסס על ציר עוף עם אפונה וגזר וסלט ערבי קצוץ מלווה בטחינה. תבשיל המקלובה מוגש אל השולחן במגשים גדולים. על תלולית האורז שבושל בלימונים פרסיים שחורים, מקלות קינמון ושאר תבלינים ריחניים, מונחים כרעי עוף שחום ושבבי שקדים קלויים, כל משפחה וגרסתה.

מקלובה עם כרעי עוף. לכל משפחה יש את הגרסה שלה למאכל | צילום: יעל עופר  

שעת המתוקים
לאחר שאכלנו ושבענו הגיעה שעת המתוקים, שבלעדיהם אף ארוחת רמדאן לא תהיה מושלמת. על פי המנהג האזורי מכינים שני סוגים של מתוקים: קאטייף ושארייה. הקאטייף מזכירים פנקייק עגולים, שאותם ממלאים באגוזים ופיסטוקים או בגבינה מתוקה, מקפלים ומהדקים לסהרונים. מי שמעוניין, מוזמן להתנסות במיני סדנה: אמינה מדגימה במיומנות את מילוי הקטאייף בגבינה שמייצרים במיוחד לרמדאן. הממתק השני, השארייה, עשוי מאטריות דקיקות. העוואמה, כדורי בצק כתומים הקטנים מטוגנים בשמן עמוק וטבולים בסירופ סוכר, נמכרים בדוכנים בכל קרן רחוב בישובים מוסלמים בכל הארץ.

אמינה מדגימה לנעמי איך מכינים קטאייף ממולאים בגבינה מתוקה | צילום: יעל עופר

בפינת החצר המרוצפת, סבאח, דודתה של אמינה מדליקה את הגזיה ומניחה לשמן לרתוח בסיר. כשהשמן רותח, היא מניחה בזהירות את הסהרונים הממולאים בתוך השמן העמוק כשאמינה מסייעת בידה. אנו צופים בשלבי ההכנה והניחוח מגרה את החושים. קינוח חמים, פריך, במילוי מפתיע. "רמדאן כרים" (רמדאן נדיב), מלמדת אותנו סברין לשאת את הברכה המסורתית.

עם תום הארוחה, הרעיון שבני שני העמים מסבים סביב שולחן משותף ונהנים לשבת בצוותא, ללא מחיצות, נראה טבעי ושפוי. אפילו ההסברים על מנהגי הצום מזכירים לנו משהו מרוח יום הכיפורים. אלא שאנו עושים עניין מיום אחד ופה מדובר בחודש מאתגר.

אמינה ודודתה מטגנות את הקטאייף | צילום: יעל עופר

איך מצטרפים?
הסיורים של "דרך הים" פתוחים לקהל הרחב וכוללים סיור וארוחה. ישנם סיורים משותפים, הכוללים טיול באזור טייבה או כפר קאסם, עם הדרכה יהודית-ערבית משותפת ובסיומו ארוחה. הפעילויות נעשות בשיתוף פעולה עם עמותת "סיכוי" וקבוצות נוספות של ערבים ויהודים, כמו "דרכים שלובות", הפועלות ביחד במטרה להביא לשינוי חברתי וכמנוף כלכלי, דרך הרגליים והמפגשים האנושיים. 

במהלך הרמדאן צפויים להגיע אלפי אורחים מהמגזר היהודי ולקחת חלק בארוחות רמדאן המשולבות בביקור בשווקים, טעימות ממתקים ייחודיים לרמדאן ובעיקר לצאת עם טעם טוב של אחווה יהודית-ערבית. ב-2016 הרמדאן מתקיים מ-10 ביוני עד 5 ביולי. מידע נוסף באתר האינטרנט.

צילום תמונה פותחת: אילנית הרמתי

 

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מישראל

סופשבוע בשדה בוקר: גן עדן מדברי
סופשבוע בשדה בוקר: גן עדן מדברי

שדה בוקר ומדרשת בן גוריון מציעים כל מה שצריך לסופשבוע מדברי גדוש בנופים, טבע, הרפתקאות ואפילו קצת היסטוריה. הצעה לסופשבוע קצר עם תצפיות נוף, טיולים רגליים, טיםוס קירות, ספארי לילה, אוכל טוב והמון יעלים

טעם מקומי – חופשה קולינרית בהרי ירושלים
טעם מקומי – חופשה קולינרית בהרי ירושלים

החופשה הקולינרית "טעם מקומי" מתקיימת בסוף השבוע האחרון של כל חודש (ימי רביעי וחמישי). היא מתחילה בארוחת שף מופלאה בערב רביעי, ששמה על הבמה חומרי גלם של היצרנים המקומיים, בכל ארוחה במה ליצרן אחר, ולמחרת ממשיכה בבראנץ' עשיר ...

חוזרים לאילת: להירגע מול הים
חוזרים לאילת: להירגע מול הים

אחרי שאירחה מפונים בכמות הזהה למספר תושביה, אילת מנסה לחזור לשגרה ומייחלת לשובם של הנופשים. עם מיזם תיירותי חדש, שנקרא לוקאלס, ומקומות מושלמים להירגע, לאכול טוב ולמלא מצברים, העיר הדרומית היא המקום הנכון בימים אלו