תפריט עמוד

חומצה ירוקה

התקרבתי אל רכבת המשא הקשישה שעמדה בנוף המדברי, ואז ראיתי מה היא מובילה. מישהו צריך לבדוק האם רכבות המשא הזקנות, שמובילות מטענים "בעייתיים" בסמוך לאיזורי אוכלוסיה צפופים, בטוחות מספיק?

אני אוהב טכנולוגיות ישנות. יש להן הרבה קסם וטעם החדשנות של פעם. כאשר ראיתי את רכבת המשא הארוכה עומדת לה אי שם בנוף המדברי הצהבהב, לא רחוק מבאר שבע, לא יכולתי להתאפק וביקשתי מהחבר שהיה איתי לנסוע לכיוונה. ירדנו לדרך העפר והתקרבנו אל הרכבת. רק אז נוכחתי כי המנוע של הקטר עבד. נהג הקטר חיכה כנראה שהמסילה, במקום זה או אחר, תתפנה והוא יוכל להמשיך בנסיעה.

הרכבת שכללה למעלה משלושים קרונות נראתה, איך לאמר בעדינות, שרשרת מחוברת של גרוטאות, החל מהקטר העתיק וכלה בקרונות המטען הישנים והחלודים ששיני הזמן עכלו אותם ללא רחמים. לענתיקה יש כאמור חן משלה, אלא שאז ראיתי את הכתובות. חלק מהקרונות, שהיו בעצם מכליות, נשאו שלטים – חומצה ירוקה. מה זה? רפרוף בכמה אתרים הביא את הסיפור הבא: מדובר כנראה ברכבת מטען הנושאת מוצרי פוספטים לנמל אשדוד. פוספטים הם סלעים ששווים הרבה כסף, אם יודעים לטפל בהם נכון. הם מכילים, בין היתר, זרחן והופכים לאחר כל מיני תהליכים למה שמכנים חומצות זרחתיות, בהן חומצה ירוקה. אלה משמשים לדשנים לצומח, חומרי הדברה, צבעים, חומרי נפץ, חומרים פלסטים ועוד ועוד.

חלק מהקרונות נשאו שלטים – חומצה ירוקה, והיו מכוסים בכתמי נוזלים

אם כבר מדברים על צבע ירוק, כדאי להזכיר כי כריית סלעי הפוספטים בנחל צין ובאיזור המכתשים לא עושה טוב לנוף, ומזה שנים מנהלים ארגוני הסביבה מאבקים עיקשים כנגד כרייה לא מבוקרת ופציעת הנוף. מה שעוד עושה לא טוב, הם גרגירי האבק הזעירים של הפוספטים והאשלג, שמכילים בין היתר גם אורניום וכל מיני מקורות הפולטים קרינה רדיואקטיבית בכמויות זעירות. זו הסיבה שמתקני האיסוף והתפזורת ומערכות השינוע וההובלה של החומרים הללו אמורים להימצא תחת בקרה קפדנית. עוד כדאי לציין, כי התעשייה של החומרים האקזוטים האלה מעסיקה בסביבות 1500 עובדים מאיזור הדרום, עוזרת לכלכלת ישראל, ובעיקר לכלכלה של חברת רותם דשנים ולשותף, תאגיד אירופאי בשם למפרט.

ובחזרה לרכבת הירוקה. לפני כשמונה שנים פרסמה חברת רותם הודעה חגיגית לתקשורת לפיה אפשר להיות רגועים, מאחר שנחנכה מערכת מסילות חדשה לפריקה של קרונות חומצה ירוקה בנמל אשדוד בהשקעה של כשלושה מיליון שקלים. המנכ"ל מסר כי "ההשקעה במערכת המסילות תואמת את האסטרטגיה של הקבוצה, אשר שמה לה למטרה לפעול למען השמירה על איכות הסביבה. זאת, תוך השקעת משאבים רבים הן בכוח אדם והן בהשקעות כלכליות…". עוד הוסיף המנכ"ל כי "להובלה היבשתית חשיבות אסטרטגית, והבחירה בהובלה באמצעות קרונות לעומת רכבים תייעל את מערך התפעול והשינוע".

אני לא יודע מה קורה כעת, אבל תסתכלו בצילומים האלה, מסוף השבוע הראשון של נובמבר 2009, תוכלו לראות חלק ממערכת השינוע "החדישה". תראו את כתמי הנוזלים על המיכליות, את הברזים החלודים והקרונות המעוכים. רכבות מין הסוג הזה עוברות כל יום במרכזי אוכלוסיה ומעבירות מדי שנה מיליוני טונות של כל מיני חומרים היישר למסופי מטען באשדוד וחיפה.

לאחר כמה דקות נהג הקטר נתן גז והוציא ענן שחור שעלה לשמיים. הרכבת החלה לנוע באיטיות, עד שנעלמה מאחור הסיבוב.

לבלוג של עמי בן-בסט

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.