תפריט עמוד

המנזרים הטיבטים בדרום הודו

כיצד הגיעו טיבטים מההרים המושלגים של מולדתם לאקלים הטרופי של דרום הודו? בעקבות כיבוש סין, טיבטים רבים ברחו להודו – חלקם, בהם הדלאי למה, התמקמו בדרמסלה שבצפון הודו, אחרים התיישבו במדינת קרנטקה בדרום המדינה. וכך, המטיילים בדרום הודו יכולים לבקר במנזרים טיבטים, לעצור בחנויות המוכרות דגלי תפילה וליהנות ממאכלים טיבטיים במסעדות מקומיות

כשאנחנו מדברים על דרום הודו, אנחנו מציינים את המרחב המשתרע מקו מומבאי (בומבי) ודרומה. במרחב ענק זה (פי 30 ממדינת ישראל) יש הרים, אגמים, נחלים, ערים עתיקות, חופי ים, כפרים, אין סוף שדות חקלאיים, שמורות טבע, יערות גשם, מטעי תה ותבלינים ועוד. התושבים בדרום הודו נחלקים למספר מיעוטים אתניים דוברי שפות שונות ודתות שונות: ג'יינים, הינדואיסטים, יהודים, בודהיסטים, מוסלמים ונוצרים.

בתוך המגוון הזה יש קבוצה אחת שהגיעה לדרום הודו רק לפני כ-60 שנה: הטיבטים.

למה הטיבטים הגיעו ממרומי ההימלאיה לדרום הודו?

ב 1959, כאשר סין ובראשה מאו צטונג, כבשה את טיבט, הטיבטים התחילו לברוח מטיבט להודו. הדלאי למה עצמו ברח מלהסה, בירת טיבט, באישון לילה, כאשר היה מצור סיני על ארמון הקיץ שלו, והוא הוקף בטיבטים מודאגים. מחופש לאחד המתקהלים, הוא ומלוויו התרחקו ברגל עד המקום בו חיכו להם סוסים, ומשם רכבו על סוסים במשך ימים ארוכים, בהרי ההימלאיה הגבוהים, עד שלבסוף הגיעו לצפון מזרח הודו. הם ידעו שראש ממשלת הודו, ג'והלה נרו, יקבל אותם ויארח אותם בארצו. המניע: הומניסטי לחלוטין.

נזירים במנזר נמדרולין, במדינת קרנטקה שבדרום הודו

נזירים במנזר נמדרולין, במדינת קרנטקה שבדרום הודו | צילום: AJP / Shutterstock.com

כאשר סין החלה לפלוש לטיבט ב-1950, עקבה הודו בדאגה רבה על הנעשה. רק שנים בודדות קודם לכן הם קיבלו את עצמאותם מידי הבריטים (1947), וידעו כמה קשים הם החיים תחת כיבוש.

הקשרים של הודו עם טיבט היו קשרי אהבה הדוקים, אשר התחילו מ-540 לפני הספירה, כאשר בודהה הגיע להארה בסרנאט שליד ורנסי, ונמשכים אלפי שנות היסטוריה עד היום. מהמאות הראשונות לספירה ובמשך כ-1000 שנים הודו היתה בודהיסטית. עד היום ההודים אוהבים כל דבר הקשור בבודהה. לרוב הנהגים בהודו, בין אם זה נהג מונית, משאית או אוטובוס, יש תמונה של בודהה ליד המראה הקדמית, שוכנת אחר כבוד לצד אלים הינדואיסטים.

כ-80,000 טיבטים הגיעו להודו מיד אחרי בריחתו של הדלאי למה, וראש ממשלת הודו "שבר את הראש" איפה לשכן אותם. בסופו של דבר הוא נתן להם שני אזורים: דרמסלה שבצפון הודו, אזור שרק עתה ננטש על ידי הבריטים, ושני אזורים במדינת קרנטקה, שבדרום הודו. האחד נקרא בילקופי (Bylakuppe) והשני מונגוד (Mundgod).

מנזר גנדן באזור מונגוד שבצפון מדינת קרנטקה

מנזר גנדן באזור מונגוד שבצפון מדינת קרנטקה | צילום: AnilD / Shutterstock.com

ממשלת הודו נתנה לטיבטים אוהלים, ולאט לאט, כשהם מנקים את האזור ומכשירים אותו לבנייה, הוקמו פה התיישבויות קטנות ומנזרים על ידי המורים הטיבטים הגדולים שהגיעו להודו. מנזרים אלו הוקמו במקום אלפי המנזרים שנהרסו על ידי הסינים במהלך הכיבוש ולאחריו- בזמן מהפכת התרבות.

קהילת הטיבטים שמגיעים ממרחק 2,500 ק"מ מנוף הררי ומושלג, נאלצים להתמודד עד היום עם תנאים שונים לחלוטין ממה שהורגלו: חום, לחות, גשמים רבים ואפילו פילים שפולשים להם לשדות. רבים מהטיבטים חלו במחלות ריאות שונות ובריאותם התדרדרה, אך כיום הקהילות יציבות ומשגשגות בזכות העזרה הנדיבה של ממשלת הודו, אשר הקימה בתי ספר ומרפאות ותמכה בתלמידים מצטיינים. חלק מהטיבטים בקרנטקה עוסקים בחקלאות, רבים עוסקים במסחר של סוודרים (איך לא?), אבל עיקר הטיבטים פה הם נזירים ונזירות שמאכלסים את המנזרים הגדולים.

באזור ביילקופי, דרומית למייסור, נמצא מנזר נמדרולין של זרם הניגמה-פה שהוקם ב-1963 ומונה כ-5,000 נזירים. במתחם שלו נוכל לבקר במקדש המוזהב, אחד המקדשים היפים במקום.

המקדש המוזהב במתחם מנזר נמדרולין בביילקופי

המקדש המוזהב במתחם מנזר נמדרולין בביילקופי

מנזרי סרה מיי וסרה ג'יי הוקמו בעקבות ההפצצה הסינית על המנזר בטיבט, אשר הותיר כ-6,000 נזירים מתים. הבודדים שניצלו ברחו להודו וקיבלו שטח מיוער מממשלת הודו, בו הקימו ב-1970 את המנזרים, המונים כיום כ-5,000 נזירים. מפה נבחר המורה החשוב ביותר בקהילה הטיבטית –  הגנדן טריפה, הנחשב למחזיק הידע הגדול ביותר.

מנזר טשי לומפו הקטן מונה כ-400 נזרים, והוקם במקום המנזר בטיבט, אשר בראשו עמד הפנצ'ן למה, הנזיר שאמור להנהיג את הטיבטים לאחר מות הדלאי למה, ולכן הוא חשוב מאוד. לאחר גילוי הגלגול שלו בטיבט, הוא נחטף על ידי הסינים (בגיל 9!) ומאז מוחזק במאסר ואיש אינו יודע היכן.

נזירים במנזר נמדרולין בביילקופי

נזירים במנזר נמדרולין בביילקופי

באזור מונגוד, בצפון מדינת קרנטקה, לא רחוק מהובלי, וכחמש שעת נסיעה מגואה, הוקמה התיישבות טיבטית ב-1966. פה נמצא את מנזר גנדן, המונה כ-2,000 נזירים מגיל 6 ועד 96, מנזר דרפונג לוסלינג המונה כ-3,000 נזירים ומנזר דרפונג גומג המונה כ-1,950 נזירים. במנזרים אלו יש גם תלמידים זרים –  נזירים או נזירות מארצות הברית, רוסיה, מונגוליה, קוריאה ואפילו ישראל. אם יתמזל מזלנו נוכל לפגוש את אחד מהם לשיחה מרתקת.

שער הכניסה למנזר במונגוד

שער הכניסה למנזר במונגוד | צילום: AnilD / Shutterstock.com

הטיבטים ממשיכים לברוח מטיבט, שבה אסור ללמוד או לתרגל בודהיזם, ומגיעים לדרום הודו כדי ללמוד. כל האזור הומה טיבטים, יש חנויות המוכרות פריטים טיבטיים, כגון דגלי תפילה, טנגקות ופסלים, המסעדות בבעלות טיבטים ומגישות אוכל טיבטי טעים.

מומו, כיסונים טיבטיים, מהמטעמים שמוגשים במסעדות טיבטיות בדרום הודו

מומו, כיסונים טיבטיים, מהמטעמים שמוגשים במסעדות טיבטיות בדרום הודו

מפת קרנטקה:

_____

עירית להב – מנהלת טיולי הודו בחברת איילה גאוגרפית

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.