תפריט עמוד

בית החלוצות ההיסטורי בשכונת רחביה בירושלים, בית לאישה העברייה, עבר לאחרונה תהליך שימור ושיפוץ ייחודי על ידי האדריכלית עדה כרמי-מלמד. המבנה הייחודי נפתח בימים אלו כבית הספר הבינלאומי הראשון ללימודי ירושלים של יד יצחק בן-צבי.

הבסיס ההיסטורי של יד בן-צבי הוא בלב שכונת רחביה וכולל את בית ולירו, ששימש למגורי הנשיא בן צבי, ושני צריפים ששמשו לאירוח. כעת נוסף גם בית החלוצות הסמוך. בית החלוצות נבנה בשנות הארבעים של המאה הקודמת על ידי האדריכלית ג'ניה אברבוך, מהבולטות באדריכלי הסגנון הבינלאומי בישראל. הוא נועד להיות בית ראשון במולדת לעולות חדשות, בו יוכלו לקבל הכשרה מקצועית. הבית, שנבנה בעצם ימי מלחמת העולם השנייה, היה בן שתי הקומות וכלל חדרי לימוד, סדנאות מלאכה ואולם למופעים ולהתכנסויות. הוא נחנך בחורף תש"ג (1943) ודייריו הראשונים היו "ילדי טהרן". בתום המלחמה נוספה הקומה השלישית, ובה חדרי מגורים לחלוצות. בימי מלחמת העצמאות פעלה בבית תחנת השידור של קול ירושלים.


בית החלוצות בשנות הארבעים של המאה הקודמת. בית ראשון לעולות חדשות

יד בן צבי ביקשה להפוך את המבנה לבית הספר ללימודי ירושלים אשר יכלול כיתות לימוד, מרכזיה פדגוגית, ספרייה, חנות ספרים, אודיטוריום ל- 300 איש וקפיטריה. בבסיס התכנון עמד החיפוש אחרי חוט מקשר שיהפוך את אסופת המבנים השונים לישות אחת והתפיסה של מבנה לשימור בתוך רקמה עירונית ייחודית. זוכת פרס ישראל, האדריכלית עדה כרמי-מלמד, היטיבה ליצור קמפוס מחודש המשלב ישן וחדש. התכנית האדריכלית התבססה על שני צירי תנועה ומבט ניצבים זה לזה, שנפגשים במרכז הבניין, קושרים בין השימושים השונים ומחוללים את התנועה האנכית בין הקומות.

המבנה הקיים הציע גיאומטריות מאורכות, נפחים פשוטים, בניית אבן כבדה עם פתחים קטנים ובעיקר רחבת כניסה נרחבת מכיוון רחוב אבן גבירול , עצים עבותים, מדשאות וחצר אבן נסתרת. על פי התכנון היה צורך להוסיף לבנין כ- 500 מ"ר ולמצוא מקום לאודיטוריום רחב ידיים, כל זאת תוך שמירה על המבנה המקורי. פתחים חדשים שנפתחו נבדלו בגודלם ובצורתם מהפתחים הקיימים, והקפיטריה שנוספה בחצר הפנימית נבנתה כפביליון שקוף עם גג ירוק ומגונן. עם זאת, האדריכלית הקפידה לשמור על חזות מבנה בית החלוצות, על דלתות העץ העתיקות, הנפחים הקיימים, הנוף והמרחבים. היא גם איחדה את מתחם המשתלות ההיסטורי, צריפי הנשיא יצחק בן-צבי ובית החלוצות באמצעות שבילים היוצרים רצף בין המבנים. השילוב בין ישן וחדש, בין כובד וקלות, נעשה על ידי החדרת אור טבעי, המשחרר את המסות המבניות הקיימות ומאפשר למבטים ארוכים לזרום מתוך המבנה ודרכו אל החוץ.

בית הספר הבינלאומי ללימודי ירושלים ע"ש חיים קוברסקי הוקם כמענה לצורך במוסד שיקיף באופן יסודי ופרטני את מגוון הנושאים הקשורים לעיר הבירה – היסטוריה, חינוך, ספרות, מורשת, אדריכלות, תיירות, תרבות ועוד. בית הספר ישמש קהל מגוון – תלמידים צעירים, סטודנטים, יהודים מחו"ל וסגל דיפלומטי. במסגרתו יתקיימו קורסי העשרה מגוונים, קורסי הכשרת "מדריכי ירושלים" המוכרים על ידי משרד החינוך, ימי עיון, סדנאות, סמינרים לקהל הרחב, פעילויות עבור ילדי הגנים ובתי הספר הכוללות סדנאות, סיורים והרצאות, תוכניות לימוד ופרויקטים חינוכיים שונים.


לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.