תפריט עמוד

מסיאול המודרנית לתוככי דרום קוריאה

רבים מכירים את קוריאה רק דרך חברות הענק שלה, אבל טיול במדינה המרתקת מגלה שילוב נפלא בין קדמה ופיתוח לבין מסורות עתיקות. מגורדי השחקים של סיאול, דרך פסטיבלי אביב מסורתיים ועד הנופים הגעשיים של האי ג'ג'ו, כמה סיבות מצוינות לטייל בקוריאה הדרומית

מה אתם יודעים על קוריאה? סביר להניח שלא הרבה. מן הסתם אתם מכירים את החברות הקוריאניות הגדולות שחדרו לחיינו בעשורים האחרונים – יונדאי, סמסונג ו-LG, לרוב לא יותר מזה, וחבל. דרום קוריאה מציעה שילוב מרתק בין מודרניות וקדמה למסורות עתיקות. מצד אחד, בשני העשורים האחרונים המדינה עברה פיתוח אדיר, מהמהירים בעולם, התשתיות מפותחות מאוד, האוטוסטרדות חדישות ומהירות, גורדי השחקים של סיאול דומים לאלו שתראו בכל עיר בירה גדולה ומודרנית. מנגד, עדיין נשמרים מנהגים ומסורות בני אלפי שנים, כשיוצאים מסיאול אפשר לראות דוכנים שבהם נמכרים חמוצים בכדים גדולים ובמהלך הטיול כמעט שלא פוגשים תיירים מערביים.

קוריאה היא עדיין מדינה בתולית מאוד מבחינת התיירות המערבית, וגם זה מוסיף לחן המיוחד שלה. עבורנו, הישראלים, יש עוד דבר ההופך את הטיול כאן לנעים מאוד: הקוריאנים אוהבים את ישראל ומתעניינים ביהודים וביהדות. וזאת לא סתם אמירה: בבתים רבים בקוריאה אפשר למצוא בארון הספרים את התלמוד הבבלי מתורגם לקוריאנית!

קוריאה הדרומית היא לא רק יונדאי וסמסונג, לצד חברות הענק יש לה גם שורשים עמוקים הנטועים במסורת

קוריאה הדרומית הפכה למדינה עצמאית ב-1948, ממש כמו ישראל (גם את הפרט הזה הקוריאנים אוהבים להזכיר), והיא חולקת את חצי האי הקוריאני עם שכנתה מצפון, קוריאה הצפונית. בעוד שקוריאה הצפונית היא מדינה סגורה ומסוגרת, עם שלטון דיקטטורי, ורק מעטי-מעטים במערב הורשו לבקר בה, הרי שקוריאה הדרומית היא מדינה דמוקרטית, מפותחת ומודרנית, היא פתוחה לתיירים ונוחה מאוד לטיול. זוהי אינה מדינה גדולה במיוחד, אבל יש בה כל כך הרבה מה לראות שכדאי להקדיש לפחות שבועיים לטיול ברחבי המדינה, כדי להספיק לבקר בכמה מהאתרים הקלאסיים ולהתעכב גם במקומות פחות מתוירים, כאלה שיאפשרו לכם לחוות את אורח החיים המקומי. לשבועיים הללו מומלץ בחום להוסיף עוד שלושה עד חמישה ימים בסיאול.

ומתי כדאי לטייל בקוריאה הדרומית? העונות היפות ביותר לטיול הן האביב (אפריל-מאי) והסתיו (ספטמבר-אוקטובר). בתחילת האביב פריחת הדובדבן צובעת את הנוף בצבעי ורוד ולבן ענוגים, בהמשך מתקיימים פסטיבלי אביב וחגיגות יום ההולדת של בודהה. בסתיו שלכת מדהימה מעטרת את מורדות ההרים ואת הפארקים והגנים.

באביב פריחת הדובדבן צובעת בוורוד ענוג את הגנים, הפארקים והשמורות

בקוריאה יש עשרות רבות של אתרים מרתקים הראויים מאוד לביקור, מדריך מנוסה, המכיר היטב את המדינה, ידע לבחור מתוכם את היפים ביותר. הנה כמה מהמקומות שמומלץ להקדיש להם זמן במהלך הטיול בקוריאה הדרומית:

סיאול (Seoul)
כאמור, כדאי מאוד להקדיש כמה ימים לסיאול, בירת קוריאה הדרומית, עיר המשלבת גורדי שחקים אולטרה מודרניים עם ארמונות קסיריים ומקדשים. בין השאר, מומלץ לטייל לאורכו של אפיק הנחל צ'אונגיצ'און (Cheonggycheon), החוצה את מרכז סיאול, לבקר בארמון גיונגבוק (Gyeongbokgung) המרשים מתקופת שושלת ג'וסון ששלטה בקוריאה מהמאה ה-14 ועד הסיפוח היפני ב-1910 (אל תחמיצו את טקס החלפת המשמרות), לשוטט ברובע בוקצ'ון (Bukchon), שבו התגוררו האצילים ופקידי המלוכה ורבים מבתיו הם בתי האנוק מסורתיים, לבקר במקדש ג'יוגה סה (Jogyesa), המשמש כמרכז הרוחני של הזרם המרכזי בבודהיזם הקוריאני ולטייל בסמטאות של אזור אינסה דונג (Insadong). לעת ערב כדאי להגיע אל מרכז העיצוב החדש (Dongdaemun Design Plaza), בתכנונה של האדריכלית הבריטית הנחשבת זאהה חדיד. הקומפלקס העתידני, שנראה כמו כלי רכב חייזרי אשר נחת בלב סיאול, מואר בחשכה באורות צבעוניים המתחלפים תדיר.

מרכז העיצוב החדשני נראה כמו חללית שנחתה בלב סיאול

השילוב בין מסורות עבר לחדשנות עתידנית שכה בולט בסיאול בא לידי ביטוי גם במוזיאון ליאום (Leeum), שהוקם על ידי חברת סמסונג. המוזיאון המיוחד הזה מורכב משני חלקים: הבניין האחד, שעוצב על ידי האדריכל השווייצרי הנודע מריו בוטה, מציג אמנות קוריאנית מסורתית; המבנה השני, שעוצב על ידי האדריכל הצרפתי הבולט ז'אן נובל, מכיל אמנות מודרנית ועכשווית של אמנים קוריאנים ובינלאומיים. מכאן אפשר להמשיך אל שוק התרופות המסורתיות, Yangnyeong, שבו הזמן כמו עמד מלכת עם אינספור סוגים של צמחי מרפא, שורשים ותכשירים שאותם רוקחים לתרופות המביאות מזור לשלל כאבים ותחלואים.

טקס חילופי המשמרות בארמון גיונגבוק

יום מיוחד כדאי להקדיש ליחסים בין שתי הקוריאות ולכמיהה של תושבי הדרום להתאחד עם השכנה מצפון. בתחילת היום אפשר לבקר במוזיאון המלחמה, אשר מתעד את הרקע ואת ההיסטוריה של הסכסוך בין המדינות ומשם להמשיך לסיור מודרך (אין אפשרות לסייר באופן עצמאי) באזור המפורז, DMZ.

בתי האנוק מסורתיים ברובע בוקצ'ון בסיאול

שמורת סאורקסאן (Seoraksan)
היפה והמפורסמת בשמורות הטבע של קוריאה נמצאת בצפון-מזרח המדינה. הנוף כאן לא פחות ממפעים, עם צוקי סלע נישאים שביניהם יש יערות, מפלים, נחלים, מקדשים ופסלים עתיקים. מפסגתו של הר גואהן גום סהונג (Gwongeumseong) נשקפת תצפית מרהיבה על נופי הפארק. בשטח השמורה יש מסלולי הליכה רבים באורכים שונים.

שמורת סאורקסאן, אחת השמורות היפות בקוריאה הדרומית

גיונגג'ו (Gyeongju)
בירתה העתיקה של קוריאה, בתקופת שושלת שילה (57 לפני הספירה עד 935 לספירה), שארבעה אתרים מרכזיים שבה הוכרזו כאתרי מורשת עולמית של אונסק"ו. העיר, המכונה "מוזיאון ללא קירות", משמרת להפליא אתרים היסטוריים מרתקים, בהם מקדש בולגוקסה (Bulguksa), שריד יפהפה לאמנות הבנייה של השושלת ואתר מורשת עולמית של אונסק"ו. במתחם הקברים המרשים של מלכי שושלת שילה תלי הקברים נראים כמו גבעות ירוקות והם נותרו חתומים עד עצם היום הזה. רק קבר אחד נפתח באקראי, כשאיכר חפר במקום, ובו נמצאו כתרי זהב של המלכים, שהעתקים שלהם מוצגים במקום.

מקדש בולגוקסה, אתר מורשת עולמית ואחד מאתרים היסטוריים רבים גיונגג'ו

לא רחוק משם ניצב מצפה הכוכבים צ'אמסאנגדה (Cheomseongdae), מהמאה השביעית, הראשון מסוגו באסיה. ברובע העתיק העיר אפשר להתוודע לאורח החיים ולמנהגים המסורתיים של התושבים המקומיים.

בוסאן (Busan)
עיר נמל יפה בדרום-מזרח המדינה שבסביבתה יש כמה חופים יפהפיים, בהם חוף הייונדאי (Haeundae), חוף חולי הנמתח לאורך 12 ק"מ ונחשב לאחד היפים והפופולריים בקוריאה הדרומית, עם אירועים ופסטיבלים שונים הנערכים כאן לאורך כל השנה. זהו גם המקום שבו קוריאנים רבים נוהגים לקבל את פני השנה האזרחית החדשה. לצד החוף אפשר לראות דוגמאות נאות לאדריכלות עכשווית, כולל מתחם APEC, שבו התקיימה ב-2005 פסגת ראשי 21 הכלכלות המובילות באזור.


חוף הייונדאי בבוסאן, הנמתח לאורך 12 ק"מ נחשב לאחד החופים היפים במדינה

בוסאן ידועה באוכל המשובח שלה, בעיקר דגים ומאכלי ים, והמקום הטוב ביותר להתוודע ליצורים הימיים הנשלים מן הים הוא שוק הדגים ג'אגאלז'י (Jagalchi)שבו נמכרים בכל יום שלל דגים ופירות ים באיכות מעולה.

מקדש בבוסאן בעת חגיגות יום הולדת לבודהה, החל באביב

האי ג'ג'ו (Jeju)
האי הגעשי ג'ג'ו, המרוחק כ-100 ק"מ מחופה הדרומי של קוריאה, אוחז בכמה תארים מרשימים: הוא הוכרז כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו ובנוסף, נכלל ברשימה הנחשקת של שבעת פלאי עולם הטבע, לצד אתרים נפלאים כמו מפלי האיגואסו שבגבול ברזיל-ארגנטינה והר השולחן בדרום אפריקה.

מנופיו הגעשיים של האי ג'ג'ו

האי נוצר כתוצאה מהתפרצות של הר הגעש האלאסאן, הפסגה הגבוהה ביותר באי ובמדינה כולה. בג'ג'ו יש תצורות געשיות מרהיבות: מערות לבה, עמודי בזלת, חרוטי טוף ואגמים געשיים. מעבר לנופים מרהיבים, הביקור כאן מאפשר להכיר את סיפורן של נשות ההאניו, המתפרנסות משליית דיונונים ותמנונים ממעמקי הים בדרך יוצאת דופן – הן צוללות למעמקים, ללא בלוני חמצן, ושולות משם בידיים את היצורים הימיים. עוד באי, כפר הפולקלור סאונגאפ (Seongeup), שבו אפשר לראות את אורח חייהם של תושבי האי ולהכיר את תרבותם המיוחדת.

נשות ההאניו, הצוללות למעמקי הים בלי בלוני גז, כדי לתפוס דיונונים ותמנונים

על קצה הצופסטיק: מה אוכלים בקוריאה הדרומית?
המטבח הקוריאני שונה מאוד ממטבחים האסייתיים המוכרים לנו בארץ. זהו מטבח צבעוני, מתובל מאוד, עשיר בטעמים ונחשב לאחד הבריאים באסיה. אורז הוא מרכיב מרכזי בארוחה, כמו גם דגים, מאכלי ים ואצות, כיאה למדינה המוקפת משלושה עברים בים. גם בשר תמצאו בקוריאה, לרוב בשר בקר אם כי גם עוף וחזיר מוגשים לשולחן. הקוריאנים אוהבים בשר צלוי – מתקן הגריל ניצב לרוב במרכז השולחן והבשר נצלה עליו מול עיני הסועדים.

האוכל הקוריאני מצטיין בצבעוניות והוא מתובל ביד נדיבה בשום, צ'ילי, ג'ינג'ר, רוטב סויה ושמן שומשום. ארוחה טיפוסית מורכבת מכמה מנות, כשהמנה העיקרית מלווה תמיד במנות קטנות שהסועדים חולקים ביניהם. מה שלא תזמינו לאכול, תמיד יוגש לשולחן קימצ'י – ירקות כבושים ומותססים בתיבול עז. יש קרוב ל-200 סוגים שונים של קימצ'י, והגרסה המוכרת ביותר עשויה מכרוב סיני כבוש שעבר תסיסה יחד עם כמויות נדיבות מאוד של צ'ילי. עד לא מזמן אפשר היה לראות בחצרות הבתים את כדי החרס הגדולים שבתוכם נשמר הקימצ'י, כיום את הכדים המסורתיים החליפו מקררים מיוחדים המשמרים את הקימצ'י בטמפרטורה מתאימה.

צלוחיות של חמוצים קוריאניים. בכל ארוחה תמיד יוגש לשולחן קימצ'י

את האוכל אוכלים במקלות אכילה, שבקוריאה הם עשויים ממתכת ולא מעץ. עם זאת, האורז נאכל בכף ולא במקלות. ואם חשקתם בדבר מתיקה בסוף הארוחה, כדאי שתדעו שכמו במטבחים אחרים באסיה, הקינוחים הקוריאנים שונים מאוד מאלה המוכרים לנו. את מקומם של הבצקים המתוקים, הקצפת, הקרמים והשוקולד תופסים מרכיבים כמו אורז, שעועית אדומה מתוקה ותה ירוק אשר מהם מכינים קינוחים כמו עוגיות או גלידות.

מידע מעשי
איך מגיעים? חברת התעופה הקוריאנית, קוריאן אייר, מפעילה שלוש טיסות סדירות ישירות בין ישראל לשדה התעופה הבינלאומי של סיאול. הטיסה אורכת קצת יותר מעשר שעות. אפשר גם להגיע לסיאול בטיסות המשך מיעדים רבים במזרח (בנגקוק, טוקיו, בייג'ינג, סינגפור ועוד).

איפה ישנים? בקוריאה הדרומית יש מגוון גדול מאוד של מלונות, ממלונות חמישה כוכבים מפוארים ביותר ועד לבתי הארחה צנועים. זרים יכולים ללון גם במנזרים בודהיסטים (הלינה כוללת ארוחות במנזר) – חוויה מיוחדת במינה וזולה מאוד.

כמה זה עולה? טיול בקוריאה הדרומית אינו זול. זוהי מדינה מפותחת, עם תשתיות תיירות מתקדמות ומחירים בהתאם. גם הטיסה הארוכה מוסיפה למחיר. יש מדינות זולות בהרבה במזרח, אבל למי שטייל בהן וראה כבר הכל, אין ספק שקוריאה הדרומית מציעה נופים, חוויות ומפגשים אנושיים ייחודיים, ועל כן התמורה למחיר הטיול – גבוהה.

למידע נוסף על דרום קוריאה

צילומים בכתבה: שאטרסטוק, לשכת התיירות הקוריאנית visitkorea.or.kr, מקדש בולגוקסה: LA Wong, flickr

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מדרום קוריאה

קוריאה: הדרום, הצפון ומה שביניהם
קוריאה: הדרום, הצפון ומה שביניהם

מדוע התפצלה קוריאה ממדינה אחת לשתי מדינות שונות כל כך, דרום קוריאה המתקדמת והמודרנית וצפון קוריאה המסוגרת והטוטליטרית? התבוננות בימים שבהם קוריאה היתה מדינה אחת ועד הזמן הנוכחי חושפת תהליכים מורכבים ומרתקים

סיאול – טיול בין ישן לחדש
סיאול – טיול בין ישן לחדש

סיאול, בירת קוריאה הדרומית, מציעה שילוב מרתק בין מסורת לחדשנות: מקדשים וארמונות מהמאה ה-14 לצד גורדי שחקים, מרכזי קניות ואינטרנט מהיר במיוחד. הצעה לטיול של כמה ימים בעיר הגדולה לפני שיוצאים לאתרי הטבע והכפרים המסורתיים ברחבי המדינה

בין קוריאה הדרומית לצפונית – שמורת האזור המפורז
בין קוריאה הדרומית לצפונית – שמורת האזור המפורז

באחד האזורים המתוחים בעולם, בגבול שבין קוריאה הצפונית לדרומית, חיים בנחת בעלי חיים ועופות נדירים. בתקופות שהמתיחות שוככת אפשר לטייל באזור המפורז ולהתרשם איך הטבע מצליח להתעלות על איוולת האדם