תפריט עמוד

דרך הפרחים באנטיגואה, גואטמלה

במהלך שבוע אחד בשנה, "השבוע הקדוש", הופכת אנטיגואה, בירתה הראשונה של גואטמלה, לעיר של פרחים, שטיחי רחוב ותהלוכות ססגוניות. כך משחזרים שם את "דרך הייסורים" שעבר ישו בשבוע האחרון לחייו

חמישים ואחד שבועות בשנה שקט באנטיגואה (Antigua), אחת הערים העתיקות, השלוות והיפות בגואטמלה. עד שמגיע שבוע חג הפסחא – אז משנה העיר את פניה בצורה דרמטית, במסורת שהחלה זמן לא רב לאחר הכיבוש הספרדי במאה ה־16 והשלטת הנצרות הקתולית.
המסורת לא פסקה אפילו אחרי רעידת האדמה של 1773, שבעקבותיה ניטל מאנטיגואה התואר בירת גואטמלה והועבר לגואטמלה סיטי. עקב רעידות האדמה הרבות שידעה העיר לאורך ההיסטוריה איבדו כנסיותיה מתפארת הבארוק שעיטרה אותן בקישוטים ובפיתוחים רבים. למרות הנזק הרב, השרידים מרשימים. הבנייה המאפיינת את העיר היא נמוכה מאוד ובעלת קירות רחבים, סגנון המשמר את אופיה הקולוניאלי וגם מבטיח הגנה טובה יותר בפני רעידות האדמה. בשבוע הזה, השבוע הקדוש לנוצרים, שחל בין יום א' של הדקלים ובין חג הפסחא, מאזכרים את "דרך הייסורים" שעבר ישו על פי המסורת הנוצרית בשבוע האחרון לחייו, בירושלים. השבוע הקדוש מצוין מדי שנה בתהלוכה בווייה דולורוזה בירושלים ובמקומות רבים בעולם, אבל באנטיגואה חוגגים בעשרות אירועים ובמגוון ססגוני של פולחנים. אלפים מגיעים מרחבי המדינה והעולם כדי להשתתף באירוע, ובמיוחד בתהלוכות של אלפי צועדים הנמשכות שעות ארוכות ועוברות מדי יום כמעט בכל רחובות העיר.

הכנת שטיחים למסלולי התהלוכות היא אמנות של ממש: העיצוב משתנה מדי שנה ובכל יום בשבוע. בתהליך יצירת השטיחים הגדולים משתתפים עשרות אנשים והוא עשוי להימשך יותר מעשר שעות.

נושאי הבמות
בראש כל תהלוכה נישאת על כתפי הגברים במה גדולה, ובמרכזה ניצבת דמותו של ישו. בעקבותיה באה במה נוספת, הנישאת על ידי נשים, ועליה דמותה של מריה הקדושה. אחרי כל במה צועדת תזמורת גדולה המנגנת מוזיקת לכת ונעימות אשכבה, המשרות אווירת קודש על המעמד כולו.
כל תהלוכה מסמלת התרחשות שונה בשבוע הקדוש. בתחילת השבוע דמות ישו מופיעה על הבמה בעודו סוחב את הצלב שעליו הוא עתיד למות. לקראת סוף השבוע מתקיימת תהלוכת האשכבה, אז מופיע ישו בארון קבורה. הדמויות, חלקן בנות יותר מ־350 שנה, עשויות עץ ומגולפות במלאכת מחשבת, המקנה להן מראה אנושי.

נושאי הבמות לובשים גלימה סגולה ומעין כַּאפייה לבנה לראשם, בניסיון לחקות את סגנון הלבוש שהיה מקובל בתקופת ישו. עבור רבים, נשיאת הבמה היא מסורת משפחתית ארוכת שנים. גם אם העתיקו את מקום מגוריהם, בשבוע הקדוש הם ישובו לכנסייה שבה אביהם נשא את הבמה.
הבמות בתהלוכות המרכזיות שוקלות לפעמים יותר משלושה טונות ונישאות על ידי כ־150 גברים. אחת לכמה רחובות מצטרף למאמץ כוח חדש, ובסך הכל משתתפים בהן 8,000 איש ויותר. המלאכה קשה, ומותירה סימני פציעה על כתפי הצועדים. כדי שהמשקל הכבד יחולק באופן אחיד, נושאי הבמות ממוינים מראש לפי גובהם. סביב הבמות הגבוהות צועדים גברים נוספים, אוחזים בתרנים, שבעזרתם הם מסיטים כלפי מעלה את כבלי החשמל ומאפשרים לבמות לעבור ללא הפרעה.
לפני הבמה המרכזית של ישו צועדים מאות גברים לבושי סגול, הממתינים לתורם במלאכת הסחיבה. חלקם אוחזים בכלי כסף, ובהם גחלים לוחשות וקטורת, כך שעשן לבן, סמיך ובעל ריח חזק מבשר תמיד על בוא התהלוכה.

עבור רבים, נשיאת הבמה היא מסורת משפחתית ארוכת שנים. גם אם העתיקו את מקום מגוריהם, בשבוע הקדוש הם ישובו לכנסייה שבה נשא אביהם את הבמה

אנשי השטיחים
מסורת מרהיבה של שבוע זה היא הכנת שטיחים למסלולי התהלוכות – שטיחי ענק, עשויים פרחים, פירות, ירקות ושלל עיטורים נוספים. המרהיבים ביותר עשויים נסורת עץ בשלל צבעים, הנמזגת לתבניות ענק של דמויות ועיטורים המסמלים אירועים מהשבוע הקדוש.
זו אמנות של ממש: העיצוב משתנה מדי שנה ובכל יום בשבוע. כמויות החומר הנדרש מחושבות לפי גודל השטיח ורמת המורכבות. רחובות אנטיגואה מרוצפי אבן, ולכן נדרשת כמות רבה של עפר להכנת משטח אופקי שעליו מתחילים בעיצוב השטיח. בתהליך יצירת השטיחים הגדולים משתתפים עשרות אנשים והוא עשוי להימשך יותר מעשר שעות. שטיחים רבים משובצים פרחים, וכדי לשמור על טריותם יש לסיים את המלאכה רק דקות ספורות לפני הגעת התהלוכה.

יש הרואים בהכנת השטיח מנחה לאל. הם מאמינים כי אם מישהו פוסע על השטיח או פוגע בו לפני מעבר התהלוכה, ידחה האל את המנחה והקהילה תסבול ממזל רע. לכן שומרים על השטיחים בקפדנות. על השטיח מופקד אדם שתפקידו להתיז רסיסי מים על הנסורת עד להגעת התהלוכה, כדי לוודא שהרוח לא תעיף גרגירי נסורת ולא תיפגע שלמות העיצוב.
ואז, לאחר שעות ארוכות של עבודה מרובה, חולפים הצועדים על פני השטיח, וכל שנותר מהשטיחים המפוארים הוא שובל של נסורת ופרחים הפזורים בכל עבר. בשלב זה עטים רבים מהתושבים על הפרחים שנותרו ואוספים אותם, מתוך אמונה כי פרחים שעליהם עברה התהלוכה כאילו עברו תחת רגליו של ישו עצמו, ועל כן הם מקודשים.

לקראת סוף השבוע מתקיימתתהלוכת האשכבה, אז מופיע ישו בארון קבורה. הדמויות, חלקן בנות יותר מ-350 שנה, עשויות עץ ומגולפות במלאכת מחשבת המקנה להן מראה אנושי

תהלוכות האשכבה
יצירות יפהפיות במיוחד נמצאות בתוך הכנסיות, תוצר של פולחן ה־Velacion (באנגלית  Vigil משמעו ערנות, ובהקשר הנוצרי: להמתין בערנות לבואו של ישו), הנערך לפני יציאת תהלוכה מהכנסייה. אנשי הכנסייה מפנים שטח נרחב בתוכה, ועליו הם מכינים שטיחים מרהיבים על טהרת הנסורת הצבעונית ובמלאכת יד מדויקת תוך סיוע מזערי בתבניות ומוקפים בשפע פירות וירקות. מאחורי השטיחים מקימים אנשי הכנסייה תפאורה, הכוללת סצנות מרכזיות מדרך הייסורים של ישו. מאות ואלפים פוקדים במשך ה־Velaciones את הכנסיות השונות. מוזיקת רקע, תאורה דרמטית וריח קטורת חזק משלימים את החוויה לעוטפת חושים.
היום הדרמטי ביותר בשבוע הוא יום שישי הקדוש, שבו מרכז העיר נסגר לתנועה. התושבים ערים במשך הלילה שלפני, שוקדים על הכנת השטיחים המפוארים ביותר, המכסים כמעט כל פינה בעיר. לפי המסורת הנוצרית, ביום זה הועלה ישו על הצלב ובמותו הסתיימה דרך ייסוריו.

בכנסיות השונות בעיר נערכים טקסי צליבה לציון המאורע ההיסטורי. הטקס המרכזי מתרחש בכניסה לקתדרלה, ועשרות אלפי אנשים גודשים את כיכר  העיר המרכזית. במהלך הטקס מועלית דמות ישו על הצלב ונאמרות תפילות. עם הורדתו מהצלב, פוצח הקהל האדיר בשירה מרגשת: "סלח לאנשי עמך, אדון".
בשלב זה יוצאות מהכנסיות התהלוכות העצובות והמרגשות ביותר, תהלוכות האשכבה. נושאי הבמות מחליפים את לבושם הסגול לשחור, דמותה של מריה מעוטרת בדמעות קריסטל עדינות, ומבטה נוגה מתמיד. בשקט, בעצב, מסתיים לו השבוע הקדוש, ואט אט חוזרים המאמינים לבתיהם, לשגרת יומם.

מידע מעשי
הגעה: הטיסות לגואטמלה סיטי עוברות באירופה או בארצות הברית. את 45 הקילומטרים שמפרידים בין אנטיגואה לעיר הבירה ניתן לעשות באוטובוס או במונית. משיקולי בטיחות מומלץ לא לעשות את הנסיעה בשעות הלילה המאוחרות. השבוע הקדוש הוא השבוע שלפני חג הפסחא, בחודשים מרץ־אפריל. השנה הוא יחול ב־4 עד 10 באפריל.
לינה: כדאי להזמין מקום לינה כמה שבועות מראש. לקראת השבוע הקדוש מגיעים אלפי אנשים לעיר וממלאים אותה עד אפס מקום.
מידע: בלשכת התיירות שבכיכר המרכזית (טל': 0763־832־502) אפשר לקבל חוברות המפרטות את כל אירועי השבוע, ובהן מפות של מסלולי התהלוכות. אפשר להצטרף להרצאות על מנהגי השבוע הקדוש בסוכנויות הנסיעות השונות בעיר.
המלצות: כדאי לעקוב אחר מסלול התהלוכות עוד בטרם צאתן, כך אפשר לפגוש במכיני השטיחים, העמלים עד דקות ספורות לפני הגעת התהלוכה. יום שישי הקדוש הוא המרהיב והמגוון מכל ימי השבוע. אם אין באפשרותכם לשהות בעיר במשך כל השבוע, זה היום. אם אתם מתכננים לעזוב את העיר במהלך השבוע הקדוש, זכרו שבימים שבהם חולפות התהלוכות הגדולות העיר משותקת לתנועה כמעט לחלוטין. ביום שישי הקדוש אין יוצא ואין בא ממרכז העיר. תיאלצו לצעוד עד הכביש הראשי ורק שם לאתר מונית.

מחול הקקאו, אגם אטיטלן, גואטמלה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.