תפריט עמוד

חיפה האחרת – פסטיבל החג של החגים

מי שישוטט בחודש דצמבר במושבה הגרמנית, ואדי ניסנאס והעיר התחתית בחיפה יגלה חנוכיות מאירות לצד עצי אשוח, אורות צבעוניים משתלשלים מחלונות הבתים, אנשי שלג ואיילים מוארים. הצצה לפסטיבל החג של החגים, הנחגג בחיפה בשפע מסחרר של אירועים

כשאומרים חיפה ודצמבר באותו משפט, מיד מתלווה לאמירה הזו איזו מן אנחת רווחה כזו, והאורות נדלקים בעיניים בדיוק כמו ברחוב, ולרגע אחד, גם אם אתה חיפאי מקומי, או שהגעת אל חיפה מרחבי הארץ, נדמה לך שאתה בחו"ל. אירופה הקלאסית בניחוח מקומי.

השפה ברחוב היא עברית וערבית, על שלטי החנויות ולוחות המודעות הכיתובים בעברית וערבית. הריחות הם ריחותיו הנפלאים של ואדי ניסנאס, ענני קפה שחור קלוי המתערבבים בריחות של חורף מתעכב, לצד מאפי זעתר שרק יצאו מהתנור, עם עגבנייה טרייה ליד. ריח הים המתערבב עם ארובות האניות, וריח הממתקים הערבים לצד ריחות של רחובות הומי אדם.

צעידה ברחוב חיפאי באזור ואדי ניסנאס, המושבה הגרמנית והעיר התחתית, עשויה לבלבל אפילו יותר. המקדש הבהאיי הקסום, לצד בית הכנסת של חב"ד היושב בתחתית המקדש, במושבה הגרמנית שהיא בכלל ברובה שכונה ערבית. בדרך אל הכנסייה היפה, תחצנה על פנייך נזירות איטלקיות מבית החולים האיטלקי, מלאכיות בלבן, וכשתגיע לכנסייה הקתולית, שירת פעמונים תשטוף אותך מכף רגל ועד ראש. חנוכיות מאירות לצד עצי אשוח, המון אורות צבעוניים משתלשלים מחלונות הבתים, איילים ואנשי שלג מוארים באור יקרות למרות שבחוץ, החורף עדיין מהסס. וריח של ערמונים…


המושבה הגרמנית בדצמבר: עץ אשוח מוקף בחנוכיות ורחובות מוארים ומקושטים – על רקע הגנים הבהאים 

ככה היא חיפה בדצמבר – יפה, רומנטית וכל כך אחרת. מתרגשת עם תושביה ומתכוננת בחגיגיות אל חגי האור, ובעיקר מניחה אצל הגרים בה, וגם אצל המבקרים בה, ואפילו אצל החולפים על פניה לרגע משהו אחר בלב. משהו שלם ורגוע, משהו שמבין שככה צריך להיות, משהו שגורם לאנשים לחייך אחד אל השני באמת, במקום לפחד.

לפני יותר מ-20 שנה החליטו פרנסי העיר שחיפאיות שכזו חייבים לחגוג ולהזמין אל החגיגה את כולם. התירוץ הראשון היה מפגש של שלושה חגים חשובים, רמדאן, חנוכה וכריסטמס. המפגש של השלושה והרצון לחגיגה משותפת הביאה לעולם את פסטיבל החג של החגים.

בראשית דרכו הפסטיבל התמקד בעיקר באמנות חוצות, ובמפגשים בין יהודים לערבים. תושבי הוואדי שהכירו את הפסטיבל בראשית דרכו סיפרו על התקופה ההיא, שכבר אולי לא תחזור, ועל החדווה במפגשים המשותפים. תושבי הכרמל יורדים לפגוש ולהכיר את תושבי הוואדי, יושבים על קפה ומשוחחים. עם הזמן והשנים שינה הפסטיבל את פניו. הרמדאן ברח לתקופת הקיץ (אחת ל-30 שנה יפגשו שוב שלושת החגים ביחד לשלוש שנים נוספות) ולאט לאט חלחלה התובנה כי החגים הם הדובדבן שעל הקצפת, אך הקצפת האמתית, הסיבה האמתית לחגיגה בחיפה, היא ריבוי התרבויות המתקיים בה, אלו לצד אלו, בכבוד והבנה. החיים המשותפים בחיפה הם הם הדבר האמתי, שראוי להעלות על דרך נס לא רק פעם בשנה, אלא מידי יום. במהלך השנים גדל, התפתח והתרחב הפסטיבל לכדי חגיגה של כלל התרבויות בארץ בכלל ובחיפה בפרט, ומלבד תערוכות המיוחדות, הגלריות ו"מוזיאון ללא קירות" (מוזיאון החוצות בשכונת ואדי ניסנאס), יכול הקהל ליהנות ממופעי חוצות רבים, יריד אומנים, מופעי גלריה אינטימיים, קונצרטים בכנסיות, סיורים מיוחדים ועוד.


מופע קרקס במתחם הילדים בפסטיבל 

את כל ההתרחשויות של הפסטיבל אפשר למצוא באתר הפסטיבל, הנה על קצה המזלג כמה מהאירועים הבולטים:

1. תחנה ראשונה: בית הגפן והגלריה
בית הגפן הוא מרכז תרבות ערבי יהודי בחיפה, הפעיל כבר למעלה מחמישים שנה. הפעילות המרכזית והמגוונת במקום מתכווננת בסופו של דבר תמיד לאותה מטרה, מפגשים בין הקהילות השונות בחיפה, ובארץ בכלל. הפעילות מתמקדת בעיקרה במפגשים בין יהודים לערבים, אך לא רק, ובבית הגפן שמים גם בהחלט דגש על כך שריבוי התרבויות עצמו גם צריך לקבל מנה גדושה של תשומת לב.

איך זה קורה? באגף הנוער והחינוך מתקיימים מפגשים בין בתי ספר, משלחות נוער משותפות לארצות הברית ולאירופה, פרויקטים הקשורים בזהויות דרך צילום, תיפוף ועוד, וגולת הכותרת היא מועדון הנוער, הכולל כ-250 בני נוער, יהודים וערבים, הנפגשים מידי שבוע לפעילות חברתית ערכית. במחלקת הסיורים שמים דגש בעיקר על סיורי אמנות בוואדי ניסנאס, השכונה בסמוך לה שוכן בית הגפן, כשדרך עבודות האמנות הייחודיות נפתח שיח מעניין על נרטיבים, זהות, ההיסטוריה של המקום ושל הקונפליקט. בית הגפן הוא גם הגוף המפיק את פסטיבל החג של החגים עבור עיריית חיפה, והוא אחת מנקודות השיא של העשייה לאורך השנה.

מחול בגלריה בבית הגפן

חלק גדול מהאירועים, כמו גם נקודות המפגש לסיורים, מתקיימים ויוצאים מבית הגפן, אך הסיבה העיקרית לביקור בבית הגפן בתקופה הפסטיבל היא התערוכה הייחודית המוצגת כל שנה בין קירות הגלריה. בית הגפן נמצא ברחוב הגפן 2.

2. ואדי ניסנאס ומתחם הפסטיבל: צבעים, צלילים, ריחות וטעמים
בכל שבת בתקופת הפסטיבל, מתמלא ואדי ניסנאס והמתחם הסמוך לו בחצר בית הגפן ומוזיאון חיפה לאמנות, בשמחה צבעונית מכל סוג ומין. ברחבי ואדי ניסנאס עומדים נגני רחוב עם כלים שונים ומכל פינה נשמעת מוסיקה שונה וייחודית. על הבמה המרכזית מופעים מתחלפים המביאים בכל פעם תרבות אחרת אל הבמה.

במתחם המשפחה על במת הילדים, מופעים מוסיקליים מוסברים המפגישים את קהל הילדים וההורים עם תרבויות ומקצבים שונים, מופעי קרקס, מופעי מחול מגוונים ועוד. לצידו מתחם סדנאות יצירתי, שהשנה מקדם שיתוף פעולה עם מוזיאון חיפה לאמנות במטרה להכיר לקהל הצעיר את המוזיאון גם מבפנים.

מופע להטוטנות במתחם הפסטיבל

ברחבי הפסטיבל תקיים "תנועת הערבות" מעגלי שיח במטרה להפגיש אתכם לשעה קלה עם אנשים חדשים, להכיר, לדבר, להפיל חומות ולהכניס קצת אור… בחצר הגלריה יעמוד מיצב מפואר, תרומת מכון גתה, בו יוכל הקהל לא רק לצפות באופן פאסיבי, אלא גם לקחת הביתה את מה שמדבר אליו הכי. הכניסה חופשית לקהל הרחב. 

חיילי האהבה מפזרים אהבה בוואדי

3. המושבה הגרמנית: להיות בארץ ולהרגיש בחו"ל
חורף, קריר, לפעמים אפילו קצת יותר, אבל במושבה הגרמנית, בשדרות בן גוריון, חם ומחבק. למרגלות הגנים הבהאים המוארים באור זהוב ורומנטי, מציעה המושבה הגרמנית חוויה אירופאית ללא ביקורת דרכונים. כבר ברחובות השונים המובילים אליה, אפשר לראות את חלונות הדירות והבתים הפרטיים מקושטים בכדורים צבעוניים, שרשראות אור ועצי אשוח מחייכים, ובכל זאת, לא תוכלו להתעלם מפעימת הלב שתחסיר בשנייה הראשונה בה תחזו במחזה המרגש של האורות החגיגיים. תמונה שלא תוכלו לשכוח ותרצו הרבה זמן לזכור. את חלונות וחצרות בתי הקפה והמסעדות במושבה מקשטות בובות סנטה קלאוס, איילים מוארים, עצי אשוח ועצי אור מעוצבים והאווירה חגיגית ומרגשת. בכיכר המרכזית של שדרות בן גוריון מוצב בכל שנה עץ האשוח הענקי. מצידו האחד ים, מצידו האחר הגנים הבהאים על רקע המושבה כולה. 
בימי השבת של הפסטיבל ניתן לצפות במופעי רחוב קטנים לאורך הרחוב.


מסיבת סווינג בוואדי ניסנאס

4. מוסיקה ליטורגית וקאמרית בכנסיות
אם אתם חובבי מוסיקה קלאסית (והאמת שגם אם לא, מספיק שאתם לא סובלים מזה, לצורך העניין), מובטחת לכם חוויה אחרת, שונה ומרגשת באחד הקונצרטים המתנגנים בכנסיות ברחבי העיר. השילוב בין יופיין של הכנסיות מבחוץ ומבפנים, עם האקוסטיקה המיוחדת החודרת ישר אל העצמות, מאפשר לצלילים להדהד מבפנים ולהישמע אחרת לגמרי. ד"ר עמוס לניר מפיק בכל שנה סדרת קונצרטים מופלאים לאורך כל החודש, המתפזרים במגוון מוסדות תרבות ובכנסיות. רצוי וכדאי לרכוש כרטיסים מראש. 

5. סיורים מיוחדים: בתים פתוחים בוואדי ניסנאס
בכל שנה יוצא מספר רב של סיורים במסלולי האמנות בוואדי ניסנאס, בסמטאות "המוזיאון ללא קירות". 22 שנות פסטיבל הביאו אל רחובות הוואדי וסביבותיו עשרות יצירות אמנות של אמנים מכל רחבי הארץ, המדברות את המציאות המורכבת של המקום. השנה, יוצא לדרך פרויקט חדש ומרגש – בתים פתוחים, שיתוף פעולה בין בית הגפן ותושבי שכונת ואדי ניסנאס, שזוכרים את הפסטיבל מפעם, כשאנשים היו פוגשים אנשים. תשעה בתים פתוחים, המפוזרים בשלושה מסלולים, יציעו לקהל המבקרים פגישות עם אנשים אמיתיים, עם סיפורים אותנטיים, עם מטעמים ביתיים, עם סיפורי שכונה. 
מפגש עם הספר המקומי, עם בעל מסעדה, עם בונה כלי הנגינה ועוד. הביקור בבתים במסגרת הסיורים בלבד ובהזמנת מקומות מראש. 

6. יריד העתיקות הארצי
עשרות סוחרים בעלי מרכולת עשירה, מעניינת, רומנטית ועתיקה. תכשיטים, רהיטים, תמונות ישנות ופריטים מיוחדים מרוכזים באולם אחד למשך שלושה שבועות, פיסות היסטוריה מרתקות מוצעות למכירה. בעלי פריטים עתיקים החפצים בהערכות מחיר מוזמנים ליריד עם מרכולתם. אפשר לבוא גם בלי ארנק, בשביל החוויה. 

יריד העתיקות. אפשר לבוא גם בלי ארנק, גם מי שלא מתכוון לקנות, ייהנה מהחוויה

7. תהלוכות חג המולד והבית של סנטה קלאוס
בליבה של שכונת ואדי ניסנאס, בין סמטה ציורית אחת לסמטה רומנטית אחרת, מתקשט לו הבית של סנטה קלאוס לאורך כל השנה, והופך חגיגי ומואר במיוחד לקראת דצמבר. בימי שבת, יקבלו סנטה קלאוס ואשתו את הקהל הרחב בסלון ביתם, לצד העץ המואר והאיילים שבמרפסת ביתם. הקהל מוזמן לבקר עם משאלה בלב וחיוך על הפנים. הו, הו, הו… כתובת: רחוב חדד 6, תהלוכות חג: נקודת יציאה – רחוב אלנבי פינת הציונות, דרך ואדי ניסנאס. 


הו-הו-הו, סנטה קלאוס צועד בתהלוכת חג המולד

 

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מחיפה

חיפה הפחות מוכרת: העיר התחתית ושוק הפשפשים
חיפה הפחות מוכרת: העיר התחתית ושוק הפשפשים

חיפה מספקת הפתעות רבות גם למי שחושבים שהם מכירים אותה היטב. כך, בכל מקרה, גילתה חיפאית לשעבר בסיור מרתק באזור שבצעירותה נחשב מפוקפק והיום הוא אחד המעניינים בעיר - הנמל, העיר התחתית ושוק הפשפשים. ואחרי יום של מבנים ...

יפן בישראל: מוזיאון טיקוטין חוגג 60
יפן בישראל: מוזיאון טיקוטין חוגג 60

מוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית, הנמצא בחיפה, חוגג השנה 60, מספר המסמל ביפן התחלה חדשה. את המאורע יציינו תערוכות חדשות, לצד פעילויות תרבותיות וחינוכיות מגוונות. ויש גם מתנה ייחודית למבקרים

חיפה של מטה – טיול בין הדר לעיר התחתית
חיפה של מטה – טיול בין הדר לעיר התחתית

הכרמל אמנם ירוק יותר, אבל האקשן האמיתי נמצא דווקא בשכונות שבמורד ההר. טיול בחיפה, בין שכונת הדר לנמל, עובר דרך שווקים פתוחים ומקורים, בתי קפה אלטרנטיביים, אמנות רחוב מלאת צבע, סמטאות תלולות ובתי אבן בסגנונות אקלקטיים. ואפילו בלילה, ...