תפריט עמוד

בריאות – סודות לאריכות ימים

בריאות ואריכות ימים היא אחת הברכות האהובות ביותר בעולם. האם אריכות ימים היא תוצאה של אורח חיים? מקום מגורים? תזונה? אולי זו בכלל שאלה גנטית? איך זוכים באריכות ימים? איך מגיעים לשיבה טובה? ומי הם בעצם האנשים הכי זקנים בעולם?

התבוננות ברשימת המדינות בהן תוחלת החיים הארוכה ביותר עשויה לעזור בהבנת הסוד: הנסיכויות הזעירות אנדורה וסן מרינו ניצבות במקומות הראשונים. בשתיהן חיים כנראה אנשים חסרי דאגה ותוחלת החיים בהן ארוכה במיוחד: 83 שנים באנדורה (אולי זה אוויר הרי הפירנאים?), 81 בסן מרינו. ביפן מתגאים בגיל ממוצע דומה – 81, וכאן זה כבר הרבה יותר מרשים כי מדובר במדינת עם יותר ממאה מיליון תושבים. בסינגפור, באוסטרליה, בשוודיה, בהונג קונג, באיסלנד ובקנדה חיים עד גיל שמונים. בארצות הברית ובישראל הגיל הממוצע הוא 77 שנים. הממוצע העולמי עומד על 64.
אם רוצים לזכות באריכות ימים לא כדאי לגור באפריקה. כל העשירייה הראשונה של מדינות שבהן תוחלת החיים הנמוכה ביותר בעולם הן מדינות

תוחלת החיים שגדלה במהלך כל המאה הקודמת עומדת להיעצר. הסיבה העיקרית לעצירה היא הגידול בהיקפי ההשמנה של האוכלוסייה

מהיבשת השחורה. בבוצוואנה, במקום הראשון, עומד הגיל הממוצע על 29 שנים בלבד. בזמביה ובסוואזילנד חיים עד גיל 35. במוזמביק, באנגולה, בלסוטו ובזימבבווה חיים עד גיל 36. בנמיביה עד גיל 38 וברואנדה עד גיל 39.
מחקרים שנערכים בארצות הברית גילו עד כה שלושה גנים שאחראים לדעת החוקרים לאריכות הימים. פרופסור ניר ברזילי, ישראלי לשעבר שמתגורר ועובד בארצות הברית, מצא לאחרונה את הגן השלישי. ברזילי מנהל את המכון לחקר הזקנה בבית הספר לרפואה על שם אלברט איינשטיין בניו יורק במשך כחמש עשרה שנה ועוסק כבר כמעט עשרים שנה בחקר הזקנה. המחקר שלו מתמקד בבני שישים עד 110 וכולל אוכלוסייה של 1,400 אנשים, כולם יהודים אשכנזים. מתוך קבוצה זו 370 בני אדם הם בני 95־110. לדברי ברזילי, יותר מתשעים אחוז מהאוכלוסייה שנבחנה מגיעה לגיל שישים, אבל רק אחד מתוך עשרת אלפים אנשים מגיע לגיל מאה. בעבודת המחקר שלו מנסה ברזילי למצוא גנים שיש אצל בני מאה ואינם קיימים אצל צעירים יותר. בדרך זו הצליחו לאחרונה לבודד את הגן השלישי מבין אלה האחראים על הזקנה. שמו של הגן אדיפונקטין והוא מייצר חלבון ברקמות השומן של הגוף.
לדבריו של ברזילי, אין לדעת עדיין כמה גנים תורמים לאריכות ימים. בראיון שהעניק בארצות הברית אמר ברזילי: "אנחנו לא יודעים כמה גנים יש לאריכות ימים. גם לא ברור שכדי להאריך חיים צריך אחד מהגנים או שצריך קבוצה של גנים. מה שבטוח שזה שכל אחד שיש לו את הגן הזה הוא בר מזל". אחד הדברים שמדאיגים את החוקרים הוא העובדה שתוחלת החיים שגדלה במהלך כל המאה הקודמת עומדת להיעצר. הסיבה העיקרית לעצירה היא הגידול בהיקפי ההשמנה של האוכלוסייה. עצירת ההשמנה מתבררת בשנים האחרונות כמשימה סבוכה הרבה יותר מעצירת העישון. החוקרים, ובכללם ברזילי, מחפשים עכשיו מכניזם להתמודדות עם ההשמנה וכך לאפשר את המשך הגידול בתוחלת החיים.

מי האנשים הזקנים בעולם?
המחזיקים בתואר הזה מתחלפים, באופן טבעי, לעתים די קרובות ולכן המעקב אינו קל.

לפי נתוני "גינס", שלושת האנשים הזקנים בעולם גרים בארצות הברית, ברדיוס של פחות מ-300 קילומטר זה מזה | צילום: קרסטרן ארלר

בחלק מן הרישומים מופיעה אליזבת' יזראל בת 125 שנים מהאיים הקריביים כאישה הזקנה בעולם. הנתון אמנם מתייחס לשנת אלפיים וקצת קשה לדעת מה מצב בריאותה הנוכחי של הגברת מן הקריביים, אבל עדיין, גילה המופלג מקנה לה מקום של כבוד ברשימה. הגברת יזראל הגיעה לדומיניקה עוד במאה ה־19.
שירוצ'ימו איזומי בן 120 שנים ושמונה חודשים ביום מותו ב־1986, נחשב בעיני רבים לאיש הזקן ביותר בעולם אי פעם (מתושלח לא נחשב).
ספר השיאים של "גינס" מן השנה האחרונה מצביע בביטחון על אליזבת' בולדן מממפיס טנסי בארצות הברית כאישה הזקנה ביותר בעולם.
הגברת בולדן נולדה ב־15 באוגוסט 1890, כלומר חגגה השנה 115 קיצים. אפשר לשער די בנקל שהיא זוכרת את אירועי מלחמת העולם הראשונה, שהתרחשו כאשר היתה בת 25, כאילו קרו רק אתמול.
כאשר ביקשו מקרוב משפחתה של רמונה טרינידד אילסיאס ג'ורדן, שנפטרה בפורטו ריקו בגיל 114, להעריך בזכות מה זכתה לגיל כה מופלג, הבהיר כי: "לא היו לה כמעט דאגות. בעלה היה מנהל בנק שנפטר בשנות השבעים. הוא הותיר לה די הרבה רכוש. לא נולדו להם ילדים והם חיו בשקט ובשלווה בבית מוקף גינה.
עד יומה האחרון נהנתה מכוס בירה גדולה בארוחות משפחתיות. זה הדבר הראשון שנהגה לבקש בכל מסעדה אליה הלכנו לחגוג את ימי הולדתה. לא הייתה לא שום בעיה ללגום כוס גדולה במהירות מסחררת".

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.