תפריט עמוד

הר טיטליס – פארק השעשועים של הטבע השוויצרי

טיטליס, ההר הגבוה ביותר במרכז שווייץ, מתהדר בפסגה מושלגת כל השנה, שבילי טיול מול נוף פנטסטי ופארק שלם של שעשועי שלג. ולמי שלא סובל מפחד גבהים מחכה הגשר התלוי הגבוה ביותר באירופה טיטליס, ההר הגבוה ביותר במרכז שווייץ, הוא הר אלפיני מצטיין עם פסגה מושלגת כל השנה, קרחון, ארבעה אגמים, שבילי טיול מול נוף פנטסטי ופארק שלם של שעשועי שלג. עכשיו יש שם להיט חדש - הגשר התלוי הגבוה ביותר באירופה

רכבת גלגלי השיניים המטפסת מלוצרן לאנגלברג עוצרת בלב כפר שוויצרי טיפוסי, שנראה כמו שאתם מתארים לעצמכם: אחו ירוק זרוע בתי עץ, שעננים קטנים מושלמים יושבים להם ממש על הגגות, רחוב ראשי נחמד עם חנויות, בתי קפה ומסעדות, והר הבית. אפשר לבלות באנגלברג (Engelberg) חופשה שלווה לצלילי השקט ופעמוני פרות, אבל הר הטיטליס, עם כל אפשרויות הנופש הפעיל שלו, הוא הסיבה העיקרית להגיע דווקא לכפר הזה, בפרט אם אתם משפחה שאוהבת את החופשה שלה גדושה ואקטיבית.

הר טיטליס (Titlis), המתנשא לגובה של 3,238 מ' מעל לעמק בין קנטון Obwalden וקנטון Berne, הוא גן עדן לאוהבי שלג ושעשועי שלג (שלא לדבר על גולשי סקי וסנובורד כמובן). בזכות שפע האטרקציות שבו, מיקומו הנוח והעובדה שפסגתו מושלגת כל השנה, זהו אחד מאתרי החופשה המשפחתית האהובים ביותר בשווייץ, הן בקרב המקומיים והן בקרב התיירים. המיקום שלו אידיאלי – שעה וחצי נסיעה מציריך וכשעה נסיעה מלוצרן (מומלץ לשלב את הבילוי בו עם ביקור בלוצרן וסביבתה).

לפני שעולים לראש ההר כדאי להיערך: מומלץ לעלות ביום בהיר עם ראות טובה. איכויותיו ויופיו של הנוף הנשקף ממנו משפיעים רוב טובה על הנפש וההתייחסות הכללית לחיים (לפחות למשך יום-יומיים). בפסגה קר גם ביום שמש והקרינה גבוהה. התלבשו חם, נעלו נעליים טובות וקחו משקפי שמש וקרם הגנה.


360 מעלות של נופים נשקפים מהרכבל המסתובב בדרכו לפסגת הטיטליס

הדרך אל הפסגה נמשכת כ-50 דקות ומוליכים אליה שלושה רכבלים. הראשון (עד תחנת Trübsee) והשני (עד תחנת Stand) הם בבחינת הכנה לשיאה של חוויית העלייה שמצפה ברכבל השלישי, ה-Rotair המפורסם – הרכבל המסתובב הראשון בעולם. ב-600 המטרים האחרונים של עלייתו הוא מתחיל להסתובב על צירו ומגיש ב-360 מעלות את אחד הנופים הפנורמיים היפים ביותר של האלפים. בתחנה הסופית בפסגת "הטיטליס הקטן" (Klein Titlis) בגובה של 3,020 מ', קצת לפני קצה ההר, נפתחות כל אפשרויות הבילוי של היום הזה.

מערת הקרחון
את היום על ההר אפשר להתחיל במערת הקרחון (Glacier Grotto). המערה נמצאת 20 מ' מתחת לפני הקרחון, והיא מציעה טיול קריר לאורך 350 מ' של בוהק קרחוני כחלחל על פני קירות קרח, שהם קרביו של קרחון עד. אחריה אפשר להפשיר קצת עם המשקה המסורתי המתחייב – שוקו שוויצרי קלאסי במסעדת "פנורמה", או עדיף על מרפסת השמש שלה, מול נופי חבל הברניז אוברלנד, האלפים של קנטון אורי (Uri), עמק מלך (Melchtal) ובאופק אגם לוצרן.


מערת הקרחון. להסתכל לתוך קרביו המסתוריים של הקרחון

פארק הקרחון – כל שעשועי השלג
יש אינסוף דרכים ליהנות משלג, ואנשי הטיטליס לא החמיצו אף אחת מהן. ההנאה מתחילה כבר בנסיעה לפארק ב-Ice Flyer. אתה יושב ברכבל פתוח, תחת רגליך משתרע הקרחון העצום עם כל הסדקים שלו (קרבאסים), שעומקם מגיע לעיתים לעשרה מטרים. מעל למפגן העוצמה הזה של הטבע אי אפשר שלא להרהר במפגש הענקים בינו ובין האדם וההתחממות הגלובלית, שמרחיבה בכל שנה את הסדקים האלה בעשרות מטרים. בינתיים הוא עוד כאן והוא מדהים.

בפארק השעשועים על הקרחון הכל לבן, מהודק ומושלג, עם מגוון מסחרר של אפשרויות להחליק ולגלוש: Minibob (קל וכייפי), Balancer (קצת אתגרי), Snow Scooter, Airboard,Snake Gliss (גלישה קבוצתית), וגם Snowtube Run – גלישה בתוך גליל. אבל יש שיאמרו שהכי כיף זה הכי פשוט – לגלוש על אבובים (Snow Tubing). מסוע מעלה את הגולשים באבובים לסיבוב נוסף, ועוד אחד ועוד אחד. הדבר הזה ממכר.


גלישת אבובים בפארק הקרחון. גם בעיצומו של הקיץ אפשר להשתעשע בשלג

כפר האיגלו
עוד אטרקציה נחמדה היא הכפר הזה, שישמח לארח אתכם ללינה באיגלו בין דצמבר לסוף מרץ-תחילת אפריל. יש איגלו לשישה ואיגלו רומנטי לזוג, ובסך הכל יכולים ללון בכפר 52 איש. גם אם אתם מעדיפים ללון במלון או בצימר, תוכלו להיכנס לאיגלו-בר המקומי וליהנות מדרינק או פונדו על הקרח.

על גלגלים
נמוך יותר על ההר מציעים מדרונות הטיטליס דרכים נוספות לגלוש במורד. אפשר לדהור על טרוטי בייק (Trotti bike), קורקינט הרים נוח ובטוח יחסית, מתחנת הרכבל גרשניאלפ – שם מצטיידים בטרוטי, בקסדה ובהנחיות – עד לאנגלברג, לאורך דרך סלולה. אוהבי אתגרים יתלהבו מה-Devil Biking, הכלאה של קורקינט ואופניים, מעובי-צמיגים ונטולי דוושות, שבהם דוהרים על דרכי עפר בין Jochpass לתחנת Trübsee. בקיץ יש על הטיטליס גם לא מעט שבילי אופניים. אפשר ליהנות מרכיבה משפחתית בשבילים נוחים, ורוכבי אופני הרים ימצאו שם סינגלים מאתגרים ומסלולי דאונהיל מאיצי אדרנלין.


רכיבה מאתגרת על "אופני השטן" (devil bike) – הכלאה בין קורקינט לאופניים

טיול רגלי בשלג
מסלול הליכה קצר ומענג, בדרגת קושי בינונית, שנמתח מתחנת הרכבל בפסגה ועד לנקודת התצפית על הנופים המהממים של הקרחון ופסגות האלפים של מרכז שווייץ ב-Stotzig Egg.

לטייל על קרחון
הטיטליס הוא גם המקום לצאת לטרק על קרחון. הטרק הזה מחייב כושר גופני טוב והוא נעשה בקבוצה ובליווי מדריך מנוסה וציוד מתאים. ההליכה על הקרחון, בין הסדקים הכחולים המאפשרים הצצה למעמקיו, היא חוויה מיוחדת במינה ואפשר לכלול בה גם ירידה בסנפלינג אל תוך הסדקים. מובן מאליו שגולשי סקי וסנובורד הם האורחים הטבעיים והקבועים של הטיטליס, שמציע תנאי גלישה מצוינים מאוקטובר עד מאי.


טיול רגלי על הקרחון, בין הסדקים העמוקים הנפערים בו

מה עוד יש בפסגה? המון הודים. קרוב לוודאי שתפגשו אותם למעלה מצטלמים בהתלהבות עם דמויות הקרטון של שארוק קאן וקג'ול, כוכבי הלהיט הבוליוודי שצולם על הטיטליס. כל אחד והכיף שלו.

מסלול ארבעת האגמים
בעוד הפסגה חורפית ומושלגת גם בקיץ, בתחנות הנמוכות יותר של הטיטליס שורר קיץ כמו שאנחנו מכירים, ומומלץ להקדיש זמן לטיול ברגל באחד משבילי ההליכה הנופיים של ההר.

"מסלול ארבעת האגמים" הוא אחד ממסלולי הטיול היפים ביותר בשווייץ. אורכו: 17.6 ק"מ. גובה מצטבר: 600 מ'. העונה: יולי-אוקטובר. דרגת הקושי עבור השוויצרי – בינוני. עבור המטייל הישראלי הממוצע – גבוה. השוויצרי יעשה אותו בחמש שעות, למטייל הישראלי זה כנראה ייקח שש שעות או יותר. תחילתו של המסלול בתחנת הרכבל Melchsee-Frutt. הוא עובר באגם Melch, ממשיך לאגם Tannen, ומכאן יורד אל אגם Engstlen, שם מתחילה העלייה אל מעבר ההרים Jochpass. חוצים אל צדו השני של ההר ויורדים דרך מרחבי אחו לאגם Trüb (אפשר לשכור בו סירות משוטים וסירות פדלים).


טיול משפחתי לצד אגם מעל אנגלברג | צילום: swiss-image.ch/Christian Perret

ובינתיים בכפר
את השם אנגלברג, שפירושו "הר המלאכים", העניקו לכפר מייסדי המנזר הבנדיקטיני שהוקם בו בשנת 1120. המבנה הנוכחי הבארוקי של המנזר הוא משנת 1735 וכיום הוא ביתם של כ-30 נזירים שמתגוררים ועובדים בו. אפשר לבקר במנזר, להתרשם מרצפת העץ היפה ולגלות את הטריק האופטי שלה, ואפשר גם ללון בו. יש בו חדרי אירוח צנועים אך נעימים, המקלחת והשירותים במסדרון והשקט אופף הכל. בשולי גן הירק של המנזר נמצאת המגבנה של אודרמט – אתר מומלץ. בנוסף לגבינות טובות שאפשר לטעום ולקנות, אפשר גם לצפות בתהליך הכנת הגבינה, הנעשית ידנית מאחורי מחיצת זכוכית.


האטרקציה החדשה בטיטליס: הגשר תלוי בגובה של 3,040 מ' – לחובבי הגבהים

נאחז באוויר
חזרה אל ההר. אנשי הטיטליס אוהבים חידושים. הם היו אלה שפתחו על ההר את הרכבל המסתובב הראשון בעולם. בדצמבר האחרון השיקו עליו את הגשר התלוי הגבוה באירופה וקבעו שיא חדש ברשימת החוויות האלפיניות של היבשת. הגשר המרשים, ש-1.6 מיליון דולר הושקעו בבנייתו, הוקם לציון 100 שנה לפתיחת הרכבל שחיבר בינואר 1913 את אנגלברג עם גרשניאלפ (Gerschnialp). אורכו 100 מ', רוחבו מטר והוא תלוי באוויר בגובה של 3,040 מ'. הגשר הזה הראה לכולם מה זה ריגוש אמיתי כבר ביום הפתיחה שלו עם סופת השלגים שהתחוללה על ההר והפכה את ההליכה עליו באותו יום לאתגר של ממש. אבל הסירו דאגה מלבכם, המהנדסים לקחו הכל בחשבון, כולל את מיקומו באזור שבו מהירות הרוח יכולה להגיע ל-190 קמ"ש ואת משקל השלג המצטבר עליו גם בקיץ. הגשר יכול לשאת 500 טון ואפשר לטייל עליו בשקט וליהנות מהפנורמה המשגעת שנפרשת מולכם, והכוללת אפילו הצצה לאיטליה.

אז איך זה נראה? בסרטון שלפניכם תראו מקבץ תמונות של הגשר ושל הנופים הנשקפים ממנו:


הגשר התלוי בטיטליס, הכי גבוה (והכי מפחיד) באירופה

פרטים נוספים על האזור תמצאו באתר של טיטליס  ובאתר של אנגלברגמידע על אפשרויות טיול, לינה ואטרקציות בשווייץ תמצאו באתר של לשכת התיירות השוויצרית.

לקריאה נוספת:

חופשת קיץ באלפים השוויצריים: חיים בתוך גלויה 
חופשת קיץ באלפים השוויצריים: חיים בתוך גלויה
הבריחה המושלמת מהקיץ הישראלי המעיק: חופשה בדרום-מערב שווייץ, בכפר היפה וילאר, שמשקיף על עמק הרון והפסגות הנישאות של האלפים. אל מול הנופים הירוקים, העמקים הקסומים והפסגות הדרמטיות פשוט נגמרות המילים. וגם לילדים יש שפע של עיסוקים ופעילויות

 

אוכל שוויצרי: המטבח המשובח 
אוכל שוויצרי: המטבח המשובח
האוכל השוויצרי, שהתחיל את דרכו כפשוט ועממי, עבר עם השנים שדרוגים ותוספות והפך למטבח גורמה משובח. על המאכלים האופייניים, המרקים הנהדרים, הלחמים והגבינות, וכמובן השוקולד המפורסם. ויש גם המלצות לכמה מסעדות מצוינות

 


שוויץ שלא הכרתם - מרחצאות וספא

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות משווייץ

ממתק שוויצרי: לוצרן
ממתק שוויצרי: לוצרן

עידית אלנתן ביקרה בלוצרן וגילתה שגם בעיר הזאת, בירתו של קנטון לוצרן השוכנת במרכז שווייץ, הכול מתוזמר בצורה מושלמת – נופים גלוייתיים של אגם תכלת והרים אלפיניים, אדריכלות עתיקה המשומרת להפליא, תחבורה ציבורית שאפשר לחלום עליה ומוזיאונים ופסטיבלים ...

קרנבל באזל – הפאסנאכט: 72 שעות ללא הפסקה
קרנבל באזל – הפאסנאכט: 72 שעות ללא הפסקה

"שלושת הימים הטובים ביותר של השנה" כך מכנים תושבי באזל את ימי הקרנבל השנתי הנחגג בסוף פברואר במהלכו  העיר הידועה ברוחה התרבותית זונחת לשלושה ימים את השגרה האלגנטית והמאופקת ומגלה פן שונה  של הומור משוחרר ושמחה מתפרצת באמצעות, ...

שווייץ: טיול בין אגמים והרים ברכבת חדשנית
שווייץ: טיול בין אגמים והרים ברכבת חדשנית

אפשר לסמוך על השוויצרים שלא רק יספקו למטיילים נופים יפים להפליא, אלא גם ידעו לשלב בתוכם רכבת שיכולה לעבור באופן חלק ומהיר בין מסילה צרה למסילה ברוחב סטנדרטי, בלי שהנוסעים ירגישו בכך. שליחת מסע אחר אונליין הצטרפה לנסיעת ...