תפריט עמוד

הערים הסודיות של אירופה

גם באירופה, שלעיתים נדמה שהכל בה כל כך מוכר וידוע, ניתן למצוא ערים נפלאות, שעדיין לא נכבשו על ידי גדודי התיירים. אפשר לחלק אותן לכמה סוגים. יש ערים קסומות, שמעולם לא שמענו עליהן לפני כן, אבל ביקור בהן מגלה פנינים אמיתיות, שהתיירים רק מתחילים לגלות. סוג נוסף הוא ערי בירה, בעיקר במזרח אירופה, שכולם מכירים את שמותיהן אבל רק לאחרונה התיירים מגלים אותן. כזו היא קייב, למשל. ויש גם ערים, שתמיד משכו תיירים בהיקף זה או אחר, בדרך כלל כטיול יום מערים גדולות ומפורסמות יותר. הן עומדות בצילן של ערים גדולות, מפורסמות ונוצצות יותר באותה מדינה, ובדרך כלל מגיעים אליהן רק תיירים מתקדמים או כאלה שכבר נמצאים בסביבה, למרות שיש להן לא מעט מה להציע.

בחרנו שמונה ערים אירופיות קצת פחות מפורסמות, אבל בהחלט ראויות לביקור:

אוטרכט, הולנד
כולם מכירים את אמסטרדם, ותיירים רבים לא פוסחים גם על ביקור בדלפט ובהאג בזמן הטיול בהולנד. אבל רק מעטים מגיעים גם לאוטרכט (Utrecht), העיר הרביעית בגודלה בהולנד, שמרוחקת רק חצי שעה נסיעה ברכבת מאמסטרדם. אוטרכט היא אחת הערים העתיקות ביותר בהולנד, אבל האווירה בה צעירה ותוססת, אולי בשל העובדה שבעיר נמצאת האוניברסיטה הגדולה ביותר בהולנד, מה שמושך לעיר סטודנטים רבים. בערב אוטרכט היתה מרכז כנסייתי חשוב, ועד היום ניתן להתרשם מהכנסיות הרבות בעיר, וממגדל הכנסייה הגבוה ביותר בהולנד, הדומטורן, שנבנה במאה ה-14, וממנו נשקף נוף נפלא של העיר.

אוטרכט. תעלות מים מקסימות וגשרי אבן עתיקים

אוטרכט היא עיר רומנטית להפליא, עם תעלות מים מקסימות שמעליהן גשרי אבן עתיקים, שנעים לשוטט לאורכן ולשבת בבתי הקפה שלגדותיהן. לחוויה רומנטית במיוחד מומלץ לטייל לאורך התעלות בכרכרה רתומה לסוס. בעיר יש מוזיאונים רבים ומעניינים, ובהם מוזיאונים חשובים לאמנות כמו הקתרינקונפנט ומוזיאון האוניברסיטה, לצד מוזיאונים ייחודיים, כמו מוזיאון הרכבות של הולנד, מוזיאון תיבות הנגינה ואפילו מוזיאון הביוב. יש בעיר גם הרבה פינות ירוקות, פארקים וגן בוטאני. בשל קרבתה לאמסטרדם כדאי בהחלט לשקול את אוטרכט כתחליף שקט וזול יותר מהעיר הגדולה, ממנו ניתן לנסוע נסיעה קצרה לאמסטרדם וליעדים נוספים במדינה.

מץ, צרפת
העיר מץ (Metz), שוכנת בצפון מזרח צרפת, ויושבת על נהר המוזל. על אף שהיא בירת חבל לורן, היא אינה נוצצת כמו שטרסבורג, בירתו של חבל אלזס הסמוך, ורק מעטים מגיעים אליה במיוחד. רק בשנים האחרונות התיירים מתחילים לגלות את מץ – הרכבות המהירות קירבו את מץ לפריז וכעת היא מרוחקת ממנה רק 80 דקות נסיעה, והשלוחה של מרכז פומפידו החדש שנחנכה במץ ב-2010 הופכת את העיר ליעד חשוב בזכות עצמו. בתוך המבנה יוצא הדופן מוצגות תערוכות מרתקות של אמנות מודרנית, ומתקיימות הופעות חיות, הקרנות סרטים וסדנאות. במוזיאון מוצג האוסף הגדול ביותר של אמנות בת זמננו מחוץ לפריז.

מץ. עיר ירוקה על גדות נהר המוזל

בנוסף למרכז פומפידו, כדאי לבקר בקתדרלת מץ, קתדרלה גותית מהמאה ה-14; ובבית האופרה, העתיק ביותר בצרפת, שנבנה בסגנון נאו-קלאסי ב-1752. בנוסף לביקור באתרי החובה של העיר, נעים לשוטט ברחובותיה של מץ. בעיר נשתמרו היטב מבנים היסטוריים רבים, ויש בה ערב רב של סגנונות ארכיטקטוניים מתקופות שונות, מהם ניתן ללמוד על ההיסטוריה העשירה של העיר. כדי לתת לרגליים לנוח אפשר לשבת באחד מבתי הקפה הרבים שפזורים בכיכרות היפות ושוקקות החיים שבעיר, או באחד מבתי הקפה שלגדות נהר המוזל, שמומלץ מאוד לערוך לידו טיול ערב. יש בעיר גם שפע של גנים, פארקים, ופינות ירוקות, ולא במקרה היא זכתה לכינוי "העיר הירוקה".

סגוביה, ספרד
סגוביה (Segovia) היא עיר עתיקה ומוקפת חומה במרכז ספרד, שלא ברור אם קרבתה למדריד היא יתרון או חיסרון. מצד אחד, תיירים רבים מגיעים לעיר לטיול יום ממדריד, בנסיעה ברכבת המהירה שנמשכת קצת יותר ממחצית השעה. מצד שני, מדריד הבירה מאפילה על העיר, שהיא בהחלט יעד תיירותי ראוי בפני עצמו. ההיסטוריה של העיר, ששוכנת בקסטיליה ולאון, מתחילה בימי קדם, אך לשיא פריחתה הגיעה העיר בסוף ימי הביניים, אז מלכי קסטיליה קבעו בה את משכנם. באותה תקופה הפכה העיר גם למרכז יהודי חשוב.

האלקסר של סגוביה. טירה מהאגדות ששימשה כמבצבר בימי הרומאים

בעיר יש כמה אתרים חשובים שהעניקו לה את תואר אתר מורשת עולמית של אונסק"ו: האקוודקט, שנמצא בכניסה הראשית לעיר והפך לסמלה של העיר; האלקסר, טירה מהאגדות ששימשה כמבצר בימי הרומאים והיום משמשת כמוזיאון היסטורי ומציעה תצפית מרהיבה על האזור כולו; והקתדרלה של סגוביה, שבנויה בסגנון גותי-ספרדי. אחרי הביקור באתרי החובה של העיר מומלץ לצאת לטיול נינוח בסמטאות הצרות ומרוצפות האבן של העיר העתיקה.

פאדובה, איטליה
פאדובה (Padova), ששוכנת בחבל ונטו, ממערב לוונציה, משמשת עבור תיירים רבים כמקום לינה זול שמהווה תחליף למלונות היקרים בוונציה. אבל האמת היא שלפאדובה יש מה להציע למבקרים בה, וכדאי להקדיש לה הרבה יותר מכמה שעות בדרך לוונציה. זוהי עיר יפה, השוכנת על נהר בָּאקִילְיוֹנֶה, ואין כמו טיול לעת ערב לאורך הנהר שמעליו גשרי אבן עתיקים, או טיול בפיאצות היפות של העיר וברחובות מרוצפי האבן.


ממראות העיר האיטלקית פאדובה הראויה מאוד לביקור

העיר כולה מלאה בארמונות, כנסיות מרשימות ומבנים מפוארים נוספים. זוהי עיר אידיאלית לחובבי אמנות, והאתר החשוב ביותר עבור אלה הוא קפלה דלי סקרובניי, מהמאה ה-14, שבה ציורי קיר מרהיבים של ג'וטו שמתארים את חייהם של מריה וישו. יצירות חשובות נוספות ניתן לפגוש ברחבי העיר – בהיכל המשפט המפורסם, שנבנה במאות ה-13 וה-14, יש ציורי קיר של ג'וסטו דה מנאבואוי וניקולו מירטו, וציורי קיר נהדרים נוספים של מנאבואוי אפשר לראות בדואומו של פאדובה. בפאדובה נמצאת גם אחת האוניברסיטאות העתיקות ביותר באירופה. האוניברסיטה, ששוכנת ברובה בפאלאצו בו, נוסדה ב-1222, ועם צוות המרצים שבה נמנה גלילאו גליליי, שלימד בה בשנים 1610-1592.

פאדובה. עיר מלאה בארמונות, כנסיות ויצירות אמנות | צילום: Peter M, GFDL

קייב, אוקראינה
קייב (Kiev), בירת אוקראינה, היא לא בדיוק עיר סודית. כולם מכירים אותה, אבל רק מעטים רואים בה יעד תיירותי. האמת היא שקייב, שהיא אחת הערים העתיקות ביותר במזרח אירופה, היא עיר יפהפייה שיכולה להתחרות בבודפשט או בפראג. קייב, ששוכנת על גדות נהר דניפרו, מלאה בקתדרלות מרשימות, מנזרים, כיכרות יפות, שדרות רחבות, מוזיאונים ושפע של מקומות בילוי, מסעדות וברים. האתר המרשים ביותר בעיר הוא מנזר המערות שנוסד ב-1051 ובו כנסיות מרשימות, מערות שבהם התגוררו הנזירים ונחנטו לאחר מותם, ואוצרות אמנות רבים. המנזר הוא אתר מורשת עולמית של אונסק"ו. אתר נוסף שאין להחמיצו הוא קתדרלת סנט סופיה, כנסייה יפהפייה בת 13 כיפות מוזהבות מהמחצית הראשונה של המאה ה-11. קייב היא גם עיר של בילויים. רחוב אנדרייבסקה אוזוויז הוא מהרחובות העתיקים והתלולים בעיר, ובו גלריות, בתי קפה, ברים וחנויות מזכרות, ולעתים גם מופעי רחוב וקונצרטים באוויר הפתוח. בסופי שבוע כדאי להגיע לרחוב חרשצ'אטיק, רחוב הבילויים והקניות הראשי בעיר שבסופי שבוע הופך למדרחוב הומה אדם.  

מנזר המערות בקייב. אתר מורשת עולמית של אונסק"ו

קוטנה הורה, צ'כיה
קשה מאוד להתחרות ביופייה של פראג, ואולי זו אחת הסיבות לכך שקוטנה הורה (Kutna Hora) משמשת בעיקר יעד לטיול יום בקרב תיירים שרוצים לצאת קצת מהעיר הגדולה, אבל העיר קוטנה הורה, שמרוחקת כשעת נסיעה מפראג, היא יעד טיול מרתק בפני עצמו, ואלטרנטיבה נינוחה ונעימה לפראג. העיר היתה בעבר אחת מהעשירות בערי בוהמיה, בשל מכרות הכסף שבה. במשך השנים היא ירדה מגדולתה, אבל עדיין מדובר בעיר מקסימה ומטופחת שאפשר להעביר בה כמה ימים מענגים. ומה יש לעשות בעיר כמה ימים? קודם כל, יש בעיר כמה אטרקציות שלא כדאי להחמיץ. המפורסמת והביזארית מכולן היא קתדרלת הגולגולות (Sedlec Ossuary) – כנסייה שנראית תמימה למדי במחוץ אך בתוך תוכה עשרות אלפי עצמות וגולגולות של נזירים מסודרות בשלל צורות – הגביע הקדוש, הנברשת העצומה ומרבית הפריטים שבתוך הכנסייה עשויים כולם מעצמות וגולגולות. בעיר יש עוד אטרקציות קצת יותר שגרתיות כמו הקתדרלה של ברברה הקדושה, קתדרלה גותית מהמאה ה-14; מוזיאון לכריית כסף ועוד. אחרי הביקור באתרי החובה של העיר נעים ללכת לאורך הנהר, לשבת בבתי הקפה שבכיכרות היפות והמטופחות או לטייל במרכז העיר, שהוכרז כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו והוא שופע פנינים ארכיטקטוניות.

קוטנה הורה. אלטרנטיבה נינוחה לפראג

ברטיסלאבה, סלובקיה
ברטיסלאבה (Bratislava), בירת סלובקיה, היא אחת מערי הבירה הפחות מוערכות באירופה. המוני התיירים עדיין לא גילו את סלובקיה, והתיירים שמגיעים אליה בדרך כלל ממהרים להרי הטטרה ולאתרי הטבע היפים של סלובקיה. זו החמצה גדולה, כי ברטיסלאבה היא עיר בירה צעירה ותוססת, עם הרבה מבנים מרשימים, ארמונות, כנסיות, כיכרות יפות, מוזיאונים ורחובות עתיקים ומלאי אווירה. אוכלוסיית הסטודנטים הגדולה בעיר הביאה לפריחה של בתי קפה, ברים ומסעדות, ונהר הדנובה שחוצה את ברטיסלאבה מוסיף לחינה של העיר.

ברטיסלאבה. עיר צעירה ותוססת

עם האתרים החשובים בעיר אפשר למנות את כנסיית השילוש הקדוש הבארוקית שבה ציורי קיר יפהפיים; ארמון מירבאך המרהיב הבנוי בסגנון הרוקוקו; ארמון הארכיבישוף, בו נחתם הסכם שלום בין האימפריה האוסטרו-הונגרית לבין נפוליאון; ושער מיכאל, השער המקורי האחרון שנותר מחומות העיר המבוצרות. יש בעיר גם מוזיאונים מרתקים רבים, בהם הגלריה הסלובקית הלאומית, המוזיאון לייצור יין, מוזיאון השעונים והמוזיאון לתרבות יהודית. אסור להחמיץ גם את הביקור בטירת ברטיסלאבה, שממוקמת מעל הדנובה ומראה נשקף נוף עוצר נשימה.

ברן, שווייץ
קשה לומר שברן (Bern), בירתה היפה של שווייץ, היא עיר לא מתויירת שרק מעטים שמעו עליה. ההיפך הוא הנכון. אבל לפעמים נדמה שתיירים רבים מפספסים את העיר הנפלאה הזו. הם נוסעים לציריך, הגדולה בערי שווייץ, שמהווה נקודת מוצא טובה לטיול במדינה, מבקרים בז'נבה הקוסמופוליטית, ובדרך לאלפים לא פוסחים על לוצרן, היפה בערי השוויץ. בין כל אלה, ברן קצת נזנחת, ומעטים מקדישים לה יותר מיום או יומיים.


ברן. לעיר, שתחומה על ידי נהר הארה, יש מרכז עתיק וציורי

בירת שוויץ היא, בלי הגזמה, אחת מערי הבירה היפות באירופה. יש לה מרכז עתיק וציורי, היא תחומה על ידי נהר הארה ומוקפת בתפאורה הנפלאה של הרי האלפים. העיר העתיקה של ברן הוכרזה כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו, והטיול בה הוא תענוג גדול: יש בה ארכיטקטורה ימי-ביניימית נפלאה, פסז'ים מקורים, מזרקות צבעוניות, כנסיות מרשימות, צריחים ומגדלים. אין להחמיץ את מגדל השעון היפהפה מ-1530, את הקתדרלה הגותית של העיר בה נמצא מגדל הכנסייה הגבוה ביותר בשוויץ, את בית הפרלמנט וכמובן את פארק הדובים, בו חיים הדובים ביורק ופין שהפכו לסמלה של העיר. יש בעיר גם הרבה מוזיאונים מעניינים, אחד החשובים שבהם הוא מרכז פול קליי, בו מוצג, במבנה מרשים, האוסף הגדול בעולם של יצירותיו של האמן. ברן היא עיר ירוקה ומטופחת עם הרבה גנים ופארקים, כמו גן הוורדים בו אפשר ליהנות מ-220 מיני ורדים ונוף נפלא של העיר העתיקה, והגן הבוטני שבו יש צמחייה אלפינית לצד אזורים טרופיים.

 

אזור האגמים באנגליה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.