תפריט עמוד

רוק/פופ/אלקטרוני

רוסקילד בדנמרק
מאז 1971, פסטיבל הרוק ברוסקילד בדנמרק מארח את השמות הכי גדולים בתחום, מדיוויד בואי דרך לו ריד ועד בוב דילן. זהו פסטיבל הקיץ הגדול ביותר באירופה הצפונית, עם אוהל ההופעות הגדול באירופה שמכיל 17,000 מקומות, וכ-80,000 משתתפים מדי שנה. יש לפסטיבל עיתון יומי מיוחד ותחנת רדיו שמשדרת 24 שעות ביממה, ויש אפילו מרוץ מיוחד, בעירום, בו המשתתף שמגיע ראשון לקו הסיום, כשהוא נטול בגדים, מקבל כרטיס בחינם לפסטיבל של שנה הבאה. בין האמנים שהופיעו בפסטיבל בשנים האחרונות אפשר למנות את הגורילז, הסטרוקס, איירון מיידן, ארקטיק מאנקיז, פי.ג'יי הארווי, פורטיסהד, ג'ק ג'ונסון, מיוז, פרינס, הפרודיג'י ופטי סמית לצד הרבה אמנם צעירים ומבטיחים, מקומיים ובינלאומיים. יש גם במה שמוקדשת למוזיקת עולם. הלינה, כמקובל בפסטיבלים מהסוג הזה, היא באוהלים, מה שתורם לאווירת החופש הכללית בפסטיבל, שיש הבאים במיוחד בשבילה. משהו מהאווירה המשוחררת הזאת תוכלו לראות בסרטון הווידאו המצורף.

מתי? ביולי
אתר הפסטיבל


פסטיבל רוסקילד הדני. אווירה משוחררת וחופשית

גלסטונברי בבריטניה
בריטניה מתהדרת ברשימה ארוכה של פסטיבלי רוק שמתקיימים מדי קיץ ומארחים סוללת אמנים מפוארת, כמו פסטיבל רדינג והבסטיבל באי וייט. מקום מיוחד של כבוד שמור לפסטיבל גלסטונברי – פסטיבל הרוק הוותיק ביותר באי הבריטי, שמתקיים מאז 1970. הפסטיבל החל את דרכו במחלבה של החוואי מייקל אוויס, וקהל הנוכחים שמנה 1,500 איש זכה לקבל חלב טרי במחיר הכרטיס. מאז הפך הפסטיבל לאחד מפסטיבלי הרוק החשובים בעולם, עם כ-180,000 אלף משתתפים מדי שנה. הפסטיבל נושא גם בתואר נוסף, מעט יותר מפוקפק – זהו ככל הנראה הפסטיבל הבוצי ביותר – בימי הפסטיבל (ולא רק בהם – הרי בבריטניה עסקינן) יורד פעמים רבות גשם כבד שהופך את המקום לביצה בוצית. זה כמובן לא מפריע לנוכחים ליהנות, שכן עם רשימה מרשימה של למעלה מ-700 הופעות מדי שנה כל אחד מוצא בפסטיבל משהו לטעמו. יו 2, מוריסי, בי.בי קינג, קולדפליי, פול סיימון, ביונסה, פריימל סקרים, טוויילייט סינגרס, סנופ דוג, די.ג'יי פט בוי סלים, מיוז, פט שופ בויס, שאקירה, דבנדרה בנהרט, ניו מודל ארמי, בילי ברג, ג'ק ג'ונסון, סטיבי וונדר וג'קסון בראון הם רק חלק מזערי מרשימת האמנים מעוררת הקנאה שהופיעה בפסטיבל בשנים האחרונות. ההופעות מתקיימות על חמש במות מרכזיות, ובנוסף להן ישנם מתחמים שונים, כמו כפר הדאנס בו מתקיימות מסיבות והופעות של מוזיקה אלקטרונית לאורך כל שעות היום, מתחם של הופעות פולק עם בית קפה ופאב אנגלי, איזור ילדים עם הופעות מוזיקה ותיאטרון, איזור תיאטרון וקרקס, מתחם ירוק ועוד.

מתי? ביוני
אתר הפסטיבל

מתחם הקמפינג בפסטיבל גלסטונברי| צילום: אייסטוק

לולפאלוזה בשיקגו
פסטיבל לולפאלוזה, שהחל את דרכו ב-1991 כפסטיבל גראנג', נוסד על ידי פרי פארל כחלק מסיבוב הופעות הפרידה של להקתו, ג'יינס אדיקשן. הפסטיבל, שהיה אחד מפסטיבלי הרוק הגדולים ביותר בשנות ה-90, נעלם עם המילניום החדש ודעיכתו של הגראנג'. ב-2005 הפסטיבל חזר ובגדול. בשנים האחרונות השתתפו בפסטיבל כ-200,000 איש מדי שנה, שהגיעו לפארק גרנט בשיקגו כדי לראות את סאונד גרדן, גרין דיי, אמינם, פו פייטרס, קולדפליי, מיוז, דפטונס, ליידי גאגא, ארקייד פייר, הסטרוקס, אריקה באדו ועוד רבים וטובים. חשוב לדעת שהפסטיבל מתקיים ממש בתוך העיר ולכן לא ניתן ללון בקמפינג (בשונה מפסטיבלים אחרים), אבל אפשר ללון בבתי מלון או באכסניות באזור שיקגו.

מתי? באוגוסט
אתר אינטרנט

קהל בפסטיבל לולפאלוזה המתקיים בלב העיר שיקגו | צילום: Matt Ellis

פוג'י רוק ביפן
גם ליפנים יש פסטיבל רוק משלהם. הפסטיבל הראשון התקיים ב-1997 בהר פוג'י ומכאן שמו. מאז עבר הפסטיבל לאתר הסקי נאאבה והמשתתפים עוברים מבמה לבמה באמצעות גונדולות ושבילים הררים. הפסטיבל נחשב לפסטיבל היפה בעולם, מאחר והבמות מוקפות יערות וביניהן זורמים פלגי מים. אבל לא רק נוף יש בפסטיבל הזה. הסיבה העיקרית בגללה נוהרים מדי שנה לפסטיבל כ-100,000 איש היא ההופעות, שכללו בשנים האחרונות את רד הוט צ'ילי פפרז, פיקסיז, פרנץ פרדיננד, מיוז, רוקסי מיוזיק, מאסיב אטאק, אייר ובל אנד סבסטיאן, לצד אמנים ודי. ג'ייז מקומיים. כיאה ליפן, השירותים בפסטיבל מצוחצחים, המקלחות נוחות והמשתתפים יכולים להשביע את רעבונם בתחרות אכילת סטייקים.

מתי? הפסטיבל מתקיים מדי קיץ במשך שלושה ימים בחודש יולי

הופעה בפוג'י רוק ביפן. במות מוקפות ביערות ופלגי מים

יום גדול בחוץ, אוסטרליה וניו זילנד
עם בוא העונה החמה, ממש כשהקור מגיע לחצי הכדור הצפוני, מגיעה עונת פסטיבלי הקיץ באוסטרליה וניו זילנד. אחת מהמפורסמות שבהן היא מסורת הקונצרטים של Big Day Out – יום ארוך שכולו פסטיבל הופעות מוזיקליות, שנחגג באוקלנד הניו זילנדית וממנה נודד לאוסטרליה הסמוכה.
ראשיתו של הפסטיבל בשנת 1992, אז נחגג בסידני, אוסטרליה, בלבד. כ-9,500 איש הגיעו באותה שנה לחגוג את יום הקיץ היפה בהופעות שכללו בעיקר להקות מקומיות, ולצדן את האורחת הנכבדת נירוונה. עם השנים התרחב הפסטיבל לערים נוספות באוסטרליה, וב-1995 התווספה אליהן אוקלנד שבניו זילנד, ששמחה לארח את פריימל סקרים, הול, אוף ספרינג ועוד רבים וטובים. בשנים האחרונות הגיעו למעלה מ-250 אלף בני אדם להופעות במוקדי הפסטיבל השונים בשתי הארצות, ורשימת האמנים כללה את טול, רמשטיין, איגי אנד דה סטוג'ס, אל.סי.די סאונד סיסטם, פריימל סקרים, דפטונס ועוד רבים טובים. בפסטיבל הקרוב ב-2012 יופיעו סאונדגרדן, קניה ווסט, קסביאן, מיי כמיקל רומנס ועוד, לצד להקות ואמנים מקומיים מהאטמוספירה הדרומית.
הכניסה לפסטיבל היא מגיל 15 ומעלה. צעירים יותר יוכלו להיכנס אך ורק בליווי הורה, אח או אחות שגילם מעל 18.

מתי? בינואר-פברואר
אתר הפסטיבל

יום גדול בחוץ. מתחיל בניו זילנד ונודד לאוסטרליה | צילום: Adrian Wills, GFDL

ג'אז

פסטיבל הג'אז של מונטרה, שווייץ
המשתתפים בפסטיבל הג'אז של מונטרה, שחגג הקיץ את שנתו ה-45, נהנים, בנוסף למוזיקה משובח, גם מתפאורה נהדרת של העיר ששוכנת לגדות אגם ז'נבה. במות הפסטיבל כבר אירחו את השמות הכי גדולים של הג'אז, כמו מיילס דייויס וריי צ'ארלס. בשנים האחרונות כבר לא מדובר בפסטיבל של ג'אז טהור ולצד הופעות ג'אז שעדיין מהוות את הגרעין של הפסטיבל יש גם הופעות של רוק ואלקטרוני. כך למשל, הופיעו כאן בעבר דיוויד בואי ומאסיב אטאק. בשנה שעברה הופיעה בפסטיבל רשימה אקלקטית ומכובדת של אמנים שכללה, בין היתר, את ג'ורג' בנסון, בי.בי קינג, דיאנה קראל, הרבי הנקוק, מרקוס מילר, סנטנה, זיגי מארלי, ארקייד פייר וסטינג. לצד ההופעות הרבות בתשלום ניתן ליהנות מהופעות ואירועים חינמיים רבים בזירות שונות רחבי העיר: הרכבים בינלאומיים וג'אמים בבית הקפה של הפסטיבל, מוזיקה אלקטרונית והופעות של די.ג'ייז בסטודיו 41 בגן שעל שפת האגם, והופעות ג'אז רוק, פופ, פאנק, רגאיי ובלוז בפארק ורנה. יש גם כיתות אמן ותחרויות מוזיקליות.

מתי? הפסטיבל מתקיים מדי קיץ בחודש יולי
אתר הפסטיבל

מופע בפסטיבל הג'אז של מונטרה. ג'אז על גדות אגם זנבה | צילום: Daniel Balmat

פסטיבל הג'אז של מונטריי, קליפורניה
פסטיבל הג'אז המפורסם של מונטריי שבקליפורניה הוא ותיק פסטיבלי הג'אז. הוא יצא לדרך ב-1958 והיה הגשמת חלום של המייסדים ג'ימי ליונס וראלף גליסון, שחלמו על סוף שבוע של ג'אז שיארח את גדולי אמני הג'אז בעולם על במה אחת. כבר בשנתו הראשונה זכה הפסטיבל לארח את לואי ארמסטרונג, דיזי גילספי ובילי הולידיי. מאז, מדי שנה, זוכה הפסטיבל לארח כ-500 הופעות מדי שנה, רבות מהן של השמות הגדולים ביותר בתחום. בנוסף להופעות יש גם דיונים על ג'אז, סדנאות אמן ותערוכות. לצד אלה, ולמי שלא יכול בלי, יש אזור נרחב של קניות ואוכל. הפסטיבל האחרון כלל הופעות של הרבי הנקוק, סוני רולינס, אינדיה ארי, ג'ושוע רדמן, פונצ'ו סאנשז וגם הופעה של עידן רייכל הישראלי.

מתי? הפסטיבל מתקיים מדי שנה במשך שלושה ימים בחודש ספטמבר
אתר הפסטיבל

משתתפים בפסטיבל הג'אז של מונטריי נהנים ממזג האוויר הקליפורני

פסטיבל הג'אז של מונטריאול, קנדה
מי שמתמזל מזלו לבקר בקיץ (בדרך כלל בסוף יוני ותחילת יולי) במונטריאול היפה מרגיש שנקלע לחגיגת ג'אז ענקית ומענגת במיוחד. רחובות רבים נסגרים לתנועה ובמקום מכוניות יש בהם שפע של מופעים ואירועי רחוב ואווירת הפנינג שמושכים לעיר העתיקה של מונטריאול תיירים רבים וחובבי ג'אז. למרות אופיו העממי וההופעות הרבות שפתוחות לקהל הרחב (לצד קונצרטים רבים בתשלום), מדובר בפסטיבל חשוב עם רשימת אמנים שגורמת לכל חובב ג'אז להזיל ריר. במהלך השנים הופיעו בפסטיבל דייב ברובק, צ'יק קוראה, פט מתיני, צ'רלי היידן, פאקו דה לוסיה, קית' ג'ארת, אנטוניו קרלוס ג'ובים ועוד רבים.

מתי? סוף יוני – תחילת יולי
אתר הפסטיבל

פסטיבל הג'אז והמורשת בניו אורלינס
אין עוד עיר שמזוהה עם מוזיקת הג'אז יותר מניו אורלינס, בה אפשר לשמוע מוזיקת ג'אז ברחבות ואפילו בהלוויות. פעם בשנה מתכנסים בעיר שבדרום ארצות הברית טובי הנגנים לאחד מפסטיבלי הג'אז הכי נחשבים בעולם. כל אוהב מוזיקה אמיתי רואה בפסטיבל בניו אורלינס אתר עלייה לרגל. ב-אפשר למצוא כאן את כל הסגנונות, המקצבים, הצבעים והגילים. ב-12 במות הפסטיבל מנגנים לצד ג'אז, גם גוספל, בלוז קייג'וני, ריתם אנד בלוז, מוזיקה קריבית וגם רוק ופופ. רשימת האמנים שהופיעו בפסטיבל בשנה שעברה היתה מגוונת במיוחד וכללה את ג'ף בק, רוברט פלנט, וייקליף ג'ין, ארקייד פייר, בון ג'ובי, קיד רוק, ווילי נלסון, סוני רולינס, ממפורד אנד סאן, אירמה תומס, הסטרוקס ולורין היל. חלק גדול מן המופעים מתקיים במסלול המרוצים פייר גראונדס, שנמצא כעשר דקות הליכה מן הרובע הצרפתי במרכז העיר.

מתי? הפסטיבל מתקיים מדי שנה בסוף אפריל – תחילת מאי
אתר הפסטיבל

פסטיבל הג'אז של ניו אורלינס. אתר עלייה לרגל לחובבי הזאנר | צילום: Zack Smith

פסטיבל הג'אז של קופנהגן
פסטיבל הג'אז של קופנהגן מתקיים כבר למעלה משלושה עשורים ומתגאה ב-900 קונצרטים ולמעלה מ-250,000 משתתפים מדי שנה. סוד קסמו של הפסטיבל הוא באווירה המיוחדת, במגוון ההופעות החינמיות הרחב ובמיקומים המיוחדים בהן נערכות ההופעות. לצד אולמות קונצרטים יש הופעות גם במפעלים נטושים, בספינת דייג נטושה, בגנים של מבשלת קרלסברג ועוד. בניגוד לפסטיבלי ג'אז אחרים, הפסטיבל הדני נשאר נאמן למקור ולא פוזל לסגנונות אחרים. בשנים קודמות הופיעו בפסטיבל הרבי הנקוק, מרקוס מילר, ג'ושוע רדמן ורבים נוספים.

מתי? ביולי
אתר הפסטיבל

בתמונה הפותחת: הופעה בפסטיבל רוסקילד בדנמרק | צילום: Jacob Dinesen

לקריאה נוספת:

ג'אז בפריז: הפרדוקס הצרפתי 
ג'אז בפריז: הפרדוקס הצרפתי
הצרפתים אמנם אוהבים לשנוא את האמריקאים, אבל מתים על אמנות, ספרות, קולנוע, קומיקס ובעיקר ג'אז תוצרת ארצות הברית. בזכות פתיחותה התרבותית, הפכה פריז בית חם למוזיקאי הג'אז הגדולים של אמריקה. עם השנים פיתחה פריז סגנון עצמאי, עד שהפכה לבירת הג'אז של אירופה

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.