תפריט עמוד

עשרה כבישים מרגשים במיוחד

כביש מתפתל באלפים האיטלקים, גשרים מפתיעים בנורווגיה, כביש קנדי שמחבר בין מים לשמים ועוד כמה כבישים שישמחו כל חולה הגה. את הצפייה הנינוחה בנוף המרהיב השאירו בבקשה לעצירות שבדרך

מכביש מתפתל להחריד באלפים האיטלקים, דרך גשרים מפתיעים בנורווגיה ועד כביש קנדי שמחבר בין המים לשמים – לקטנו כאן עשרה כבישים שהנהיגה בהם מחייבת ריכוז מלא. את הנופים הנפלאים מומלץ להשאיר לעצירות בדרך…

סטלביו פאס, האלפים האיטלקים
אם הייתם נותנים עיפרון לילד קטן עם עודף מרץ ומבקשים ממנו לצייר קו מעוקל ומסולסל סביר להניח שהתוצאה היתה נראית ישרה ומרגיעה לעומת הפיתולים בסטלביו פאס (Stelvio Pass) שבאלפים האיטלקים. לא פחות משישים סיבובים הופכי קרביים (מהסוג שנהוג לכנות Hairpins), עם פניות בזוויות הקרובות ל-180 מעלות שנושקות זו לזו – צריך לראות כדי להבין ולהאמין. צריך עצבי ברזל, יד יציבה על ההגה ומכונית בעל נפח מנוע מרשים כדי לצלוח את הכביש המאתגר הזה, שנמתח לאורך של 75 ק"מ, ואשר בנוסף לפיתוליו הרבים הוא אוחז בתואר "הכביש השני בגובהו ברכס האלפים". מה פלא, אם כן, שהנהגים המנוסים של תוכנית הרכב הבריטית טופ גיר, שכבר ראו כביש מאתגר או שניים בחייהם, הכתירו אותו בתור כביש הנהיגה הטוב בעולם. אבל לפני שאתם מצטרפים לעשירי איטליה שמשחררים פה לחופשי את הפרארי, הלמבורגיני והאלפא רומיאו שלהם, כדאי לוודא שהכביש פתוח, שכן במזג אוויר מושלג או ערפילי הוא נסגר לתנועה.

סטלביו פאס. שישים סיבובים הופכי קרביים | צילום: Marco Mayer, GFDL

דרך חוף אמלפי, דרום איטליה
כביש צר מאוד ומתפתל שנמתח לאורך חוף אמלפי (Amalfi) היפהפה, בין סורנטו לסולרנו, מדרום לנאפולי. לאורך כ-70 ק"מ הכביש מתפתל על צלע ההר, יורד בתלילות עד שהוא כמעט נושק לקו המים ומטפס שוב לאורך מצוקים. הנהיגה רצופה בנופים עוצרי נשימה, תרתי משמע, במיוחד כשממולכם מגיח במפתיע אוטובוס ועליכם לתמרן בזריזות ובזהירות בין ההר לתהום. כשמחברים את תנאי הכביש, הנופים מסיחי הריכוז והנהגים האיטלקים מתקבלת חווית נהיגה יוצאת דופן. לא פלא שהכביש זכה למוניטין כאחת הדרכים היפות והמסוכנות ביותר בעולם. מומלץ מאוד לעצור לאורך הדרך לתצפיות נוף ולביקור בעיירות הציוריות שמשקיפות על המפרץ המרהיב. זאת הזדמנות מצוינת לייצב את הברכיים, לשטוף את העיניים ואולי גם לאכול משהו טעים לחיזוק הגוף והנשמה. בכל הקשור ללימוצ'לו, ליקר הלימונים המופלא שהאזור מפורסם בו – חכו לערב, אחרי שהתמקמתם במלון.

דרך חוף אמלפי. אחת הדרכים היפות (והמאתגרות) בעולם | צילום: ביל גרוב

דרך הריביירה, דרום צרפת
אורך הקטע בין מונקו, סמוך לגבול האיטלקי, לבין סן טרופה כ-120 קילומטרים, והכביש המחבר ביניהם הוא ללא ספק אחד הכבישים היפים והמפורסמים בעולם. בחלק מן המסלול יש שני נתיבים – נתיב גבוה ופנוי יותר (עם נופים יפים יותר של הים התיכון) ונתיב נמוך וצפוף יותר. אפשר אמנם לנסוע בכביש המהיר A8, אבל יפה יותר לנהוג דווקא בכביש הצר N7 שחולף לאורך החוף, דרך ערים וכפרים קטנים המשמרים את קסם הריביירה לפני שזו הפכה אבן שואבת לעשירים ומפורסמים. את הנסיעה כדאי להתחיל ליד מונקו ומשם להמשיך לכיוון מערב. בדרך תפגשו לא מעט מכוניות שעולות כמו דירת שני חדרים בתל אביב, נשים דקיקות ושזופות יתר על המידה בבגדי ים מינימליים (ולפעמים גם בלעדיהם) וגברים כסופי שיער ומתוחי פנים, שהשעון שעל זרועם המטופחת עולה כמו המשכורת השנתית שלכם.

גשר מרהיב בדרך האטלנטית בנורווגיה | צילום: Jaime Perez

הדרך האטלנטית, נורווגיה
הדרך היפהפייה הזאת נקראת בשפת בני המקום בשם הבלתי אפשרי Altanterhavsveien, והיא חלק מכביש לאומי מספר 64, שחולף במערב נורווגיה. פחות משמונה קילומטרים וחצי של יופי סקנדינבי צרוף – פיורדים, איים זעירים שמחוברים ביניהם בגשרים מקסימים (ראו תמונה למעלה), דייגים, דגים, עופות ים, בתי עץ ציוריים. עד לפני שנים אחדות היה צריך לשלם אגרה כדי לנהוג בדרך הזאת, אולם כעת אפשר לנסוע בה לגמרי בחינם. די להסתכל בסרטון המצורף כדי להבין את סוד הקסם, כל מילה נוספת מיותרת:


הדרך האטלנטית בנורווגיה. קסם סקנדינבי

דרך פגראס, רומניה
השם הרשמי הוא כביש 7C, אבל השם הנפוץ מקסים בהרבה – Transfagarasan, חוצה פגראס, על שם רכס ההרים במרכז רומניה שבו הכביש הזה מתפתל. לאורך 90 ק"מ עוברים הנהגים בפיתולי דרך מבעיתים, שמשקיפים על נופים הרריים מדהימים, דרך גשרים ומנהרות, לצד אגמים צלולים ויערות עבותים. אם יתמזל מזלכם תוכלו אפילו לראות דוב פרוותי מציץ מבין עצי היער. תנאי מזג האוויר הקשים בהרים גורמים לסגירת הכביש בכל חורף, אבל אם תגיעו בחודשי הקיץ תוכלו ליהנות מנהיגה מאתגרת להפליא באחת הדרכים היפות בעולם. ואת זה לא רק אנחנו אומרים, כך קבעה גם תוכנית הטלוויזיה הנחשבת טופ גיר.

דרך פגראס ברומניה. פיתולי דרך מבעיתים | צילום: Cristian Bortes

דרך טבעת קרי, אירלנד
טבעת קרי (Ring of Kerry) היא דרך המעגלית, שאורכה כ-170 קילומטרים, כשנקודת ההתחלה היא בדרך כלל העיר קילארני. כיוון שטיולי האוטובוסים באזור נוסעים הפוך לכיוון השעון, טוב יעשו הנוסעים במכונית פרטית אם יבחרו לנסוע דווקא בכיוון השעון. ולמרות זאת, הדרך שעוברת בדרום מערב האי, כל כך פופולרית שסביר להניח שתיאלצו לתמרן לא מעט כדי לצלוח אותה בשלום. וזאת כשאתם נוהגים בצד שמאל של הדרך ושכניכם לכביש לא תמיד מתחשבים בעובדה שצורת נהיגה כזאת היא חדשה עבורכם. אם התגברתם על כל אלה תזכו לצפות לתצפיות מרהיבות להרים ולאוקיינוס האטלנטי.

נוף טיפוסי בטבעת קרי באירלנד | צילום: צ'רלס סילבי

נורבורגרינג, גרמניה
כאן אנחנו מגיעים לגרעין הקשה, נהגים שהנהיגה עבורם היא הריגוש המרכזי – הרבה יותר מהנופים או העיירות הציוריות שבדרך. נורבורגרינג (Nurburgring), כ-150 ק"מ צפונית לפרנקפורט, הוא מסלול מרוצים תקני באורך 21 ק"מ, שנבנה בשנות העשרים של המאה שעברה, ומשמש גם היום כמסלול אימונים לנהגי מרוצים מקצועיים, ומדי פעם נערכות בו גם תחרויות רשמיות. אבל, באופן מפתיע, זהו גם כביש ציבורי, שפתוח לכל (בעיקר בסופי שבוע, אז לא מתקיימות פעילויות), ללא הגבלת מהירות. תמורת כ-25 אירו למכונית כל אחד יכול לדהור דרך סיבוביו המאתגרים ולהרגיש כאחיו התאום של מיכאל שומאכר. והנופים? ירוקים ופסטורליים כצפוי בצפון-מערב גרמניה, אבל כשאף שוטר לא יעצור אותך כי נסעת מעל 200 קמ"ש לא בטוח שהנוף הוא בראש סדר העדיפויות.

מסלול המרוצים נורבורגרינג. לדהוג בשיא המהירות |  Mike Roberts

כביש 99, מערב קנדה
השם הרשמי הוא Highway 99, אבל הקנדים מכנים אותו בשם ציורי והולם בהרבה – Sea to Sky Highway, כלומר הכביש שמחבר את הים לשמים. הכביש, שמתחיל בגבול עם ארצות הברית, נמתח לאורך 400 ק"מ בקולומביה הבריטית (British Colombia), שבמערב קנדה, אבל חלקו המעניין, המאתגר והנופי ביותר הוא זה שבין ונקובר לעיירת הסקי המפורסמת וויסלר. מצדו האחד של הכביש נשקפים נופי ים עוצרי נשימה ומעברו האחר פסגות נישאות שנושקות לרקיע. מלבד נופים, הכביש מספק שלל פיתולים ופניות שישמחו את חובבי הנהיגה.

גשר בכביש 99 בקנדה. בין מים לשמים | צילום: אייסטוק

כביש מס' 1, חוף קליפורניה
הסופר רוברט לואיס סטיבנסון, מחבר "אי המטמון", תיאר את קטע החוף בין סן פרנסיסקו לסן לואיס אוביספו כ"מפגש היפה בעולם בין ים ליבשה". כביש מס' 1 הוא אחד המקומות שבהם תודו על המצאת המכונית, שאפשרה לכם לחוות את כל היופי הזה. הכביש מלווה את חוף הים המפורץ של קליפורניה, מצדו האחד מתרוממים הרים מרשימים ומצדו האחר – גלי האוקיינוס השקט (שלרוב אינו שקט כלל וכלל) מתנפצים על הסלעים הדרמטיים. לתוספת עניין, אפשר לראות לאורך הדרך אריות ים וכלבי ים רובצים בשמש. הקטע המאתגר ביותר הוא זה המכונה "מגלשת השטן" ועובר במחוז סן מתאו דרך מדרונות תלולים באופן מבהיל. כדאי לזכור שנסיעה בכביש מס' 1 מצפון לדרום, מאפשרת עצירות במפרצי החנייה הפזורים לאורך הדרך, הזדמנות מצוינת לחלץ רגליים ולהשקיף על הנוף שהתיאור עוצר נשימה קטן עליו (קו הפרדה לבן מונע מהנוסעים בכיוון ההפוך לעצור באופן דומה). אורכו של הקטע המרכזי – מסן פרנסיסקו למונטריי, כ-120 ק"מ אולם אפשר להמשיך לנסוע בכביש הזה לאורך מאות ואלפי קילומטרים, בהתאם למסגרת הזמן ולאהבת הנהיגה שלכם.

דרך האוקיינוס הגדולה באוסטרליה. לא כדאי למהר | צילום: ליסה פלטשר

דרך האוקיינוס הגדולה, דרום אוסטרליה
אחת מדרכי הנוף היפות בעולם, דרך האוקיינוס הגדולה (Great Ocean Road), מתפתלת לאורך החוף הדרומי-מזרחי של אוסטרליה, בין הערים גילונג ווררנמבול. הדרך, שנבנתה בין שתי מלחמות העולם על ידי חיילים משוחררים לזכר חבריהם שנפלו בקרבות, מציעה נופים עוצרי נשימה אל האוקיינוס הדרומי והמצוקים היורדים אליו. לאורכה פזורים מגדלורים רבים, המוסיפים נופך רומנטי לנסיעה. מהירות הנהיגה מוגבלת ל-80 קמ"ש, אבל הפיתולים הרבים והמראות המרהיבים הנשקפים מכל עבר יגרמו לכם לרצות לנסוע עוד יותר לאט.


לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.