תפריט עמוד

הזוהר הצפוני: המקומות הכי טובים לצפייה

הזוהר הצפוני, אחת מתופעות הטבע המדהימות ביותר, נמצא בשלב שיא בפעילותו, מה שמבטיח תצוגות רבות וצבעוניות מהרגיל. הנה כמה מקומות בהם יש סיכוי רב במיוחד לחזות בשמי החורף נצבעים בשלל צבעים מרהיבים

מופע האורות המרהיב המתרחש בשמי הלילה באזור הקוטב הצפוני הוא אחת מתופעות הטבע המדהימות ביותר שישנן. לא במקרה התופעה עוררה במהלך ההיסטוריה אמונות ומיתוסים רבים, כמו האמונה כי מקור הזוהר בלפידים שמדליקות נשמות שהגיעו לגן עדן, שזהו ריקוד של אלים, שסוף העולם מתקרב, ועוד אמונות שונות ומשונות, שהן כנראה דרכו של האדם להתמודד עם שמיים שנצבעים בעיצומו של לילה חשוך בירוק, לבן, אדום, סגול, צהוב וכחול. התופעה המקבילה לזוהר הצפוני היא הזוהר הדרומי, אולם זה עובר בעיקר מעל לאנטארקטיקה, ולכן רואים אותו פחות.

ראו עוד:
הזוהר הצפוני – מופע האורות של הטבע
הזוהר הצפוני – שמיים צבעוניים
הזוהר הצפוני באיסלנד


תופעת הזוהר מתרחשת כאשר חלקיקים שזורמים מטה בשדה המגנטי של כדור הארץ מתנגשים בחומרים פלואורסצנטיים באטמוספירה – באזור היונוספירה, וגורמים להם לשחרר אנרגיה. זה קורה בעת פעילות מוגברת של השמש. אטומי החמצן באטמוספירה טעונים באופן קבוע, ובעת שמגיעה "רוח השמש" טעונה מטען גם היא, נוצר מפגש בין האטומים הטעונים המצריך שחרור אנרגיה, שבא לידי ביטוי בהופעת זוהר הקוטב. הזוהר מופיע בדרך כלל סמוך לקטבים המגנטיים של כדור הארץ, משום שהאטומים הטעונים נמשכים אליהם בהתאמה. במהלך סערות גאומגנטיות זוהר הקוטב יכול להופיע גם באזורים מרוחקים מאוד מהקטבים המגנטיים – תלוי בעוצמת הסערה המגנטית.

מבט מלמעלה: הזוהר הצפוני מתחנת החלל הבינלאומית | צילום: NASA

הזמן הטוב ביותר לצפייה בזוהר הצפוני הוא בלילות בהירים בעונת החורף. התופעה מתרחשת רק לעיתים נדירות במדינות דרומיות יחסית, ולכן כדאי לבחור במקומות בהן הזוהר הצפוני מופיע במהלך החורף בתדירות גבוהה, לעיתים מדי לילה. העיתון האנגלי הנחשב הגארדיאן ממליץ על  כמה מקומות טובים במיוחד לראות את הזוהר הצפוני. ואנחנו מוסיפים המלצה חמה לנצל את ההזדמנות שהרחקתם למחוזות צפוניים כדי ליהנות מפעילויות חורפיות נוספות שהאזורים הללו מציעים.

אורות מרקדים באלסקה. הזמן הטוב ביותר לצפייה בזוהר הצפוני הוא בלילות בהירים בעונת החורף | צילום: באדיבות חיל האוויר האמריקאי US Air Force

הזוהר הצפוני באלסקה

באלסקה קיימת תעשיית תיירות מפותחת במיוחד סביב הזוהר הצפוני. המקום  הטוב ביותר לצפות בזוהר הוא באזור פיירבנקס, אבל כדי להגדיל את הסיכויים לחזות בתופעה כדאי להרחיק מאורות העיר ולצאת לטבע. באזור יש כמה חברות שמארגנות טיולים לצפייה בזוהר הצפוני, בעיקר לגבעות הממוקמות צפונית לעיר. באחת מהגבעות האלו, בגובה של כ-600 מטר, ממוקם Aurora Borealis Lodge, לודג' שתוכנן במיוחד לצפייה בזוהר הצפוני. המיקום המבודד של הלודג', מגדיל את הסיכויים לצפייה בזוהר הצפוני, ובכל חדר יש חלונות גדולים שפונים צפונה, כך שאפשר לראות את המחזה המרהיב גם מהמיטה. במקום עורכים גם סיורים לצפייה בתופעה למי שבוחר ללון בפיירבנקס.
מאה קילומטר משם נמצא מקום לינה מומלץ נוסף, Chena Hot Springs. שם אפשר לצפות בזוהר הצפוני בעודכם טובלים במעיינות החמים. ההרפתקנים יכולים לגלוש במזחלות רתומות לכלבים. כך, גם אם הזוהר הצפוני לא יאיר לכם פנים, תזכרו לחוויה אחרת שתעלה את סף הריגוש.
באלסקה אפשר לחזות בזוהר הצפוני בין סוף אוגוסט לאמצע אפריל. חודש מרץ מומלץ במיוחד משום שאז השמיים נוטים להיות בהירים.

הזוהר הצפוני בקנדה. כדי להגדיל את הסיכויים לחזות בתופעה כדאי להרחיק מאורות העיר ולצאת לטבע | צילום: שון גורדון

הזוהר הצפוני בקנדה

העיר ילונייף שבטריטוריות הצפון-מערביות של קנדה נחשבת בעיני רבים לבירה העולמית של הזוהר הצפוני. לכך תורמים מיקומה של העיר והשמיים הבהירים, בדרך כלל. גם כאן, ככל שמתרחקים מאורות העיר גוברים הסיכויים לצפות בזוהר הצפוני. The Great Canadian Adventure Company מארגנים טיולים בני שלושה ימים לצפייה בזוהר הצפוני. הסיורים יוצאים מילונייף לאזור אגם Blachford. הלינה היא בלודג' מבודד, שבכל חדריו חלונות גדולים מהם ניתן לחזות בזוהר הצפוני (צוות המקום ידאג להעיר אתם לצורך העניין). בנוסף לצפייה בזוהר הצפוני ניתן לצאת מהלודג' לסקי, הליכה בנעלי שלג או טיפוס.

העיר ילונייף בצפון קנדה נחשבת לבירת הזוהר הצפוני | צילום: ג'ודי ג'קובסון

הזוהר הצפוני באיסלנד

בניגוד למדינות אחרות, שבהן צריך להרחיק למקומות מבודדים על מנת להגדיל את הסיכויים לצפות בזוהר, באיסלנד אפשר לראותו היטב במרחק נסיעה קצרה מריקיאוויק הבירה, ואם יתמזל מזלכם, אז גם בריקיאוויק עצמה. כדי שחווית הצפייה תהיה מושלמת, כדאי לבחור כאתר צפייה מועדף את אחת מהבריכות הגיאותרמיות הרבות שמנקדות את האי. אין חוויה מדהימה יותר מטבילה בבריכות החמות בלילה קר, כשלמעלה בשמיים מרקדים להם אורות בשלל צבעים. אם אתם רוצים פינוק עד הסוף, כדאי ללון במלון Ranga. במלון יש בריכות מים חמים שמהוות תחליף נהדר לבריכות הגיאותרמיות, ובהן ניתן להשתרע תוך צפייה בזוהר הצפוני. ואם התייאשתם מלחכות לאורות והלכתם לישון, אל דאגה – צוות המלון ידאג להעיר אתכם כדי שלא תפספסו את המחזה.

באיסלנד אפשר לחזות בזוהר במרחק נסיעה קצרה מרייקיאוויק | צילום: פיל הרט

הזוהר הצפוני בנורווגיה

נורווגיה נמצאת במרכז של חגורת הזוהר הצפוני, ולכן הסיכויים לצפות בתופעה גבוהים במיוחד בכל לילה נטול עננים בין נובמבר למרץ. יתרון נוסף של נורווגיה הוא הטמפרטורות. בעוד שבמקומות רבים בחוג הקוטב הטמפרטורות עשויות לצנוח ל-40 מעלות מתחת לאפס, זרם הגולף באזור צפון נורווגיה מייצב את הטמפרטורות שם על ארבע מעלות מתחת לאפס בממוצע בחודש דצמבר, מה שהופך את המקום לקר, אבל פחות. אם הגעתם עד כאן, כדאי במיוחד להצפין לטרומסו. זוהי עיר סטודנטיאלית תוססת, בה שוכנים האוניברסיטה, הגן הבוטני והפלנטריום הצפוניים ביותר בעולם. בלילה תוכלו לצפות באורות המרקדים ואילו ביום תוכלו לסייר בין בתי העץ ההיסטוריים של העיר או לצאת לסיור מזחלות בשלג או הרפתקאות אחרות בטבע הסמוך לעיר. כדי שחווית הצפייה תהיה מושלמת, כדאי ללוות אותה בארוחת ערב באוהל סאמי מסורתי. ליד. כמה חברות מארגנות סיורי צפייה בזוהר הצפוני והרפתקאות נוספות באזור, כדאי לנסות את GuideGunnar.

מופע אורות ליד טרומסו שבנורווגיה | צילום: אנתוני ספנסר

הזוהר הצפוני בשוודיה

בלפלנד השוודית ניתן לצפות באורות כמעט בכל לילה בהיר בחורף, והשעות הטובות ביותר הן 18:00 בערב עד 2:00 לפנות בוקר. בחלק מהלילות האורות חיוורים מאוד ונעלמים במהרה, ואילו בלילות אחרים האורות בהירים וברורים יותר והמופע נמשך כמה שעות. אזור Tornedalen הוא מקום טוב לצפייה בזוהר הצפוני, ביחד עם מגוון פעילויות אתגריות יותר ופחות: סקי, הליכה בנעלי שלג, צעידה על הנהר הקפוא ודיג בקרח הן רק חלק מהאפשרויות. אפשר גם לצאת לטיול ביערות באופנועי שלג או במזחלות רתומות לכלבים. Responsible Travel מציעים טיולים לאזור שכוללים סקי וצפייה בזוהר הצפוני.

לקריאה נוספת:

הזוהר הצפוני – שמיים צבעוניים
רותם בר כהן |צילום: Visit Finland
תיירות החורף המפותחת בלפלנד מושכת לחבל הארץ הצפוני מטיילים רבים, שנהנים בנוסף לשלל פעילויות בשלג גם מבונוס נפלא – מופעים מפעימים של הזוהר הצפוני. כתבה מצולמת
מסביב לעולם בחמש דקות
מערכת מסע אחר אונליין |צילום: NASA
איך נראה כדור הארץ שלנו מגובה של 350 ק"מ? נוצץ ומרהיב. כך עולה מסרטון באיכות מדהימה שצולם מתחנת החלל הבינלאומית
הזוהר הצפוני: מופע האורות של הטבע
אור רכלבסקי
בקצה האופק, כאילו משום מקום, מופיעה קשת ירוקה, ואחריה צצים עוד ועוד צבעים, שמתערסלים זה בזה ויוצרים ספירלות, קיפולים, סלסולים. זהו ריקוד האורות המדהים של הזוהר הצפוני, גדול ומרגש מכל מופע זיקוקים מעשה ידי האדם

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.