תפריט עמוד

מפרץ קוטור – טיול לאורך החוף

בלב המפרץ של קוטור, על אי מלאכותי קטן, שנבנה בהתמדה אינסופית במשך מאות שנים, ניצבת כנסיית "גבירתנו של הסלעים". דרגנה ווקאדינוביץ' מצביעה בחיוך על אחד מזרי הפרחים המיובשים שתלויים על קיר הכנסייה, מעל משקוף הדלת וסמוך לתקרה. "זה הזר שנשאתי ביום נישואי לפני שמונה שנים" היא מסבירה לנו קצת בביישנות. "זו נחשבת סגולה טובה לחיי הנישואין לבוא ולערוך כאן את הטקס וכל אחד מן הזוגות שמתחתנים משאיר את הזר, והכמרים תולים אותו על קיר הכנסייה." דרגנה התעקשה שנשוט לכאן, למרות שהזמן קצר ויש לנו עוד המון מה לראות.
"האי הזה", הסבירה, "מבטא משהו שנכון לגבי החיים שמונטנגרו. הוא מבהיר את העקשנות העצומה שבה אנחנו ממשיכים לחיות כאן. בונים ובונים. עוד אבן ועוד אבן."
סיפורו המוזר של האי הקטן נמתח על פני יותר משלוש מאות שנים. שני מלחים מקומיים חוו כאן במאה ה-17 התגלות. הם ראו את המדונה צפה על פני המים בלב המפרץ. מרוב התפעמות החליטו להקים במקום כנסייה וכך התפתחה מסורת לפיה בכל שנה מטילים כאן יורדי הים מן הסביבה סלעים שמרחיבים את האי. בניית האי ואחריו הכנסייה החלה ב-1630 ונמשכת עד היום. כמעט ארבע מאות שנים של התפתחות איטית, עמוסה באבנים כבדות, שמשנות את הנוף של קו החוף.

הרצג נובי
חוף מונטנגרו נמתח על פני שלוש מאות קילומטרים. תחנתם הראשונה של המגיעים מכיוון דוברובניק שבקרואטיה היא הרצג נובי (Herceg Novi). יש בה אמנם שתי מצודות גדולות – ספאניולה שנבנתה ב-1538 ופורטה מארה שנבנתה 150 שנה לאחר מכן, אבל מבקרים שזמנם מוגבל יעדיפו לדלג עליה או להקדיש לה מעט זמן, לאור ההבטחות הגדולות שמצפות להם דרומה יותר בהמשך החוף. למרות שהסיכוי לכך נמוך – אם נקלעתם להרצג נובי בסוף חודש ינואר – זה הזמן דווקא לעצור בה. אלפי עצי מימוזה שפריחתם צהובה ומרהיבה מכסים אז את העיר ובתקופה זו מתקיים בה בכל שנה פסטיבל המימוזה. המאפיין הבולט הנוסף של הרצג נובי הן המדרגות. גרמי מדרגות ארוכים ותלולים מאוד נמתחים ברחובות העיר, בייחוד באלה שיורדים אל הנמל וקו החוף. תחילה זה נראה כמאפיין חביב ולא מזיק. כאשר מנסים לטפס בגרמי המדרגות האלה בשעת צהריים חמה מתברר שמדובר במכשיר עינויים בן מאות שנים.

ריסאן
ריסאן (Risan) הקטנה היא העיר העתיקה ביותר לחופי מפרץ קוטור. היא נבנתה כבר במאה השלישית לפני הספירה ובימי הרומאים נבנו בה כמה מבנים מפוארים במיוחד, עשויים שיש איכותי. עיקר הפרסום של המקום בא לו היום בזכות פסיפס צבעוני לא גדול שנחשף בו, בו נראית דמותו של אל החלומות היפנוס.

פראשט
פראשט (Perast) היא שכנתה המנומנמת של קוטור. ממנה שטים אל האי הקטן עליו ניצבת הכנסייה שהוזכרה כאן, אבל גם למי שאינם מתכוונים להינשא במהלך ביקורם במונטנגרו כדאי לפקוד את המקום. פראשט נבנתה כעירם של יורדי ים, מלחים ודייגים. כמה מן הבתים המפוארים במקום הם וילות של קברניטי ספינות שהתגורר כאן במאות ה-18 וה-19. היא מפורסמת גם בזכות בית הספר הימי האיכותי שפעל בה, והכשיר ימאים עבור הצי הרוסי. בתי הקפה לאורך החוף מציעים שלווה שלא קל למצוא בקוטור הסואנת יותר. אפשרות טובה נוספת היא להתגורר בשכונת דוברוטה (Dobrota) הצמודה לפראשט, בה משכירים חדרים ובתים במחירים זולים וליהנות מן החוף הנעים במקום.

קוטור
קוטור, במרחק 25 קילומטרים מזרחה מפראסט, היא אחת הפנינים היפות ביותר לאורך החוף האדריאטי. אם צריך לבחור מקום שאסור לדלג עליו במהלך ביקור במונטנגרו – קוטור זוכה בו ללא היסוס. העיר העתיקה, שנכללת ברשימת אתרי אונסק"ו כנכס תרבות עולמי, נראית כאתר האידיאלי לצילומי סרט פיראטים. יש לה נמל מוגן, חומות גבוהות ועתיקות שאורכן יותר מארבעה קילומטר, שערים מבוצרים, רחובות צרים, ארמונות משפחתיים ובעיקר המון כיכרות קטנות, אינטימיות, ששבעים בתי קפה פרוסים בהן ומזמינים את המבקר לא להתעייף יתר על המידה. שבעים בתי קפה זה הרבה לעיר בגודל של קוטור. כל איזור העיר העתיקה שבתחומי החומה סגור לתנועת מכוניות.
לחובבי הליכה כדאי לטפס בשביל מדרגות אבן אל המצודה שעל ההר. הטיפוס עד לכנסייה ששוכנת בערך בחצי הדרך נמשך כארבעים דקות ונוף יפה של כל המרכז העתיק של קוטור, עם גגות רעפים אדומים ומגדלי כנסיות נשקף משם. מרכז העיר נבנה בין המאות 12 ל-14. אוהבי אדריכלות ימי ביניימית ירוו כאן נחת, בעיקר בכנסיות המעניינות. אפילו נאפוליון השאיר כאן במאה ה-19 מזכרת בדמות תיאטרון מרשים. במהלך הקיץ מתקיימים בכיכרות הער אינספור פסטיבלים וקרנבלים מקומיים. כאשר ניסינו להבין מה חוגגים בשבוע בו ביקרנו במקום משכה דרגנה בכתפיה ואמרה "מה זה משנה לכבוד מה הקרנבל? הילדים מתחפשים והמבוגרים אוכלים ושותים בלי סוף. כך כולם חוזרים הביתה מאושרים". כאשר ביקשנו ממנה להצביע על בעיה אחת ממנה סובלת קוטור, שנראית למבקר כמקום מושלם השיבה דרגנה ללא היסוס: מיליונרים זרים, בעיקר מרוסיה וגרמניה, קנו כאן בשנים האחרונות כל בית שהוצע למכירה, המחירים זינקו לשמיים ואנחנו המקומיים, נאלצים לנדוד ולגור במקומות רחוקים יותר".

בודבה
בודבה (Budva) במרכז קו החוף של מונטנגרו נחשבת לבירת התיירות של המדינה. בניגוד לקוטור העתיקה, שמשקיעה מאמץ גדול בשימור ומתלבטת באפשרויות לפתח תיירות מבלי לפגוע בייחוד של העיר, בודבה התפתחה כאתר תיירות חופים פופולרי. הרובע החלק העתיק של העיר מציג כמה כנסיות מן המאה השביעית והשמינית, אבל הוא קטן הרבה יותר מזה של קוטור ועמוס פי כמה בחנויות מזכרות. יחד עם זאת כדאי לפקוד בעיר העתיקה של בודבה שני אתרים – האחד הוא הסיטאדל, המצודה העירונית בה יש ספרייה יפהפייה ותצפיות נהדרות על העיר והמפרץ. האתר השני הוא מסלול הליכה לא ארוך על חומות העיר, שמאפשר להתבונן פנימה, אל הסמטאות, והחוצה, אל החופים והמפרץ, מזווית מעניינת. ההליכה אינה קשה ונמשכת כשעה.

סווטי סטפאן
נסיעה קצרה דרומה מבודבה מובילה לאחד האתרים המפורסמים ביותר על החוף של מונטנגרו. האתר סווטי סטפאן (Sveti Stefan) עבר גלגולים רבים. הוא נבנה במאה ה-15 ככפר דייגים ופונה מיושביו בשנות החמישים כדי להקים אתר נופש יוקרתי. לשיא זוהרו הגיע בשנות השישים והשבעים במאה העשרים. כוכבים כאליזבת' טיילור וסופיה לורן בילו כאן חופשות מבודדות והמקום זכה להילה עולמית. רשת בתי המלון הבינלאומית AMAN החכירה לפני כמה שנים את המקום לשלושים שנה ומקימה כאן שלושה בתי מלון מפוארים. למרות שבתחילת השנה הודיעו שהראשון ייפתח כבר באוגוסט 2008 עתה מודיעים בחברה שרק חלק קטן ממלון "מילוצ'ר" ייפתח הקיץ. שני האחרים מלון סווטי סטפאן ומלון נוסף ייפתחו רק ב-2009. תמונת לשון היבשה של סווטי סטפאן כפי שרואים את האתר מלמעלה, מן הכביש הראשי, היא אחת היפות שאפשר לראות לאורך החוף האדריאטי.

באר
הערים פטרובאץ' (Petrovac), באר (Bar) ואולצי'ניי (Ulcinj), בחלקו הדרומי מזרחי של החוף מציעות כמה אתרים עתיקים ורצועות חוף יפות, אם כי צריך להשקיע כאן מאמץ לא קטן כדי למצוא חוף מבודד. לבאר כדאי להגיע כדי לבקר במצודה העתיקה שמתנשאת מעל עיר הנמל הגדולה וכדי לפקוד את עץ הזית העתיק, שגילו נאמד ביותר מאלפיים שנה, אחד העתיקים בעולם, שניצב בפאתי העיר. באר נחשבת לאחד ממעוזי מגדלי הזיתים לחוף הים האדריאטי. אלפי דונמים של עצי זית גדלים על מדרונות ההרים שמקיפים את באר ובחצר כל בית.

צ'טיניה
צ'טיניה (Cetinje) העיר היחידה ברשימה זו שאינה שוכנת על קו החוף, היא הבירה העתיקה של מונטנגרו ויש לה מורשת עתיקה מפוארת וכמה אתרי תרבות ואדריכלות מעניינים. רוב הבניינים שניצבים בעיר הוקמו במאה ה-18 ובמאה ה-19. בתקופה זו נבנו בה בתי שגרירות רבים של מדינות זרות, שמעניקים למקום גם היום אופי ייחודי. שני מבנים שנחשבים בולטים במיוחד הם המנזרים של צ'טיניה וביליארדה. הראשון הוקם ב-172 ולמרות שהתורכים הרסו אותו עד היסוד הוא הוקם כמה פעמים מחדש. מנזר זה נחשב כמייצג את המורשת הרוחנית והמדינית של מונטנגרו כולה. בעיר פועלים כמה מוזיאונים, אקדמיה לאמנות ומפסגת ההר ארלוב קרס (Orlov Krs) רואים נוף יפה של העיר ושל הרי לובצ'ן (Lovcen) הסמוכים.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.